Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ateistitkin rukoilevat, kun henki lähteä ja hätä on suurin?

Vierailija
03.05.2020 |

Mikseivät he rukoile vaikka pirua auttamaan. Senhän olemassaoloa ei kukaan näytä kiustävän. Vain Jumala on se satuolento ja Raamattu satukirja, kunnes onkin tiukka paikka.

(tarkistusnumero muuten 666 👀)

Kommentit (252)

Vierailija
41/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys.

Vierailija
42/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn sinulta joka olet ateisti tai agnostikko, voisitko kuvitella mitään tilannetta jossa rukoilisit? Minä uskon Jumalaan ja olen tottunut rukoilemaan. En pysty kuvittelemaan, että en tekisi sitä enää koskaan.

Niin, olet tottunut siihen, se on sinuun iskostettu tapa. Tähänhän uskonnot perustuvat: aivopestään tarpeeksi nuorena, niin tavasta on vaikea päästä eroon, vaikka se kuinka todistettaisiin vääräksi.

Siis mikä on todistettu vääräksi, rukoilu vai Jumalan olemassaolo? Ei sitä ole todistettu missään oikeaksi tai vääräksi.

Sekä että.

Ei kukaan pysty todistamaan sitä onko Jumalaa olemassa vai ei.

Todistustaakka on aina sillä, joka väittää, että jotakin on olemassa. Olematonta ei voi aukottomasti todistaa olemattomaksi äärettömässä järjestelmässä, mutta se ei muuta olematonta olevaksi. Siitä lähdetään, että Jumalaa ei ole, ellei joku pysty sellaisen olemassaoloa todistamaan. Olemattomuus on kaiken oletusarvo, kunnes toisin todistetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn sinulta joka olet ateisti tai agnostikko, voisitko kuvitella mitään tilannetta jossa rukoilisit? Minä uskon Jumalaan ja olen tottunut rukoilemaan. En pysty kuvittelemaan, että en tekisi sitä enää koskaan.

Niin, olet tottunut siihen, se on sinuun iskostettu tapa. Tähänhän uskonnot perustuvat: aivopestään tarpeeksi nuorena, niin tavasta on vaikea päästä eroon, vaikka se kuinka todistettaisiin vääräksi.

Ei kaikkia "aivopestä" nuorena, joku voi olla ison osan elämästään ateisti, mutta tulla myöhemmällä iällä esimerkiksi uskoon. Muutenkin on aika rumaa arvostella toisen ihmisen maailmankatsomusta vain sen takia, että ei itse ajattele samalla tavalla.

Vierailija
44/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime hetken rukous taitaa meillä olla tätä luokkaa "Voi viddu nytkö mä jo kuolen..."

Vierailija
45/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät tietenkään rukoile, oletko ap jotenkin vajaa?

Voitko sanoa tuon jokaisen ateistin puolesta? Tiedän erään ateistin joka on sanonut, että rukoilee joskus vaikka ei mihinkään uskokaan. Hänelle se on kuulemma lapsuudesta opittu tapa, joka antaa voimia.

No ei hän silloin ole ateisti, vaikka niin väittää. Uskoon aivopesty.

Vierailija
46/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistien ajatusmaailmaa ei nyt ymmärrä muutenkaan. Unohtaneet ihmisyyden henkisen puolen täysin mutta sitten kun aika on loppumassa niin sitten kyllä pelätään ja rukoillaan. Onhan noita viisaita itämaisia filosofejakin ollu jotka puhuneet henkisyydestä jo tuhansia vuosia sitten. ja uskokin ihmiseen ohjelmoitu juttu. Uskonnot fundiksineen voi olla sitten eri juttu.

Vierailija
47/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on todistettu vääräksi, rukoilu vai Jumalan olemassaolo? Ei sitä ole todistettu missään oikeaksi tai vääräksi.

Sekä että.

Ei kukaan pysty todistamaan sitä onko Jumalaa olemassa vai ei.

Todistustaakka on aina sillä, joka väittää, että jotakin on olemassa. Olematonta ei voi aukottomasti todistaa olemattomaksi äärettömässä järjestelmässä, mutta se ei muuta olematonta olevaksi. Siitä lähdetään, että Jumalaa ei ole, ellei joku pysty sellaisen olemassaoloa todistamaan. Olemattomuus on kaiken oletusarvo, kunnes toisin todistetaan.

En väitä, että Jumala on olemassa. Minä uskon siihen. Tosin väitän, että kukaan ei voi varmuudella todistaa onko vai ei.

Vierailija
48/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että ateistit rukoilisivat hädän hetkellä? Muutaman kerran on ollut hengenlähtö lähellä, mutta jumaluudet eivät ole käyneet mielessä. Tuollainen väite on pelkkä paskkaa.

Vierailija
49/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirun on myös niitä teidän jumaluskovasten satuolentoja.

En ole ikinä kuullut että joku ateisti alkaisi rukoilla hädän hetkellä. Miksi alkaisi? 

Vierailija
50/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, kun eihän sille rukoilulle ole mitään kohdetta tai merkitystä.

Vierailija
51/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on taas katsonut liikaa elokuvia, ja uskoo kaiken minkä näkee.

Onhan se dramaattista jos joku ateisti rukoilee kuollessaan, mutta se on draamaa. Ei sitä oikeasti tapahdu, ainakaan kaikille. Jos joku kuollessaan muistaa lapsuuden pyhäkoulun, niin siinä tilanteessa monikin taantuu lapsuuteen ja huutaa äitiäkin.

Vierailija
52/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko sanoa tuon jokaisen ateistin puolesta? Tiedän erään ateistin joka on sanonut, että rukoilee joskus vaikka ei mihinkään uskokaan. Hänelle se on kuulemma lapsuudesta opittu tapa, joka antaa voimia.

Omasta mielestään on ateisti. Kai ihminen tietää sen itse uskooko mihinkään yliluonnolliseeen vai. ei.

Vierailija
53/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailijamaailmasta kirjoitti:

Ateistien ajatusmaailmaa ei nyt ymmärrä muutenkaan. Unohtaneet ihmisyyden henkisen puolen täysin mutta sitten kun aika on loppumassa niin sitten kyllä pelätään ja rukoillaan. Onhan noita viisaita itämaisia filosofejakin ollu jotka puhuneet henkisyydestä jo tuhansia vuosia sitten. ja uskokin ihmiseen ohjelmoitu juttu. Uskonnot fundiksineen voi olla sitten eri juttu.

Henkisyys ei ole sama kuin hengellisyys, niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Ateisti voi olla hyvin henkinen, vaikka haistattaa paskat hengellisyydelle. Tuollaista ei ole koskaan tapahtunut että jonku vakaumus muuttuisi lopun hetkellä, päin vastoin, yleensä se vahvistuu.

Vierailija
54/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja hindut rukoilee Siwaa. Miksi ap sinäkin et ottaisi Siwaa sydämeesi? Hinduja on niin paljon että heidän on pakko olla oikeassa.

Itse olen ottanut Lidlin sydämeeni. Lidlistä on aina löytynyt edullisesti apua heikollakin hetkellä.

Vierailija
55/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestään on ateisti. Kai ihminen tietää sen itse uskooko mihinkään yliluonnolliseeen vai. ei.

Se ateisti valehtelee sinulle, joko uskostaan tai siitä että rukoilisi. Ainakaan tuollaisessa ei olisi mitään järkeä.

Vierailija
56/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on taas katsonut liikaa elokuvia, ja uskoo kaiken minkä näkee.

Onhan se dramaattista jos joku ateisti rukoilee kuollessaan, mutta se on draamaa. Ei sitä oikeasti tapahdu, ainakaan kaikille. Jos joku kuollessaan muistaa lapsuuden pyhäkoulun, niin siinä tilanteessa monikin taantuu lapsuuteen ja huutaa äitiäkin.

Olen ollut saattohoito-ostolla ja sanoi että tuollaista ei tosiaan tapahdu. Ei ateisti ala rukoilla kuoleman lähestyessä. Ei lapsetonkaan halua nähdä lapsiaan kuolinvuoteellaan.

Vierailija
57/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla "hieman" vajaa. Tyypillistä satuolentoihin uskovilla.

Hädän hetkellä en todellakaan tuhlaisi aikaani rukoiluun vaan pohtisin tieteellistä ja loogista vastausta ongelmaani ja parhaassa tapauksessa selviäisin tilanteesta älyni ansiosta samalla kun uskovainen kuolee polvilleen... 

Vierailija
58/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelännyt henkeni puolesta, mutta en rukoillut mitään Jumalaa. Mutta ehkä joillakin on sellainen televisiosta tms opittu tapa, että tiukassa paikassa rukoillaan. Ikään kuin viimeinen oljenkorsi, että kokeillaan nyt kaikki mitä mieleen tulee, vaikka tämä rukoilukin jota jotkut harrastaa.

Vierailija
59/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä puhut. En ole kyllä rukoillut jesseä tai jahvea.

Vierailija
60/252 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vissi ero, että toivooko jotain asiaa kovasti (ettei esim. kuole) vai osoittaako toivomuksen jollekin yliluonnolliselle nimetylle voimalle tai olennolle.