Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20v nainen kertoo tehohoidostaan

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hänellä oli kaksi keuhkokuumetta, toinen bakteerin ja toinen koronaviruksen aiheuttama. Bakteerin aiheuttamaan tautiin vahvat antibiootit alkoivat pikkuhiljaa tehota."

Tämä tuntuu olevan yleistä. Pneumokokkirokotuksia pitäisi lisätä.

Se rokote toimii vain pneumokokin aiheuttamaan keuhkokuumeeseen.

Koronaan kuolleilla on sekä pneumokokin että koronan aiheuttama keuhkokuume. Monissa maissa koronan riskiryhmiä on kehotettu ottamaan pneumokokkirokote, sillä siitä on selvää apua.

Vierailija
42/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hänellä oli kaksi keuhkokuumetta, toinen bakteerin ja toinen koronaviruksen aiheuttama. Bakteerin aiheuttamaan tautiin vahvat antibiootit alkoivat pikkuhiljaa tehota."

Tämä tuntuu olevan yleistä. Pneumokokkirokotuksia pitäisi lisätä.

Se rokote toimii vain pneumokokin aiheuttamaan keuhkokuumeeseen.

Koronaan kuolleilla on sekä pneumokokin että koronan aiheuttama keuhkokuume. Monissa maissa koronan riskiryhmiä on kehotettu ottamaan pneumokokkirokote, sillä siitä on selvää apua.

Vakuuttavaa näyttöä keuhkokuumeiden estossa pneumokokkirokotteella ei ole. Näyttöä on vain invasiivisten pneumokokkitautien estossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tupakoiva, mutta kokemuksen myötä tupakointi jäi. Takaapäin otetussa kuvassa näytti normaalipainoiselta. 

Vähän hymyilytti kun hän kertoi kovista kivuista sairaalassa, kuulemma kanyylin laittaminen ranteeseen oli ollut erittäin kivuliasta - mitä ihmettä!? Uskon kyllä että itse korona voi aiheuttaa suuria kipuja, mutta ei kanyylin laittaminen satu. Voiko olla että ne muut jatkuvat kivut tekevät sen, ettei siihen päälle tulevaa kipua siedä enää ollenkaan?

Kyllähän tämä tauti voi nuorillekin olla todella rankka. Mutta nämä nuorten rankat sairastamiset ovat toooooodella paljon harvinaisempia kuin vanhemmissa ikäryhmissä. 

Valtimokanyylin laitto on eriluokan homma kuin tavallisen kanyylinlaitto.

Sain lääkäriltä kovat kipulääkkeet sitä valtimokanyylin laittoa varten, koska yksi kivuliaimpia toimenpiteitä muuten mitä hereillä tehdään.

Pääsääntöisesti valtimokanyylia laittaessa ei erityistä kivunlievitystä anneta. Joskus jos kovin kipuherkkä potilas (tyypillisesti nuoret miehet) voidaan harkita paikallispuudutteen laittoa ennen toimenpidettä. Siinä sitten toisaalta joudutaan pistämään useampaan otteeseen kun tulee vielä puudutteenkin laitto itse kanyylin lisäksi.

Itse laitan valtimokanyyleitä valvontaosastolla lähes päivittäin. Varoitan ennen pistoa toki että nyt voi tuntua hiukan ikävältä mutta yleensä potilaat eivät erityisen kivuliaana tuota koe, etenkään jos kyseessä on ”hyväsuoninen” potilas jolle kanyylin saa helposti kertapistolla.

Vierailija
44/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kivunhoito on aina ollut kehitysmaiden tasoa. Lääkärit pelkureita ton asian suhteen.

Vierailija
45/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tupakoiva, mutta kokemuksen myötä tupakointi jäi. Takaapäin otetussa kuvassa näytti normaalipainoiselta. 

Vähän hymyilytti kun hän kertoi kovista kivuista sairaalassa, kuulemma kanyylin laittaminen ranteeseen oli ollut erittäin kivuliasta - mitä ihmettä!? Uskon kyllä että itse korona voi aiheuttaa suuria kipuja, mutta ei kanyylin laittaminen satu. Voiko olla että ne muut jatkuvat kivut tekevät sen, ettei siihen päälle tulevaa kipua siedä enää ollenkaan?

Kyllähän tämä tauti voi nuorillekin olla todella rankka. Mutta nämä nuorten rankat sairastamiset ovat toooooodella paljon harvinaisempia kuin vanhemmissa ikäryhmissä. 

Sain lääkäriltä kovat kipulääkkeet sitä valtimokanyylin laittoa varten, koska yksi kivuliaimpia toimenpiteitä muuten mitä hereillä tehdään.

Pääsääntöisesti valtimokanyylia laittaessa ei erityistä kivunlievitystä anneta. Joskus jos kovin kipuherkkä potilas (tyypillisesti nuoret miehet) voidaan harkita paikallispuudutteen laittoa ennen toimenpidettä. Siinä sitten toisaalta joudutaan pistämään useampaan otteeseen kun tulee vielä puudutteenkin laitto itse kanyylin lisäksi.

Itse laitan valtimokanyyleitä valvontaosastolla lähes päivittäin. Varoitan ennen pistoa toki että nyt voi tuntua hiukan ikävältä mutta yleensä potilaat eivät erityisen kivuliaana tuota koe, etenkään jos kyseessä on ”hyväsuoninen” potilas jolle kanyylin saa helposti kertapistolla.

No onneksi minulla oli sitten hyvä lääkäri, etkä sinä.

Vierailija
46/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi minulla oli sitten hyvä lääkäri, etkä sinä.

Noh, tuo kuvailemani on se tapa miten valtimokanylointi yleensä suomalaisissa sairaaloissa tehdään.

Pääsääntöisesti potilaat ovat olleet hoitoon erittäin tyytyväisiä ja monet kiitelleet vuolaasti jälkikäteen :)

Vierailija
47/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se että joku tapana tehdä jotenkin yleensä ei tarkoita että se olisi oikea tapa,tai edes hyvä.

Monessa maassa saa ilokaasut samantien ku menee hampaan poistoon yms.

Vierailija
48/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kivunhoito on aina ollut kehitysmaiden tasoa. Lääkärit pelkureita ton asian suhteen.

Tuntuu että vasta viime vuosina on alettu isoimmissa sairaaloissa panostamaan kivunhoitoon eikä mennä sillä luterilaisella "kärsi kärsi niin korkeimman kruunun saat"-meiningillä. Synnyttämisessä erityisesti.