Miksi esim. hoitajia, opettajia ja poliiseja vihataan.
Hehän ovat erittäin tärkeitä työntekijöitä yhteiskunnassamme, miettikää Suomea ilman heitä. Itse olen kiitollinen ja ihailen näitä ihmisiä jotka pitävät itsensä kasassa vaikka joka puolelta lentää pas..kaa, jopa hallitukseltakin.
Kommentit (90)
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on se, että näiden töiden ajatellaan olevan kutsumustyötä ja jos siitä siitä löytää epäkohtia tai vaatii palkkaa, on väärällä alalla.
Valtio- tai kuntatyönantajan ei pidä maksaa samaa palkkaa kuin yksityissektori. Ei etenkään, kun lomaedut ovat paremmat ja työpaikat varmempia. Sitäpaitsi hoitajien, opettajien tai poliisien palkat eivät mielestäni ole lainkaan huonoja. Enkä taatusti ole ainoa veronmaksaja, joka näin ajattelee.
Opettajien lomat ovat palkattomat, jokainen voi kouluttautua näihin.
Taidat olla aika pihalla näistä asioista, joista kirjoittelet?
Opettajien kohdalla johtuu siitä, että vaikka työmäärä putosi murto-osaan aikaisemmasta, ei opettajia lomautettu. Yksityisellä puolella on melkein joka paikassa yt:t jo käyty, vaikka töitä ja tuloa on ihan entiseen malliin. Mutta ihan vain varmuuden vuoksi että pystytään lomauttamaan nopeasti jos asiakasmäärä laskee ja tulovirta tyrehtyy.
Yhtälö: vanhemmat tekee opettajien ja koulun keittäjien työt, mutta maksettavien verojen määrä ei pienene, ja opettaja nauttii täyttä palkkaa, vaikka lähettää kerran viikossa wilmaan tehtävät ja kommentoi palautettuihin tehtäviin jotain lyhyesti silloon tällöin.
Kukaan opettaja ei voi enää vaatia lisää palkkaa, kun ovat niin eriarvoisessa asemassa yksityisellä työskenteleviin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä on se, että näiden töiden ajatellaan olevan kutsumustyötä ja jos siitä siitä löytää epäkohtia tai vaatii palkkaa, on väärällä alalla.
Valtio- tai kuntatyönantajan ei pidä maksaa samaa palkkaa kuin yksityissektori. Ei etenkään, kun lomaedut ovat paremmat ja työpaikat varmempia. Sitäpaitsi hoitajien, opettajien tai poliisien palkat eivät mielestäni ole lainkaan huonoja. Enkä taatusti ole ainoa veronmaksaja, joka näin ajattelee.
Yksi syy, miksi opettajia ehkä vähän karsastetaan, ovat yllä olevan kaltaiset valheelliset väittämät. Jos opettajalla on vakityö, palkka juoksee kyllä kesälläkin.
Opettajien palkat ovat jaettu 10 kuukauden ajalta 12 kuukauteen, aikoinaan kesälomilta ei maksettu palkkoja. Opettajat halusivat itse tämän järjestelyn, koska se oli helpompaa, ei tarvinnut säästää työtöntä jaksoa varten. Jos nyt alettaisiin soveltamaan samaa, niin opettajien tuntipalkkaa nostettaisiin puuttuvan jakson verran ja tulos olisi aivan sama. Tämän asian voi tarkistaa opettajien työlakisäädöksestä ja miettiä kuka valehteli.
Kaikkea sitä kirjoitti:
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
Minä arvostan noita kaikkia kolmea ihmisryhmää ja heidän työtään. Mutta olen ollut
huomaavinani, että monet opettajat ja hoitajat omaksuvat jo opiskeluaikanani tietynlaisen uhrimentaliteetin. Että kukaan ei tee niin kovasti töitä kuin he, kenelläkään ei ole niin huono palkka kuin heillä, eikä kukaan joudu työssään niin ikäviin tilanteisiin kuin he.
Tämä on johtanut välillä kiusallisiin tilanteisiin, kun olen joutunut näiden ”sä et edes liikahtaisi sillä rahalla mitä mä saan” -juttujen jälkeen paljastamaan, etten tienaa yhtään sen enempää kuin hekään. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, enkä ole millään erityisen hyvin palkatulla alalla, mutten myöskään valita.
Vierailija kirjoitti:
Welhotar kirjoitti:
Suomi ei olisi selvinnyt kovista paikoista ilman yhteistä panosta, jos sodassa sotilailta olisi evätty panokset sillä perusteella että kansa muu joutui syömään pettuleipää, niin olisimme nyt paljon erilaisessa tilanteessa. Jos eturintamassa olijoita olisi arvosteltu ahneiksi tms. olisivat puolustuslinjat hajonneet ja pettuleivätkin lähteneet suusta. Nyt kun tässä tilanteessa etulinjassa ovat juuri mm. nämä ihmiset, ovatko haukkujat ja arvostelijat miettineet Miten kävisi, jos ihmiset eivät enää kouluttautuisi näihin ammatteihin?
Hakijamääristä päätellen moista pelkoa ei ole.
Hakijamäärät ovat pudonneet näissä ryhmissä, lisäksi lopettaneita on paljon.
Minusta tässä nyt unohtuu se, että monella on henkilökohtaista kokemusta opettajista, hoitajista, lääkäreistä, poliiseista, ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos on joutunut tekemisiin huonojen opettajien, hoitajien, poliisien yms. kanssa, vaikea heitä on arvostaa.
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakivirassa olevien opettajien lomat eivät ole palkattomia. Joskus ennen sotia näin,oli, mutta opettajalla saattoi maalla olla luontoisetuna asunto, pottumaa, lehmä jne. Kun tämä poistui joskus petäjäleivän aikoihin jaettiin palkka koko vuodelle. Siitä on niin kauan, että siihen on turha vedota.
Vierailija kirjoitti:
Minä arvostan noita kaikkia kolmea ihmisryhmää ja heidän työtään. Mutta olen ollut
huomaavinani, että monet opettajat ja hoitajat omaksuvat jo opiskeluaikanani tietynlaisen uhrimentaliteetin. Että kukaan ei tee niin kovasti töitä kuin he, kenelläkään ei ole niin huono palkka kuin heillä, eikä kukaan joudu työssään niin ikäviin tilanteisiin kuin he.Tämä on johtanut välillä kiusallisiin tilanteisiin, kun olen joutunut näiden ”sä et edes liikahtaisi sillä rahalla mitä mä saan” -juttujen jälkeen paljastamaan, etten tienaa yhtään sen enempää kuin hekään. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto, enkä ole millään erityisen hyvin palkatulla alalla, mutten myöskään valita.
Luulen näitä uhrimentaliteetteja löytyvän kaikista ryhmistä, itse henkilökohtaisesti arvostan jokaisen työpanosta.
Welhotar kirjoitti:
Kaikkea sitä kirjoitti:
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele.
Äitini oli opettaja. Siskoni ja vaimoni ovat opettajia ja kaikille maksetaan palkkaa kesälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä nyt unohtuu se, että monella on henkilökohtaista kokemusta opettajista, hoitajista, lääkäreistä, poliiseista, ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos on joutunut tekemisiin huonojen opettajien, hoitajien, poliisien yms. kanssa, vaikea heitä on arvostaa.
Joka ammatissa on hyviä ja huonoja työntekijöitä. Joku on aina ammattikuntansa huonoin, niin opettajissa, sairaanhoitajista, poliiseissa kuin huippukirugeissa, kenraaleissa ja hävittälentäjissäkin. Eräs tuttavani alkoi opiskella opettajaksi, kun hänellä itsellä oli ollut kouluaikana niin surkeita opettajia.
Welhotar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viha yleensäkin kumpuaa itsestä ei välttämättä vihan kohteesta. Yhteiskunta on samalla sekä helppo että vaikea vihan kohde. Kasvotonta yhteiskuntaa on vaikea vihata ja sen takia viha kohdistuu niihin joiden katsotaan edustavan yhteiskuntaa.
Tuo on aivan totta, vaikka tämä keskustelupalsta ei mitään muuta niin olin silti utelias vastausten suhteen.
Viha etsii aina tekosyyn ulkopuolelta, kun vihaaja ei pysty sitä kohtaamaan itsessään.
Onpa ihmeellinen mielipide. Itse kyllä vihaan vain syystä ja se viha on tärkeä terveen psyyken toiminnalle. Jos kohtaa vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta eikä tunne vihaa, on jo lannistettu ja korruptoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että siellä takana on nimenomaan jotain vihaa tai katkeruutta yhteiskuntaa ja sen instituutioita kohtaan. Ei halutakaan olla osa yhteiskuntaa, tai ehkä on joskus haluttu mutta surkeiden sattumusten sarja on tiputtanut sinne syrjäytyneeseen kansanosaan.
Toinen on sukupolvelta toiselle kulkenut herraviha. Varsinkin täällä maaseudulla näkee edelleen (vanhempien) ihmisten ajatuksissa sen, että kun olet syntynyt tilalliseen sukuun (vaikka tila on kuopattu jo kolme sukupolvea sitten) niin sinua katsotaan vähän ylemmäs. Ja toisaalta sitten ne aina renkeinä ja duunareina olleet oppineet siihen että herrasväkeä saa ja pitää vihata.
En siis sano että kaikki toimivat näin, mutta näitä on edelleen. Ei siitä ole montaa vuotta kun olin kesätöissä kaupassa ja tultiin ihan suoraan sanomaan päin naamaa että mitäs minä ison tilan tyttö tämmöisessä työssä teen, tuskimpa olisi tarvista.
Kyllä täällä myös hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa olevat haukkuu hoitajia tai opettajia, ei pelkästään syrjäytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakivirassa olevien opettajien lomat eivät ole palkattomia. Joskus ennen sotia näin,oli, mutta opettajalla saattoi maalla olla luontoisetuna asunto, pottumaa, lehmä jne. Kun tämä poistui joskus petäjäleivän aikoihin jaettiin palkka koko vuodelle. Siitä on niin kauan, että siihen on turha vedota.
Laki on laki vaikka se olisi säädetty milloin, samat lait koskevat myös sinua. Et voi vedota siihen, että asioista on aikaa, silloinhan sinultakin voitaisiin viedä esimerkiksi vapaa kansalaisuus ja koko palkka, koska "siitä on niin paljon aikaa kun laki säädettiin ja silloin oli pottujakin maassa".
Heisenberg kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Welhotar kirjoitti:
Veronmaksaja. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy, miksi opettajia ehkä vähän karsastetaan, ovat yllä olevan kaltaiset valheelliset väittämät. Jos opettajalla on vakityö, palkka juoksee kyllä kesälläkin.
Opettajien palkat ovat jaettu 10 kuukauden ajalta 12 kuukauteen, aikoinaan kesälomilta ei maksettu palkkoja. Opettajat halusivat itse tämän järjestelyn, koska se oli helpompaa, ei tarvinnut säästää työtöntä jaksoa varten. Jos nyt alettaisiin soveltamaan samaa, niin opettajien tuntipalkkaa nostettaisiin puuttuvan jakson verran ja tulos olisi aivan sama. Tämän asian voi tarkistaa opettajien työlakisäädöksestä ja miettiä kuka valehteli.
Höpö höpö. Tänne on linkattu artikkeli, jossa kerrotaan miten asia on. Entisaikaan (siis 1930-luvulla) opettajat saivat itse päättää, maksetaanko vuosipalkka kymmenessä vai kahdessatoista osassa. Nyt jo varmaan 50 vuotta sen on maksettu kaikille 12 osassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että siellä takana on nimenomaan jotain vihaa tai katkeruutta yhteiskuntaa ja sen instituutioita kohtaan. Ei halutakaan olla osa yhteiskuntaa, tai ehkä on joskus haluttu mutta surkeiden sattumusten sarja on tiputtanut sinne syrjäytyneeseen kansanosaan.
Toinen on sukupolvelta toiselle kulkenut herraviha. Varsinkin täällä maaseudulla näkee edelleen (vanhempien) ihmisten ajatuksissa sen, että kun olet syntynyt tilalliseen sukuun (vaikka tila on kuopattu jo kolme sukupolvea sitten) niin sinua katsotaan vähän ylemmäs. Ja toisaalta sitten ne aina renkeinä ja duunareina olleet oppineet siihen että herrasväkeä saa ja pitää vihata.
En siis sano että kaikki toimivat näin, mutta näitä on edelleen. Ei siitä ole montaa vuotta kun olin kesätöissä kaupassa ja tultiin ihan suoraan sanomaan päin naamaa että mitäs minä ison tilan tyttö tämmöisessä työssä teen, tuskimpa olisi tarvista.
Kyllä täällä myös hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa olevat haukkuu hoitajia tai opettajia, ei pelkästään syrjäytyneet.
Viha ei katso pankkitilin suuruutta, totta tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ammatissa on hyviä ja huonoja työntekijöitä. Joku on aina ammattikuntansa huonoin, niin opettajissa, sairaanhoitajista, poliiseissa kuin huippukirugeissa, kenraaleissa ja hävittälentäjissäkin. Eräs tuttavani alkoi opiskella opettajaksi, kun hänellä itsellä oli ollut kouluaikana niin surkeita opettajia.
Ja aina joku joutuu niiden huonoimpien kanssa tekemisiin. Pitäisin outona jos esim. hoitovirheiden, opettajan harjoittaman kiusaamisen tai poliisin kohtuuttomuuden kohteeksi joutunut kansalainen pitäisi näitä ammattilaisia suuressa arvossa. Omasta mielestään kaikki pikkuhit lerit ovat tietenkin alansa kermaa, mutta totuus on toinen.
Tuntuu olevan paljon sadistisia ja vallanhimoisia ihmisiä kyseisissä ammateissa. Sossutätien kanssa en ole joutunut tekemisiin, mutta käsitykseni on, että myös heissä esiintyy paljon sadismia ja halua yksiselitteisesti määrätä toisten ihmisten elämiä.
M/40
Jos antaa jotain kritiikkiä opettajalle tai poliisille miksi se on tarkoittaa heti sitä, että vihaa häntä?
Hakijamääristä päätellen moista pelkoa ei ole.