OOO---HEINÄhellityt hellemammat TIISTAIHIN---OOO
Eiliset http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7704804&p=1&tmode=1&smode…
Minä yökukkuja jälleen aloitan uuden pinon, kun ovat nuo yöt niitä tuskaisia, repaleisia. Onneksi teitä oli muitakin kohtalotovereita. Varmaan sitä elimistö valmistautuu äitiyteen ja yövalvomisiin sekä erittää jotain adrenaliinia synnytystä varten, kun ei uni tule (vaikka tekis mitä)! Pitänee vaan (yrittää ainakin) ottaa tämäkin positiivisesti ajatuksena, että MINUSTA TULEE (JÄLLEEN) ÄITI, JEE! Yritetään siis kestää ja kukutaan sitten vaikka täällä netissä:)
Kesähelinä, synnytän OYS:ssa. Mitattiinko sinulta edellisen sektion arpea, että onko minkä paksuinen? Minulta ei saatu, kun virtsarakko oli tyhjä. Pyydän kyllä nyt mennessäni mittaamaan, koska haluaisin tietää, jos vielä vaikka (joskus) haluaisin sen neljännen, että onko ajatus mahdoton vai kuinka.
Vaikka olihan (tinkako?) saanut viisi sektiolla ja muistelisin, että edellisellä kerralla lääkäri lupaili, että neljä voidaan turvallisesti synnyttää sektiolla. Nyt oli kyllä töykeämpi lääkäri, kun sanoi ilman mittauksia, että neljäs omalla vastuulla. Mietin vaan, että eiköhän nämä kaikki maailman vauvat tehdä omalla vastuulla!!! Oli muuten muutenkin vähän outo lääkäri (ei suomalainen), kun kyseli, että katkaistaanko munasarjat samalla. No ei, parkaisin lähes hätääntyneen. Ei nyt eikä koskaan, mitään niin lopullista en halua tehdä! Kummallisia nuo jotkut ulkolaiset lääkärit, kun ovat niin lapsikielteisiä. Niimittäin samainen lääkäri oli eräälle ystävälleni tokaissut salissa hänen valitellessa kipujaan, että mitä tuota valitat, itsehän tuohon jamaan olet itsesi saattanut. Kamalaa!!!! Toivonkin nyt, ettei ainakaan tuo lääkäri minua leikkaa.
Nyt on taas pää tyhjä, kun en musita mitä minun piti kirjoittaa, mutta ainakin toivotan KOVASTI ONNEA KAIKILLE NYYTIN SAANEILLE. Toivotaan, että te yliaikaiset ja lasketun ajan kynnykselläkin olevat saatte päästä vatsasta eroon:) Pidetään siis peukkuja ja olemme hengessä mukana.
Sitten avaisin gallupin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): 3 600 kg viikolle 40
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Tiedetään (kai)
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kyllä, mutta sänky laitetaan loppuviikolla sekä kaivetaan rattaat esiin.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n. 9 kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Ollut hyvä, ei turvotusta, mutta ikäviä mustelman näköisiä verenpurkaumia tullut jalkoihin, mutta raskausarpia ei uusia ole ilmaantunut, ei närästä, mutta vatsa on todella jo tiellä. Yleiskunto kuitenkin huippu, sillä jaksan vielä pyöräillä ja uidakin.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Täällä odotetaan innolla ja joka välissä vatsaa paijataan ja vauvalle puhutaan. Ovat keksineet hänelle oman lempinimenkin. Hellyttävää, miten innoolla odottavat. Toivon, että ovat yhtä innokkaita sitten, kun vauva on syntynyt:)
Innolla odottelen gallup-vastauksia ja lentoaikeista vielä kesähelinälle, että muistan jostain lukeneeni, että ei ole este viedä vastasyntynyttä koneeseen, mutta suositellaan imettämistä sekä nousun että laskun ajan, ettei ota vauvan korviin. Lisäksi voi (tarkista vielä apteekista ja terkkarilta) muistaakseni antaa niitä puuduttavia korvatippoja ennen lähtöä.
Carelia ja Tiitiäinen 37+2 enää 9.....
Kommentit (24)
Täälläkin kukutaan,kun on niin hikikin...vielä piti pyykkiäkin käydä ripustelemassa ja vähä nurmikkoa leikkaamassa,kun ei päivällä jaksa oikeen tuolla helteessä olla.... Aamupäivä oltiin uimassa lasten kanssa ja kateellisena katsoin toisten pulikoimista,kun oma uimapuku jäi mökille..:-( loppupäivän olinkin niin loppu,että makasin sohvalla aina tilaisuuden tullen. Muutaman minuutin kuluttua on se laskettu päiväkin ohi....vaikka en minä odottanutkaan tosissani,että tämäkään syntyisi laskettuna aikana.
Mitäs siinä gallupissa kysyttiinkään...
Tähän asti mennyt raskaus suht sujuvasti.Mitä nyt närästys ollut pahimpana vaivana...mutta nyt on alkanut pukamavaivat!!! Se se on ehkä pahin vitsaus koko aikana. Ja nyt alkaa todella kypsyttää tämä olotila....
Paino arviota ei ole meitin Pojasta tehty,mutta veikkaan 3,8-4kg...sikälimikäli poika nyt sitten on...
Sisarukset jännittää milloin äiti lähtee synnyttämään,mutta odottavat kyllä uutta veikkaa ihan myönteisin mielin. Isommat tietävät jo mitä tuleman pitää kun nuorin on nyt 1v.10kk....ja oikea lego-,barbi-varas...mutta pienin voi olla kyllä äidistä jonkin verran mustasukkainen...kun on saanut olla kaikkien lemmikkinä melkein kaksi vuotta....
No nyt taitaa olla jo turhan pitkät sepustukset...öitä vaan kaikille!!
Calmettea emme taida antaa ollenkaan.
Alkuun lämpimät vauvaonnittelut kaikille vauvansa jo saaneille heinäkuisille!
Tosi jänskää olla tässä vaiheessa, kun voi ajatella, että koska vaan voi alkaa tapahtua. Tänään on se eka laskettua aikamme, joka tehtiin kierron perusteella ja kymmenen päivän päästä on se ultralla tehty arvioaika. Ootetaan ensimmäistä lastamme, joten ei voi sanoa edellisen synnytyksen merkeistä mitään. Musta tuntuu, että mitään merkkejä ei oo ilmassa. Mä en oo koskaan vielä huomannut yhtään supistusta ja oon ollut siihen tyytyväinen, mutta nyt on sanottava jo, että vähän huolettaa, tuleekokaan niitä!? Voiko supisteluominaisuus puuttua kohdultani vai voiko se synnytys sitten alkaa kerrasta? Viime viikolla lääkärissä sanottiin, että kohdun kaula on lyhentynyt 1 cm:iin ja on vielä kiinni. Sikiö kuitenkin painaa jo päällään hyvin ja sikäli tilanne kai on kypsä synnytyksen käynnistymiselle koska vaan.
Gallup:
Vauvan painoarvio: Viikolla 38 2800 g
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Ei tietoa eikä oikein mitään hytinää mihinkään suuntaan.
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Koko lailla alkaa olla.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: 9 kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Mainio, työhinkua on kovasti kotitöihin edelleen, mutta nyt on jo alettava säästää voimia mahdollista synnytystä varten, ettei oo sitten ihan työn uuvuttama, kun on aika lähteä sairaalaan. Yöllä ramppaan vessassa ja aamuyöllä vaikeuksia nukkumisen kanssa. Illalla nukahdan nopsasti. Pientä närästystä, mutta sen kanssa oon pärjäillyt, kiitos Rennien.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Esikoinen tulossa, isovanhemmat sen sijaan innoissaan, verrattavissa kai sisarusten intoon.;)
Calmette?: Luultavasti ei oteta.
Aurinkoista kesäpäivää toivotellen, Muska77 rv 38+4
Taas yks hikinen ja kuuma yö takana....eikä hyvässä mielessä;)
Näyttäs kyllä toistaiseksi että tänään vois olla vähän viileempää ku eilen. Palailen myöhemmin jos kerkeen, mutta laitan vielä ton gallupin.
Vauvan painoarvio (jos tehty): Eipä muuta tehty kun neuvolan lääkäri mahan päältä 3-3,5 kg
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Ei tiedetä, mutta epäillään;)
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Sänky ja vaatekaappi pitäs vielä laittaa, tutit keittää, vaunut hakea mummolasta....mutta nuo kerkee vaikka sitte kun on jo syntynyt.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: N. 10½ kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Tosi hyvä, ei turvotusta, ei närästä, ei raskausarpia ja mahakin on suht pieni. Isompien perässä jaksaa vielä suht hyvin ja siivoillakkin melkein joka päivä. Ainoa vaiva on nuo suonenvedot, joihin ei oiken tunnu enää mikään auttavan. Täytyy sanoa että aika ihanteellisesti on menny!=)
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Mahasta eivät hirveesti ole enää välittäneet, kaippa ovat jo niin tottuneet. Paljon innokkaampia olivat joku kuukausi taaksepäin. Eiköhän nuo kuitenkin ole hoitamassa kun vauva todella kotiin tulee. Meillä oli kyllä esikoinenki sillai hassu ettei se aluksi välittäny uudesta vauvasta oikeen mitään...meni useempi viikko prosessoida ja sitte oli kyllä koko ajan auttamassa ja osallistumassa. Nyt oikeestaan toivosin että olisivat sitte keskenään sopusempia ettei tarttisd tappeluista erotella niin paljon...toiveajattelua;)
Valitusvirsi alkaa taas....;)
Yö meni jälleen kovien suppareiden kanssa kouristellessa. Alavatsa tulessa, kesti aina lähes minuutin tuo poltto. Mutta päätin, että niin kauan kun voin maata eikä tarvitse nousta sängystä, en reagoi niihin sen enempää. Hereillä piti kuitenkin kiitettävästi ja nyt oon ihan poikki.
Vietiin poika eilen mökille ja automatka taisi aiheuttaa nuo kivut. Nyt saisi pienokainen jo tulla, kun on pojan hoitopaikkakin hoidettu!
Nla-kuulumisia: th nauroi, että VIELÄKÖ sä olet täällä?! Joka kerta ' lupaan' , etten tule enää seuraavalla kerralla ainakaan yhtenä kappaleena ja tas jouduin perumaan tuon lupauksen:). No, verenpaineet oli pompsahtaneet aika ylös, 144/100. Sanoi th, että taitaa ennakoida synnytystä, silloin usein paineet nousee hetkellisesti. jeejee...
Pissa oli kuitenkin puhdas. Painoa tullut 350g/vko, hb 129. Sf 33cm, sykkeet 140. Kaikki siis ok.
Sitten galluppiin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): rv 38+5 n.3kg
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Tyttö:)
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: On!
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: 12kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Huono ja vaivalloinen! Jaksoin vielä rv 32 käydä salilla ja crossingissa, mutta siitä alamäki alkoikin...nyt on supistellut kovaa jo viikkoja, liitokset kipeet, ninusiin saattuu, närästää ja univaikeudet vaivaa...malttamaton olo kaikin puolin.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: En usko, että poika 2v tajuaa vielä koko tilannetta, vaikka puhuukin mahasta ja vauvasta jne. Aika näyttää. Luulen, että uhmasta ja tempperamenttisesta luonteesta johtuen tulee meille, pojalle kuin vauvallekin ' kovat' paikat....
sitruska rv 39+2
Jokohan tänään pääsisi tositoimiin *toiveajattelua kumminkin*
Nukuin yön kuin tukki ja aamulla heräsin siihen että pakko päästä vessaan. Vatsa tyhjeni. Kahdeksalta eka supistus ja nää sitten jo SATTUU ja tuntuu jopa reisissä. Väli on ollut pisimmillään 10 minuuttia, lyhyin 4 minuuttia ja kestävät 30-45 sekunttia.
Klo 13 olis neuvola, onneksi matkaa sinne ei oo kuin 50 metriä jos vielä silloin kotona olen. Tyttökin nukahti onneksi päiväunilleen, saan rauhassa kärvistellä. Miehelle töihin soittelin et ei nyt nuolasta ennen kuin tipahtaa mutta tänään voi sit ylityöt jäädä väliin. Ja samoin äitille et on sit tarvittaessa valmiina tulemaan meille tytön kanssa.
Ei tee mieli mennä suihkuu jos se vaikka helpottaisi oloa ja nää loppuis mut olo on aikas hikinen joten pakko mennä. Ja sit katon kassin uudestaan läpi.
Palailen myöhemmin päivällä kertomaan jos tilaisuus meni ohi suun taikka lähtö tulee =) Jos nää loppuu niin mä sanon sopimukseni irti, heh.
Neppe rv 38+0 (39+3) ja tyttö 01/05
Kaikki oli ihan jees.. Painoa oli taasen tullut 900g/vkossa,mutta taitaa olla lähinnä turvotusta. Sf-mitta oli taas kasvanut,nyt menen 36,5cm ja siltä se tuntuukin. Kylkikaarien päälle tulee osa kohdusta ja se tekee mun olo todella tukalaksi! Potkut sattuvat todella kovasti ja jos istun ja samalla sattuu potkaisemaan niin rinnatkin heiluvat..
Se vasta onkin näky! Ylävatsa ja rinnan alus on siis todella kovalla venytyksellä.
Kyllä niitä supistuksiakin on mutta ei niitä THE supistuksia. iime kerralla mulla oli limatulppa jo mennyt ja synnytin esikoisen 2pvän päästä. Ei taida tämä tyyppi tulla niin helpolla.Perus mies,kerrankin hyvän paikan löytänyt niin siitä ei ole kiire mihinkään :)
Kuntoilusta piti vielä sanoa.. Että kaikilla tuo lihasten palautuminen on yksilöllistä. Mulla palautui vatsalihakset 2kk,jonka jälkeen sain aloittaa kevyen treenaamisen. Mulle tehtiin tosi hyvä ohjelma kuntosalilla,jonka avulla treenasin ensimäiset 3kk. Sitten sain palata normaaliin treeniin.
Mulla eniten kärsi sisäiset tukilihakset. just ennen raskautta aloittelin Pilatesta,jolla niitä olisi voinut vahvistaa..Joten varmaan se on edessä nyttenkin.
Muistuipa mieleeni myös mun mokani lantiopohjalihas treenissä.Otin niittenkin treenaamisen aika tosissani ja heti kun vain kroppa kesti aloin vahvistamaan niitä oikein kunnolla. Vkon treenin jälkee aloin ihmettelemään kun tuloksena oli virtsankarkailu. Ihmettelin sitten ystävälleni,että miten tuo vaiva tuli vasta nyt. Että luulis nyt tuollaisen tulevan esille heti synnytyksen jälkeen. Kaverini kysyi,että kai mä teen lantiopohjalihaksia? Et jos ne on vaan niin löysässä kunnossa? Mä siihen,että kuule niitä ei voi tämän enempää treenata. Kun kerroin mun treeneistä,kaveri alkoi nauraa ja sanoi,että ei käynyt mielessä että lihashan sekin on?Mitä jos mä samalla tarmolla treenaisin vaikka hauista? Mitä luulisin sille käyvän?
Eli olin onnistunut saamaan lihakset ylitreenaamisella kramppiin ja aika lähelle ettei ne myös tulehtuneet..:)
Maltti on siis valttia tuossakin!!
Sitten galluppiin:
Painoarvio on tehty vkolla 36 ja silloin oli 3100g. Veikkasi synnytyspainoksi alle tai päälle 4kg. Jos vauva ei synny ennen laskettua aikaa niin menen silloin uudestaan kokoarvioón..
Sukupuoli taisi tulla jo selväksi eli poika on tulossa.
Tavarat on lähes laitettuna,jos lähtö tulee niin kyllä kotiin voi rauhassa tulla :)
Mulla on paino noussut n.13kg..Ei haittaa, olin aika tikku ennen raskautta (tosin aika kovan työn tuloksena),joten olen valmistautunut samaan laihdutusrumbaan anyway.
Raskausvaivoista arpia ei tullut edellisessä eikä VIELÄ ole tulllut tässäkään. Kai tuo mun rasvaamisoperaatio jotain tulosta on tuonut. Turvotusta vähän jaloissa,mutta verrattuna viime kertaan niin ei läheskään niin pahasti.Kasvukipuja takapuolessa-se on pahin kun lonkat irtoilevat-yök!
Esikoinen odottaa kovasti vauvaa. Omia nukkeja hoivataan ja välillä on niin hiljaista,kun kukaan ei saa puhua koska vauva nukkuu ;) Luulen että mustasukkaisuutta tulee jonkin verran,mutta pidetään peukut ja muut ulokkeet ristissä että se jäisi vähäiseksi.
Calmettesta en tiedä. Pitäis jutella miehen kanssa asiasta. Me ei olla saatu mitään ohjeita neuvolasta eikä lappusia ole kotiin annettu. Täytyy vielä miettiä asiaa!!
-Sushiko 37+5-
Vauvan painoarvio (jos tehty): 3 600 kg viikolle 40
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kyllä, mutta sänky laitetaan loppuviikolla sekä kaivetaan rattaat esiin.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n. 9 kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Ollut hyvä, ei turvotusta, mutta ikäviä mustelman näköisiä verenpurkaumia tullut jalkoihin, mutta raskausarpia ei uusia ole ilmaantunut, ei närästä, mutta vatsa on todella jo tiellä. Yleiskunto kuitenkin huippu, sillä jaksan vielä pyöräillä ja uidakin.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Täällä odotetaan innolla ja joka välissä vatsaa paijataan ja vauvalle puhutaan. Ovat keksineet hänelle oman lempinimenkin. Hellyttävää, miten innoolla odottavat. Toivon, että ovat yhtä innokkaita sitten, kun vauva on syntynyt:)
No niin tuli mokattua ja laitoin vahingossa vietini jo näkyviin kun olin vasta copy pastannut tuon callupin pohjan :)
Carelia:Mulla ei ole mitattu sektio arpea lainkaan ja ihan uusi juttu mulle tuo mittaus. Kiitos tuosta lehtokommentista eli muistelinkin että ei ole estettä mut täytyy viellä varmistaa neuvolasta joka tänään. No ihan lähekkäin sitten olla synnyttämässä :(
Vauvan painoarvio (jos tehty): 2 459 kg viikolla 36+2 ja syntymäpaino arvio alle 3kg tai vähän yli
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Tyttö
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Aika kauan jo ollut valmiina koko huone :)
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: 8 kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Vointi ollut ihmeen hyvä mitä nyt turvotusta ja jalkojen särkyä. Supistelua on ollut mutta ei mitenkään kovin säännöllistä. Ihmeellisen hyvä olo kun vertaa edellistä raskautta niin oli aika tuskainen, mutta eka oli kanssa helppo.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Kuopus joka 4-vuotta odottaa kovasti vauvaa ja että pääsee hoitamaan ja usein ihmisille totetaakin että äidin vatsassa kasvaa hänen vauva !! Esikoinen joka 12-vuotta on ihan tyytyväinen kuin vauva tulee mutta poikamaisesti suhtautuu aika neutraalisti.
Mulla on neuvola klo 13 kanssa ja täytyy sinne alkaa valmistautumaan. No enpä usko että mitään ihmeellistä on siellä kun eihän ne kuin mittaa verenpaineen, ottaa pissanäytteen, punnitsee, kuuntelee vauvan sysänäänet ja sf-mitta mitataan. Tai siin onhan siinä paljon, mutta eiköhän ne ole normaali arvoissa niin kuin ennenkin.
Kävin aamulla ystävän kanssa kävelylenkillä ja sen jälkeen supisteli aika napakasti jonkun aikaa mutta loppuivat sitten.
Kesähelinää ja rv 38
Heips!
Enpä ole kirjoitellut moneen kuukauteen, mutta edelleen siis yhdessä kasassa ollaan ja taustailtu on ahkerasti. Ei vaan ole juurikaan ollut kirjoitettavaa. Ei tuntemuksia siitä, että synnytys käynnistyisi tms.
Onnittelut kuitenkin jo kaikille nyyttinsä lunastaneille!
Jospa sitten vielä vastailisi galluppiin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): N. 3,5kg viikolle 40
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kyllä, mutta joitain pikkujuttuja laiteltava vielä paikoilleen ja sairaalakassi pakattava
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n. 14kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Ollut hyvä, ei turvotusta, mutta suonikohjut vaivaavat, ei närästä, mutta vatsa on todella jo tiellä. Välillä vauva painoi häntäluuta niin kipeästi ettei pystynyt istumaan, mutta sekin onneksi jo helpotti.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Täällä odotetaan välillä innolla ja välillä vähemmän innolla. Kuopus (1v7kk) ei vielä hirveästi ymmärrä, mutta luulen että voi olla aika mustis alussa, kun on niin äidin tyttö.
Jaja ja Pikkarainen rv 38+1
ja edelleen yhtenä kappaleena. Puoleen yöhön asti tuli sellaisi jonkin moisia suppareita, mutta sitten loppui ja nukuin hyvin. Lukuunottamatta noita miljoonia vessakäyntejä..Aamulla tuli limaa vaikka muille jakaa, mutta ei siinä vielä kertaakaan ole niitä veriviiruja ollut..
Galluppia:
Vauvan painoarvio (jos tehty): Käsikopelolla arveltu n. 4 kg..
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Eiköhän se pojankoltiainen tällä kertaa ole ;) Varmahan ei olla, mutta näin oltiin viimeksi näkevinämme :)
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Pinnasänky tuodaan illalla, muuten on kaikki ollut jo pitkän aikaa valmiina..Sairaalakassia varmaan tarkastelen vielä, jos huomenna pääsee neuvolasta lähdölle ja loppuviikoksi lupailtiin hellettä, niin en taida pitkillä housuilla kotiutua ;)
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: -6 kg + n. 6 kg = 0 kg :)
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Mitä ne on? Ei turvotusta tms. Mahakaan ei ole pahemmin tiellä enää, kun on jo niin laskeutunut..Kevyesti menen vielä lampaiden aidan yli vedet vaihtamaan ;) Ainoastaan välillä vaivaa mieletön närästys, kun menee illalla nukkumaan.
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Tyttö 5 v. odottaa jo kovasti ja kyseleekin melkein joka päivä, milloin se meidän vauva syntyy..Sitten se ehdottelee aina sinne sairaalaan menoa, että se syntyisi nopeampaa..Aikoo kovasti hoitaa, syöttää ja opettaa sitä uimaan ja varomaan lampaita ym..Mutta ei se raukka ole vielä kunnolla käsittänyt sitä, ettei se vauva heti puhu ja kävele ;)
Tänään on vähän viileämpi päivä, mutta mulla ei silti ole mitään tekemistä :( Ulkona on niin paljon paarmoja, että ei paljon viitsi sielläkään ylimääräistä olla. Kohta lähden hoitamaan lampaat, laitan tiskikoneen ja pyykkikoneen pyörimään, huilaan hetken ja haen tytön hoidosta. Tässä netissä on hyvä tappaa aikaa, kun ei noihin muihin hommiin mene kuin hetkinen eikä jaksa koko päivää maatakaan.
Huomenna olisi sitten toivottavasti viimeinen raskausajan neuvola! Haluan sinne painoarvioon jo huomenna, mutta viimeistään torstaina. Saapi nähdä pääsenkö. Onneksi se terkka kyllä kovasti ainakin lupaili :)
Palailen asiaan myöhemmin..Nyt " hommiin" .. ;)
~suviande ja öttiäinen 40+4~
Istuin aamun vielä viime hetkien kampaajalla...
Gallupiin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): Reilut 3 kg viikolla 35, lääkäri arvioi syntymäpainoksi 4-5kg.
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Poika, monta kertaa jo ultrassa nähty!
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kyllä, mutta esim.lakanat sänkyyn laitan vasta kun laitokselta päästy.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: 25kg (!)
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Viimeise 2 viikkoa jalkapohjat ja kädet TOSI kipeät!
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Odottavat innolla ja joka välissä pikkupojat ovat juttelemassa vauvalle. Isommat kyselevät, että vieläkö kauan ennenkuin syntyy?
Ras-mam & poitsu 36+5
Neuvolassa kävin ja kaikki ok. Enään ei tartte käydä kun ensi viikon to sektio ja kun kaikki on ollut hyvin.
katsottiin kalenterista myös vauvan eka käynti neuvolassa ja varattiin alustavasti 24.7.
Tänään pitäisi viellä jaksaa lähteä 3-vuotis synttäreille.
kesähelinää
Pitkästä aikaa taas tulin kurkkimaan tällekin puolelle. Kuinkahan moni heiniksistä on jo saanut nyytin kainaloon...?
Laskettu aika lähestyy uhkaavasti (6.7.). Yöt on rikkinäisiä, viime yönä piti käydä kolme kertaa pissalla ja muutenkin tulee tulee heräiltyä parin tunnin välein, kun lonkat puutuu ja pitää äheltää kyljeltä toiselle. Vauvan liikkuminen sattuu eli aikas täynnä ollaan ;). Eilen aamulla supisteli laimeasti mutta lopahtivat sitten. Yritin käydä oikeen kunnon lenkin ja iltapäivästä vielä siivottiinkin mutta eipä niitä enää ilmaantunut. Toivottavasti ei menis kovin paljoa yli, alkaa olla jo kärsimätön olo.
Sit galluppiin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): 3400 g viikolle 39+5, sattuipa hyvin kun ihan just arviosta tultiin :).
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: Ei tietoa, poikaa kaikki veikkaavat.
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Kaikki on valmiina, vaunujen koppa vaihdetaan vasta sitten, kun on tarvis (esikoisella käytössä yhdistelmien istuinosa).
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: 10 kg.
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Kohtuu hyvä vointi, lenkillä jaksaa käydä päivittäin, närästystä on ajoittain, turvotusta on tullut nyt helteen myötä, jatkuva pissahätä vaivaa, raskausarpia jonkin verran... Ja sit aivan hirvee tupakinhimo... :O (aion kuiten imettää väh. sen 9 kk mitä esikoistakin, niin toivon mukaan menee pian ohi).
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Toivottavasti ei tulis kovin mustasukkaiseksi. Kovasti haluaisi jo hoitaa vauvaa ja silittelee masua.
Rokotteesta: Jos tarjotaan, niin otetaan.
-Nöftis rv39+5-
Mulle tosiaan tuli nyt viides ja viimeinen sektio. Ainakaan Naistenklinikalla ei missään vaiheessa mitattu arven kohtaa ja varmuudella sen saakin mitattua vain sektion yhteydessä. Synnytystapa-arviossa (viikolla 35+6) lääkäri vain totesi, ettei hän näe mitään ihmeellistä ja sektiossa kohtu oli silti jo hyvin ohut.
Kolme sektiota on kai aika yleinen määrä, mitä voi tehdä lähes kaikille. Mutta kohdun kestävyys tosiaan on hyvin yksilöllistä ja lupa seuraavaan lapseen tulee aina sektion yhteydessä kohdun tilanteen perusteella. Mulla tilanne kolmannen kohdalla oli vielä, ettei lääkäri meinannut uskoa, että kaksi leikkausta oli jo takana ja neljännen kohdalla arpialue oli jo vähän ohentunut, mutta lupa viitoseen siis tuli vielä. Tän jälkeen lupaa ei olis varmaan enää tullutkaan ja sterilisaatio tehtiin samalla.
Tinka ja Aarni 5vrk
Tänään jännittää jo tosiaan huominen polikäynti. Toivottavasti kaikki on hyvin ja tohtorit tekevät kaikessa viisaudessaan viisaita päätöksiä. :D
Mummi lähti reissuun viikoksi Bulgariaan, joten ukki tulee huomenna aamusta tytön seuraksi käynnin ajaksi, kun mies haluaa myös sinne mukaan. Hyvä, että mies lähteekin henkiseksi tueksi. Toki hän haluaa itsekin nähdä pienokaisen ultrassa.
Omaan vointiin ei kuulu kummempaa. Eilen illasta tuli vähän riideltyä ihan typeristä asioista ja turhaan ja itku tuli, eikä siitä itkemisestä tässä tilassa meinannut tulla loppua laisinkaan. Nyt on jo parempi mieli, riidat sovittu ja sovintoseksiä harrastettu sillä tuloksella, että vähän supistelee vieläkin. :D
Sitten galluppiin:
Vauvan painoarvio (jos tehty): n. 2,5kg viikolla 36+1. Huomenna saadaan uusi ja tuoreempi arvio :D
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?:Toista tyttöä odotellaan innolla
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?:
Ei ihan kaikki vielä. En ole pitänyt mitään kiirettä. Yksi koneellinen pyykkiä täytyy vielä pestä ja silittää, muut vaatteet silitetty ja laitettu jo valmiiksi. Täytyy pakata sairaalakassi ja kiinnittää hoitopöydän hoitotaso seinään paikoilleen. Vaunut kootaan myös sitten, kun niitä aletaan käyttää. Yhdistelmät ovat rataskäytössä 2-v. esikoisella. Sänky pitää myös petata valmiiksi.
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: Noin 6,5kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Liitoskivut ajoittain, useita virtsatietulehduksia joiden vuoksi estolääkitys käytössä. Synnytys jännittää...Aika vaivaton ollut tämä raskaus loppujen lopuksi. Käyn vieläkin n. 6km:n kävelyretkillä yksikseni. :D
Miten mahdolliset sisarukset suhtautuvat tulevaan nyyttiin?: Saa nähdä, mitä mieltä 2-v. temperamenttinen ja lujatahtoinen neiti on vauvasta. On juteltu vauvan syntymästä, vauvoista ja kuinka niitä kohdellaan, mutta sen näkee sitten :D
Rokotteesta: Otamme rokotteen, jos tarjotaan. Mielestäni se on tarpeen täällä itärajan tuntumassa. Loppujen lopuksi kaikesta huolimatta mielestäni suhteessa rokotettujen määrään riskit ovat melko pieniä, vaikka huomattavia tilastollisesti kuitenkin.
Mukavaa päivää kaikille!
t.Saraida + pikkuruinen rv 37+0 (OHO!)
Jessus, kun oon pahalla päällä. Ärsyttää, kun kukaan (muu kuin oma äiti) ei pidä nyt mistään sovituista aikatauluista kiinni. Sovittu sitä ja tätä menoa, ja ihmisistä ei kuulu mitään. Oon muutenkin supertäsmällinen ihminen, niin jokainen voi kuvitella kuin ärsyynnyn tollaisista. Mies lähtee huomenna 1,5 viikoksi ulkomaille reissuun, ja laitoin sille tänään aamulla tekstarin (oli omilla porukoilla yötä, minä omillani.. kotipaikkakunnalla käymässä), että jos tänään tehtäis ihan kahdestaan jotain kivaa, kun voi olla että viimeisiä päiviä ihan kahdestaan ollaan. Kun kuitenkin rv39, kun tulee takaisin. Nyt sitten koko päivän luuhannu kaverinsa kanssa. En jaksa ymmärtää. Tietää ihan hyvin, että mä en jaksa kuuden jälkeen enää yhtikäs mitään ihmeellisiä, enkä olla kenelläkään kylässä.
Meen kai purkamaan tätä pahaa oloani suihkuun, ja vastailen galluppiin illalla :). Jaksamisia kaikille!
elle06 rv 37+1
Täällä on varjossa +36°C!! Pojan kanssa ei voi kuvitellakkaan lähtevänsä ulos ennen ilta kuutta, kun muuten kärähtää koko kundi (suomalainen ihotyyppi;)..) ja äiti siinä seurana. Käytiin eilen puistossa ja meinasin pyörtyä matkalle. Tää on jotain aivan kamalaa tää helle täällä:(
Mulla on ollut jo jonkin aikaa oksentelua, mutta varmaan johtuu myös näistä helteistä.. Vähänkään rasitusta ja jo pitää kipittää norjaa puhumaan:/
Sitten yrittelen muistella mitä siinä gallupissa kysyttiin..
Sukupuoli tiedetään: tyttö=)
Painoarvio tehdään parin päivän päästä (lääkärin mukaan vauva kuulemma poikkeuksellisen pieni viikkoihin nähden, mutta minä sanon äidin vaistolla höpö höpö, kun isolle tuo masussa tuntuu..)
Mulla on varmaan kaikki mahdolliset raskaus krempat mitä vaan voi olla!
Odottelen jo kauhulla tulevan isonveljen reaktiota vauvaa kohtaan..
Kaikki, paitsi vanna on vauvalle hankittu..
Mies raukka on yövuorossa ja illan jalis" jännäri" jää nyt näkemättä. taidan itse kerrankin kattoa jalkapallopelin ja jännätä Saksan puolesta, kun on sen verran ratkaseva peli.. Täällä on kyllä koko maa ihan sekasin näistä kisoista ja illalla varmaan (taas) tiet tukossa juhlivasta jalis kansasta. Tuo illan peli on tässä melko lähellä, mutta eipä ole lippuja, vaikki niitä yritettiin saadakin.. Ihan hyvä, kun ihan hullunmylly käynnissä!
Taidan hipsiä kahvia keittämään, kun alko niin kahvihammasta kolottaa..
Ai niin päivän löytö: Finn Brod.. Löysin marketista ruisleipää, JEE!!!
wekku rv.36+2
Moi,
vastaanpa heti suoraan galluppiin.
Vauvan painoarvio (jos tehty): Ei ole tehty. Terveydenhoitajan mukaan vauva on " sopivan kokoinen" .
Tiedätkö sukupuolen vai arvaatko?: En tiedä, eikä ole " äidin vaistoa" , joka kertoisi asian.
Onko vauvaa varten kaikki jo valmiina?: Mielestäni on, mutta tämä on toki nii-in suhteellista. Minun mielestäni kaikki on valmiina, vaikka häkkisänky on vielä kasaamatta nurkkaan, harsot on taittelematta ja kantoliinan sidonnat opettelematta...
Oma painonnoususi ekasta neuvolakäynnistä laskien?: n. 15 kg
Oma vointisi nyt viimeisellä kolmanneksella ja mahdolliset raskausvaivat?: Oma vointini on viimeisen kolmanneksen aikana ollut aika hyvä. Autolla ajaessa tai pitkän aikaa auton kyydissä istuessa vatsa " alkaa tulla eteen" siten, että pitäisi jalotella aina aika ajoin. Pitkien kävelylenkkien (n. 6 km) haittapuolena on kolottavat lonkat, joten minun kävelylenkit ovatkin pääsääntöisesti olleet em. lukemasta puolta lyhyempiä. Tässä vaiheessa raskautta nivustaipeen kipujakaan ei ole enää kävellessä samalla tavalla kuin toisen kolmanneksen aikana.
Vatsalihakset: Eilisessä pinossa oli keskustelua kuntoilun aloittamisesta, mutta mistäs sitä tietää, milloin vatsalihakset ovat palautuneet oikeille paikoilleen?
Painoarvio: Tehdäänkö teille painoarvio lääkärilläkäynnin yhteydessä ja kuuluuko tämä nyt siis normaaleiden julkisten palveluiden piiriin joissain kunnissa? (omassa tk:ssa mitään painoarviota ei tehdä)
Millaista musiikkia olette ajatelleet ottaa synnytykseen mukaan...?
Nyt pitää lähteä laittamaan ruokaa. =)
pazzepartout
eli annatko laittaa calmette-rokon vauvalle? Mietimme asiaa parhaillaan, mutta nyt tuntuu, että emme sitä ota, jos kerran kuitenkin jäämässä parin kuukauden kuluttua pois.