Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä ensimmäistä kertaa oma piha. Mistä aloittaa puutarhan hoito?

Vierailija
02.05.2020 |

Olen siis aivan pihalla. Pitäisi istuttaa kukkoa, enkä tiedä niistä yhtään mitään. Niitä on about miljoona mistä valita ja monien kasvattaminen tuntuu tosi monimutkaiselta. En edes tiedä mitä tarkoittaa perenna!

Mitä just nyt kannattaa tehdä? Saanko täksi kesäksi enää kukkia vai olisiko ne pitänyt laittaa jo syksyllä? Apua!!

Jotain helppoja kukkia jotka kukkivat vaikka välillä unohtaa kastella tai ei osaa käyttää oikeita lannotteita?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös samaa eli älä tee tänä vuonna vielä mitään. Hätiköimällä ei tule hyvää.

Katso mitä siellä jo kasvaa, tutki millainen maapohja siellä on. Haluatko sinne lisää kukkia, hedelmäpuita, istuma alueen terasseineen jne. Kypsyttele asiaa ihan rauhassa. Mieti myös siltä kannalta miten paljon haluat käyttää aikaa pihan hoitamiseen; sekin vaikuttaa siihen mitä sinne kannattaa laittaa.

Vierailija
22/25 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan kääntäminen myös vähentää rikkoja, mutta siihen hyvä yhdistelmä on polttaa pois kaikki elävä.

Kangas ilmavasti päälle, ettei siinä ensi vuonna kasva jo uudet rikat valmiiksi !

Zinc

Saa ne omat istutukset vähän etumatkaa sitten ensi keväänä, ennenkuin sinne kerkeää mitään rikkoja pesiytyä, jos maa on valmiiksi putsattu ja mietitty. Syksyllä / keväällä vain istutukset.

Näin minä tekisin. 

Enkä minä sinulle kukkalajikkeita voi neuvoa, kun itse laitan vain hyötykasveja. Raparperi on jo noussut ja 15 cm ;)

Muitakin talvesta selvinneitä. Sitruunatinjami, tinjami(t) jotenkuten (2 penkkiä) Persiljasta en ole varma. Viinisuolaheinää on jo rutkasti jne .. 

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin vähän harmittaa, kun joutu alkaa korjailemaan pihaa toisen jälkeen muuttaessa. Ensinnäkin tän idiootin kaikki miljoona kiveä piti poistaa, joiden alla oli 10 muurahaispesää. Nytkin vielä pari muurahaista ollut sisällä tänä keväänä, mutta kun poistelen kaikkea minkä alla ne pesii, niin ne vähenee koko ajan. 

Mut mun pitäis rakentaa koko piha uudestaan, kun halusin sinne heti jotain kasvamaan, ja en nyt oikein tiedä, että olenko tyytyväinen järjestykseen, mut no, toisaalta tässä on vuosia kaikenlaista kasvateltu, harmittaa vain monivuotiset, joiden siemeniä ei välttämättä edes suomesta saa ..

Kun niitä on tullut hankkineeksi sieltä sun täältä ..

Zinc

Vierailija
24/25 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja täällä, eli tosiaan kärsivällisyys on hyve puutarhan hoidossa. Kaikki tapahtuu melko hitaasti. Itse olen oppinut kärsivällisesti perennojen eli monivuotisten kukkijoiden kanssa. Joskus menee parikin vuotta ennenkuin kasvi on sellainen kuin myyntiluettelojen kuvissa, joskus ei onnistu lainkaan. Puutarha on projekti, se tuo vuosittain sekä pettymyksiä että iloisia onnistumisia. Koko ajan oppii. Joten älä pidä kiirettä. Tuo amppeli-ja ruukkukesäkukkaneuvo on hyvä, saat nopeasti ja helposti kukoistusta näin alkuvaiheessa. Tsemppiä!

Vierailija
25/25 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita pihalta. Ei se sisältä käsin onnistu. Palataan asiaa jos et ymmärtänyt.