Kaksi korkeakoulupaikkaa samaan aikaan?
Hei arvon kanssapalstalaiset,
olen seuraavanlaisen pulman edessä: Opiskelen nyt AMK:ssa (yli puolet tutkinnosta suoritettu, arviolta 1,5v kuluttua olisin saanut opinnot kasaan, opinto-oikeutta vielä reilut 2v jäljellä) ja olen hakenut yliopistopaikkaakin. Huomatkaa, että puhun täysin hypoteettisesti - JOS saisin yliopistopaikankin kevään yhteishaussa (koronatilanteen edessä minulla on hyvät mahdollisuudet päästä sisään), näkisittekö mitään järkeä aloittaa suorittamaan rinnalla toista tutkintoa? Tällaista sumplimista mietin aikataulutuksen tehostamisen vuoksi sekä rahan vuoksi (elän kelarottana opintotuen & -lainan varassa). Jos keskeyttäisin nykyisen AMK-tutkintoni, menettäisin opintolainaoikeutenikin, jolloin talous menisi täysin kuralle. Täytyykö yliopistotutkinto suorittaa sitten nopeammin, vai voinko vain jatkaa sen opiskelua kun valmistunen AMK:sta? Googlen tulokset olivat kovin, kovin sekalaista settiä laidasta laitaan, joten palstamammat - näyttäkää tieni totuuteen?
Kommentit (23)
Ilman muuta otat uuden paikan vastaan ja luet yhtäaikaa! Harvassa koulutuksessa on niin vaativaa, etteikö tuohon pystyisi.
Onnea molempiin opintoihin!
Kiitos kaikille asiallidesti kommentoineille! Täytyy tosiaan syventyä asiaa pohtimaan.
AP
Kun ottaa uuden opiskelupaikan vastaan, sen voi ottaa vastaan poissaolevana vain erityisestä syystä, esim. intti. Mutta tuossa amkin paikassasi poissaolevaksi ilmoittautuminen on vain ilmoitusasia, eli mitään erityistä poissaolosyytä ei tarvitse olla, koska olet ollu siellä jo pidempään.
Kannattaa muistaa myös se, millä perusteilla voi saada valmistuttuaan opintolainahyvityksen.