Kaksi korkeakoulupaikkaa samaan aikaan?
Hei arvon kanssapalstalaiset,
olen seuraavanlaisen pulman edessä: Opiskelen nyt AMK:ssa (yli puolet tutkinnosta suoritettu, arviolta 1,5v kuluttua olisin saanut opinnot kasaan, opinto-oikeutta vielä reilut 2v jäljellä) ja olen hakenut yliopistopaikkaakin. Huomatkaa, että puhun täysin hypoteettisesti - JOS saisin yliopistopaikankin kevään yhteishaussa (koronatilanteen edessä minulla on hyvät mahdollisuudet päästä sisään), näkisittekö mitään järkeä aloittaa suorittamaan rinnalla toista tutkintoa? Tällaista sumplimista mietin aikataulutuksen tehostamisen vuoksi sekä rahan vuoksi (elän kelarottana opintotuen & -lainan varassa). Jos keskeyttäisin nykyisen AMK-tutkintoni, menettäisin opintolainaoikeutenikin, jolloin talous menisi täysin kuralle. Täytyykö yliopistotutkinto suorittaa sitten nopeammin, vai voinko vain jatkaa sen opiskelua kun valmistunen AMK:sta? Googlen tulokset olivat kovin, kovin sekalaista settiä laidasta laitaan, joten palstamammat - näyttäkää tieni totuuteen?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Älä keskeytä amkia. Sulla on ne tietyt opintotukikuukaudet käytettävänä. Sulla ei riitä kyllä ne tukikuukaudet yliopiston vikaan vuoteen eli miten sillon rahotat opinnot?
Kiitos kommentista. En olisi AMK:ta tässä tapauksessa keskeyttämässäkään. Yliopistossa minulla jäisi siis jo kandin kolmas vuosi tukikuukausirahoituksettomaksi, maisterista puhumattakaan. Mutta aion joka tapauksessa hakea uudelleen nykyisen koulutukseni jälkeen opiskelemaan kys. yliopistoalaa, joten mietin, josko sen aloittaminen jo aiemmin olisi millään muotoa järkevämpää? Rahaa tuskin tulee koskaan olemaan käydä näitä kouluja ilman kikkailuja :-D
AP
Mulla on juuri paraikaa kaksi yliopistopaikkaa päällä!
Eli kyllä saa olla, kunhan ovat eri yhteishaussa otettu vastaa. Kerrallaan saa ottaa vain yhden.
Ei kai kukaan opiskele saadakseen opintorahaa?!?!
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, mistä sinä tuollaista sait päähäsi? Jollain ne opinnot on rahoitettava!
AP
Riippuu ihan mitä opiskelet onnistuuko. Paljonko amk vaatii läsnäoloa? Yliopistolla riippuu ihan aineesta kuinka paljon pitää olla paikalal. Ymmärtääkseni yliopistolla ei voi kovin helpolla ilmoittautua poissa olevaksi, raskaus ja armeija taitaa olla niitä harvoja syitä
Onnistuu jos on motivaatio säätää aikatauluja. Olen saman tehnyt ja missään en saanut parempaa oppia ajanhallinnasta ja työn organisoimisesta kuin kahden tutkinnon välillä sumplailusta. Tuosta taidosta on päivittäin hyötyä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, mistä sinä tuollaista sait päähäsi? Jollain ne opinnot on rahoitettava!
AP
Sinua näyttää opintotuet kiinnostavan enemmän kuin opiskelu.
Mitä jos rahottaisit opiskelusi ihan itse :)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan mitä opiskelet onnistuuko. Paljonko amk vaatii läsnäoloa? Yliopistolla riippuu ihan aineesta kuinka paljon pitää olla paikalal. Ymmärtääkseni yliopistolla ei voi kovin helpolla ilmoittautua poissa olevaksi, raskaus ja armeija taitaa olla niitä harvoja syitä
Kiitos vastauksestasi. AMK-opiskeluni ei vaadi fyysistä läsnäoloa ollenkaan, sekä minulla on 2 poissaolokautta käytettävissä. Koronan vuoksi kuulemma nyt mahdollista lievemmillä verukkeilla ollakin pois. Sekä AMK-opintojeni sisällöt ovat sen verran löyhää settiä, että ne saa aina jaksottain nopeasti alta pois.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Käytkö ihan täysillä? Opintotukea saa 250e/kk, joten ei sillä herroiksi elellä. Käyn myös satunnaisesti koulun ohella sekä kaikki lomat töissä. Mitä minun pitäisi sitten vielä tehdä?
...käythän itse töissä, ja et suinkaan ole kouluja koskaan käynyt? En oikein käsitä nyt tuota kommentointiasi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos on motivaatio säätää aikatauluja. Olen saman tehnyt ja missään en saanut parempaa oppia ajanhallinnasta ja työn organisoimisesta kuin kahden tutkinnon välillä sumplailusta. Tuosta taidosta on päivittäin hyötyä työelämässä.
Kiitos vastauksestasi. Saanko kysyä, mitä opiskelit ja millaisessa ajassa? Olitko järjestelmällinen ja ahkera ihminen jo tuohon ryhtyessäsi, vai opitko noiden järjestelyjen myötä?
AP
Mä en tiennyt, että on mahdollista opiskella AMKissa ja yliopistossa samaan aikaan. Vai oliko se vain, ettei pysty vastaanottamaan kahta opiskelupaikkaa samaan aikaan.
Mitä alaa opiskelet nyt?
Tee amk loppuun, koska jos haluat voit yliopisto-opintojen aikana tehdä amk-alan töitä ja saada parempaa palkkaa kuin ilman amk-tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Käytkö ihan täysillä? Opintotukea saa 250e/kk, joten ei sillä herroiksi elellä. Käyn myös satunnaisesti koulun ohella sekä kaikki lomat töissä. Mitä minun pitäisi sitten vielä tehdä?
...käythän itse töissä, ja et suinkaan ole kouluja koskaan käynyt? En oikein käsitä nyt tuota kommentointiasi.
AP
Joo minulla on useampi yliopistotutkinto. Koskaan en ole saanut penniäkään rahaa opintoihini. Veroja sen sijaan olen maksanut jo opiskeluaikoina kaikista työ- ja pääomatuloistani noin 30-40%. Hyvin olen pärjännyt ja nyt olen ollut ns “vapaaherrana” jo 10 vuotta. Hienoa kun saa opiskella mitä lystää mm ulkomaisissa huippuyliopistoissa ja keskittyä siihen tärkeimpään eli sivistykseen.
No, periaatteessa yliopistotutkinto tulee tehdä "nopeammin", koska kulutat tuossa yhden lukuvuoden opiskeluoikeudestasi yliopistossa. Mutta opinto-oikeus on joka tapauksessa kaksi vuotta pidempi kuin tutkinnon suorittamisen tavoiteaika. Se, kannattaako/tarvitseeko ensimmäisenä vuonna tehdä opintoja, pitää tarkistaa yliopistolta. Joka tapauksessa voit saada opintotukea vain yhteen tutkintoon kerrallaan, ja niiden opintojen on edistyttävä, joihin nostat tukea. Yliopistotutkintoon voit käyttää AMK-tutkinnostasi ylijääneet tukikuukaudet.
Mä olen aikanani opiskellut kahta alaa yhtä aikaa yliopistossa. Näkisin sinulla tuon AMK-yliopistokombon onnistuvan, jos olet tehokas, ahkera ja innostunut. Tsemppiä!
Ja tein siis toisen tutkinnon loppuun siten, että olin jo ekan alan osa-aikatöissä samalla.
Opintoihin voi hakea myös lisäkuukausia, näitä myönnetään perustellusta syystä ja oisko 9kk ekstraa, sisältää toki myös lainat, tadaa, hyvin kätevää, ja tarpeeseen tulee. Olikohan niin, et niitä gaettiin sitten kun normi tukikuukaudet käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Opintoihin voi hakea myös lisäkuukausia, näitä myönnetään perustellusta syystä ja oisko 9kk ekstraa, sisältää toki myös lainat, tadaa, hyvin kätevää, ja tarpeeseen tulee. Olikohan niin, et niitä gaettiin sitten kun normi tukikuukaudet käytetty.
Siis lisäTUKIkuukausia. Kelasta. Ja haettiin. Heh.
Nostat opintotukea amk-opintoihin kunnes valmistut amk:sta. Sen jälkeen haet opintotukea yliopisto-opintoihin. Jos haluat, voit tehdä valmistuttuasi amk:sta välillä töitä ja ilmoittautua yliopistoon poissaolevaksi. Ja tietysti jos työvuosia on jo takana enemmänkin niin opintovapaa ja aikuiskoulutustuki voi tulla myös jossain kohtaa ajankohtaiseksi.
Älä keskeytä amkia. Sulla on ne tietyt opintotukikuukaudet käytettävänä. Sulla ei riitä kyllä ne tukikuukaudet yliopiston vikaan vuoteen eli miten sillon rahotat opinnot?