Mä en vieläkään voi uskoa, että tämä mitä elämme on todellisuutta.
Olemme periaatteessa sodassa ja elämme totalitäärisessä valtiossa. Emme saa liikkua vapaasti, melkein kaikki paikat ruokakauppoja lukuun ottamatta ovat kiinni. Ihmiset kyttäävät ja vihaavat toisiaan. Yrittäjille toivotaan jopa kuolemaa (myös niille jotka eivät ole tukia hakeneet ja saaneet). Sairastuneita syytellään.
Pandemian kestoksi veikataan 2-5 vuotta ja siihen asti pitäisi elää rajoitettua elämää. Rokotteiden ja lääkkeiden kanssa on tullut vain pettymyksiä. Kansainvälinen talous tuhoutuu, samalla myös meidän elämämme. Meille kolmikymppisille koko elämä on ollut pelkkää kriisistä toiseen selviytymistä. Mutta tämä kriisi eroaa siitä, että tästä ei ole toivoa selvitä. Tämä on niin massiivinen tuho, se vaikuttaa jokaiseen maailman yritykseen ym. toimijaan.
Tää ei ole todellista. Tän on pakko olla pahaa unta.
Kommentit (64)
Ei palaudu enää ihan entiselleen lähes mikään. Talous on kuin korttitalo ja lätsähtää. Koko systeemi muuttuu. Ihan hyvä, oli kuin pullistunut saippuakupla, tyhjää täynnä. Pankit eivät tuota yhtään mitään, siirtelevät vain rahaa taskusta toiseen. Ihan hullua.
Vierailija kirjoitti:
totalitarismi on huolestuttavampaa kuin korona , on ollut ennenkin epidemioita, mut ei tälläistä pakkokeinoa maailmanlaajuista. raamatun lopun ajat kyl tulee mieleen. siis se kontrolli et ihmisiä kytätään ja valvotaan, karmiva tunne tästä jutusta. ilmestys kirjan loppu pahan ilmestyminen ja pahuuden lisääntyminen.ennen jeesuksen tuloo ja mahdollinen uskovien poisotto(jota pidetään epäselvänä teoriana)
omavarainen elämäntapa,oman ruuan kasvattaminen terveys syistä on nyt hyvää opetella kun alkaa ilmetä uusia sairauksia ja talousvaikeuksia.on toivoa nimenomaan uskosta ja taivaasta. taivas on parempi paikka.vaikka elämä olis menny ikävästi on toivoa kuolemankin jälkeen. jeesus pelastaa.
Joo, minäkään en nyt mene joukkoliikennevälineellä ostoskeskukseen hengailemaan, koska pelkään totalitarismia. ;D
Mä elän näköjään kyllä ihan eri todellisuutta kuin ap, kun ihan samalla tavalla eletään kuin ennenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on todellisuutta, ja näin on aina ollut, kriisit vain vaihtuu, välissä on suvantoaikoja. Meillä on ollut niin pitkä hyvä aika että olemme eläneet hyvien aikojen kuplassa ja unohtaneet todellisuuden. Mutta joskus tämä on ohi ja ne jotka jäävät henkiin aloittavat jälleenrakennuksen, ja voi olla että saavat paremman maailman. Mutta sitä me kaiki emme ole näkemässä.
Suurin osa meistä kyllä on näkemässä.
Et sinä sitä tiedä etkä voi varmaksi sanoa. Se nimenomaan jää nähtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä rajoitukset ei kestä 5 vuotta eikä edes 2 vuotta. Ei vaan voi loputtomiin elää näin, koko yhteiskunta hajoaisi. Koulut jo avataan, seuraavana tulee ravintolat. Kyllä tämä taas tästä.
Kriisejä on ollut ihmiskunnan historiassa koko ajan ja kasvukausia välillä. Jos ajatellaan Suomen historiaa jostain 1900-luvun alusta, niin kriisistä toiseen on menty. Sortokausi, sisällissota, talvisota, jatkosota, kylmä sota ja ydinkriisi, Tsernobyl, 90-luvun lama ja niin edelleen.
Jotenkin Suomi on valtiona selvinnyt ja on vielä olemassa. Kyllä me tästäkin selvitään.
Ja elettiin täällä ennen Suomen valtiotakin.
Tervetuloa Uuteeen maailmanjärjestys tykseen beibi!
Huomaa vastauksista, että ihmiset kokee tämän eri tavoin. Osalla juuri mikään ei ole muuttunut ja osalla on kaikki.
Tammikuusta alkaen tajusin itse että nyt on jotain tulossa. Joten minulla on ollut aikaa käsitellä tätä hieman pidempään.
Muista, että tämä on väliaikaista. Uskon, että tilanne jossain vaiheessa normalisoituu, mutta siihen menee vielä aikaa.
Eniten mua hirvittää tämä, että hallitus poukkoilee kuin pupu ja nyt sitten annetaan vaan viruksen levitä. En olisi oikeasti ikinä uskonut, että tällaista virusta ei vain kaikin konstein hoideta pois päiväjärjestyksestä heti kättelyssä vaan asiaa vähätellään viimeiseen asti, sitten panikoidaan ja loppujen lopuksi todetaan että olkoon ja levitköön.
Tämä kun olisi oikeasti ollut hoidettavissa nopeasti ja siististi.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa vastauksista, että ihmiset kokee tämän eri tavoin. Osalla juuri mikään ei ole muuttunut ja osalla on kaikki.
Tammikuusta alkaen tajusin itse että nyt on jotain tulossa. Joten minulla on ollut aikaa käsitellä tätä hieman pidempään.
Muista, että tämä on väliaikaista. Uskon, että tilanne jossain vaiheessa normalisoituu, mutta siihen menee vielä aikaa.
Itsekin ymmärsin tammi-helmikuun vaihteessa, että nyt on iso ongelma käsillä ja olen siksi osannut tähän varautua ja sopeutuakin. Eikä tässä mikään muu olekaan tullut yllätyksenä kuin Suomen hallituksen ja asiantuntijoiden asenne. En olisi ikinä uskonut, että täällä levitellään vaan käsiä kunnes on myöhäistä toimia ja sitten todetaan että tämän on vaan pakko kulkea väestön läpi.
Ap:lla on pitkät langat... Itse seurasin alkuvuodesta saakka pandemian etenemistä ja tiesin että tulee tapahtumaan jotain tosi radikaalia täälläkin. Mutta siinä ketjussa jossa täällä AV:llä kirjoitin esim että Suomessakin tulee liikkumisrajoituksia, kommentoitiin että mene muualle trollaamaan foliohattu...
Ja ajattelepas ap että meidän olemassaolollamme ei ole mitään merkitystä.
Olemme pelkkä pieni hippu valtameressä. Mutta se on hyvä asia jottein suuret ja pahat meitä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ymmärsin tammi-helmikuun vaihteessa, että nyt on iso ongelma käsillä ja olen siksi osannut tähän varautua ja sopeutuakin. Eikä tässä mikään muu olekaan tullut yllätyksenä kuin Suomen hallituksen ja asiantuntijoiden asenne. En olisi ikinä uskonut, että täällä levitellään vaan käsiä kunnes on myöhäistä toimia ja sitten todetaan että tämän on vaan pakko kulkea väestön läpi.
Pistänyt kyllä miettimään nämä hallituksen nykyiset toimet ja tänään tehtävät päätökset. Voiko olla, että he katsovat tätä kansanterveydellistä ongelmaa ideologisten lasien läpi? Silloin ollaan todellakin toisessa todellisuudessa kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Höh .. tietenkin.
Olenhan minä jo maan päällä.
Zinc
Moi Zinc, mennäänkö Teille, meille vai junanraiteille ?
Kohta toi eduskunta jää kesälomalle. Jäädäänkö me nyt tyhjänpäälle ? Itsekseen saadaan selvitä tästä koronasta.
Miksi heidän kesälomaa ei ole peruttu ? Sentään tämmönen katasroofi meneillään.
Onhan tämä kuin tieteiselokuvassa eläisi. Aina on ennustettu kolmatta maailmansotaa mutta en uskonut sen koskaan alkavan. Nyt kiinalaiset sen näköjään kuitenkin aloittivat biologisella sodankäynnillä eli kehittelivät viruksen ja laskivat sen liikkeelle. Jos katsotaan kuolon uhreja suhteessa väestöön niin kiinalla on uhreja sekä lukumääräisesti että varsinkin prosentuaalisesti paljon vähemmän kuin USA:lla, Espanjalla ja Italialla. Tämä tarkoittaa sitä että kiinalaiset kehittivät omalle kansalleen rokotteen samaan aikaan kun kehittelivät tätä virusta laboratoriossaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on pitkät langat... Itse seurasin alkuvuodesta saakka pandemian etenemistä ja tiesin että tulee tapahtumaan jotain tosi radikaalia täälläkin. Mutta siinä ketjussa jossa täällä AV:llä kirjoitin esim että Suomessakin tulee liikkumisrajoituksia, kommentoitiin että mene muualle trollaamaan foliohattu...
Trolli/foliohattu kommenttii sato mullekkii tammikuussa ja ketkäs ne sit oli paniikis hamstraamas vessapaperii, ku hallitus viimein jotain tiedottaa/tekee
Multa lähti paljon jo ennen koronaa. Opin sinnittelemään.
Nyt ihmettelen, kun muut ulisee ympärillä. Kun olin yksin hädässä, ei ollut mitään apua saatavilla. Kukaan ei auttanut. Miksi nyt pitäisi auttaa jopa varakkaita ihmisiä? Täytyy vain osata luopua, ja pistää asiat tärkeysjärjestykseen. Terveys tulee paljon ennen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh .. tietenkin.
Olenhan minä jo maan päällä.
Zinc
Moi Zinc, mennäänkö Teille, meille vai junanraiteille ?
Tein astraalimatkan ja tapasin yhden palstalaisen sillalla. Se kyseli, että mitä käy, jos hyppää.
Sanoin, että kastuu ! Eiköhän hypätä !
Zinc
Mun elämä ei ole oikeastaan muuttunut mitenkään muuten, kun siltä osin, etten voi käydä katsomassa isääni palvelutalossa. Äitiäni kuljetan välillä kauppaan, hän ei kuulu mihinkään riskiryhmään edes iän puolesta. Itse käyn normaalisti töissä, olen hoitoalalla.
Näen kavereitani muutenkin hyvin harvakseltaan enkä pahemmin käy edes missään töiden lisäksi. Mökillä voi käydä nytkin. Minusta on vaan plussaa, että ihmiset pitävät välimatkaa toisiinsa kaupoissa ym. Toivottavasti se jatkuu tämän pandemian jälkeenkin.
Elän samanlaista elämää nyt kuin ennen pandemiaakin. Myös mieheni käy normaalisti töissä eikä hänenkään elämänsä ole muuttunut sen kummemmin.