Astma ja korona, kokemuksia?
Olisi kiinnostavaa lukea astmaatikkojen tai muiden keuhkosairaiden kokemuksia siitä että millainen kokemus korona oli, jäikö pysyviä ongelmia, tarvitsiko sairaalahoitoa. Aivan varmasti koronan sairastaneita astmaatikkoja on tälläkin palstalla. Myös jos on nähnyt jossain muualla jutun aiheesta saa linkittää!
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
.
E536 yskittää. Kierrä sellainen kaukaa - voihan sitä olla kotonakin vaikka missä?
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.
Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?
Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.
Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Useampi ihminen tuntuu täällä tietävän ettei voi olla astma jos ei joudu käyttämään säännöllistä lääkitystä. Oletteko kuulleet koskaan infektioastmasta???? Se voi olla hyvinkin piilossa kunnes tulee pienikin infektio ja taas mennään.
Itse en käytä normaalisti päivittäin astmalääkettä vaan pelkästään silloin kun flunssa tai joku muu tauti iskee. Pef- puhallukset ovat silti tautien välilläkin huonohkoja (km 310).
En kuitenkaan voi sanoa että tällä olisi vointiini vaikutusta silloin kun en sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keskivaikea astma joka ei normaalisti tarvitse päivittäistä lääkitystä. Maaliskuussa ihan äkisti kävi hengittäminen hankalaksi, kohtauslääkkeet ei auttaneet, istualtaankin joutui huohottamaan yms. Oireet kesti vajaa 12h ja hävisivät äkisti, sitten alkoi puristava päänsärky ja paineen tunne päässä. Tuossa välissä jonotin vartin th-neuvontaan mutta samalla luin kokemuksia palstalta (mm. hengitysoireinen lapsi käännytetty päivystyksestä pois) ja luovutin.
En tiedä oliko korona mutta ajankohtaan nähden melko epäilyttävä kokemus.
Miten voi olla keskivaikea astma jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä? Lievähän se silloin on.
Sanoisin, ettei ole astma lainkaan, jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä.
Miehellä ja yhdellä lapsista on astma, molemmilla lievänä. Lapsella oli taaperona ja pienenä leikki-ikäisenä hieman vaikeampaa. Aina flunssasta sairaalaan muutamaksi yöksi tai vähintään päivystykseen, joskus useamman kerran päivässä. Kerran suoraan teholle. Lapsella ei tuolloin vielä ollut diagnoosina astma, tuli muistaakseni vasta myöhemmin. Molemmilla astma hyvin hallussa, joten en ole huolissani. Lapsella nostan flunssan ja influenssan yhteydessä aina lääkitystä vähän.
Minulla keskivaikea astma (jatkuva lääkitys) ja vuosi sitten kävi hengitys todella tukalaksi ihan istuessa. Ehkä 6-8h jatkui hengitysvaikeutta ja sitten alkoi oireet rajusti vaihdella (lämmönnousu-lasku, puristava pääkipu etc).
En tiedä oliko korona mutta melko omituinen kokemus kuitenkin.
Täällä yksi koronan kaksi kertaa sairastanut astmaatikko. Astma minulla on ollut parisen kymmentä vuotta ja oireilee oikeastaan vain kovilla pakkasilla ja rasituksen yhteydessä sekä tilaisuuksissa joissa altistuu yllättäen vaikkapa voimakkaasti tuoksuville parfyymeille tai muille kemikaaleille. Esim jotkin pesupulverit aiheuttavat minulle astmakohtauksen. Olen jo melko tarkkaan oppinut mitä vältellä joten pärjään yleensä hyvin, toki yllätyksiä sattuu silloin tällöin En käytä jokapäiväistä lääkitystä, ainoastaan tarvittaessa. Silti minulla on oikean keuhkolääkärin diagnosoima astma, tämä siis tiedoksi niille palstan asiantuntijamaallikoille jotka tuntuvat tietävän kuka sairastaa oikeaa astmaa ja kuka ei.
Korona minulla on ollut jo kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran viime vuoden tammikuussa ja toisen kerran nyt joulun aikaan. Oireet olivat hyvin lievät, hieman kurkkukipua yhtenä aamuna, hieman päänsärkyä saman päivän iltana, ripuli, valuva nuha ilman tukkoisuutta, lihassärky, väsymys ja viimeisenä haju-ja makuaistin menetys. En edes tajunnut sairastavani mitään koronaa koska viime tammikuussahan asiasta alettiin vasta puhua laajemmin. Haju-ja makuaistin katoaminen sai minutkin sitten tajuamaan mistä oli kysymys. Normaalistikin nuhassa, ainakin minulla, on hajuaisti kadoksissa ja sen mukana tietysti myös makuaistikin mutta tässä se oli erilaista. Se tuli vasta kun valuva nuha oli jo parantunut eikä minkäänlaisia flunssaoireita ollut. Tauti oli muutenkin kokonaisuudessaan lievä ja meni ohi nopeammin kuin tavallinen kausiflunssa. Ainoastaan lievä väsymys ja lievä särky yhdessä lihaksessa kestivät pidempään.
Toisen kerran sairastin koronan joulun aikaan. Eräänä aamuna huomasin pientä kurkkukipua. Kurkkukipu kuitenkin katosi melkein saman tien, sitten päätäni särki hieman hetken aikaa kunnes sekin loppui melko nopeasti. Nämä oireet olivat hyvin, hyvin lieviä, niitä tuskin huomasi. Sitten alkoi ripuli, lihassärky ja väsymys. Sitä kesti pari päivää ja sitten haju- ja makuaisti katosivat. Siitä vasta tajusin että oireet olivat samat kuin tammikuussakin eli olen saanut koronan. Tauti oli jälleen hyvin lievä ja aistitkin palasivat noin viikon poissaolon jälkeen. Väsymys katosi, samoin lihassärky.
Jatkuu
En käynyt testeissä kummallakaan kerralla. Noudatin netin ohjeita jossa neuvottiin pysymään pari viikkoa karanteenissa ja hakevan apua jos tulee hengitysvaikeuksia. Niitä ei tullut ensimmäisellä eikä toisellakaan kerralla. Astmalääkettäni en tarvinnut. En käyttänyt mitään muutakaan lääkettä koska oireet olivat niin lievät. Ilman haju-ja makuaistin häiriöitä en olisi edes tajunnut asiaa koronaksi.
Olen kovasti ihmetellyt lehtien palstoilla koronastaan kertovien "julkkisten" määrää. Korona tuntuu enimmäkseen oleva radio- ja tv-juontajien tauti. Samoin somevaikuttajien ym julkistyrkkyjen. Kaikki he kertovat pelottavasta taudista joka on saanut heidät ajattelemaan maailmaa uusin silmin ja blaa blaa. Tauti oireineen on ollut pelottava mutta he eivät osaa kertoa ainoatakaan "pelottavaa" oiretta joka heillä olisi ollut. Aivan kuin heitä olisi neuvottu kertomaan vain yleisluontoisesti, ilman yksityiskohtia, että kamalaa oli.....
En tunne ainoatakaan koronaan sairastunutta, itseni lisäksi siis. Enkä tunne ketään joka tuntisi jonkun koronaan sairastuneen. Olen usein kysellyt tutuiltani mutta koronasairaita ei vain tunnu tavallisen kansan keskuudessa olevan. Tai sitten moni on sairastanut sen mutta oireet ovat niin lievät ettei niitä tajua korona oireiksi niinkuin minunkin kohdallani.
En käytä kasvomaskia enkä käsidesiä missään tilanteessa. Pesen käteni saippualla ja vedellä useita kertoja päivässä. Käytän maalaisjärkeä ja pidän turvavälin varsinkin niihin ihmisiin joilla on maski. Olen 68-vuotias nainen .
Miten te jotka ette ole käyneet testissä voitte varmaksi tietää että oli korona?
pim1 kirjoitti:
Jatkuu
En käynyt testeissä kummallakaan kerralla. Noudatin netin ohjeita jossa neuvottiin pysymään pari viikkoa karanteenissa ja hakevan apua jos tulee hengitysvaikeuksia. Niitä ei tullut ensimmäisellä eikä toisellakaan kerralla. Astmalääkettäni en tarvinnut. En käyttänyt mitään muutakaan lääkettä koska oireet olivat niin lievät. Ilman haju-ja makuaistin häiriöitä en olisi edes tajunnut asiaa koronaksi.
Olen kovasti ihmetellyt lehtien palstoilla koronastaan kertovien "julkkisten" määrää. Korona tuntuu enimmäkseen oleva radio- ja tv-juontajien tauti. Samoin somevaikuttajien ym julkistyrkkyjen. Kaikki he kertovat pelottavasta taudista joka on saanut heidät ajattelemaan maailmaa uusin silmin ja blaa blaa. Tauti oireineen on ollut pelottava mutta he eivät osaa kertoa ainoatakaan "pelottavaa" oiretta joka heillä olisi ollut. Aivan kuin heitä olisi neuvottu kertomaan vain yleisluontoisesti, ilman yksityiskohtia, että kamalaa oli.....
En tunne ainoatakaan koronaan sairastunutta, itseni lisäksi siis. Enkä tunne ketään joka tuntisi jonkun koronaan sairastuneen. Olen usein kysellyt tutuiltani mutta koronasairaita ei vain tunnu tavallisen kansan keskuudessa olevan. Tai sitten moni on sairastanut sen mutta oireet ovat niin lievät ettei niitä tajua korona oireiksi niinkuin minunkin kohdallani.
En käytä kasvomaskia enkä käsidesiä missään tilanteessa. Pesen käteni saippualla ja vedellä useita kertoja päivässä. Käytän maalaisjärkeä ja pidän turvavälin varsinkin niihin ihmisiin joilla on maski. Olen 68-vuotias nainen .
Just just. Olisikohan näin että julkkiksen on helpompi puhua ylipäänsä julkisesti saamastaan tartunnasta, työ kun on muutenkin julkinen? Ja kai tajuat että niitä maskittomia kannattaisi enemmän varoa, he kun eivät halua suojata myöskään sinua? Ja on aikamoista kusipäisyyttä levittää yhtään mitään muutakaan virusta nyt, kun se tarkoittaa sairastujalleen testissä käymistä, poissaoloa työpaikoilta/opinnoista jne.
Tolla yhdellä on kyllä ollut vaan valekorona.
Vierailija kirjoitti:
Useampi ihminen tuntuu täällä tietävän ettei voi olla astma jos ei joudu käyttämään säännöllistä lääkitystä. Oletteko kuulleet koskaan infektioastmasta???? Se voi olla hyvinkin piilossa kunnes tulee pienikin infektio ja taas mennään.
Itse en käytä normaalisti päivittäin astmalääkettä vaan pelkästään silloin kun flunssa tai joku muu tauti iskee. Pef- puhallukset ovat silti tautien välilläkin huonohkoja (km 310).
En kuitenkaan voi sanoa että tällä olisi vointiini vaikutusta silloin kun en sairasta.Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keskivaikea astma joka ei normaalisti tarvitse päivittäistä lääkitystä. Maaliskuussa ihan äkisti kävi hengittäminen hankalaksi, kohtauslääkkeet ei auttaneet, istualtaankin joutui huohottamaan yms. Oireet kesti vajaa 12h ja hävisivät äkisti, sitten alkoi puristava päänsärky ja paineen tunne päässä. Tuossa välissä jonotin vartin th-neuvontaan mutta samalla luin kokemuksia palstalta (mm. hengitysoireinen lapsi käännytetty päivystyksestä pois) ja luovutin.
Miten voi olla keskivaikea astma jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä? Lievähän se silloin on.
Miehellä ja yhdellä lapsista on astma, molemmilla lievänä. Lapsella oli taaperona ja pienenä leikki-ikäisenä hieman vaikeampaa. Aina flunssasta sairaalaan muutamaksi yöksi tai vähintään päivystykseen, joskus useamman kerran päivässä. Kerran suoraan teholle. Lapsella ei tuolloin vielä ollut diagnoosina astma, tuli muistaakseni vasta myöhemmin. Molemmilla astma hyvin hallussa, joten en ole huolissani. Lapsella nostan flunssan ja influenssan yhteydessä aina lääkitystä vähän.
Sinulla on lievä astma, et kuulu riskiryhmiin ollenkaan. Niihin kuuluu vain keskivaikeaa/vaikeaa sairastavat jotka tarvitsevat päivittäistä lääkitystä.
No niin, joko porukka saanut rokotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuitenkaan voi sanoa että tällä olisi vointiini vaikutusta silloin kun en sairasta.Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on lievä astma, et kuulu riskiryhmiin ollenkaan. Niihin kuuluu vain keskivaikeaa/vaikeaa sairastavat jotka tarvitsevat päivittäistä lääkitystä.
Onko niissä lääkkeissä E321? Inhalaatiohöyry sisltää sellaista. En ole koskaan ymmärtänyt MIKSI ja kenelle sellaista kammotusta voi koskaan antaa.
Vierailija kirjoitti:
No niin, joko porukka saanut rokotteita?
Eka piikki saatu
En ole sairstanut, onnekseni, mutta sanon vaan, että naurattaa, kun jossain sanotaan, että ei se astma niin suuri riski ole, jos on hyvä hoitotasapaino. Mulla on hyvin astman kanssa asiat niin kauan kun en saa mitään infektiota. Kaikki laskee heti alempiin hengitysteihin ja lähes aina joudun antibioottikuurille infektion yhteydessä. Influenssarokotuksen olen ottanut viimeise 20 vuotta, sitä ennen sairastin sellaisen influenssan, että tuntui, että henki lähtee. Ja influenssaankin on nykyään lääkitys.
Ja koronaan ei ole hoitoa olemassa.
Joten siis minähän siihen kuolisin etunenässä. Ei siinä kovin suurta päättelyä tarvita.
Silti olen vasta toisessa riskiryhmässä, koska kun olen vuoden kontakteja vältellyt totaalisesti, niin en ole mitään infektiota saanut.
Koronan riskitekijöiden kanssa on vähän niin, että jos on infektioherkkä ja herkästi sirastuu pahasti, niin siinä ei sitten ole enää mitään väliä, olisiko vielä sairaampi vai ei, kun jo on siinä ryhmässä, joka kuolee/vammautuu jo. Samantekevää se on, että ammutaanko pistoolilla vai tykillä sydämeen, kuolee joka tapauksessa.
Arvatkaa ottaako päähän, kun astrazenekaa ei nyt anneta meille nuorille. Minullakaan ei ole minkäänlaista tulppariskiä, olen hoikka ja liikunnallinen, mutta keuhkot vaan huonot.
Nuoria rokotetaan nyt eri rokotteella. Toki riskiryhmien rokotukset tökkii nyt, esim Helsingissä ei vielä edetty kakkosryhmään
MTV:n uutisissa (7.4.2021) Jorvin sairaalan keuhkolääkäri kertoo reilun vuoden aikana koronasta saaduista kokemuksista.
Lääkäri sanoo että astmaatikot tai keuhkoahtaumapotilaat kärsivät influenssassa enemmän kuin koronassa.
Influenssa on aiheuttanut myös pysyviä keuhkovaurioita.
Eli influenssa on pahempi. Mutta siihen on onneksi rokote.
Nostan keskustelua. Juuri nyt korona päällä ja kova puristus ja kipu keuhkoissa. Kauanko kesti oireet te joilla tuli monen viikon/kuukauden mittaiset keuhko-oireet?
No niin, ainakin täällä Helsingissä tilanne vaan pahenee. Millaista maskia kannattaa käyttää esim kauppareissuilla, saako niiden kuonokoppamallisten maskien kanssa kunnolla henkeä?