Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astma ja korona, kokemuksia?

Vierailija
02.05.2020 |

Olisi kiinnostavaa lukea astmaatikkojen tai muiden keuhkosairaiden kokemuksia siitä että millainen kokemus korona oli, jäikö pysyviä ongelmia, tarvitsiko sairaalahoitoa. Aivan varmasti koronan sairastaneita astmaatikkoja on tälläkin palstalla. Myös jos on nähnyt jossain muualla jutun aiheesta saa linkittää!

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on ollut sekä korona että influenssa, miten eronnut vaikeusaste? Tuliko molemmista keuhkokuume vai miten?

Vierailija
82/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää vehnä pois ruokavaliosta niin huomaatte että astma helpottaa.

Lukeka kirja eroon vehnästä.

Höpö höpö. Vehnä tai mikään muukaan yksittäinen ruoka-aine ei aiheuta astmaa ellei ole sitten jotenkin allerginen kyseiselle aineelle, silloin voi pahentaa oireita. Itse en syö vehnää juuri ollenkaan (harvemmin kuin kerran viikossa) ja silti paha astma. Ja joo olen kokeillut myös sokeritonta, vähähiilihydraattista jne. Korkeintaan plasebon verran voi jotakuta auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskastuttavaa astmaoireiden takia olen joutunut testiin jo monta kertaa. Tavallinen flunssa,niin yskä yltyy niin ettei tässä tilanteessa töihin ole asiaa ja taas testiin.

Vierailija
84/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Vehnä tai mikään muukaan yksittäinen ruoka-aine ei aiheuta astmaa ellei ole sitten jotenkin allerginen kyseiselle aineelle, silloin voi pahentaa oireita. Itse en syö vehnää juuri ollenkaan (harvemmin kuin kerran viikossa) ja silti paha astma. Ja joo olen kokeillut myös sokeritonta, vähähiilihydraattista jne. Korkeintaan plasebon verran voi jotakuta auttaa. 

Noita puoskareita aina ilmestyy, milloin mikäkin pulveri, ruokavalio tai yksisarvishoito mukamas parantaa sairauden kuin sairauden.

Vierailija
85/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskastuttavaa astmaoireiden takia olen joutunut testiin jo monta kertaa. Tavallinen flunssa,niin yskä yltyy niin ettei tässä tilanteessa töihin ole asiaa ja taas testiin.

Voi ei! Astman kanssa on kyllä kenkkua ja väkisinkin tulee pitkät sairaslomat jokaisesta pikkuviruksesta... Kiva homma. 

Vierailija
86/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ikävä kysymys, mutta tiedättekö ketään astmaatikkoa joka olisi tähän kuollut? 

Vierailija
87/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita puoskareita aina ilmestyy, milloin mikäkin pulveri, ruokavalio tai yksisarvishoito mukamas parantaa sairauden kuin sairauden.

Puhuin vain omasta kokemuksesta. Minua se auttoi. Sinä putleri jankkaaja olet kyllä joka keskustelussa noine yksisarvinisesi.

Vierailija
88/143 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ne koronan jättämät keuhkovauriot oikein voi olla, jäykistyykö keuhkoputket vai mitä siinä oikein tapahtuu? Hoitamaton astmahan pystyy myös tekemään keuhkovaurioita jos tilanne päässyt oikein pahaksi. Ennenhän näitä tapauksia oli kun ei ollut vielä hengitettäviä lääkeitä. 

Vierailija
89/143 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
90/143 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen sairasti koronan, jolla on astma. Normaalia enemmän oli hengenahdistusta, mutta selvisi ihan kotona. Lisäksi hän tupakoi ja on ylipainoinen, että hyvä tuuri kävi.

Vierailija
91/143 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito ihan selvästi pahentaa astman oireita

Vierailija
92/143 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keskivaikea astma joka ei normaalisti tarvitse päivittäistä lääkitystä. Maaliskuussa ihan äkisti kävi hengittäminen hankalaksi, kohtauslääkkeet ei auttaneet, istualtaankin joutui huohottamaan yms. Oireet kesti vajaa 12h ja hävisivät äkisti, sitten alkoi puristava päänsärky ja paineen tunne päässä. Tuossa välissä jonotin vartin th-neuvontaan mutta samalla luin kokemuksia palstalta (mm. hengitysoireinen lapsi käännytetty päivystyksestä pois) ja luovutin.

En tiedä oliko korona mutta ajankohtaan nähden melko epäilyttävä kokemus.

Miten voi olla keskivaikea astma jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä? Lievähän se silloin on. 

Sanoisin, ettei ole astma lainkaan, jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä. 

Astma voi olla sellainenkin, että jonkin infektion yhteydessä tulee erittäin pahat ja pitkäkestoiset oireet, joihin vain astmalääke tai ehkä vain pitkä vahva kortisonikuuri edes jotenkin tehoaa, ja näin voi olla, vaikkei normaalisti tarvitsisi jatkuvaa lääkitystä tai selviäisi normaalisti vähäisellä lääkityksellä.

On pelottavaa tietää ettei todella tiukankaan paikan tullen pääse välttämättä päivystykseen. Pystyn hyvin ymmärtämään huolen terveydenhuollon ylikuormittumisesta, ihmettelen niitä jotka eivät välitä. Resurssit taitavat olla melko niukat jo ilman koronaakin. On aivan järkyttävää jäädä ilman apua silloin kun ei pysty hengittämään.

Korona ei silti tule pahana kaikille astmaatikoillekaan, näin olen ymmärtänyt. En ole itse sairastanut sitä mutta osaan pelätä mitä tahansa keuhko-ongelmaa.

93/143 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko astmaa ja koronavirusta samanaikaisesti? No, se ei oikeastaan ​​ole sinä hyvä. jos sinulla on jo astma, on parasta pysyä kotisi sisällä ja pohjimmiltaan pelastaa itsesi virukselta. Pelkästään maskin käyttäminen koko päiväksi voi aiheuttaa astman. Sinun tulisi myös varmistaa, että kehosi ja erityisesti immuunijärjestelmäsi on terve. On suositeltavaa syödä terveellisiä ruokia, syödä säännöllisesti ja ottaa vitamiinilisäaineita. Tämä paitsi välttää viruksen tarttumisen myös vahvistaa kehoasi. Sinun on kuitenkin varmistettava, että käytät oikeaa määrää vitamiineja.

Vierailija
94/143 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jonkinlainen etu, että on kotona arsenaali lääkkeitä hengenahdistukseen. Ei sitten tarvitse heti juosta paniikissa päivystykseen, jos sellainen tilanne tulee. Minulla ei ole astmadiagnoosia, mutta olen käyttänyt astmalääkkeitä pari vuotta lähinnä siitepölyaikaan, kovalla pakkasella, eläinten kanssa ollessa jne. Pitäisi varmaan hankkia se diagnoosi... Tavallinen flunssakin aiheuttaa vaikeuksia hengittämisessä.

Ihmettelen minäkin tuota, että hyvässä hoitotasapainossa oleva astma ei ole riski. Yleensähän se hoitotasapaino nimenomaan järkkyy flunssan tms myötä.

Vierailija
95/143 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091674907023792

Delay in diphtheria, pertussis, tetanus vaccination is associated with a reduced risk of childhood asthma

Vierailija
96/143 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
97/143 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvinnut, mutta läheltä piti.

Aivan kammottava sairaus. Tuntui että keuhkoissa närästäisi.

Vierailija
98/143 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmmäisen SARS-epidemian yhteydessä havaittiin, että inhaloitava astmalääkitys heikensi keuhkojen vastustuskykyä. Tämä on minua eniten mietityttänyt, koska koronaepidemiassahan on kyse SARSin "uudesta versiosta" (nimeltään SARS-CoV-2). Tutkittua tietoa astmaatikkojen pärjäämisestä koronan kourissa ei hirveästi näytä olevan.

Muualla maailmassa aika paljon astmaatikkoja kuollut. Esim.Los Angelesissa lisäsi kuolleisuutta  maastopaloista aiheutunut karmea ilman laatu. Yleensäkin kun ilmassa paljon pienhiukkaisia liikenne- tai muista päästöistä niin astmaatikkoja kaatuu covidiin.  Tosi saattaahan heillä olla lisäksi obeesia tai diabetestä.

Vierailija
99/143 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikot ON riskiryhmää nyt myös THL:n rokotusjärjestyksessä. 

Vierailija
100/143 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee toivottavasti saisi piikin nopeasti niin pääsisi edes vähän normaalimpaan elämään. Haluaisin mennä uimahalliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi