Astma ja korona, kokemuksia?
Olisi kiinnostavaa lukea astmaatikkojen tai muiden keuhkosairaiden kokemuksia siitä että millainen kokemus korona oli, jäikö pysyviä ongelmia, tarvitsiko sairaalahoitoa. Aivan varmasti koronan sairastaneita astmaatikkoja on tälläkin palstalla. Myös jos on nähnyt jossain muualla jutun aiheesta saa linkittää!
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Sairastin hyvin todennäköisesti koronan maaliskuun keskivaiheilla (testeihin ei otettu, mutta oireet ja taudin eteneminen täsmäsivät täysin koronan kuvaukseen). Minulla on astma, mutta se oikeastaan oireilee pahiten allergia-aikaan ja flunssassa. Toisinaan on aikoja, kun pärjään ilman lääkkeitä.
Keuhkot olivat erittäin kipeät, ja hengittäminen noin viikon ajan hankalaa. Pärjäsin kuitenkin kotona, tein etätöitä. Toipuminen kesti viikkoja. Oikeastaan en koe olevani keuhkojen suhteen lähtötilanteessa vieläkään: en esimerkiksi pysty hengästymään samalla tavalla kuin ennen sairastumista.
Toivon että tämä ei jää pysyväksi, vaikka sekin voi olla mahdollista. Ja toivon myös erittäin paljon, että sairastamani tauti tosiaan oli korona: olisi hemmetin hyvä, jos olisin päässyt astmaatikkona noin "vähällä". Olen luonnollisesti kuitenkin edelleen hyvin varovainen, koska varmuutta asiaan ei ole mahdollista saada. Olin sairastamisen aikana yhteydessä 3 kertaa lääkärin kanssa ja pari kertaa hoitajan. Kaikki sanoivat, että ei oteta mihinkään koronatesteihin. Ärsyttää testaamisen vähyys, olisi erittäin helpottavaa ollut saada tietää, että oliko tauti koronaa vai ei.
Onko mitään toivoa päästä vasta-ainetestiin? Ne tosin voi näyttää väärää positiivista :/
Mistä on tullut ajatus, että immuniteetti olisi 1-2 vutta koronan sairastamisen jälkeen?
Ei kai sitä kukaan tiedä. Omalle pojalle oli kerrottu koronan sairastamisen jälkeen, että "toivotaan, että siitä nyt tulisi ainakin parin kuukauden immuniteetti".
Vierailija kirjoitti:
Mistä on tullut ajatus, että immuniteetti olisi 1-2 vutta koronan sairastamisen jälkeen?
Ei kai sitä kukaan tiedä. Omalle pojalle oli kerrottu koronan sairastamisen jälkeen, että "toivotaan, että siitä nyt tulisi ainakin parin kuukauden immuniteetti".
Vain pari kuukautta, voi ei...
Laitatteko astmalapset kouluun nyt?
Nostelen ketjua. Terveisin rajua astmaa sairastava, ei koronasta vielä kokemusta
Tehohoitoon joutuneilla Suomessa noin 20% keuhkosairaus. Astma on varmasti pahempi riskitekijä kuin Suomessa on arvioitu. Onkohan kukaan astmaa sairastava selvinnyt vain happihoidolla?
Vierailija kirjoitti:
Tehohoitoon joutuneilla Suomessa noin 20% keuhkosairaus. Astma on varmasti pahempi riskitekijä kuin Suomessa on arvioitu. Onkohan kukaan astmaa sairastava selvinnyt vain happihoidolla?
Astmaatikkoja on 10% väestöstä, joten todellakin on riskitekijä tuon luvun mukaan.
Astmaatikkojen kuolleisuus on viimeisimmän näkemäni tilastotietoihin perustuvan arvion mukaan keskimääräistä MATALAMPI astmaatikoilla!
Tämähän ei vielä tarkoita, etteikö astmaatikko joutuisi helpommin vaikkapa sairaalahoitoon tai sairastuisi vakavammin kuin perusterve (en tiedä, onko näin vai ei), mutta ilmeisesti säännöllinen lääkitys antaa suojaa hengenvaarallisimpia keuhko-oireita vastaan.
Toivottavasti näin. Ryhmässä no. 9 on sitten meidän työikäisten astmaatikkojen rokotusvuoro, milloin se sittenkin koittaakin.
M45, hoitotasapainossa oleva astma, piippua menee 1-2 krt päivässä
Ensimmmäisen SARS-epidemian yhteydessä havaittiin, että inhaloitava astmalääkitys heikensi keuhkojen vastustuskykyä. Tämä on minua eniten mietityttänyt, koska koronaepidemiassahan on kyse SARSin "uudesta versiosta" (nimeltään SARS-CoV-2). Tutkittua tietoa astmaatikkojen pärjäämisestä koronan kourissa ei hirveästi näytä olevan.
Nosto. Luulisi että nyt olisi jo enemmän astmaatikkoja jotka sairastaneet koronan.
Googlatkaa: "Is asthma a risk factor for covid-19? Are phenotypes important?"
Tämän espanjalaisen Vall d'Hebronin sairaalan neumologien tekemän tutkimuksen mukaan astma ei välttämättä ole riskitekijä koronavirukseen sairastumiselle ja jopa vaikuttaa siltä, että allergiaperäinen astma voi estää sairastumista.
Minulla on astma ja olen ihmetellyt Suomen allergia-ja astmaliiton kantaa tähän riskiryhmäasiaan.. Aluksihan kaikki astmaatikot olivat riskiryhmässä, mutta sitten riskiryhmää olivatkin vain huonossa hoitotasapainossa olevat. WHO:n mukaan kaikki kroonista keuhkosairautta sairastavat ovat koronan riskiryhmässä. Minullakin jo normaaliflunssa menee yleensä keuhkoputkentulehdukseksi, en usko että korona olisi yhtään helpompi..
En ole sairastanut koronaa, mutta olen kuullut että sairaalassa on ollut teho-osastolla nuoriakin ihmisiä joilla ainoana perussairautena on ollut astma..
Ystäväni (ulkomailla asuva) sairastui koronaan muutama kuukausi sitten ja joutui sairaalaan keuhkokuumeen vuoksi, sai happea muutaman päivän ja pääsi sitten osastolle hoitoon ja lopulta kotiin. Hänellä on tukku sairauksia, mm astma ja paljon ylipainoa eli moninkertainen riskiryhmäläinen. Asuu kyllä maassa jossa hoitotaso on paljon parempi kuin Suomessa. Itselle tuo oli huojentava tieto että noin vähällä selvisi, astmainen minäkin. Minä en saanut edes astmalääkeresepiä uusittua puhelimessa, diagnoosi on, vaan käskettiin mennä naapurikuntaan infektiovastaanottoon koronapotilaiden kanssa. Vaadin reseptiä puhelimessa sillä en todellakaan halua saada koronaa. Hoitaja vain nauroi pilkallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin hyvin todennäköisesti koronan maaliskuun keskivaiheilla (testeihin ei otettu, mutta oireet ja taudin eteneminen täsmäsivät täysin koronan kuvaukseen). Minulla on astma, mutta se oikeastaan oireilee pahiten allergia-aikaan ja flunssassa. Toisinaan on aikoja, kun pärjään ilman lääkkeitä.
Keuhkot olivat erittäin kipeät, ja hengittäminen noin viikon ajan hankalaa. Pärjäsin kuitenkin kotona, tein etätöitä. Toipuminen kesti viikkoja. Oikeastaan en koe olevani keuhkojen suhteen lähtötilanteessa vieläkään: en esimerkiksi pysty hengästymään samalla tavalla kuin ennen sairastumista.
Toivon että tämä ei jää pysyväksi, vaikka sekin voi olla mahdollista. Ja toivon myös erittäin paljon, että sairastamani tauti tosiaan oli korona: olisi hemmetin hyvä, jos olisin päässyt astmaatikkona noin "vähällä". Olen luonnollisesti kuitenkin edelleen hyvin varovainen, koska varmuutta asiaan ei ole mahdollista saada. Olin sairastamisen aikana yhteydessä 3 kertaa lääkärin kanssa ja pari kertaa hoitajan. Kaikki sanoivat, että ei oteta mihinkään koronatesteihin. Ärsyttää testaamisen vähyys, olisi erittäin helpottavaa ollut saada tietää, että oliko tauti koronaa vai ei.
Mulla oli liki samanlainen tilanne viime vuoden keväällä, että ei testattu, mutta mitä todennäköisimmin oli korona. Loppupeleissä keuhkot oli 2 kk todella surkeassa kunnossa, mutta paranivat kyllä siitä sitten. Lievä astma mulla (lääkkeet säännölliset hengitystieinfektioiden ja siitepölykauden aikaan, sekä satunnaisesti muulloinkin). En joutunut sairaalaan, mutta olenkin muuten terve ja normaalipainoinen nainen, joka ei tupakoi.
Jättäkää vehnä pois ruokavaliosta niin huomaatte että astma helpottaa.
Lukeka kirja eroon vehnästä.
.