Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astma ja korona, kokemuksia?

Vierailija
02.05.2020 |

Olisi kiinnostavaa lukea astmaatikkojen tai muiden keuhkosairaiden kokemuksia siitä että millainen kokemus korona oli, jäikö pysyviä ongelmia, tarvitsiko sairaalahoitoa. Aivan varmasti koronan sairastaneita astmaatikkoja on tälläkin palstalla. Myös jos on nähnyt jossain muualla jutun aiheesta saa linkittää!

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronassa on yleensä vaarallista nimenomaan se keuhkokuume, tuntuu oudolle väite ettei astmaatikot kroonisesti keuhkosairaina olisi mukamas riskiryhmää. 

Vierailija
22/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein minäkään usko, etteikö tämä olisi astmaatikoille pahasta. Sairastin pari talvea sitten influenssan ja vaikka otinkin päivittäiset lääkkeet ja olen nuori ja hyväkuntoinen, niin vetipä heikoksi, pienenkin mäen nyppylän kävely otti hengen päälle. Minulla siis päivittäinen lääke + kohtauslääke, mutta astma muuten hyvässä kunnossa.

Eli välttelen kyllä Koronaa, koska ei ollut kauhean mukava kokemus tuo viimeisin flunssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi astmaatikko lisää. En ole onneksi sairastunut koronaan (vielä?), mutta pysyttelen edelleen enimmäkseen sisätiloissa. Pelottaa ajatus koronasta kun ihan terveetkin ihmiset on kertoneet pahoista hengitysvaikeuksista. Jokainen astmaatikko tietää miten kamalaa astmakohtaus on, ei siihen koronaa tarvittaisi ollenkaan päälle. Puistossa olen käynyt istuskelemassa ja vähän kävelyllä. Nyt tosin on alkanut jo siitepölykin vaivata. 

Vierailija
24/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astma päivittäisellä lääkityksellä ja influenssa on tietysti perseestä, mutta lääkkeiden ansiosta selviän täysin ilman sairaalahoitoa vaikka yskä ja tukkoisuus voi olla kovaakin. Ennen lääkkeitä jokainen flunssa oli hirveä kokemus ja ilma vain pihisi umpitukkeutuneissa keuhkoputkissa. Astma- ja allergialiittokin on tiedottanut että hyvässä hoitotasapainossa oleva astma ei ole riskitekijä koronan kanssa, hoitamaton puolestaan on.

Itselläni todettiin astma aikoinaan juurikin influenssan yhteydessä vuosia sitten, joten tästä voisi tietty foliohattu vetää johtopäätelmän että virus aiheutti parantumattoman keuhkovaurion. Todellisuudessa astma oli kehittynyt jo pitkään ja oireet nousivat pintaan kunnolla vasta ikävän hengitystieviruksen kautta.

Vierailija
25/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keskivaikea astma joka ei normaalisti tarvitse päivittäistä lääkitystä. Maaliskuussa ihan äkisti kävi hengittäminen hankalaksi, kohtauslääkkeet ei auttaneet, istualtaankin joutui huohottamaan yms. Oireet kesti vajaa 12h ja hävisivät äkisti, sitten alkoi puristava päänsärky ja paineen tunne päässä. Tuossa välissä jonotin vartin th-neuvontaan mutta samalla luin kokemuksia palstalta (mm. hengitysoireinen lapsi käännytetty päivystyksestä pois) ja luovutin.

En tiedä oliko korona mutta ajankohtaan nähden melko epäilyttävä kokemus.

Miten voi olla keskivaikea astma jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä? Lievähän se silloin on. 

Niinpä. Mulla on keskivaikea ja tarvitsee jo helvetilliset lääkkeet, kolmea eri lääkettä plus avaava.

Vaikea astma saattaa tarvita 4-5 eri lääkettä jatkuvaan käyttöön ja silti huono hoitotasapaino.

Vierailija
26/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on astma päivittäisellä lääkityksellä ja influenssa on tietysti perseestä, mutta lääkkeiden ansiosta selviän täysin ilman sairaalahoitoa vaikka yskä ja tukkoisuus voi olla kovaakin. Ennen lääkkeitä jokainen flunssa oli hirveä kokemus ja ilma vain pihisi umpitukkeutuneissa keuhkoputkissa. Astma- ja allergialiittokin on tiedottanut että hyvässä hoitotasapainossa oleva astma ei ole riskitekijä koronan kanssa, hoitamaton puolestaan on.

Itselläni todettiin astma aikoinaan juurikin influenssan yhteydessä vuosia sitten, joten tästä voisi tietty foliohattu vetää johtopäätelmän että virus aiheutti parantumattoman keuhkovaurion. Todellisuudessa astma oli kehittynyt jo pitkään ja oireet nousivat pintaan kunnolla vasta ikävän hengitystieviruksen kautta.

Se että astman hoitotasapaino menee viruksista jne pieleen ei tarkoita että astma olisi hoitamaton. Kaikilla ei ole yhtä helppo/lievä astma että se reagoisi nopeasti lääkkeisiin ja olo helpottaisi samantien. Viimeksi kun minulla oli flunssa se kesti kuukauden. Tämä siitä huolimatta että oli 5 lääkettä päivittäisessä käytössä, ja kyllä, tuplasin hoitavan, otin lääkkeitä tasan ohjeiden mukaisesti. 

Sen sijaan ajoittain voin liikkua ja elää täysin ilman oireita, kiitos lääkityksen. 

Vierailija
27/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti, huvittaa tuo kommentti että jos flunssa/influenssa kurittaa keuhkoputkia kyseessä on hoitamaton astma. Itse tukehtuisin alta aikayksikön jos jättäisin astmani hoitamatta. Jos yksikin annos jää väliin kyllä se kostautuu. Esimerkiksi joskus nukahtanut vahingossa ilman että olisi ottanut iltalääkettä nukkumaan mennessä, heti seuraavana päivänä huomaa limaa nousevan. Lääkityksestä ei voi oikeasti lipsua yhtään silloin kun on terve. Kipeänä ei käy edes mielessä, lääkkeitä ei vaan voi unohtaa koska olo on niin saakelin kurja. 

Vierailija
28/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt ihan jo tuo koivun kukinta tekee olosta hankalan, saati että tulisi joku virus kaupan päälle... Todellakin välttelen ihmisiä nyt, yritän viimeiseen asti pysyä terveenä. Ihan tavallinen flunssa allergiakautena voi olla todella hankala, sitten ravataan päivystyksessä hengittelemässä spiralla ja mikään ei auta... 

Vierailija
29/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
30/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sairaslomaa astman takia?pelottaa löhteä koulumaailmaan astmapotilaana. Hoitotasapaino vaihtelee,kaikki flunssat tekee tilanteesta hankalan ja päätyy nelkein aina ab kuuriin..

Vierailija
31/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sairaslomaa astman takia?pelottaa löhteä koulumaailmaan astmapotilaana. Hoitotasapaino vaihtelee,kaikki flunssat tekee tilanteesta hankalan ja päätyy nelkein aina ab kuuriin..

Missä opiskelet?

Vierailija
32/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitäs sitten kun suurimmalla osalla se hoitotasapaino menee pieleen nimenomaan virusinfektioiden vuoksi?

Vierailija
33/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on muutenkin hankala jakso koivun kukinnan vuoksi, pysyispä korona vaan kaukana :(

Vierailija
34/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://community.aafa.org/blog/coronavirus-2019-ncov-flu-what-people-w…

Tuolta voi käydä lukemassa mitä Amerikan allergia- ja Astmaliitto sanoo aiheesta.

Siellä kerrotaan että astmaatikot kuuluu riskiryhmään sekä heidän että WHO:n mielestä. Siellä myös kerrotaan että NY:ssa astmaatikot on joutunut keskivertoa helpommin sairaalahoitoon mutta hengen lähdön suhteen astmaatikot ei ole riskiryhmässä.

Vierailija
35/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on keskivaikea astma joka ei normaalisti tarvitse päivittäistä lääkitystä. Maaliskuussa ihan äkisti kävi hengittäminen hankalaksi, kohtauslääkkeet ei auttaneet, istualtaankin joutui huohottamaan yms. Oireet kesti vajaa 12h ja hävisivät äkisti, sitten alkoi puristava päänsärky ja paineen tunne päässä. Tuossa välissä jonotin vartin th-neuvontaan mutta samalla luin kokemuksia palstalta (mm. hengitysoireinen lapsi käännytetty päivystyksestä pois) ja luovutin.

Miten voi olla keskivaikea astma jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä? Lievähän se silloin on. 

Sanoisin, ettei ole astma lainkaan, jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä. 

Miehellä ja yhdellä lapsista on astma, molemmilla lievänä. Lapsella oli taaperona ja pienenä leikki-ikäisenä hieman vaikeampaa. Aina flunssasta sairaalaan muutamaksi yöksi tai vähintään päivystykseen, joskus useamman kerran päivässä. Kerran suoraan teholle. Lapsella ei tuolloin vielä ollut diagnoosina astma, tuli muistaakseni vasta myöhemmin. Molemmilla astma hyvin hallussa, joten en ole huolissani. Lapsella nostan flunssan ja influenssan yhteydessä aina lääkitystä vähän. 

Vierailija
36/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, ettei ole astma lainkaan, jos ei tarvitse päivittäistä lääkitystä. 

Miehellä ja yhdellä lapsista on astma, molemmilla lievänä. Lapsella oli taaperona ja pienenä leikki-ikäisenä hieman vaikeampaa. Aina flunssasta sairaalaan muutamaksi yöksi tai vähintään päivystykseen, joskus useamman kerran päivässä. Kerran suoraan teholle. Lapsella ei tuolloin vielä ollut diagnoosina astma, tuli muistaakseni vasta myöhemmin. Molemmilla astma hyvin hallussa, joten en ole huolissani. Lapsella nostan flunssan ja influenssan yhteydessä aina lääkitystä vähän. 

Kyllä voi olla astma, mutta on lievä. Ja astma voi aina mennä remissioon, varsinkin lapsille voi käydä näin että iän myötä poistuu. Toisaalta monesti puhkeaa sitten aikuisena taas uudestaan. 

Vierailija
37/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssan suhteen lasketaan riskiryhmään joka ikinen joka tarvitsee säännöllistä lääkiystä. Miksi koronan suhteen olisi lainkaan eri riskiryhmät, varsinkin kun korona iskee usein juurikin keuhkoihin?

Vierailija
38/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsena todettu astma. Se on ollut oireeton lähes 20 vuotta. Menin nyt kuitenkin töihin työpaikkaan, jossa on sädesientä ja muuta sisäilmaongelmaa, ja voi hitsit mun astma alkoi taas. Vuosi on ollut aika hirveä. Keuhkokuumeita, hirveä ahdistus aina työpäivän jälkeen. Mulla ei ole lääkkeitä ja enää en uskalla lääkäriin mennäkään. Onneksi nyt on ollut etätöitä, niin astmakin on parempi. Ei ole tarvinnut sinne homeloukkuun mennä. Ärsyttää vain, kun haluaisin tehdä töitä, mutta työpaikan sisäilman ja koronan vuoksi en uskalla työpaikalle mennä! Henki lähtee varmasti, kun astmakohtauksen jo työpaikan ovella.

Jos pärjäät ilman lääkitystä tai sinulla ei ole päivittäistä säännöllistä astmalääkitystä käytössä niin sinulla tod.näk. ei ole astmaa tai sitten se on erittäin, erittäin lievä.

Tiesithän että lapsena annettu astmadiagnoosi on voimassa vain muutaman vuoden, jonka jälkeen lääkäri arvioi onko sinulla yhä säännöllisen astmalääkityksen tarvetta ja jos ei ole, astmadiagnoosiakaan ei tule.

Niin minulla on todettu lapsena astma.

En tarvitse lääkitystä, mutta....

Jos altistun vaikka viljapölylle tai eläinpölylle,(vaikkapa oleskelen 1/2h maneesissa, puupölylle(hion hiekkapaperilla veistämäni puukauhan) tai käyn eläintaran lintutalossa, hengitykseni menee raskaaksi ja vinkuvaksi, rintaa ja selkää kutittaa....

Onko minulla astma vai ei?

Vierailija
39/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsena todettu astma. Se on ollut oireeton lähes 20 vuotta. Menin nyt kuitenkin töihin työpaikkaan, jossa on sädesientä ja muuta sisäilmaongelmaa, ja voi hitsit mun astma alkoi taas. Vuosi on ollut aika hirveä. Keuhkokuumeita, hirveä ahdistus aina työpäivän jälkeen. Mulla ei ole lääkkeitä ja enää en uskalla lääkäriin mennäkään. Onneksi nyt on ollut etätöitä, niin astmakin on parempi. Ei ole tarvinnut sinne homeloukkuun mennä. Ärsyttää vain, kun haluaisin tehdä töitä, mutta työpaikan sisäilman ja koronan vuoksi en uskalla työpaikalle mennä! Henki lähtee varmasti, kun astmakohtauksen jo työpaikan ovella.

Jos pärjäät ilman lääkitystä tai sinulla ei ole päivittäistä säännöllistä astmalääkitystä käytössä niin sinulla tod.näk. ei ole astmaa tai sitten se on erittäin, erittäin lievä.

Tiesithän että lapsena annettu astmadiagnoosi on voimassa vain muutaman vuoden, jonka jälkeen lääkäri arvioi onko sinulla yhä säännöllisen astmalääkityksen tarvetta ja jos ei ole, astmadiagnoosiakaan ei tule.

Jos altistun vaikka viljapölylle tai eläinpölylle,(vaikkapa oleskelen 1/2h maneesissa, puupölylle(hion hiekkapaperilla veistämäni puukauhan) tai käyn eläintaran lintutalossa, hengitykseni menee raskaaksi ja vinkuvaksi, rintaa ja selkää kutittaa....

Remissiossa. Mutta voi puhjeta uudelleen. 

Vierailija
40/143 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laskisi riskiryhmään tuon perusteella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme