Autokoulunopettajan kanssa kahveille
Omasta autokoulustani on aikaa jo 12-13 vuotta, mutta yöllä kun yritin saada unta, tuli mieleeni yhtäkkiä autokouluajat.
Onko se yleinen tapa, että kesken ajotunnin käydään ajo-opettajan kanssa kahvittelemassa? Ajelimme normaalisti aluksi, ja sitten hän sanoi, että nyt käydään kahvilla ja tarjosi siellä kahvit ja munkit. Tämä tapahtui ainakin yksi tai kaksi kertaa autokoulun aikana, en muista vaikka useamminkin. Luulisi ainakin, että henkilökunnan (ajo-opettajien) kahvitauot järjestetään muulloin kuin opetusajalla.
Silloin luulin, että se on ihan yleinen käytäntö, enkä osannut kyseenalaistaa, mutta nyt jälkeenpäin aloin miettimään että ei se nyt ihan ok ole, että maksamastani ajotunnista käytetään osa kahvilassa istumiseen. Muutenkin oli aika vaivaannuttavaa istua kahvilassa n. 50-vuotiaan miehen kanssa.
Silloin olin niin miellyttämisenhaluinen nuori, ja epävarma itsestäni ja kaikesta, että meni varmaan sen piikkiin tämä ”myöhäinen herääminen” asiaan. Tuli myös mieleen, että jos ajotunnit olisi käytetty kunnolla itse asiaan, eli ajamiseen, olisinko mahdollisesti päässyt jo ekalla läpi? Pääsin lopulta neljännellä yrityksellä inssistä läpi, ja muistan, että ajaessa keskityttiin aika paljon jutusteluun.
Kaipaisin kokemuksia ja näkemyksiä asiaan, onko muilla ollut vastaavaa? Olenko vain liian ylianalyyttinen?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Haasta se oikeuteen XD
Ei mulla ole mitään todisteita/rahaa/intressiä/tarvetta ja se autokoulukin on lakkautettu jo 😄
atm=kiltti kirjoitti:
Miksei naisautonkoulunopettajat pyytäneet poikaoppilaita "kahveille"?
Hyvä kysymys, mä luulin silloin että kaikki ajo-opet tekee niin
T. Ap
Mä ajoin ajokortin kun olin 22v ja raskaana. En millään meinannut oppia ajamaan ja miespuoleinen n 50v autokoulunope haukkui mua lehmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajoin ajokortin kun olin 22v ja raskaana. En millään meinannut oppia ajamaan ja miespuoleinen n 50v autokoulunope haukkui mua lehmäksi.
Miksi olit raskaana niin nuorena? Oletko lapsen isän kanssa?
Ukko37 kirjoitti:
Amiksessa kun kävin kuorma-autokorttia noin 10v sitten, oli ihan normaalia käydä kahvilla ajotuntien aikana jossain helmisimpukassa.
Siihen aikaan se oli ihan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä ilman epäluuloja seksuaalisista viritteistä.
Yksi paikka missä me kävimme oli Kalliossa Cafe Brahe, eli ei mikään huoltoasema vaan kunnon kahvila. Ja mä en nyt varsinaisesti nostanut esiin mitään seksuaalista virittyneisyyttä, enkä kokenut silloinkaan mitään outoa tai pervoa. Lähinnä pointti oli se, että olenko maksanut ajotuntien sijasta kalliit kahvit huonon seuran kanssa :D
Mutta siis hyvä kuulla, että on vastaavia kokemuksia ja että se on ollut jossain piireissä niihin aikaan ihan normi kahvitella ajon lomassa.
T. Ap
No on varmaan ihan paikallisesta käytännöstä kiinni. Jossakin on ollut tapana, jossakin ei. Jollakin opella on ollut tapana, jollakin ei. Pikkupaikkakunnilla yleisempää, kaupungeissa ei. Useimmiten kuitenkin varmaan ihan viatonta kahvittelua, jota ennen vanhaan on harrastettu paljonkin, kaikenlaisissa porukoissa. Kahvitteluhan on sellaista rentoa keskustelua päivän asioista, normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Nykyään ei tulisi enää kyseeseen, kun kaikki on metoo. Päiväkahviseuran merkitys muuttui kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olit raskaana niin nuorena? Oletko lapsen isän kanssa?
En ole, hän on jo kuollut.
Minun ajo-opettajani tarjosi useammatkin pullakahvit sinä aikana, minkä autokoulu kesti! Sanoin aina, ettei nyt ole lompakkoa mukana, koska ei ollut eikä siinä rahaa olisi ollutkaan, niin vastaukseksi tuli ettei haittaa ja että asiakastahan tässä palvellaan. En tiedä tekikö noin kaikkien kanssa, eli olivatko nuo useat kahvittelut laskettu "ajokortin hintaan", mutta itseäni ne ainakin vain piristivät. :) Aikaa tästä on jo itsellänikin päälle 10 vuotta ja suoritin sen keskisuuressa kaupungissa. Ajo-ope oli asiallinen ja mukava, alle 50v mies.
80- ja 90-luvulla oli täysin normaalia sosiaalista kanssakäymistä kahvin merkeissä. Sitten tuli some ja pilasi sosiaalisen kanssakäymisen.
Varmaankin nämä opettajat huomaavat, että taas on tyttö hermona ratin takana ja sitten pyrkivät vähän rentouttamaan ilmapiiriä suorituksen helpottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No on varmaan ihan paikallisesta käytännöstä kiinni. Jossakin on ollut tapana, jossakin ei. Jollakin opella on ollut tapana, jollakin ei. Pikkupaikkakunnilla yleisempää, kaupungeissa ei. Useimmiten kuitenkin varmaan ihan viatonta kahvittelua, jota ennen vanhaan on harrastettu paljonkin, kaikenlaisissa porukoissa. Kahvitteluhan on sellaista rentoa keskustelua päivän asioista, normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Nykyään ei tulisi enää kyseeseen, kun kaikki on metoo. Päiväkahviseuran merkitys muuttui kokonaan.
Mutta nämä kahvittelut, "normaali sosiaalinen kanssakäyminen", on tapahtunut vanhemman miehen ja nuoren naisen välillä kun taas miesoppilaat eivät ole kahvitteluseurana kiinnostaneet.
Ainoastaan pimeänajo-opetuksessa käytiin kahvilla, tosin opetettavia oli neljä samassa autossa (+opettaja) eli kaksi ajoi ensin yhteen suuntaan, sitten kahvitauko ja sitten toiset kaksi ajoivat takaisin. Ei normitunnilla (45 min) ollut mitenkään aikaa ehtiä kahville
Vierailija kirjoitti:
Minun autokoulusta on aikaa noin 15 vuotta. Minunkin autokoulunopetaja tarjosi kahvit ja pullat kahvilassa kesken ajotunnin. En yhtään muista mistä siellä puhuimme, mutta en pitänyt sitä silloin outona. Nyttemmin ajateltuna se ehkä oli hieman kummallista. Tapahtui Tampereella. Mistä päin sinä olet?
Hei, kohtalontoveri! Tämä tapahtui Helsingissä. Itsekään en siis silloin pitänyt mitenkään outona, silloin ajat taisivat olla aika erilaiset
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
atm=kiltti kirjoitti:
Hyvä kysymys, mä luulin silloin että kaikki ajo-opet tekee niin
T. Ap
Juu kyllä niiden tauot on aivan muualla kuin kesken tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin nämä opettajat huomaavat, että taas on tyttö hermona ratin takana ja sitten pyrkivät vähän rentouttamaan ilmapiiriä suorituksen helpottamiseksi.
Tämä kävi itsellänikin mielessä! Jokainen ajotunti sai vapisemaan kuin haavanlehti ja useat virheet teinkin ns. hermojen pettäessä. Onneksi ajokokemuksen myötä itsevarmuus kasvoi, opettajaltakaan ei tullut haukkuja eikä hän menettänyt hermoja tumpeluuteeni, joten suoriuduin lopulta inssistäkin ekalla kerralla. Toisenlaisella reagoinnilla olisi voinut olla jopa itsevarmuutta latistava vaikutus, eli iso kiitos rautahermoiselle opettajalleni! :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas opettaja puhui pikkutuhmia keppiin tarttumisesta, kepin käsittelystä ja kytkimen lypsämisestä ja naureskeli, ällö vanha ukko, mutta opin ajamaan ja sain korttini. Se olikin ainut mitä autokoulusta halusin .
Oh, really? Oliko tuo sinulle tarpeellinenkin lisäys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas opettaja puhui pikkutuhmia keppiin tarttumisesta, kepin käsittelystä ja kytkimen lypsämisestä ja naureskeli, ällö vanha ukko, mutta opin ajamaan ja sain korttini. Se olikin ainut mitä autokoulusta halusin .
Oh, really? Oliko tuo sinulle tarpeellinenkin lisäys?
Varmaan kuvittelee, että kaikki muut menevät himoissaan autokouluun.
atm=kiltti kirjoitti:
Meillä ainakin mentiin fyysiselle tasolle ihan autossa.
Muistan ensimmäisen kerran kun nais-opettaja laittoi käden sisäreidelleni kesken ajon ja sanoi ettei saa antaa pikkuasioiden häiritä keskittymistä.
Suikkari sentään hoidettiin levähdysalueella johon sitten ajeltiin aina jatkossakin ;)
Vanhemmat olivat ylpeitä kun ilmoitin ettei taidot ole vielä halutulla tasolla vaan lisätunteja kaivataan rutkasti. Osoitin sillä kypsyyteni arvoida omaa osaamistani kriittisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kävi itsellänikin mielessä! Jokainen ajotunti sai vapisemaan kuin haavanlehti ja useat virheet teinkin ns. hermojen pettäessä. Onneksi ajokokemuksen myötä itsevarmuus kasvoi, opettajaltakaan ei tullut haukkuja eikä hän menettänyt hermoja tumpeluuteeni, joten suoriuduin lopulta inssistäkin ekalla kerralla. Toisenlaisella reagoinnilla olisi voinut olla jopa itsevarmuutta latistava vaikutus, eli iso kiitos rautahermoiselle opettajalleni! :)
Hyvä pointti, se varmaan toimii joidenkin kanssa, mutta omalla kohdallani tuntemattoman/puolitutun kanssa kahdestaan kahvilla istuminen oli se, joka toi sen jännityksen koko autokouluun enemmän kuin itse ajaminen. ”Joutuukohan tänään taas kahvittelemaan” 😄
Ap
Ei meilläkään mitään erityistä juteltavaa ollut mun mielestä, en ainakaan yksityisasioistani muistaakseni puhunut.
Sama juttu vähän tuo, että jäi aika yksipuoliseksi opettelu, vaikka kävin kuorma-auto- ja henkilöautotunnit (eli enemmän kuin pelkkä B), kun oli tarkotus tehdä yhdistelmäkortti ja lisäksi vielä monesta inssin uusimisesta johtuvat lisäajotunnit.
T. Ap