Me voimme itse päättää alkaa käyttää maskeja, kun rajoituksia aletaan purkaa!
THL:n vähättely maskien hyödyllisyydestä ajaa ajattelua, että koronan pitää levitä väestössä. Mutta voimme itse valita toisin, kun emme halua, että sairastutamme muita! Tätä valintaa eivät voi viranomaiset estää! Siispä käytä rohkeasti maskia linja-autossa, metrossa yms.paikoissa. Älkää hävetkö maskien käyttöä. Euroopassa käytetään maskeja ja jopa pakotetaan esim.liikennevälineissä käyttämään.
Kommentit (48)
Juu maskipakko vaan, josta ei ole yhtään mitään hyötyä, koska ihan oikeasti, suurin osa tuskin käyttää niitä täsmällisen oikein.
Olen kertonut jo aiemmin täällä, kuinka nyt viime aikoina on tullut seurattua maskin käyttäjiä tavallista enemmän ja lähes kaikki tekevät väärin. Moni asettelee maskia/muuta suojaa koko ajan ylöspäin, paremmin, pitelee suojaa käsin paikoillaan.
Olen nähnyt monta tapausta, kun maski on vedetty suun alapuolelle/leualle, koska pitää niistää, ilmeisesti on vaikeaa hengittää maskin ollessa nenän edessä, muuten vaan vedetty pois/ehkä vaikeaa puhua maskin läpi? Sitten maski nostetaan takaisin ylös, kun ensiksi on pidetty kiinni ovenkahvasta, maksettu ostokset korttipäätteellä, näprätty tuotteita kaupassa, painettu pysähdysnappia bussissa, jne...
Ja en todellakaan usko, että nämä henkilöt kotiin päästyään ensiksi varovaisesti poistavat maskin ja laittavat sen pussiin/pesuun samantien, vaan todennäköisesti heittävät sen lipaston päälle ja siitä sitten uudelleen käyttöön.
Itse en käytä, enkä tule koskaan käyttämäänkään. Muut saavat tehdä ihan mitä haluaa, jos se pelastaa päivän.
Ongelmana on vaan sen, ettei riittävän suojaavia maskeja ole saatavana Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt hengityssuojainta huhtikuun alusta saakka käydessäni kaupassa.
Pieni paikkakunta ja nuoriso joskus naureskelee kaupan edessä, mutta antaa heinähattujen naureskella ja ihmetellä.
Siinä vaiheessa kun THL:n ja hallituksen jokkoimmuniteetti kuolinarpa osuu lähipiiriin niin hymyt kyllä hyytyvät :-)
Varaudu pahimpaan, niin voit yllättyä positiivisesti ellei se tapahdukaan.
Toisinpäin homma ei toimi.
Onko sinulla riittävän iso kasa standardit täyttäviä hengityssuojaimia? Tiedäthän, että ne ovat kertakäyttöisiä. Jos käytät kankaisia turhakkeita, niin laitatko ne jokaisen käyttökerran jälkeen desinfiointiin? Kuinka monta niitä sinulla on käytössäsi ja miten peset ne?
Vierailija kirjoitti:
Juu maskipakko vaan, josta ei ole yhtään mitään hyötyä, koska ihan oikeasti, suurin osa tuskin käyttää niitä täsmällisen oikein.
Olen kertonut jo aiemmin täällä, kuinka nyt viime aikoina on tullut seurattua maskin käyttäjiä tavallista enemmän ja lähes kaikki tekevät väärin. Moni asettelee maskia/muuta suojaa koko ajan ylöspäin, paremmin, pitelee suojaa käsin paikoillaan.
Olen nähnyt monta tapausta, kun maski on vedetty suun alapuolelle/leualle, koska pitää niistää, ilmeisesti on vaikeaa hengittää maskin ollessa nenän edessä, muuten vaan vedetty pois/ehkä vaikeaa puhua maskin läpi? Sitten maski nostetaan takaisin ylös, kun ensiksi on pidetty kiinni ovenkahvasta, maksettu ostokset korttipäätteellä, näprätty tuotteita kaupassa, painettu pysähdysnappia bussissa, jne...
Ja en todellakaan usko, että nämä henkilöt kotiin päästyään ensiksi varovaisesti poistavat maskin ja laittavat sen pussiin/pesuun samantien, vaan todennäköisesti heittävät sen lipaston päälle ja siitä sitten uudelleen käyttöön.
Itse en käytä, enkä tule koskaan käyttämäänkään. Muut saavat tehdä ihan mitä haluaa, jos se pelastaa päivän.
Tämähän olisi mitä mainioin keino poistaa kansan keskuudesta myös älyllisesti rajoittuneet, fyysisistä rajoitteista kärsivien riskiryhmien mukana, joiden keskimääräinen älykkyysosamäärä on alemmalla tasolla kuin miljardin aasialaisen, jotka pystyvät käyttämään hengityssuojaa aivan sujuvasti poistuessaan kodeistaan.
Ehkä olemme nousseet hieman myöhemmin turvemajoistamme kuin keski-euroopan katedraalien rakentajat, mutta uskoisin meidän osaavan käyttää hengityssuojia aivan yhtä hyvin kuin Bulgarialaiset, Saksalaiset, Tsekit, Itävaltalaiset, jotka käyttävät kasvomaskeja vapaaehtoisesti ja joissakin maissa sakon uhalla.
Täällä keksitään lukuisia syitä, miksi maskin käyttö ei onnistu. Miksi se onnistuu Saksan tai Itävallan kaltaisissa maissa?! Johtuuko suomalaisten tyhmyydestä enemmänkin? Kansa on tyhmistynyt niin paljon, ettei mikään tunnu onnistuvan ilman presidentin ukaasia, ja osalle ei silloinkaan.
Viime viikolla Kiinan tartuntatautiviraston pääjohtaja George Gao sanoi Science-lehden haastattelussa pitävänsä suurena virheenä sitä, että länsimaissa maskien käyttäminen on jäänyt Aasian maita vähemmälle.
– Paha virhe Yhdysvalloissa ja Euroopassa on mielestäni ollut se, etteivät ihmiset käytä maskeja. Tämä virus leviää pieninä pisaroina ja lähikontaktissa. Pisaroilla on hyvin tärkeä rooli. Pitää käyttää maskia, koska suusta lentää puhuessa aina ulos pisaroita, Gao sanoi.
Käyttäisin kaupassa, jos löytäisin maskin, jossa henki kulkee eikä vasomotorinen nuha innostuisi. Olen tilaillut useampia nyt kun niitä on mainostettu, mutta ei pysty käyttämään. Hengittäminen maskin kanssa on todella raskasta, ja tuo pahuksen nenä alkaa vuotaa - ei liene kovin hygieenistä, kun maskin sisäpinta on ihan räkäinen. Parin kangasmaskin kanssa on myös silmät alkaneet vuotaa, ja lisäksi ne pahuksen kuminauhat hankaavat korvantaustat kipeiksi, ne kun pitää saada jotenkin asettumaan silmälasien sankojen kanssa korvantaustalle. Ja vahvat miinuslasit kyllä huurtuu hekposti maskin kanssa. En siis käytä, tilaan ruokaostokset noutona, jolloin ei tarvitse kauppaan astua. Julkisia en käytä muutenkaan koskaan, joten siitä ei tule ongelmaa. Vähänkään kipeän oloisena ei mene takapihaa kauemmas (ei naapureita, asun ihan korvessa)
Olen käyttänyt hengityssuojainta huhtikuun alusta saakka käydessäni kaupassa.
Pieni paikkakunta ja nuoriso joskus naureskelee kaupan edessä, mutta antaa heinähattujen naureskella ja ihmetellä.
Siinä vaiheessa kun THL:n ja hallituksen jokkoimmuniteetti kuolinarpa osuu lähipiiriin niin hymyt kyllä hyytyvät :-)
Varaudu pahimpaan, niin voit yllättyä positiivisesti ellei se tapahdukaan.
Toisinpäin homma ei toimi.