Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me voimme itse päättää alkaa käyttää maskeja, kun rajoituksia aletaan purkaa!

Vierailija
02.05.2020 |

THL:n vähättely maskien hyödyllisyydestä ajaa ajattelua, että koronan pitää levitä väestössä. Mutta voimme itse valita toisin, kun emme halua, että sairastutamme muita! Tätä valintaa eivät voi viranomaiset estää! Siispä käytä rohkeasti maskia linja-autossa, metrossa yms.paikoissa. Älkää hävetkö maskien käyttöä. Euroopassa käytetään maskeja ja jopa pakotetaan esim.liikennevälineissä käyttämään.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään tuubihuivin tyylisiä suojia suun ja nenän eteen. Onko kokemusta näistä ja onko niistä mitäön hyötyä? Pestävä suoja olisi hyvä.

Vierailija
22/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maskit tulee pakollisiksi, käytän likaista kosteaa maskia joka levittää viruksia ympäriinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit tuntuu inhottavilta, kun lämmin kostea ilma jää suun eteen pyörimään. Suurin ongelma mulla kuitenkin on, että silmälasien linssit huurustuu vaikka asettelisin maskin kuinka huolella, enkä siksi näe kunnolla. En siis todellakaan aio käyttää maskia, vaikka olisin millaisessa flunssassa.

Se ei ole sulla oikein paikallaan jos silmälasien linssit huurustuu. Sen ei oo tarkoitus falskata mistään reunasta.

Vierailija
24/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään tuubihuivin tyylisiä suojia suun ja nenän eteen. Onko kokemusta näistä ja onko niistä mitäön hyötyä? Pestävä suoja olisi hyvä.

Milläs riisut sen niin ettei ulkopintaan tarttuneet virukset pääse kasvoille ja silmiin?

Vierailija
25/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit on liian kalliita.

Sain 11, 90 eurolla Taitoshopista, fiksasin hiukan sitä koska ei ollut kuminauhoja.

Käytän koska aivastelin muista syistä ettei kukaan pelästy.

Vierailija
26/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin käyttö suojaa muita. ( ellei jostain löydy niitä hyviä maskeja, joista on tällähetkellä pulaa).

Jotta ihmiset pysyy suojassa, tulisi olla maalipaikko. Aina löytyy niitä, jotka ei käytä maskia ja siten vaarantaa muut.

Voi itse valita käyttää, ja siten suoja muita. On kurja homma, jos muut ei halua suojata sinua ja käyttää sitä maskia.

Vierailija
27/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato eiii... Suomessa Tauti ei tartu, se ei ole vaarallinen lapsille, eikä se edes tänne tule. Maskit on taas näitä turhia spektaakkeleita meidän oloihin. Jos nyt jotain haluta tehdä, niin pese käsiä. Se riittää IHAN hyvin. THL pääjohtaja näyttää mallia mielellään kyllä,

Vierailija
28/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato eiii... Suomessa Tauti ei tartu, se ei ole vaarallinen lapsille, eikä se edes tänne tule. Maskit on taas näitä turhia spektaakkeleita meidän oloihin. Jos nyt jotain haluta tehdä, niin pese käsiä. Se riittää IHAN hyvin. THL pääjohtaja näyttää mallia mielellään kyllä,

Taas on mennyt jollain koronahysteerikolla tunteisiin. 😂

Vierailija
29/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskit tuntuu inhottavilta, kun lämmin kostea ilma jää suun eteen pyörimään. Suurin ongelma mulla kuitenkin on, että silmälasien linssit huurustuu vaikka asettelisin maskin kuinka huolella, enkä siksi näe kunnolla. En siis todellakaan aio käyttää maskia, vaikka olisin millaisessa flunssassa.

Se ei ole sulla oikein paikallaan jos silmälasien linssit huurustuu. Sen ei oo tarkoitus falskata mistään reunasta.

Kunnon hengityssuojaimen on tarkoitus olla ilmatiivis ja suodattaa kaikki hengitysilma, mutta kirurgin maski tai sen kankainen vastine on lähinnä roiskesuoja, jota ei voikaan saada ilmatiiviiksi. Eli on normaalia että "falskaa". Mulla rillien huurtumista tapahtuu ongelmaksi asti lähinnä ulkosalla kylmemmällä ilmalla, mutta jos kokee tästä ongelmaa niin ihan Youtubesta löytyy useita vinkkivideoita aiheeseen.

Vierailija
30/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt maskia jo maaliskuun alusta lähtien. Siitä on tullut jo tapa, kun ovesta ulos menen.

Vierailija
31/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä saa itse päättää. Alan käyttämään maskia siinä vaiheessa kun sitä saa käyttää myös töissä (sairaalassa). Tällä hetkellä maskin käyttö on sallittua vain tietyissä rajatuissa tilanteissa.

Kai omia maskeja saa käyttää?

Vierailija
32/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hammashoitohenkilöstö pitää maskia töissä melkein koko ajan ja kaikilla on myös silmä-/suojalasit. Ne eivät huurru, jos nenärautalanka on muotoiltu tiiviiksi kasvojen muotoon.

Vierailija
33/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimme myös itse päättää olla käyttämättä. Aivan liian epämukavaa oletettuun hyötyyn nähden, en käytä. Oireilevana tai pärskivänä jäisin ilman muuta kotiin, enkä lähtisi ihmisten ilmoille ollenkaan.

Toisaalta en ymmärrä, miksei olisi oikeutta käyttää maskia, jos itse haluaa? Miksi sitä pitäisi hävetä?

En ihan ymmärrä aloituksen pointtia.

Vierailija
34/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon hengityssuojaimen on tarkoitus olla ilmatiivis ja suodattaa kaikki hengitysilma, mutta kirurgin maski tai sen kankainen vastine on lähinnä roiskesuoja, jota ei voikaan saada ilmatiiviiksi. Eli on normaalia että "falskaa". Mulla rillien huurtumista tapahtuu ongelmaksi asti lähinnä ulkosalla kylmemmällä ilmalla, mutta jos kokee tästä ongelmaa niin ihan Youtubesta löytyy useita vinkkivideoita aiheeseen.

Riippuu myös kehysten muodosta/istuvuudesta ja linssien materiaalista, miten maskin käyttö onnistuu. Mulla huurustuu tavallisten lasien linssit lähinnä silloin kun kävelen reippaasti tai teen jotain muuta, mutta halpojen kakkoslasien kanssa maskit ei toimi millään.

Vierailija
35/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän maskia ja ihmiset ymmärtävät pitää mahdollisimman suuren turvavälin minuun. Hyvä niin! Minulla ovat astmaattisten keuhkot muutenkin huonossa kunnossa katu- ja siitepölyn vuoksi.

Osaan käyttää maskia aivan kuten esimerkiksi Marttojen ohjeessa neuvotaan. En tunge likaista maskia mihinkään takintaskuun vaan laitan likaiset kangasmaskit muovipussiin ja keitän ne kattilassa iltaisin. Tusinalla kangasmaskeja pärjää pitkälle.

Minusta kuulostaa hurjalta, että huonoilla astmaatikon keuhkoilla käytät kangasmaskia. Sekä mainitsemasi Martat, että thl muistuttaa, että ne eivät välttämättä sovi astmaatikoille. Itse joudun töissä käyttämään kankaisia maskeja ja niissä on raskas hengittää vaikka olen ihan perusterve. Lisäksi kangaspöly mitä vedät keuhkoihisi ei varmaan terveellistä ole sekään.

Mielestäni nämä "me voimme itse päättää" ideat on huonoja, ja sisältävät aina väärinymmärryksen riskin, kuten tässäkin tapauksessa. On olemassa asiantuntijoiden antamia selkeitä ohjeita, noudattakaamme niitä.

Vierailija
36/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maskit tulee pakollisiksi, käytän likaista kosteaa maskia joka levittää viruksia ympäriinsä.

Itsehän sinä ensin sairastut.

Vierailija
37/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Väärin käytettynä kangasmaski suurempi riski. Kertakäyttöisenäkin kuormittaa ympäristöä.

Ei mitään järkeä käyttää vain hysteerikkojen rauhoittamiseksi, jos ei lääkäritkään niitä käytä vapaa-ajalla.

Vierailija
38/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän sinä ensin sairastut.

Entä sitten? En pelkää koronaa.

Vierailija
39/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän maskia ja ihmiset ymmärtävät pitää mahdollisimman suuren turvavälin minuun. Hyvä niin! Minulla ovat astmaattisten keuhkot muutenkin huonossa kunnossa katu- ja siitepölyn vuoksi.

Osaan käyttää maskia aivan kuten esimerkiksi Marttojen ohjeessa neuvotaan. En tunge likaista maskia mihinkään takintaskuun vaan laitan likaiset kangasmaskit muovipussiin ja keitän ne kattilassa iltaisin. Tusinalla kangasmaskeja pärjää pitkälle.

Minusta kuulostaa hurjalta, että huonoilla astmaatikon keuhkoilla käytät kangasmaskia. Sekä mainitsemasi Martat, että thl muistuttaa, että ne eivät välttämättä sovi astmaatikoille. Itse joudun töissä käyttämään kankaisia maskeja ja niissä on raskas hengittää vaikka olen ihan perusterve. Lisäksi kangaspöly mitä vedät keuhkoihisi ei varmaan terveellistä ole sekään.

Mielestäni nämä "me voimme itse päättää" ideat on huonoja, ja sisältävät aina väärinymmärryksen riskin, kuten tässäkin tapauksessa. On olemassa asiantuntijoiden antamia selkeitä ohjeita, noudattakaamme niitä.

Ihmiset eivät muutenkaan noudata viranomaisten suosituksia. Esimerkiksi ravitsemussuosituksia noudattaa tutkimusten mukaan noin 10% väestöstä. Liikuntasuositusten kanssa sama juttu.

Vierailija
40/48 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kangasmaskien ongelma on vaihteleva laatu ja standardien puute. Niitä valmistetaan melkein mistä tahansa materiaalista eikä ole tiedossa, mikä olisi hyvä tai huono. Mulla käytössä oleva kangasmaski ei ole raskas hengittää, mutta uskon hyvin että osa on, jos on esim. monta kerrosta kovin tiivistä kangasta. Ehkä hurjin näkemäni oli amerikkalainen ohje itse taiteltavasta maskista, jonka voi tehdä ilman ompelua. Sinänsä kiva kun on helppo ohje, mutta taittelua videolta seuratessani laskin lopputulokseen tulleen ainakin 9 kangaskerrosta, plus väliin laitettava pölypussin pala (ei pakollinen) jota Suomessa ei missään nimessä pidetä hengitykseen sopivana materiaalina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme