Mitä jonkun lapsuudenystäväsi perheen tapaa/käytäntöä ihmettelit?
Yhden ystävän luona ei saanut kiittää ruuasta, sillä ruuan valmistanut mummu olisi nolostunut. Tämä oli mielestäni melko erikoista.
Kommentit (730)
Mun nuoruudenkaverin perheessä olivat erikoisella tavalla köyhiä. Siis sellaisella tavalla, että heillä oli kesämökki ja kaksi autoa, mutta ei rahaa ruokaan. Kun menin sinne ensimmäistä kertaa kylään, niin mulle tarjottiin voileipiä ja niihin erilaisia päällisiä. Tein sitten sellaisen leivän, jossa oli levitettä, juustoa ja kurkkua. En tykännyt leikkeleistä tai muista lihavalmisteista.
Kun oltiin syöty leivät ja mentiin kaverin huoneeseen, niin kaveri oli mulle tosi vihainen kun en ollut ottanut leikkelettä leivän päälle. Se oli kuulemma ostettu mua varten, vaikka siihen ei oikeasti ollut varaa. Olin ihan äimänä, kun eihän multa ollut kysytty mitä haluaisin leivän päälle eikä tietenkään mua varten olisi tarvinnut kallista leikkelettä ostaa vaikka olisin tykännytkin. Tilanne oli hyvin hämmentävä.
Kyllä mä ihmettelin kun kaverin äidillä oli oma makkari ja isä nukkui kerrossängyssä tyttären kanssa. Lisäksi ne vanhemmat vihasi toisiaan, puhuit toisistaan epäkunnioittavasti ja lisäksi se äiti selitti minulle, 10 vuotiaalle että miehet haluaa vain seksiä. 
Taisi mennä pikkuisen huonosti siinä avioliitossa. Lisäksi ne antoi piiskaa mun kaverille. Normipäivä kasarilla mutta nyt kun ajattelee, niin ihan hirveetä!
Siis ne erilliset nukkumapaikat oli se suurin ihmetys.
Erään kaverin perheessä äiti livahti usein makuuhuoneeseen ja sulki oven kun menin sinne kylään. Ei tullut ulos. Mummi sanoi että äiti on väsynyt ja käski meidät ulos leikkimään. Ihmettelin asiaa kunnes kuulin että perheen äiti oli alkoholisti ja veti ryyppyputkia. Mummi hoiti lapset ja kodin ja yritti parhaansa mukaan salailla tyttärensä juopottelua ettei perheen maine menisi.
Jouduin teininä nuorisokotiin ja ihmettelin, kun siellä me kaikki saatiin viikkorahaa. Jos jotain tyhmää teki, menetti ne, mutta pääsääntöisesti joka viikonloppu oli viikkorahapäivä. Tuo oli aivan kummallista kun en omilta vanhemmilta koskaan saanut viikkorahaa, mutta joltain laitokselta kyllä
Vierailija kirjoitti:
Kun nuoruudenystäväni kotiin tuli aikuisia vieraita, hänen piti veljensä kanssa istua tuvan penkillä vierekkäin, ja hiljaa kuunnella aikuisen jutustelua.
Kun jompikumpi liikahti, äänähti, tai nauroi, heidän isänsä meni tukistamaan "häiriön" aiheuttajaa.
Näin oli vielä heidän varhaisteinivuosinaan.
Heidän tätinsä kertoi minulle että hänen kävi niin sääliksi näitä siskonsa lapsia, että hän ei viipynyt heidän luonaan ikinä pitkään kylässä.
Minua ja veljiäni ei ikinä pakotettu tuollaiseen.
Ei ollut tuo tervettä, vielä vähemmän nykyinen lasten ehdoilla tapahtuva silmitön mekastaminen, päällepuhuminen, kaikenlainen päällepäsmäröinti, riehuminen ja huutaminen - kirjastoja myöten. Sairaasta ilmiöstä VIELÄ SAIRAAMPAAN.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ihmettelin kun kaverin äidillä oli oma makkari ja isä nukkui kerrossängyssä tyttären kanssa. Lisäksi ne vanhemmat vihasi toisiaan, puhuit toisistaan epäkunnioittavasti ja lisäksi se äiti selitti minulle, 10 vuotiaalle että miehet haluaa vain seksiä.
Taisi mennä pikkuisen huonosti siinä avioliitossa. Lisäksi ne antoi piiskaa mun kaverille. Normipäivä kasarilla mutta nyt kun ajattelee, niin ihan hirveetä!Siis ne erilliset nukkumapaikat oli se suurin ihmetys.
Aidin mielestä miehet haluaa vain seksiä (ja ovat sikoja muutenkin kaikin tavoin ...). Sehän oli jo silloin tulevan vauvapalstan ajan hermolla. :DDD
Vierailija kirjoitti:
En lapsena ymmärtänyt yhtään miksi naapurin lasten isä v*ttuili meille kännissä ja joskus myös selvinpäin. Lätisi jotain poliittista agendaansa ja jos kaveri tarjosi kaakaomukillisen kavereille niin kyttäai vieressä ettei ainakan lisää saa ottaa. Saattoi myös sanoa, että saat varmaan kotonakin kaakaota.
Myöhemmin kävi ilmi, että sai tartutettua agendansa lapsiinsakin. He varastelivat meiltä rahaa lompakosta ja pullapusseja pakastimesta sekä polttopuita liiteristä. Nälkä heillä ei ollut eivätkä olleet hätää kärsimässä mutta olivat vaan epärehellisiä kaikessa. Huijasivat työnantajiaankin kuulemma sairaslomissa yms.
Meille opetettiin kotona, että kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti ja kohteliaasti eikä ketään syrjitä. Meille opetettiin sivistyneitä tapoja ja kutsuttiin kaveritkin pöytään jos oli ruoka-aika. Meille opetettiin että rehellisyys maan perii.
Aikuisena tajusin että tuon känniperheen isä oli vasemmi
Ihme vitivalkoiset ja hohtavan siniset fantasiat sulla.
Oltiin jotain kymmenen. Kaverin isä tuli meidän leikkeihimme ja alkoi esitellä erilaisia tapoja ansaita ja että tytöillä oli siihen paljon suurempia mahdollisuus. Katseli meitä ahnaasti ja iski silmää. Oli muuten usein kännissä ja nousussa varmaan silloinkin.
"Ihme vitivalkoiset ja hohtavan siniset fantasiat sulla"
Ikävä kyllä tuo on ihan totta. En ihan oikeasti mitenkään voinut lapsena ymmärtää että joillekin puolueasiat ovat noin vihaa nostattavia enkä ymmärtänyt varsinkaan sitä miksi aikuinen on tarkoituksella lapselle ilkeä ilman syytä.
Ja kyllä tuo on myöhemmin vaikuttanut aikuisena tekemiini valintoihin. En kuulu mihinkään puolueeseen ja näen kaikkien puolueiden arvoissa jotain hyvää mutta epärehellisyyttä tai ilkeyttä en voi sietää mistään suunnasta. Harmi jos kaikille ei opeteta rehellisyyttä kotoa.
Kun nuoruudenystäväni kotiin tuli aikuisia vieraita, hänen piti veljensä kanssa istua tuvan penkillä vierekkäin, ja hiljaa kuunnella aikuisen jutustelua.
Kun jompikumpi liikahti, äänähti, tai nauroi, heidän isänsä meni tukistamaan "häiriön" aiheuttajaa.
Näin oli vielä heidän varhaisteinivuosinaan.
Heidän tätinsä kertoi minulle että hänen kävi niin sääliksi näitä siskonsa lapsia, että hän ei viipynyt heidän luonaan ikinä pitkään kylässä.
Minua ja veljiäni ei ikinä pakotettu tuollaiseen.