Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko passaajanainen?

Melbakk
30.04.2020 |

Kaveripiirissäni on pari pariskuntaa, perheellisiä, joissa perheen nainen tekee ihan kaiken pyykinpesusta lastenhoitoon. Toinen kerran sanoi että pääsee vaan helpommalla kun itse vaan hoitaa kaikki. Toinen valittaa kun mies ei tee mitään.

Itse en voisi elää miehen kanssa joka ei osallistu kodista huolehtimiseen ym. juttuihin. Renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa ei korvaa kaikkea sitä.

Oletko sinä tällainen passaajanainen? Miksi?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, siksi kun silloin todellakin pääsen helpommalla. Kun kerran tykkään, että pyykit pitää laittaa tietyllä tavalla ja tiskikoneen voi täyttää vain yhdellä tavalla oikein niin sama kai ne on silloin tehdä ite. Säästää parisuhdetta kun ei ala ärsyttää se miehen väärin tekeminen, josta seuraisi vain se että alan nalkuttaa.

Vierailija
42/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmmärrä tuota "passaaja" termiä, kun passaaja on suomeksi ihan jotain muuta kuin engelanniksi tarkoittaa passata eli jättäytyä pois.

Ootkos kuullu semmosta, että suomen kieli ja englannin kieli eivät ole sukua keskenään joten kommenttisi on merkityksetön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Perhe ja sen hyvinvointi on number one. Teen perus kotityöt, käyn siis normaalissa ansiotyössä lisäksi, käyn miehen kanssa metsällä, kaatamassa, halkomassa ja pilkkomassa puita ja teen oman osani ulkotöistä. En voisi parempaa kuvitella kuin nykyinen elämä.

Lisätään nyt vielä, että en ole mitenkään hyväksikäytetty. Haluamani auto kaikilla herkuilla on miehen toimesta ostettu, en maksa mistään mitään ja perheen matkat menevät miehen piikkiin.

Anna kun vielä arvaan. Kaikki on miehesi nimissä, myös se hänen maksamansa auto ja naimisissa ette tietenkään ole ?

Vierailija
44/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmmärrä tuota "passaaja" termiä, kun passaaja on suomeksi ihan jotain muuta kuin engelanniksi tarkoittaa passata eli jättäytyä pois.

Mäkään en tajuu miten ihmiset kehtaa käyttää sanaa pussi kun se on suomeks kyllä ihan muuta kuin englanniks tarkottaa niinku p*llua. Sipsihyllyllä voi tulla vastaan jopa Megapussi!

Vierailija
45/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole aikaa passata miestä. Käyn töissä, hoidan oman osuuden kotitöistä, harrastan liikuntaa, nukun hyvin ja nautin omasta ajasta.

Vierailija
46/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Perhe ja sen hyvinvointi on number one. Teen perus kotityöt, käyn siis normaalissa ansiotyössä lisäksi, käyn miehen kanssa metsällä, kaatamassa, halkomassa ja pilkkomassa puita ja teen oman osani ulkotöistä. En voisi parempaa kuvitella kuin nykyinen elämä.

Lisätään nyt vielä, että en ole mitenkään hyväksikäytetty. Haluamani auto kaikilla herkuilla on miehen toimesta ostettu, en maksa mistään mitään ja perheen matkat menevät miehen piikkiin.

Anna kun vielä arvaan. Kaikki on miehesi nimissä, myös se hänen maksamansa auto ja naimisissa ette tietenkään ole ?

Ei, kaikki puoliksi molempien nimissä tontista lähtien, avioliitto ja avioehtoa ei ole. Myös kaikki kulkuneuvot ovat molempien nimissä.

Vierailija
47/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut taipumukseni hoitaa kaikki asiat itse. Pidän syynä kotikasvatusta, joka painotti sitä, että kaikki pitää itse osata ja hoitaa. Tää on varmaan tyypillistä kaikille suomalaisille tietyn ikäisille (naisille?). 

Joten, kun pariuduin, odotin tietysti että mieskin hoitaa kaikkia asioita yhdenvertaisesti. Koska näin ei käynytkään (ilmeisesti hänen vanhempansa olivat kasvattaneet poikansa niin, että hänelle ilmaantui puhtaat vaatteet ja ruoka, ja kodin yleinen siisteys itsestään), minulle tuli tarve hoitaa kaikki.

Onneksi tajusin, että se ei ole oikein eikä reilua. Ottaen vielä huomioon, että minä olen meistä se, joka tienaa palkkaa.

Nyt meillä kumpikaan ei siivoa, pyykkää, eikä tee ruokaa. Elämme kuin pummit, vaikka kuulumme keskiluokkaan.

Joten vastatakseni kysymykseen: ei, en ole passaajanainen. 

Tämä! Mun kotikasvatus oli myös sellainen että itse piti tehdä ja pärjätä, ei koskaan pyytää apua tai valittaa mistään. Meillä ei edes ollut miestä talossa lapsuudessani, joten tämä vielä korosti sitä. Omassa parisuhteessani mieheni kyllä tekee kotitöitä yms, varsinkin pyydettäessä, mutta silti minä olen se joka hyörii kaikkialla yrittäen hoitaa kaiken jatkuvasti, osaamatta pyytää apua tai jakaa kotitöitä. Mulle tekee ihan tiukkaa olla vaikka eri huoneessa kun mies ja lapset on toisessa, joudun pidättelemään itseäni etten ryntää sinne auttelemaan ja varmistelemaan että tarvitsevatko jotain. Tiedän, ärsytän ihan itseänikin.

Vierailija
48/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Olen passaaja. Äijä vie roskapussit ja imuroi kerran viikossa. Mä teen kaiken muun. Ja lapsiakin on, niin hommaa riittää. Kai se oli alkuun miellyttämisenhalua ja sitten se vaan jäi päälle. Äijä on ollut aina paljon työmatkoilla, niin sekin vaikutti, että ei se ehdi tai ole paikalla tekemässä. Ei se edes osaa mitään, esim ei laita koskaan ruokaa. Hellan käytössä pitää opastaa, jos se joskus pastaa yrittää keittää. Ja kyllä, aion ottaa eron. 20 vuotta passaamista rupes riittämään, kun tässä koronaeristyksessä homma korostuu - ollaan täällä kotona kaikki, mutta silti ei herraa kotityöt kiinnosta. Miksipä kiinnostaisi kun muija ne aina hoitaa, kunhan lykkää tekemistä siihen asti, että siltä menee hermot. Lapsia yritän kasvattaa tekemään juttuja, kouluikäisinä ne tekevät täällä jo enemmän kotitöitä kuin isänsä (tiskikoneen tyhjennys, tavaroiden paikalleen laitto, pyykin ripustus). 

Eli makaat kotona lasten kanssa? Sinä et maksa mistään mitään, ja ruikutat?

Käyn töissä ja maksan kaikesta puolet, paitsi mies isommalla palkallaan maksaa perheen lomamatkat ja autoon liittyvät kulut. Kotona olin 3 v kun lapset pieniä. Mies on ehtinyt tehdä hyvin uraa kun kotoa on aina saanut kaiken tuen. Mutta olen kyllästynyt tähän. Siispä ero tulossa.

Eli heittämällä ainakin 6 vuotta miehen lompakolla. Onhan se rankkaa maata kotona.

Maksullinen sinä olet, etkä edes sen arvoinen 

Onneksi sä olet noin älykäs ja kerrot miten asiat ovat. Ihailen sinua suuresti.  Vielä kun oppisit lukemaan: olin 3 v kotona. 

Katselen jo sopivaa eroasuntoa. Saa mies sitten opetella kokkauksen ja siivouksen kun mä lähden tästä talosta pois. Ja oman kotini pidän siistinä,  on helpompaakin, kun yksi iso sotkija asuu muualla. 

Vierailija
49/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paasajanainen. Paasaan ihan kaikesta suu vaahdossa vaikkei olis mitään kummoista asiaakaan.

Tämä oli ihana! :D Olen itsekin vähän paasaaja

Vierailija
50/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä just taas luin? Nyt ollaan Suomessa ja puhutaan suomea. Englanti ei liity tähän mitenkään.

Vierailija
51/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, koska en itse hyväksy sitä että toinen tekee reilusti enemmän hommia. Jos molemmat ovat töissä, menee kotityöt puoliksi noin suurin piirtein toki tilanteessa riippuen voidaan aina joustaa ja toimitaan tiiminä.

Mies hoitaa meillä enemmän keittiöpuolta, järjestyksen pidon ja imuroinnin. Itse hoidan pesuhommat eli lattiat vessat pölyt jne. Ruokakaupassa käydään mahdollisuuksien mukaan yhdessä. Ruokaakin monesti tehdään yhdessä. Arki pyörii ja jää aikaa muuhunkin.

Miehellä on sama ajatusmaailma tämän suhteen.

Vierailija
52/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä passaan aikuisiaki lapsianikin vielä. Ei ne kädettömiä ole, mutta mä tykkään passata. Teen kyllä paljon muutakin, ei elämä ole pelkkää kotityötä.

Vierailija
53/61 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole passaajanainen. Jos mies näin kuvittelee niin se on heipparallaa ja hyvästi. En ole myöskään tarvitsijanainen vaan itsenäinen nainen joka elättää työllään itsensä, lapsensa ja lemmikit ja hoitaa niin auto-, vero- kuin koti-, lampunvaihto-, ruohonleikkuu ym hommat kevyesti. Olen tasa-arvonainen, tasapainoinen kumppaninainen ja oman elämänsä sankarinainen.

Vierailija
54/61 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vielä mitään, että tekee kaikki kotityöt. Mutta kun tulee voileivätkin valmiina pöytään niinkuin appiukolle niin se on sitä passaamista. Vaatteitakaan ei varmaan tarvitse aamulla itse kaapista ottaa.

Muutenkin eniten tuolla vanhemmissa sukupolvissa esiintyvä juttu mielestäni. Täällä oli joku aika sitten ketju aiheesta, mutta otsikkoa en muista.

Vierailija
55/61 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sukupolvi, 40-luvulla syntyneet, ovat passaajia, joille mies on naista ylempänä ja poika tyttöä tärkeämpi. Meille keski-ikäisille, 70-luvulla syntyneille, tuo on vanhanaikainen menneen maailman pöpi ajattelutapa.

Vierailija
56/61 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole passaaja, en edes osaisi olla. Olen tumpelo kotihommissa, kyllä sais mies itse tehtyä paremmin kaiken.

Vierailija
57/61 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shiksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Olen passaaja. Äijä vie roskapussit ja imuroi kerran viikossa. Mä teen kaiken muun. Ja lapsiakin on, niin hommaa riittää. Kai se oli alkuun miellyttämisenhalua ja sitten se vaan jäi päälle. Äijä on ollut aina paljon työmatkoilla, niin sekin vaikutti, että ei se ehdi tai ole paikalla tekemässä. Ei se edes osaa mitään, esim ei laita koskaan ruokaa. Hellan käytössä pitää opastaa, jos se joskus pastaa yrittää keittää. Ja kyllä, aion ottaa eron. 20 vuotta passaamista rupes riittämään, kun tässä koronaeristyksessä homma korostuu - ollaan täällä kotona kaikki, mutta silti ei herraa kotityöt kiinnosta. Miksipä kiinnostaisi kun muija ne aina hoitaa, kunhan lykkää tekemistä siihen asti, että siltä menee hermot. Lapsia yritän kasvattaa tekemään juttuja, kouluikäisinä ne tekevät täällä jo enemmän kotitöitä kuin isänsä (tiskikoneen tyhjennys, tavaroiden paikalleen laitto, pyykin ripustus). 

Käyn töissä ja maksan kaikesta puolet, paitsi mies isommalla palkallaan maksaa perheen lomamatkat ja autoon liittyvät kulut. Kotona olin 3 v kun lapset pieniä. Mies on ehtinyt tehdä hyvin uraa kun kotoa on aina saanut kaiken tuen. Mutta olen kyllästynyt tähän. Siispä ero tulossa.

Eli heittämällä ainakin 6 vuotta miehen lompakolla. Onhan se rankkaa maata kotona.

Onneksi sä olet noin älykäs ja kerrot miten asiat ovat. Ihailen sinua suuresti.  Vielä kun oppisit lukemaan: olin 3 v kotona. 

Katselen jo sopivaa eroasuntoa. Saa mies sitten opetella kokkauksen ja siivouksen kun mä lähden tästä talosta pois. Ja oman kotini pidän siistinä,  on helpompaakin, kun yksi iso sotkija asuu muualla. 

Ei se mitään opettele, hommaa vaan uuden muijan passaamaan 👍🏻

Vierailija
58/61 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies pesee eniten pyykkiä, käy lähes aina ruokakaupassa ja tekee aina ruoat. Mä yritän antaa oman kontribuutioni arkeen lasten hoidossa ja siivoamisessa. Vaikka toi mies kerkee tarvittaessa tarttumaan imuriinkin ennen minua. Molemmat ollaan työelämässä. Kesäisin se ajaa nurmikon(kin) ja syksyllä/keväällä renkaat meidän kahteen autoon (tosin mä haluan pestä ne). Olisin pulassa ilman tuota ukkoa, joka sanoo rakastavana minua...tosin en aina oikein ymmärrä miksi. En siis paasaa :)

Tämä kuulostaa just täydelliseltä.

Vierailija
59/61 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shiksa kirjoitti:

Ei se mitään opettele, hommaa vaan uuden muijan passaamaan 👍🏻

Näitähän tuolla treffipalstoilla tulee vastaan. Moni ruikuttaa jo esittelytekstissä, että siivooja ja kokki pitäisi löytää, kun on sekaista ja ABC:llä syöminen tympii. Eivät ole ehkä niitten halutuimpien miesten joukossa.

Vierailija
60/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passaan kun en käy töissäkään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä