Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee laihdutuksessa alkuun?

Vierailija
29.04.2020 |

Tiedän hyvinkin miten pitäisi syödä, mutta toteutus onkin toinen juttu. Elämäntavat on menneet hiljalleen huonompaan suuntaan tässä kevään aikana ja kiloja olisi muutenkin pudotettavana jotain 5-10 kilon väliltä. Suurin ongelma on herkut, joita vaan yritän olla ostamatta, mutta aina ei onnistu jos joutuu käydä väsyneenä kaupassa. Muutenkin iltasyöminen minut on lihottanut- jos ei ole sipsejä tai suklaata, syön sitten vaikka leipää, vain yksi pala tai jos sittenkin vielä toinen.. kertokaa nyt vinkkejä laihduttajat, miten olette saaneet itsenne motivoitua alkuun ja irti huonoista syömistavoista?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä! Kolmen tunnin välein syöminen ei taida toimia mulla, se vaan pitää yllä jatkuvaa syömisen tarvetta. Ennen söin 3 kertaa päivässä, aamiainen, lounas ja illallinen ja voin hyvin. Ennemminkin tuohon suuntaan aion hakeutua. Ehkä pitäisi tosiaan siirtää päivän isoin ateria myöhemmälle iltaan niin jaksaisi päivän tsempata kun tietää että sitten saa syödä hyvin. Ap

Vierailija
22/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laihduta. Muutos samaan tapaan kuin lihominenkin eli pikkuhiljaa muutat tapojasi. Ensin lisäät joka aterian yhteyteen reilusti hedelmiä ja vihanneksia. Valitset leivän sijasta aamu- tai iltapalaksi puuron. Lisäät arkiliikuntaa. Ei kannata aloittaa millään puolimaratonilla tai kitudieetillä tai menee vain jojoiluksi. Vain pysyvät elämänmuutokset (riittävän pienin askelin) saavat muutoksen aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti vinkeistä! Kolmen tunnin välein syöminen ei taida toimia mulla, se vaan pitää yllä jatkuvaa syömisen tarvetta. Ennen söin 3 kertaa päivässä, aamiainen, lounas ja illallinen ja voin hyvin. Ennemminkin tuohon suuntaan aion hakeutua. Ehkä pitäisi tosiaan siirtää päivän isoin ateria myöhemmälle iltaan niin jaksaisi päivän tsempata kun tietää että sitten saa syödä hyvin. Ap

Ei toimi, koska silloin menet nälkäisenä kauppaan ja tulee ostettua kaikkea hyvää mielitekojen mukaan.

Vierailija
24/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tavoitteeksi syödä vähintään 500 grammaa kasviksia päivässä ja juo vettä 1,5 litraa.

Lisäksi keksi illaksi jotain muuta tekemistä kuin telkkarin ääressä istuminen, käy vaikka kävelyllä (ei sen tarvitse olla mitään hikiliikuntaa edes, kunhan olet poissa jääkaapin lähettyviltä).

Kaupassa on parempi käydä pirteänä ja ei-nälkäisenä. Ja tee kauppalista, jota noudatat. Vaatii vähän enemmän suunnittelua, mutta se palkitsee lopuksi.

Älä osta kotiin herkkuja, ei toipuva alkoholistikaan pidä viinipulloja kaapissa vierasvarana. Tai jos ostat, osta yksi annos kerrallaan (esim. yksi lakupatukka päivässä, ei 10 kerralla, jotka sitten myös ahmit yhdessä illassa, kun tulee himo päälle).

Jos ruokaa on näkyvillä, ihminen todennäköisesti syö sen. Eli pistä kaikki ruoka piiloon kaappeihin.

Ja mitä enemmän on variaatiota, sitä enemmän tulee syötyä. Jos teet hedelmäsalaatin kuudesta eri hedelmästä, syöt sitä todennäköisesti enemmän kuin hedelmäsalaattia, jossa on kahta tai kolmea lajia hedelmää.

Äläkä mieti, että "et saa" syödä jotain tiettyä, vaan ajattele, että sinä valitset ja haluat syödä tietyllä tavalla. Mitä enemmän ihminen kieltää itseltään jotain, sitä suuremmaksi himo kasvaa.

Vierailija
25/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää reilusti proteiinia päivän ruokavalioon. Vaikka erimakuisina jauheina puuron ja rahkan joukkoon. Herkut ja napostelu jäävät pois kuin itsestään, kun ei ole nälkä.

Ihan ruokaa kannattaa syödä. En tajua, mikä vimma ihmisillä on noihin jauheisiin. Sairasta.

Mä vedän protskujauheet viivana setelikääröllä sieraimiini.

Vierailija
26/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää reilusti proteiinia päivän ruokavalioon. Vaikka erimakuisina jauheina puuron ja rahkan joukkoon. Herkut ja napostelu jäävät pois kuin itsestään, kun ei ole nälkä.

Puuro ja rahka kannattaa unohtaa kokonaan. Kunnollista proteiinia niidenkin tilalle. Munaa, pekonia, pihviä, kalaa jne. Itse ainakin jos syön vilja- tai maitotuotteita, laukeaa jokin ihme ruuanhimo aivoissa ja sitten mässätään ilta. Viljat ja maidot ei muutenkaan tee ihmiselle hyvää. Ja hedelmät pois, valitettavasti alkuun myös marjat. 

Toinen ääripää sitten tämä uskovaisuus. Kyllä puuroa voi joskus syödä, mutta ei siihenkään tarvitse pakottautua, jollei maistu.

Itse en ole huomannut, että minulle tekisi mitään pahaa pari viipaletta kokorukiista leipää päivässä. Päinvastoin, se on juuri se annos, joka pitää mässäilynhimon poissa. Kokonaan ilman leipää tulee syötyä liikaa proteiinia, etenkin lihaa, ja se kyllä pysäytti minulla aikoinaan laihtumisen tyystin. Lienee muuttunut kropassa sokeriksi ylimääräinen prode, kun en kummemmin treenaa. Marjoja voi syödä melko vapaasti ja hedelmiäkin kohtuudella, mutta ei ehkä ole hyvä jos enin osa päivän kasviksista on hedelmiä.

Mulla menee hedelmiä ehkä omena päivässä, joskus vain puolikas ja silloin marjoja enemmän esim. maustamattoman jogurtin kanssa. Paljon kokkaan keittoja, patoja, wokkeja, salaatteja, joissa on enin osa kasviksia, hieman lihaa tai kalaa tai juustoa, ja rasvaa en säästele. Ja ne kasvikset mitä vain, esim. punajuurta, ja jonkin verran perunaakin. Noin tuntuu tulevan sopivassa suhteessa makroravinteita, mikä hillitsee mielitekoja. Ja tosiaan se ruisleipäpiipale voin kera keittoaterian lisäkkeeksi. 

Mutta ennen muuta kaiken mitä syön, pitää olla hyvää! Jos yrittää laihtua niin silloin jos koskaan ei kannata rääkätä itseään pahalla ruoalla. Niin ja paino on hiljalleen parikymmentä kiloa näillä opeilla pudonnut, nyt on puoli vuotta ollut sopivasti ylläpitoa. Tiedän, se ei ole vielä pitkään, mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi. 

Vierailija
27/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laihduta. Muutos samaan tapaan kuin lihominenkin eli pikkuhiljaa muutat tapojasi. Ensin lisäät joka aterian yhteyteen reilusti hedelmiä ja vihanneksia. Valitset leivän sijasta aamu- tai iltapalaksi puuron. Lisäät arkiliikuntaa. Ei kannata aloittaa millään puolimaratonilla tai kitudieetillä tai menee vain jojoiluksi. Vain pysyvät elämänmuutokset (riittävän pienin askelin) saavat muutoksen aikaan.

Niin, että sokerillako laihtuu??

Vierailija
28/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi, koska silloin menet nälkäisenä kauppaan ja tulee ostettua kaikkea hyvää mielitekojen mukaan.

Kolmen tunnin välein ei pidä olla nälkä. Jos on, niin silloin ruokavaliossa on vikaa ja siihen tehdään korjaus.

Vierailija
29/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuolla edellämainitulla tyylillä laihtunut ja pysynyt ihannepainossani jo vuosikausia.

Vierailija
30/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuolla edellämainitulla tyylillä laihtunut ja pysynyt ihannepainossani jo vuosikausia.

Ok, mutta älä ehdota sitä tapaa muille, sokeri aiheuttaa diabetesta ja rasvamaksaa.

Vierailija
31/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on kyllä totta, että ei kannata laihduttaa, vaan etsiä juuri itselleen sopiva loppuelämän ruokavalio. Yhdellä siihen kuuluu aamiaisella puuroa ja toisella pekonia. Ollaan erilaisia, eri jutut toimii.

Minua auttoi ruokapäiväkirja. Enkä nyt tarkoita sitä, mihin kirjaa joka suupalan kaloreineen, vaan se, johon kirjaa ennen muuta ne tunteet, jotka edelsivät syömistä, miten perustelin sen että syön juuri nyt ja juuri sitä mitä syön, tilanne jossa olin, syömisen jälkeinen olo jne., ja tämä kaikki ilman mitään syyllistämistä tai liian nopeaa pyrkimystä muuttaa asioita. Huomasin etten ole niinkään lohtusyöjä, vaikka siitä paljon puhutaan, vaan syön jaksaakseni puurtaa töissä, opinnoissa, kotitöissä, ja sitten joskus palkitakseni itseäni kun olen saanut jotakin aikaan. Ja sitten myös tapasyöjä, esim. aamiainen vain muka "kuuluu" syödä niin että napa vinkuu. Vähitellen onnistuin muuttamaan näitä tapoja, esim. jätin aamiaisen väliin jos ei oikeasti ollut nälkä, tai mieluummin laiskottelin kuin pyrin ruoan voimalla olemaan oikein aikaansaava. 

Hassua muuten kun esim. työelämässä uskotaan, että lihavalla on huono itsekuri ja se koskee myös työasioita. Minulla meni päinvastoin: Nyt hoikempana en ole ollenkaan niin tarmokas enää. Mutta ehkä parempi näin. En myöskään enää vaadi muilta niin paljon kuin ennen. Olen päättänyt etten uhraa terveyttäni työnantajalle. Antakoot siitä hyvästä paikka potkut, jos haluaa. En lusmuile, mutta jos olo tuntuu sumuiselta ilman meetvurstivoileipää (heikkouteni; en niin makean perään olekaan), niin tuntukoon.

Vierailija
32/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laihduta. Muutos samaan tapaan kuin lihominenkin eli pikkuhiljaa muutat tapojasi.

Entäs jos ei ole ikinä olllutkaan hoikka vaan aina lihava, eli lihominen ei ole tapahtunut pikkuhiljaa tapoja muuttamalla?

Terveisin "läski jo alle kouluikäisenä"

Vierailija
33/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihdutin aikanani usean vaatekoon sillä, että lopetin aamupalan syömisen. Tämä sopi minulle hyvin, sillä en koskaan ole aamuisin nälkäinen. Jaksan hyvin kahvin tai teen voimalla lounaaseen saakka. Muilla aterioilla söin samaan tapaan kuin aikaisemminkin, herkkujakin kohtuullisesti, mutta tuo aamupalan poisjättämisen aiheuttama vaje päivän kaloriannoksessa riitti minulle. Jos olet aamulla nälkäinen, tämä ei toki ole sinun tapasi. Avainsana on kuitenkin se, että sinun täytyy opetella syömään vähemmän kuin mitä nyt teet. Millekään kituutusdieetille ei kannata lähteä, mutta sen sijaan olennaista on sitoutua siihen uuteen elämäntyyliin ja ruoan määrään.

Vierailija
34/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laihduta. Muutos samaan tapaan kuin lihominenkin eli pikkuhiljaa muutat tapojasi.

Entäs jos ei ole ikinä olllutkaan hoikka vaan aina lihava, eli lihominen ei ole tapahtunut pikkuhiljaa tapoja muuttamalla?

Terveisin "läski jo alle kouluikäisenä"

Ainakin aluksi kaloreiden laskua ja annosten punnitsemista ja mittailua, jotta saa käsityksen ns. normaaleista annoksista ja ruokien energiapitoisuuksista.

Lisäksi 500 grammaa kasviksia sekä vettä 1,5 litraa päivässä. Kalorijuomat pois tai max. 2 dl päivässä. Näillä pääsee jo alkuun. Hienosäätöä voi tehdä myöhemmin.

-eri-

Vierailija
35/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi 500 grammaa kasviksia sekä vettä 1,5 litraa päivässä. Kalorijuomat pois tai max. 2 dl päivässä. Näillä pääsee jo alkuun. Hienosäätöä voi tehdä myöhemmin.

-eri-

Teen no nämä. Kalorijuomia en ole koskaan harrastanut, sen sijaan jo lapsena tykkäsin kasviksista, kaiken muun ruoan ohessa. Muistan kun ihan himona vedin paprikaa siltään, tai kaaliraastetta. Eipä ne ole minua mitenkään laihduttaneet.

Vierailija
36/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ruokaa kannattaa syödä. En tajua, mikä vimma ihmisillä on noihin jauheisiin. Sairasta.

Kaiken lisäksi suurin osa proteiinijauheista on melko huonolaatuisia ja siksi niihin ei kannata rahojaan tuhlata.

Vierailija
37/37 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

Teen no nämä. Kalorijuomia en ole koskaan harrastanut, sen sijaan jo lapsena tykkäsin kasviksista, kaiken muun ruoan ohessa. Muistan kun ihan himona vedin paprikaa siltään, tai kaaliraastetta. Eipä ne ole minua mitenkään laihduttaneet.

No siksi pitääkin laskea kaloreita. Ei auta, jos vedät kasvisten lisäksi kermaista pastaa kaksi annosta ja välipaloina 3 suklaapatukkaa ja iltaruoaksi pakastepizzan ja kahvin kanssa donitsin ja aamulla 3 leipää meetvurstilla ja juustolla sekä herkkurahkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi