Miten pääsee laihdutuksessa alkuun?
Tiedän hyvinkin miten pitäisi syödä, mutta toteutus onkin toinen juttu. Elämäntavat on menneet hiljalleen huonompaan suuntaan tässä kevään aikana ja kiloja olisi muutenkin pudotettavana jotain 5-10 kilon väliltä. Suurin ongelma on herkut, joita vaan yritän olla ostamatta, mutta aina ei onnistu jos joutuu käydä väsyneenä kaupassa. Muutenkin iltasyöminen minut on lihottanut- jos ei ole sipsejä tai suklaata, syön sitten vaikka leipää, vain yksi pala tai jos sittenkin vielä toinen.. kertokaa nyt vinkkejä laihduttajat, miten olette saaneet itsenne motivoitua alkuun ja irti huonoista syömistavoista?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pätkäpaastoa. Se on ainoa kaloreita rajoittava systeemi, jota itse pystyn ylläpitämään muutamaa kuukautta pidempään.
Olen kokeillut joskus, syömisikkuna oli 12-20. Se sai mut syömään entistä enemmän illalla, kun oli ihan törkeä nälkä. Ehkä luovutin liian aikaisin, olen kyllä kuullut että sillä saa tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pätkäpaastoa. Se on ainoa kaloreita rajoittava systeemi, jota itse pystyn ylläpitämään muutamaa kuukautta pidempään.
Olen kokeillut joskus, syömisikkuna oli 12-20. Se sai mut syömään entistä enemmän illalla, kun oli ihan törkeä nälkä. Ehkä luovutin liian aikaisin, olen kyllä kuullut että sillä saa tuloksia.
Tai sitten vain söit väärin. Se ei ole pätkäpaaston vika.
Lisää reilusti proteiinia päivän ruokavalioon. Vaikka erimakuisina jauheina puuron ja rahkan joukkoon. Herkut ja napostelu jäävät pois kuin itsestään, kun ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Lisää reilusti proteiinia päivän ruokavalioon. Vaikka erimakuisina jauheina puuron ja rahkan joukkoon. Herkut ja napostelu jäävät pois kuin itsestään, kun ei ole nälkä.
Puuro ja rahka kannattaa unohtaa kokonaan. Kunnollista proteiinia niidenkin tilalle. Munaa, pekonia, pihviä, kalaa jne. Itse ainakin jos syön vilja- tai maitotuotteita, laukeaa jokin ihme ruuanhimo aivoissa ja sitten mässätään ilta. Viljat ja maidot ei muutenkaan tee ihmiselle hyvää. Ja hedelmät pois, valitettavasti alkuun myös marjat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ruokaa kannattaa syödä. En tajua, mikä vimma ihmisillä on noihin jauheisiin. Sairasta.
Mulla toimii ainoastaan jokaisen suupalan ylöskirjaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ei ei. Ei proteiinia yli tarpeen. Se vaan muuttuu sokeriksi jos kroppa ei kaikkea hyödynnä. Rasvaa lisää ruokavalioon. Se pitää kylläisenä.
Aloita aamu puurolla. Ei pelkkää puuroa sellaisenaan vaan lisäksi esim banaania, maapähkinävoita, raejuustoa, maitorahkaa tai kananmunaa, jotain proteiinipitoista, koska puuro itsessään ei pidä nälkää kauaa.
Sitten muuten vain perus kotiruokaa kohtuullisina annoksina säännöllisin väliajoin (n. 3 t), ja joka aterialla pitäisi syödä kasviksia (tai marjoja/hedelmiä)! Ja pidä huoli että juot vettä tarpeeksi, n 1-1.5 l. Leipää ei kannata syödä kuin keiton kanssa, tai max yhdellä aterialla.
Ja tietenkään ei kannata mennä väsyneenä tai ärtyneenä kauppaan, eikä ilman ostoslistaa koska niin tulee ostettua kaikkea turhaa.
Mutta kaikista tärkein kuitenkin on tehdä valinta, haluatko mässyttää herkkuja vai haluatko laihtua ja syödä terveellisesti ja voida paremmin.
Tiedän että herkuista tulee hyvä mieli, mutta se mielihyvä ei kestä kauaa, kun tulee huono olo ja morkkis ja alkaa väsyttämään kaikki ne sokerit.
Parempi mieli tulee terveellisestä ruoasta, se pitää virkeänä, lisäksi saa olla ylpeä itsestään kun omaa itsehillintää ja mahdollisesti myös laihtuu.
Oikeasti tärkeintä on syödä noin 3 tunnin välein max 5 kertaa päivässä kohtuullisia annoksia, puolet salaattia ja kasviksia ja loput perus kotiruokaa.
Ja pitää keskittyä vain ja ainoastaan siihen syömiseen, eli häiriötekijät (kännykkä, tv jne) pois, syöt hitaasti ja lasket välillä aterimet käsistä, pureskelet kunnolla ja nautit joka suupalasta. Muuten se menee helposti hotkimiseksi etkä edes täyty.
Menen mieluummin vaikka nukkumaan illalla kuin syön. Tai teen jotakin muuta kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tärkeintä on syödä noin 3 tunnin välein max 5 kertaa päivässä kohtuullisia annoksia, puolet salaattia ja kasviksia ja loput perus kotiruokaa.
No eihän ole.
Ei todellakaan tarvitse pupeltaa noin usein.
Ja jos syö max. 5 kertaa päivässä, pitää joko jättää aamiainen syömättä tai mennä nälkäisenä nukkumaan. Kumpikaan ei houkuta.
Mulla auttoi iltanaposteluun se, kun siirsin päivän pääaterian iltaan (klo 20-21). Alkuillasta ei tullut naposteltua kun tiesi että kohta on ruoka ja ruoan jälkeen pysyi hyvin kylläisenä nukkumaan menoon asti. Ja syön yleensä vielä makean jälkkärin päivälllisen jälkeen eli makeanhimotkin tulee tyydytettyä (eikä tule päivällä syötyä makeaa kun tietää että illaksi on pieni herkku varattuna).
Mulla kans toimi jonkin aikaa tuo pätkäpaasto, söin 12-20 ja kun etäpäivän jälkeen meni suoraan ulos lenkille ja sit ansaitusti syömään niin eipä siinä ehtinyt herkkuja kaipaamaan. Mut ei sit tosiaan ollut pysyvää tää onni, tänäänkin mässytin vaikka mitä makeaa ruoan jälkeen. Toisaalta jotkut sanovat että pätkäpaastossa saakin syödä mitä haluaa, kunhan siinä aikaikkunassa
Vierailija kirjoitti:
Aloita aamu puurolla. Ei pelkkää puuroa sellaisenaan vaan lisäksi esim banaania, maapähkinävoita, raejuustoa, maitorahkaa tai kananmunaa, jotain proteiinipitoista, koska puuro itsessään ei pidä nälkää kauaa.
Sitten muuten vain perus kotiruokaa kohtuullisina annoksina säännöllisin väliajoin (n. 3 t), ja joka aterialla pitäisi syödä kasviksia (tai marjoja/hedelmiä)! Ja pidä huoli että juot vettä tarpeeksi, n 1-1.5 l. Leipää ei kannata syödä kuin keiton kanssa, tai max yhdellä aterialla.
Ja tietenkään ei kannata mennä väsyneenä tai ärtyneenä kauppaan, eikä ilman ostoslistaa koska niin tulee ostettua kaikkea turhaa.Mutta kaikista tärkein kuitenkin on tehdä valinta, haluatko mässyttää herkkuja vai haluatko laihtua ja syödä terveellisesti ja voida paremmin.
Tiedän että herkuista tulee hyvä mieli, mutta se mielihyvä ei kestä kauaa, kun tulee huono olo ja morkkis ja alkaa väsyttämään kaikki ne sokerit.
Parempi mieli tulee terveellisestä ruoasta, se pitää virkeänä, lisäksi saa olla ylpeä itsestään kun omaa itsehillintää ja mahdollisesti myös laihtuu.
Ai kolmen tunnin välein pitäisi sun mielestä syödä. Älä nyt naurata!
Kannattaa vaan aloittaa. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkään ei kannata mennä väsyneenä tai ärtyneenä kauppaan, eikä ilman ostoslistaa koska niin tulee ostettua kaikkea turhaa.Mutta kaikista tärkein kuitenkin on tehdä valinta, haluatko mässyttää herkkuja vai haluatko laihtua ja syödä terveellisesti ja voida paremmin.
Sun ruokas ei varmaan sitten ole sitä terveellistä, jos keho pyytää lisää ruokaa jo kolmen tunnin päästä. Oikeasti terveellinen ruoka pitää kylläisenä ilman jatkuvaa napostelua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi iltanaposteluun se, kun siirsin päivän pääaterian iltaan (klo 20-21). Alkuillasta ei tullut naposteltua kun tiesi että kohta on ruoka ja ruoan jälkeen pysyi hyvin kylläisenä nukkumaan menoon asti. Ja syön yleensä vielä makean jälkkärin päivälllisen jälkeen eli makeanhimotkin tulee tyydytettyä (eikä tule päivällä syötyä makeaa kun tietää että illaksi on pieni herkku varattuna).
Sulla on eteläeurooppalaiset ruokatavat :) Eikä siellä lihavia näekään ollenkaan niin paljon kuin meillä.
Ja syödessä ei todellakaan tarvitse keskittyä pelkkään ruokaan! Hyvä vain jos on mukavaa ruokaseuraa ja tulee myös juteltua. Ei tule syötyä ollenkaan niin paljon kun suu käy muusta syystä.
Mulla jäi kaikki herkut pois, kun aloin tilata ruuat kotiinkuljetuksena koronan takia. Ei vaan tee mieli ostaa, kun netistä tilaa.