Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40 v kriisi?

Tyhjä kuori
29.04.2020 |

Voikohan täällä kysyä näin herkästä aiheesta? Kuulisin mielelläni naisten omia kokemuksia omista 40-v kriiseistä ja niiden seurauksista.

Tämähän on sellainen paljon puhuttu, mutta myös osin vaiettu aihe, joka kuitenkin monessa arjessa ja perheessä on näkynyt. Toki kriisi voi olla samalla lailla miehelläkin.

Kuten ehkä arvaattekin, niin taustalla omaan kysymykseeni on suuri tyhjyys, joka on äkisti astunut elämään.. Ja johon en osaa selitystä löytää. Puoliso 40-vuotta ja n 12 v avioliitossamme oli kaikki normaaliin tapaan hyvin. Seksikin sujui. Ns äkisti vaimo haki itselleen hormonikierukan, josta oli kyllä ollut puhetta, mutta ei sen kummemmin vielä sovittu. Käytimme pitkässä liitossamme itse "keskeytettyä yhdyntää," joka oli hyvin meillä toiminut ja 3 lasta oli suunnitellusti tullut ja ovat nyt kouluiässä.

Siitä kierukan laitosta pari kuukautta eteenpäin, niin vaimo oli oman kertomansa mukaan aloittanut salasuhteen, joka toki saattoi olla jo aiemmin päällä. Kertoi minulle sitten muutaman kuukauden salasuhdetta pidettyään asiasta. Erohan siitä tuli ja vaimo jatkoi tämän salarakkaan kanssa elämää avioeron harkinta-ajan lopuksi.

Jäin itse tyhjän päälle ilman selityksiä, kun äkisti ei kanssani voinutkaan enää kuulemma elää. Vaikka vielä hetkeä aiemmin kaikki oli ollut hyvin, sanottu rakastavamme jne. Entinen vaimokin sanoi, ettei sinänsä ollut mitään syytä hänen tekoonsa, eikä eroon. Sanoi, ettei rakasta tätä salarakastaan, mutta haluaa nyt katsoa, tulisiko siitä jotain.

Lapset, koti jne jäivät vaimolle. Itse muutin vuokra-asuntoon. En keksi tähän oikein mitään muuta selitystä, kuin jonkinlainen 40-v kriisi. Miten lienee tuon hormonikierukan vaikutus asiaan vai liekö sen asennus tuli tuon salasuhteen vuoksi? Mistäpä sen voisi tietää.

Olisin kiitollinen asiallisesta keskustelusta ja asiallisista vastauksista.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kuulua ihmisluontoon, ettei mikään riitä. Haikaillaan loputtomasti parempaa ja kauniimpaa. Sitä sitten jossakin vaiheessa viisastutaan ja jämähdetään paikoilleen. Voimia ap, selviät kyllä. Keskity lapsiin ja heidän hyvinvointiinsa, voivat olla vähiten exäsi mielessä juuri nyt kunnes arki taas koittaa salasuhteessa.

Vierailija
22/30 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaimosi etunimessä 6 kirjainta? Kuulostaa työkaveriltani joka repäisi noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka vaikuttaa paikallisesti kohdussa. Ei vaikuta pääkoppaan.

Ja tää on niin paskapuhetta!!

Vierailija
24/30 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaihdettava, jos ei enää kiinnosta.

Yleensä mikään ero ei tule yllätyksenä. On vain omassa päässä olevat omat kuvitelmat, jotka muodostuvat itselle todellisuudeksi.

Eroa pohditaan yleensä vuosia ennen kuin se tapahtuu, vaikkapa nyt salasuhteen esille tullessa.

Kriisit kuuluu elämään ja jokaisen tulee elää omaa elämäänsä.

Minulle kriisi tuli voimakkaasti, kun nuorin lapseni lähti kouluun. Tosin silloin elämässä tapahtui myös paljon muuta, paras kaverini sairastui syöpään, hyvin läheinen täti kuoli, uraputki töissä. Silloin todellakin kaipasin hetken lohdutusta ihmiseltä, joka ei tuntenut minua lainkaan. Sain olla hetken jotain muuta kuin olin. Äiti, vaimo, omaishoitaja, mitä tahansa. Se auttoi minua jaksamaan ja selviämään niistä vaikeista ajoista. Onneksi mieheni rakkaus minuun kesti myös.

Vierailija
25/30 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kyse oli hormonikierukasta, vaan vaimosi tylsistymisestä teidän suhteeseenne. 40 v nainen kaipaa nuoruuden intohimoa ja jännitystä - ja se löytyy helpoiten uuden rakastajan luota. Vika ei ole sinussa.

Vierailija
26/30 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan älä itseäsi syytä. Hänen olisi pitänyt avata suunsa, mutta ehkä hän pelkäsi sitten jäävänsä uusista kokemuksista paitsi. 40v kriisi on tosiasia. Silloin monille iskee ahneus. En tiedä onko tästä virallisia tilastoja, mutta tietooni tulleet pettämiset alkavat juuri tuossa main, vaikka takana olisi 20 vuoden suhde ja kristilliset arvot. Jokin nälkä, en tiedä.

Naisten kirjoittamat runokirjat ovat täynnä tuota nälkää. Kun kirjastot avautuvat, käypä katsomassa. Huh huh.

Itse olen kokenut sen sivusta. Mies ja tuo nainen sanoivat, että eivät itsekään ymmärrä mikä meni. Tuo nainen olisi halunnut luoda hynttyyt yhteen, mutta oma mieheni ei. Vaikuttaa siltä, että päätelmäsi naisen tekemästä erosta on oikea. Kun minä en eronnut, me emme eronneet. Ja kun tämä mies tästä ei vapautunut, niin tuo toinen nainenkaan ei eronnut. Siunausta vain hänen miehelleen, joka tietää tästä taannoisesta kuviosta myös sen minkä minäkin.

Sen voin sanoa, että paremmin pärjäät varmasti nyt kun saat itse rakentaa näköistäsi elämää. Kuin että olisit jäänyt suhteeseen ihmettelemään, että kuka teistä on kolmas pyörä ja jatkuvaan epävarmuuteen. Vaikka tekee kipeää aloittaa alusta, niin on se parempi kuitenkin kuin yrittää hammasta purren ja luottamus menetettynä. Itse olen vain kivettänyt osan itseäni. Kyllä tässä vielä muutaman vuoden jaksaa, mutta en ole ollenkaan varma osaanko sitten enää rakastaa kun perhe purkautuu ja ero on "mahdollinen".

Mieti vain, millainen se uusi elämä on jollaisen haluat. Nyt ei kukaan rajoita sinua. Ota harrastus, josta aina haaveilit! Opettele tekemään mieleisiäsi ruokia! Toteuta unelmiasi, ensin pienempiä.

Muista myös ne lapset. Tehkää juttuja, joista molemmat voivat nauttia. Anna itsellesi lupa nauttia kuin lapsi. Retkeilyä ynnä muuta. Ota ystävä mukaan kaveriksi noihin lapsitapaamisiin, jos tuntuu että sinulla saattaa mennä välillä tunteisiin. Kyyneliä ei myöskään tarvitse piilottaa, jos tulee liikutus kun on ollut ikävä. Lapsi kysyy "miksi itket" ja sinä sanot "koska on niin ihanaa olla teidän kanssa juuri nyt". Sinä olet heille maailman paras isä.

Myös sen muistutan, että koska tämä kriisi on todellinen, löytyy muitakin samoissa olosuhteissa eronneita joiden kanssa voi käydä läpi asioita ja ehkä rakentaa uutta parisuhdetta. Sinä pärjäät!

Vierailija
27/30 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät yleensä tee äkkipäätöksiä vaan miettivät lähtemistä pitkään, joskus jopa vuosia. Kun se lähtö sitten tulee se on lopullista, harkittu ja perin pohjin mietitty. Hänellä saattoi olla tunteita tuota salamiestä kohtaan jo monta vuotta. Veikkaanpa, että kierukka ei ole syy lähtöön vaan uusi mies syy kierukkaan ja ehkäisyyn.

Se olisi kiva että nainen avaisi suunsa siinä vaiheessa kun asioita voisi ehkä vielä korjata. Tai jos ei voi, niin turha sitä on vuosikausia miettiä kun elämä on rajallinen molemmille.

Ilkeämieliset käyttävät termiä monkey branching, en äkkiä keksi osuvaa suomennosta mutta ideana on se, että nainen katselee aina parempaa, mutta ei päästä otetta edellisestä oksasta ennen kuin on seuraava kunnolla kädessä. Kaiken varalta.

Vierailija
28/30 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Itsekin nelikymppisenä naisena voin uskoa tämän. Oma liitto kyllästyttää välillä ja monet tuttavat eroavat. Kyllä sitä miettii välillä että oliko se elämä tässä?Tiedostan kuitenkin että elän kaikin tavoin hyvässä liitossa, eikä vaihtamalla parane. Eli sitten täytyy etsiä muuta mielenkiintoista sisältöä elämään. =Vierailija]En usko että kyse oli hormonikierukasta, vaan vaimosi tylsistymisestä teidän suhteeseenne. 40 v nainen kaipaa nuoruuden intohimoa ja jännitystä - ja se löytyy helpoiten uuden rakastajan luota. Vika ei ole sinussa.[/quote]

Vierailija
29/30 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonaalinen ehkäisy muuttaa naisen miesmakua. Sellaista käyttäessä tuntee vetoa erilaisiin miehiin kuin luonnontilaisena. Ehkä siltä ei ole kyse pelkästään, mutta se voi vaikuttaa.

Niin kävi kenties itsellekin. Nuoruuden tyttöystävä käytti pillereitä siihen asti kunnes pitkään yhdessä oltuamme päätettiin vakiintua pysyvästi ja perustaa perhe. Pillerit veke ja vauva aluilleen. Eipä mennyt montaakaan vuotta, kun elämä oli pelkkää raivoamista ja huutoa ja minä maailmankaikkeuden pahin ihmishirviö joka pilasin hänen elämänsä. Häntä oli kuulemma vedätetty sellaiseen elämään jota ei olisi halunnut (huolimatta siitä että juuri hän alkujaan halusi ne omakotitalon ja vauvan) ja aiemmat rakkaudentunnustukset olivatkin vaihtuneet vihan ilmaisuun sanoin sekä teoin. Kysyn vaan, ketä vedätettiin...

"E-pillerit sotkevat parinvalinnan" – evoluutiobiologin mukaan hormonaalinen ehkäisy voi selittää myös osan eroista

Ennen vauvakuumetta ei tarvittu, kun halu harrastaa seksiä johti luonnostaan suvun jatkumiseen. Nyt hormonaalinen ehkäisy sekoittaa parinvalinnan ja tietoinen mieli luontaisen lisääntymisvietin.

Hormonaalinen ehkäisy muuttaa myös naisten miesmakua kasvojen suhteen.

– Naiset alkavat suosia feminiinisempiä kasvonpiirteitä. On ajateltu, että e-pillerit laskevat naisen estrogeenitasoa ja se alkaa muistuttaa raskaana olevan naisen hormonitasoa, kertoo Rantala, ja jatkaa.

– Raskaana naisten kannattaa suosia miehissä feminiinisiä piirteitä, koska ne kertovat, että mies haluaa panostaa jälkeläisiin.

Rantala kertoo, että hormonaalinen ehkäisy saattaa osaltaan selittää myös sitä, miksi parisuhteet epäonnistuvat.

- E-pillereillä on aika suuri vaikutus. Jos nainen käyttää e-pillereitä parin tavatessa ja lopettaa niiden käytön perheen perustamisen vuoksi, niin voi olla että miesmakukin muuttuu samalla.

Vierailija
30/30 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt että kriiseilyt eri elämänvaiheissa kuuluu elämään. Olen iän myötä myöskin muuttanut mielipidettäni pettämisestä. Nuorena ajattelin että se on kerrasta poikki mutta en enää ajattele niin mustavalkoisesti. Antaisin pettämisen anteeksi jos joutuisin siihen tilanteeseen nyt. En ottaisi avioeroa sen takia 20 vuoden liitosta, jossa asiat muuten on joka tavalla hyvin.