Sekä koronan tukahduttamista että Ruotsin mallia vaativia ihmisiä vaivaa sama asia: koronakriisiin liittyvä suru on vielä käsittelemättä
Esim. https://www.terveyskyla.fi/aivotalo/apua-ja-tukea/sairastuminen-ja-krii…
Kriisin ja surun vaiheet ovat tyypillisesti ihmisellä seuraavat:
1) Shokki - ihminen ei pysty käsittelemään kriisin aiheuttanutta asiaa eikä siihen liittyviä tunteita ja tuntee joko olonsa epätodelliseksi tai sulkee koko asian pois.
2) Reaktiovaihe - ihminen alkaa vähän kerrallaan ymmärtää ja kohdata kriisiä. Kriisin kohdannut pyrkii ottamaan tilannetta haltuun suuntaamalla käytännön toimiin. Syyllisten etsiminen on tyypillistä: mieli ei vielä kokonaan hyväksy tapahtunutta.
3) Käsittelyvaihe - kriisin aiheuttanut tapahtuma aletaan ymmärtää. Tapahtumaa ei enää kielletä, vaan sen käsitetään olevan muutoksineen ja menetyksineen totta.
4) Sopeutumisen ja uudelleen suuntautumisen vaihe - tapahtunut alkaa hiljalleen muuttua osaksi omaa elämää ja identiteettiä. Suru voi vielä puskea pintaan, mutta ihminen alkaa silti suuntautua eteenpäin ja tulevaan sekä hyväksyy muuttuneen tilanteen.
Väitänkin, että tähän suruprosessiin peilaaminen auttaa ymmärtämään sekä niitä ihmisiä, jotka vielä uskovat koronan tukahduttamisen olevan mahdollista tiukoilla rajoituksilla tai jotka ovat ummistaneet silmänsä kriisiltä koko ajan ja toivovat kaikkien rajoitusten purkamista.
Kummankin "koulukunnan" edustajat ovat omassa prosessissaan joko 1. tai 2. vaiheessa, jossa tapahtunutta ei haluta vielä hyväksyä, se yritetään kumota tai sille etsitään syyllisiä. Käytännössä nimittäin emme voi tietää koronatoimien ja -strategioiden paremmuusjärjestystä kuin vasta vuosia kriisin jälkeen, ja yhden totuuden toitottaminen kriisin tässä vaiheessa kielii siitä, ettei toitottaja itse ymmärrä kriisin olevan PERUUTTAMATON.
Jossain vaiheessa meidän kaikkien on sopeuduttava tilanteeseen tavalla tai toisella.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kaikki eivät todellakaan panikoi, vaikka ymmärtävät, että asia on vakava. Kannatan Ruotsin tyyliä kuitenkin vähän enemmin rajoituksin. On epä-älyllistä väittää, että jokainen ahdistuu kriiseissä.
On epä-älyllistä väittää, että aloituksessa olisi lukenut noin.
Mutta onnea nyt sinulle, ah niin paljon parempi ja rationaalisempi ihminen kuin me maan matoset.
Onko tässä uusi palstahullu, epä-älyllistä-hullu?
Ja tässä palstahulluja listaava hullu? Millainen ihminen jauhaa ja jankkaa näitä hullu-juttujaan? Ja tällaiseen aloitukseen vielä. Sut saisi korona todella viedä nopsaan. Mä lupaan pitää peukkuja.
Meidän käskettiin suojella hoitohenkilökuntaa, jotta resurssit riittävät! Resurssit eivät ole vieläkään hyvät! Voisimme siis hävittää korona Suomesta ja ongelma ratkaistu?
Vierailija kirjoitti:
Tukahduttamista kannattaa kyllä jatkaa jos rokote kuitenkin tuleekin jo syksyllä. Kesällä koulut on joka tapauksessa kiinni. Ihan hyvin voisi Suomessa katsella syksyyn miten rokotetutkimukset edistyy.
Ruotsiin on ihan turha verrata. Ruotsilla ei ole mitään strategiaa ylipäätään. Ruotsilla ei ollut aluksi keinoja yhteiskunnan rajoittamiseen, ajautui tähän tilanteeseen ja nyt selittelee kuin takana olisi jotain tiedettä. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ole esitelty niitä tieteellisiä teorioita joilla Ruotsia muka ohjataan. Niitä ei oikeasti ole.
Tukholmassa asuva
Rokotetta tuskin saadaan syksyksi eikä ehkä muutenkaan kannata laittaa munia yhteen koriin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä pitäisi surra? Olo on turvallinen, kun aloitti valmistautumisen ennen kuin kaupoissa oli ruuhkaa ja hyllyistä puuttui tuotteita? Suru on niillä, jotka joutuvat työssään altistumaan koronalle ja ei ole suojaimia tarpeeksi! Heidän vuokseen ja lähipiirin riskiryhmäläisten vuoksi jaksaa eristäytyä! Eikä vähiten myös itsensä, koska ei voi tietää miten vakavana koronan saisi! Surenko sitä, että tällä hetkellä yksikään rikiryhmäläisemme ei ole altistunut? Kukaan ei myöskään asu palvelutalossa. Kotona hoidetaan lapset ja vanhukset ja hallitaan etätyöt ja etäkoulutkin itse!
No siinähän oikein arkkityyppi ihmisestä, joka ei vielä ihan ymmärrä tilannetta. Hienoa, että koet hallitsevasi tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kaikki eivät todellakaan panikoi, vaikka ymmärtävät, että asia on vakava. Kannatan Ruotsin tyyliä kuitenkin vähän enemmin rajoituksin. On epä-älyllistä väittää, että jokainen ahdistuu kriiseissä.
Mutta onnea nyt sinulle, ah niin paljon parempi ja rationaalisempi ihminen kuin me maan matoset.
Siis häh? Todellako sä vedät herneen nenään, jos joku sanoo olevansa rauhallinen ja rationaalinen? Ei ole todellista...enhän mä sanonut missään olevani parempi vaan reagoivani vain eri tavoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukahduttamista kannattaa kyllä jatkaa jos rokote kuitenkin tuleekin jo syksyllä. Kesällä koulut on joka tapauksessa kiinni. Ihan hyvin voisi Suomessa katsella syksyyn miten rokotetutkimukset edistyy.
Ruotsiin on ihan turha verrata. Ruotsilla ei ole mitään strategiaa ylipäätään. Ruotsilla ei ollut aluksi keinoja yhteiskunnan rajoittamiseen, ajautui tähän tilanteeseen ja nyt selittelee kuin takana olisi jotain tiedettä. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ole esitelty niitä tieteellisiä teorioita joilla Ruotsia muka ohjataan. Niitä ei oikeasti ole.
Tukholmassa asuva
Rokotetta tuskin saadaan syksyksi eikä ehkä muutenkaan kannata laittaa munia yhteen koriin.
Suomen yhteiskunta pyörii lähes normaalisti. Enää pari viikkoa koulua ja sitten on loma. Se että juottolat avataan ei tee niin suurta eroa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä pitäisi surra? Olo on turvallinen, kun aloitti valmistautumisen ennen kuin kaupoissa oli ruuhkaa ja hyllyistä puuttui tuotteita? Suru on niillä, jotka joutuvat työssään altistumaan koronalle ja ei ole suojaimia tarpeeksi! Heidän vuokseen ja lähipiirin riskiryhmäläisten vuoksi jaksaa eristäytyä! Eikä vähiten myös itsensä, koska ei voi tietää miten vakavana koronan saisi! Surenko sitä, että tällä hetkellä yksikään rikiryhmäläisemme ei ole altistunut? Kukaan ei myöskään asu palvelutalossa. Kotona hoidetaan lapset ja vanhukset ja hallitaan etätyöt ja etäkoulutkin itse!
No siinähän oikein arkkityyppi ihmisestä, joka ei vielä ihan ymmärrä tilannetta. Hienoa, että koet hallitsevasi tilanteen.
🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvä aloitus.
Kovinkaan moni ei ymmärrä, että me kaikki ollaan yhdessä keskellä kriisi- ja suruprosessia.
Hohhoijaa. Ei tarvitse ymmärtää kun ei ole mitään kriisi- ja suruprosessia. Ei ole missään vaiheessa ollutkaan.
Voisit itse ymmärtää, että joillekin joku Korona ei ole mikään kriisi, typerät ihmiset ja turhat panikoinnit ärsyttää kyllä, mutta en mä niitäkään sure.
Pitäisikö tuhristaa kotona itkua kun kirjasto on kiinni? Kyllä se aukeaa, noin muuten elämä on jatkunut normaalisti, lukuunottamatta sitä, että vapaa-aikaa on enemmän. Se on mukavaa eikä mikään kriisi.
Tämä on monimutkaisempi kysymys, kuin vain se, että miten selvitään mahdillisimman vähillä koronauhreilla. Jos tuijotetaan vain koronatilastoja, jää huomioimatta haitat, joita pitkittyneistä yhteiskunnallisista rajoituksista seuraa. Koronastrategia maksaa Suomen valtiolle ihan älyttömästi joka viikko. Se raha on pois jostakin muualta, kuten terveydenhuollosta, koulutuksesta, sosiaalihuollosta, perheiden hyvinvoinnista jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä palstahulluja listaava hullu? Millainen ihminen jauhaa ja jankkaa näitä hullu-juttujaan? Ja tällaiseen aloitukseen vielä. Sut saisi korona todella viedä nopsaan. Mä lupaan pitää peukkuja.
En minä ainakaan toivoisi koronaa sinulle tai kenellekään muulle. Löysää vähän pipoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on monimutkaisempi kysymys, kuin vain se, että miten selvitään mahdillisimman vähillä koronauhreilla. Jos tuijotetaan vain koronatilastoja, jää huomioimatta haitat, joita pitkittyneistä yhteiskunnallisista rajoituksista seuraa. Koronastrategia maksaa Suomen valtiolle ihan älyttömästi joka viikko. Se raha on pois jostakin muualta, kuten terveydenhuollosta, koulutuksesta, sosiaalihuollosta, perheiden hyvinvoinnista jne..
Nimenomaan. Korona tulee koskettamaan meistä jokaista lähivuosina, todennäköisesti kipeästi. Kyllä tämä on kriisi siinä missä lamakin, vaikka jotkut porskuttavat paremmin menemään.
Eli yrittääkö ap sanoa että ne jotka suhtautuvat tilanteeseen välinpitämättömästi, joilla ei ole mielipidettä mistään, ovat jotenkin enemmän käsitelleet asiaa? Mielestäni tuollaiset ihmiset ei yleensäkkään ole kovin kiinnostuneita siitä mitä ympärillä tapahtuu. Itse olen aina ja kaikesta, eikä tämä tauti nyt tietenkään poikkea siitä vaan kiinnostaa kovasti ja minulla on paljon mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin, mutta sellaista elämä joskus on. Vastaavan tyyppisiä tilanteita on ollut ennenkin (sodat, lamat, aiemmat pandemiat ymv.) eikä siinä auta kuin yrittää hoitaa asioita ajan kanssa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki tuon tiedostaa. Itse vain suhtaudun asiaan niin että ensin täytyy pitää ihmiset hengissä, sitten vasta muut ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan toivoisi koronaa sinulle tai kenellekään muulle. Löysää vähän pipoa.
Löysää pipoa kun haukutaan hulluksi? Jep. Kuule mä olen niin väsynyt sun kaltaisiin, että toivon edelleen sulle koronaa. Sais pyyhkiä ison osan ihmisistä pois, turhaa pskasakkia suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvä aloitus.
Kovinkaan moni ei ymmärrä, että me kaikki ollaan yhdessä keskellä kriisi- ja suruprosessia.
Hohhoijaa. Ei tarvitse ymmärtää kun ei ole mitään kriisi- ja suruprosessia. Ei ole missään vaiheessa ollutkaan.
Voisit itse ymmärtää, että joillekin joku Korona ei ole mikään kriisi, typerät ihmiset ja turhat panikoinnit ärsyttää kyllä, mutta en mä niitäkään sure.
Pitäisikö tuhristaa kotona itkua kun kirjasto on kiinni? Kyllä se aukeaa, noin muuten elämä on jatkunut normaalisti, lukuunottamatta sitä, että vapaa-aikaa on enemmän. Se on mukavaa eikä mikään kriisi.
Heh, tässäpä tyyppiesimerkki denialismista. Kriisireaktio sekin :)
Suruprosessi ja taas tota Yhdessä- pas.aa. Ei jaksa, tässä mitään kriisiä ole ja aloitus sai nauramaan ääneen. Sairauksia tulee ja menee, samoin lama-aikoja, työn menetyksiä, ihmisten kuolemia jne. Se on elämää, turha itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvä aloitus.
Pitäisikö tuhristaa kotona itkua kun kirjasto on kiinni? Kyllä se aukeaa, noin muuten elämä on jatkunut normaalisti, lukuunottamatta sitä, että vapaa-aikaa on enemmän. Se on mukavaa eikä mikään kriisi.Heh, tässäpä tyyppiesimerkki denialismista. Kriisireaktio sekin :)
Kyökkipsykologi iskee.
Energinen ihminen= AD/HD
Surullinen= masentunut
Väsynyt= varmasti skitsofreenikko.
Ja kun ei itke Koronaa, on kriisireaktiossa.
Ei vitt u 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Tukholmassa asuva
Ei tukahduttamista voi jatkaa, koska sitä ei ole koskaan aloitettukaan. Suomessa on ainoastaan pyritty hidastamaan epidemiaa, jotta terveydenhuollon resurssit riittävät. Tukahduttamista ei ole yritetty missään vaiheessa.