Mitä kuuluu curly girl-hiuksille?
Onko koko curly-metodi hiipunut? Vieläkö hiuksia plopataan ja lutrataan?
Kommentit (32)
Näköjään parhaat laineet saan aikaiseksi kun annan vaan kuivua itsestään, suihkutan vähän suolasuihketta tai jotain muotoilusuihketta ja rutistelen vähän hiuksia. Mulla siis luonnonkiharat. CG:ta kokeilin mutta en saanut oikein edes laineita sillä ja hiukset kyllä yritti kihartua mutta oudosti vain toiselta puolelta päätä.
ostamani seksinuken päässä on curly-kampaus, kiihottaa
Kommentoija 18 jatkaa:
Teen siis niin, että pesen shampoolla, laitan märkiin hiuksiin hiusnaamion ja huuhdon normaalisti. En kiedo pyyhettä hiuksiin vaan kevyesti puristelen enimmät vedet. Ja ihan tavallisella froteepyyhkeellä.
Kampaan tässä vaiheessa, jonka jälkeen suihkutan hiuksiin jätettävän hoitoaineen ja pöyhin hiuksia käsin. Viimeiseksi laitan nokareen geeliä, jonka puristelen latvasta nostaen. Annan kuivua noin tunnin ja sitten pienellä pyyhkeellä puristelen kiharat auki. Siinä se.
Tuotteet, millä onnistun ohuen lirutukkani saamaan kunnon laineille:
Xz koivushampoo (vaikka on sulfaatteja, sopii omille hiuksilleni)
Garnier-hiusnaamiot Aloe vera/Banana hair food
Four reasons-hoitosuihke
Loreal-geeli
Kokeilin metodia varten valmistettuja tuotteita ja niillä ei tule kuin suttua ja liian liukkaat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole koskaan tullut kokeiltua, vaikka mulla on luonnonkiharat hiukset. Menevät ihan itsestään korkkiruuville, niin mitäpä niitä sen enempää muokkailemaan.
No juu, tietysti jos on jo valmiiksi hyväkuntoiset kiharat. Monella on sellainen epämääräinen pörrö. Sellaiseen kannattaa kokeilla jotain kiharaa tukevaa tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi takana. Menee minimieneergiaperiaatteella. Pesu joko sulfaatittomalla shamppoolla tai hoitoaineella likaisuuden (liikuntamäärä) mukaan, hoitoaine. Ploppaus trikoohuivi päässä, ilmakuivuminen loppuun. Pehmeät ja kauniit laineet joukossa muutamia korkkiruuvikiharoita. Ei geeliklimppejä tai rasvaisuutta. Mitä vähemmän yritän, sitä kauniimmat hiukset.
Ei tuo nyt siltä ihan kuulostanut. Jätä pois pesut ja ploppaukset, niin silloin teet vielä vähemmän ja olet entistä kauniimpi.
Vierailija kirjoitti:
Pesen curly girl shampoolla ja käytän silikonitonta hoitoainetta. Tukka kuivuu itekseen(lapojen alapuolelle) ja korkkiruuvit tulevat kuivuessa. En käytä mitään geeliä tai muuta möhnää.
Sama, lyhyen kaavan kautta ja toimii yhtä hyvin. Kyllä sen heti huomaa jos joutuu jollain perus-shampoolla pestä esim mökillä, että hiukset on yhtä takkua.
Minä käytän metodia siten, että käytän vain metodiin sopivia tuotteita. Eli sulfaattomia, silikonittomia ja alkoholittomia. Kaikki muu on sinne päin, esim Harjaan hiuksiani, vaikka niitä ei saisi metodin mukaan tehdä.
Itselläni on vain laineikas tukka, ei siis kihara. Teen metodilla itselleni surffilaineet. Eli pesun jälkeen kiharavoidetta tai jätettävää hoitoainetta, sitten ploppaan, sitten laitan geelin ja föönaan diffuusiorilla kuivaksi.
Jokin taika metodissa on. Nyt viimeisen kolmen vuoden aikana hiukseni ovat kasvaneet enemmän kuin koskaan elämäni aikana. Aina ennen ne ovat katkeilleet, kun mitta mennyt yli olkapään pituuden. Olen 53 v ja nyt hiukseni ovat pisimmät kuin koskaan ennen.
Ennen metodia hiukseni olivat tällaiset kuten Michelle Pfeiffeilla https://anna.fi/lifestyle/kauneus/nama-ovat-hiustrendit-2021
Metodilla ne ovat välillä kiharammat, välillä suoremmat, mutta ehkä useimmin tällaiset: https://www.pirkka.fi/artikkeli/boheemit-kesalaineet
Vierailija kirjoitti:
Nostan ketjua, vaikken aiemmin ole siihen osallistunut.
Kokeilin metodia vuosi sitten ja se toimi. Koin sen kuitenkin liian työlääksi ja talven aikana jätin homman kokonaan.
Nyt taas innostuin metodista ja kuulisin mieluusti muilta kokemuksia sellaisesta rennomman tyylin curly girl-metodista.
Kiinnostaisi myös kuulla, onko kukaan rasvaisen hiuspohjan omaava onnistunut kiharoiden ylläpidossa.
Rennommalla tyylillä saa rennommat kiharat, eli ei tule korkkiruuveja mutta hiukset voi paremmin. Itse käytän sulfaatitonta shampoota ja curly girliin sopivaa hoitoainetta, mutta en mitään muuta mömmöjä tms. Pesen normaalisti hiukset ja annan kuivua itsestään. Jos on tullut käytettyä kuivashampoota tai hiuslakkaa pesen syväpuhdistavalla.
Luonnonkihara lapsuudesta, olen hoitanut CG opein 4/19 alkaen eli kolmisen vuotta. Hyvin menee!
Mulla on ohuehko mutta ilmava hiuslaatu, pituus lapaluiden yläreunaan. Hiuslaatu on pääosin laineikas mutta niskasta ja otsalta korkkiruuvikiharoita. Pesen CG tuotteilla, laitan hiuksiin jätettävän hoitoaineen ja pesun jälkeen hiukset on vartin trikooturbaanissa. Loppu ilmakuivuen.
Ei ole työlästä. Hiukseni voivat hyvin ja näyttävät luonnollisilta. Gel cast ei ole mun juttu.
Haasteena nykyisin on harmaantuva hiuslaatu. Tuntuu että teräksenharmaat jouhet vaatisi eri konstit kun silkkiset tummanruskeat. Seuraan mm jenkkitubettajia joilla on erilaiset tuotteet eri sääalaan yms. Se on kiehtovaa mutta mulle liian vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
Helpommin saa curly girl -tukan, kun pitää tukan paskasena. Paikaillisilla juopponaisilla on monella curly girl.
Osalla jopa ranteenpaksuinen rasta.
Minä kokeilin hiljattain sellaista kevytversiota tuosta metodista. Eli vain pesen metodin mukaisilla tuotteilla. Ja älä - aina piikkisuorana pitämäni itsepäinen tukka onkin taipuisa. Ei kihara (eikä tarvitsekaan), mutta taipuisa ja helpommin suostuvainen.
Mistä tarkat ohjeet löytää?