Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävivätkö ihmiset ennen koronaa liian usein ja turhaan lääkärillä?

Vierailija
28.04.2020 |

Mitä meinaatte?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kävivät. Tunnen niitäkin, jotka saivat kalleimpia tutkimuksia, vaikka menivät huomionhaun takia lääkäriin.

Vierailija
2/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni välttää nyt varoiksi otetut lääkkeet ja niiden sivuvaikutukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarattomia pikkujuttuja ei nyt lähdetä ylihoitamaan.

Vierailija
4/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaahan tämä koronan aiheuttama tilanne, että turhia useimmat lääkärissä käynnit täysin turhia.

Vierailija
5/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti henkilöitä jotka ajankuluksi ja turhaankin kuluttavat lääkärin palveluita. Lähipiirissä on henkilö joka ei juuri hoida terveyttään mutta pienestäkin hyttysenpuremasta pitää tehdä iso numero ja päästä lääkäriin. Mutta on sitä äärilaitaa. Sittenhän on ihmisiä joiden pitäisi mennä lääkäriin mutta eivät mene kirveelläkään.

Vierailija
6/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen näin. Aiemmin on lähdetty heti lääkäriin, kun jostain nipistää.

En usko, että jos joku on oikeasti kovin sairas, noin jättäisi lääkäriin menemättä.

Vierailija
7/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meni lääkäriin.

Lasku oli kallis.

-Mies sanoi: ”Täytyyhän lääkärinkin elää.”

Mies haki lääkärin määräämät lääkkeet apteekista.

Lasku oli kallis.

-Mies sanoi: ”Täytyyhän lääkärinkin elää.”

Mies meni kotiinsa.

Heitti lääkkeet vessanpönttöön.

-Mies sanoi: ”Täytyyhän minunkin elää.”

Tuo tarina on kerrottu kirjassa, jotka kaikki lääkäriksi opiskelevat lukevat.

Vierailija
8/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä. Nythän on uutisoitu, että ihmiset jättävät sairauksiaan hoitamatta kun eivät koronan pelossa uskalla mennä lääkäriin, tutkittavaksi, tai tutkimuksiin.

Kiireettömät ajathan peruttiin, ja nyt niitä on alettu taas tuputtaa lyhyelläkin varoitusajalla, ja kun ihmisillä on etätyöt ja lapset kotona, niin ei noin vain pääsekään sinne sairaalaan kun ei lapsille saa hoitajaa. Eli varatulle lääkärinajalle ei pääse kun se tulee niin lyhyellä varoitusajalla, jolloin tippuu jonosta pois ja hoitotakuu raukeaa. Tästä juuri uutisoitiin jossain, olikohan yle vai kaleva. Ja ihmiset kritisoivat tuota, että miksi nyt pitäisi päivän varoitusajalla ehtiä lääkäriin, kun aienmmin varattu aika on ilmoitettu vähintään kahta viikkoa etukäteen.

Minä löysin rinnasta nuppineulan päätä muistutavan patin. Mutta en tiedä haluaisinko nyt aloittaa syöpähoitoja, joten en mene näyttämään sitä lääkärille. Jos tätä koronaa ei olisi, niin olisin jo mennyta tai vähintään lähiaikoina menossa. Menen kuitenkin varmaan yksityiselle enkä julkiselle.

Vierailija
9/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan niitäkin, mutta kun koronasta alettiin tiedottaa, saattoi rivien välistä aavisteella, että nyt pitää pysyä kotona ja että saraalat on varattu kokonapotilaille, joita piti tulla pilvin pimein.

Vierailija
10/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne lääkäriin uskalla mennä.

Lääkäreiltä ja hoitsuiltahan tämä tauti on liikkelle lähtenyt. Suuressa määrin.

Vierailija
11/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jotenkin usko, että ihmiset kävisivät suurissa määrin turhaan lääkärissä. Minulla on hankala vaiva, joka vaikeuttaa elämääni ja sen vuoksi olen käynyt lääkärissä useampaan otteeseen. Ei ole kuitenkaan mitenkään vaarallinen. Vain elämää hankaloittava. No, lääkärit päättivät minun puolesta, että se ei ollut hoitamisen arvoinen.

Vierailija
12/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koteihin ole joukoittain kuoltu vähentyneiden lääkärikäyntien vuoksi.

Vierailija
13/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi käydä sukupuolitautitesteissä, en epäile tartuntaa, ei ole oireita, mutta olen alkanut seurustella ja tarkoitus olisi luopua kondomin käytöstä. Varaisin myös ajan luomenpoistoon.

Lykkään näitä nyt, kun eivät ole kiireellisiä. Varmaan tämän koronan jälkeen tulee ruuhkaa kaikkiin terveyspalveluihin kun näitä lykättyjä aletaan hoitamaan.

Nyt on varmasti vähentynyt myös sairaslomat, meillä ei ainakaan tällä hetkellä tarvitse viedä saikkulappua vaikka olisi viikon kipeänä, oma ilmoitus riittää poikkeuksellisesti.

Vierailija
14/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan monia juttuja tapahtuu samaan aikaan ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Monet varmasti vain odottelee vaivoneen, ehkäpä joku on keksinyt ratkaisun ilman lääkäriäkin. Urheilu ja extreme vammat vähenee kun ei pääse urheilemaan, humalassa ja porukassa tyhmyyden tiivistyessä hankitut vammat vähenee kun baarit on kiinni eikä vielä ole puistokelit, matkoilta saatuja tauteja ei ole kun ei ole matkoja, muutkin tartuntataudit liikkuu hitaammin eristyksen vuoksi, seurankipeät vanhukset on jämäkästi eristetty, työtapaturmia tapahtunee vähemmän kun on vähemmän töitä, sosiaalisesti häiritsevillä vaivoilla ei nyt ole akuuttia hätää.

Ja vastaus itse kysymykseen, kaikki elintapasairauksista johtuvat käynnit on turhia jos elintapoja ei muuteta mutta se on tabu. Lääkärit useammin lääkitsevät sairauksia kuin hoitavat terveyttä.

Vierailija
15/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koteihin ole joukoittain kuoltu vähentyneiden lääkärikäyntien vuoksi.

Tilastot kertoo sitten myöhemmin kuinka paljon on jotain muuta poikkeamaa kun koronan sulkee pois. Terveyden ja kuoleman välissa tietysti on aika suuri alue ja sitä terveydenhuoltojärjestelmä hoitaa.

Vierailija
16/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoittaahan tämä koronan aiheuttama tilanne, että turhia useimmat lääkärissä käynnit täysin turhia.

Osoittaa? Torikeskustelussa, ehkä. Ei missään tieteellisessä tarkastelussa.

Vierailija
17/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn lääkärissä ainoastaan, jos on tikkaamista vaativa avohaava, luu on murtunut tai koen jotain jonkinlaiseen kohtaukseen liittyvää.

Kaikista seulonnoista olen luikerrellut karkuun. Pakosti joudun työpaikan perustesteissä käymään, mutta niistä nyt on tullut kaikesta ihanteelliset arvot. Tietenkin osaan valehdella syöväni margariinia, juovani rasvatonta maitoa ja paistavani jopa kalan rypsiöljyssä.

Vierailija
18/18 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain varmasti niinkin. Toisaalta käyntien vähentymiseen on monia muitakin syitä. Asioita hoidetaan ja pystytään hoitamaan enemmän puhelimessa, vastaanotolle ei ole tarvetta mennä esim. kuulemaan tuloksia. Ei tarvitse hakea sairaslomaan yhtä usein kuin normaali aikana, lasta ei tarvitse viedä muutenkaan hoitoon tai töihin ei tarvitse todistusta kun ollaan lomautettuna tms. Kotona ei välttämättä tapahdu yhtälailla tapaturmia tai infektioihin sairastutaan vähemmän kun ei olle ihmisten kanssa lähikontaktissa.

Sitä ei tietysti pysty sanomaan vielä mikä todellinen vaikutus on. Terveysongelmat jotka kotona olo aiheuttaa eivät ole kovin akuutteja vaan ne ilmenee pidemmällä aika välillä. Ahdistusta saatetaan kestää kuukausi parikin ihan hyvin mutta muutaman kuukauden viiveellä ne saattaa aiheuttaa hyvinkin vaikeita ongelmia esim. uniongelmia jotka vaatii hoitoa. Miten kotona olo sitten vaikuttaa painoon, fyysisen kuntoon ja niiden myötä esim. verenpaineeseen, ei varmasti vielä ole ihan selvillä ja ongelmat jotka lisäävät tarvetta hakea niihin hoitoa ei ilmene muutamassa kuukaudessa.