Kutsumanimen muutos + vanhan lempinimen säilyttäminen
Sori otsikosta, en keksinyt parempaa.
Eli siis 10 kk-vanhan tyttäremme virallinen kutsumanimi on tuntunut alusta alkaen väärältä, eikä mielestäni oikein sovi hänelle. Suostuin miehen tahtoon nimiasiassa ja toivoin, että tottuisin nimeen mutta niin ei ole vain käynyt. Sen sijaan häntä on kutsuttu välillä virallisesta kutsumanimestä johdetulla lempinimellä.
Kuvitellaan siis, että nimi olisi vaikka Johanna Kristiina, ja lempinimenä on käytetty Nannaa (plus monia muita samantyylisiä väännöksiä, Nansku yms). Johanna ei vaan tunnu sopivan hänelle, ja aiheuttaa minussa lähinnä ärsytystä kun sitä nimeä käytetään. Sen sijaan Kristiina tuntuu sopivan hänelle paljon paremmin, mutta en taas toisaalta osaisi kuvitella Kristiinasta kehitettyjä lempinimiä käyttöön kuten Krisse, Krisu tms.
Onko hölmö ajatus, että otetaan viralliseen käyttöön tuo Kristiina, mutta kutsutaan silti myös Nannaksi? Nannahan on myös virallinen kalenterinimi, mutta miehen mielestä se on hyvin lempinimimäinen (ja kieltämättä vähän myös vauvamainen, vaikka mielestäni esim. Nanna Karalahdelle nimi istuukin hyvin). Eli lempinimeä tullaan tuskin koskaan virallistamaan, mutta kun en ole vaan sinut sen Johannan kanssa... Nannastakaan en halua luopua :D Silti haluan, että lapsella on käytössä myös ns. "virallinen kutsumanimi".
Mitä mieltä olette? Tiedättekö paljon tapauksia, jossa lempinimi ja virallinen käytössä oleva kutsumanimi eivät kohtaa? Sekottaako tämä käytäntö lasta?
Kommentit (4)
Ei ole mitään lakia, jonka mukaan lempinimi pitäisi jotenkin johtaa kutsumanimestä. Lempinimet tulee ajan kanssa ja milloin mistäkin, ei niitä kieli poskessa väännetä.
Otatte vaan kutsumanimeksi sen kakkosnimen ja sillä selvä. Kukaan viranomainen ei lähetä muistutusta siitä, että lempinimi on vääränlainen.
Tiedän parikin lasta, joita kutsutaan lempinimellä, jossa ei ole edes yhtään samaa kirjainta sen virallisen nimen kanssa.
Toisaalta kuten joku jo totesikin, että jos tarkoituksena on ottaa toinen nimi viralliseen käyttöön, ei ole mitään syytä muuttaa nimeä. Alleviivaa sen toisen nimen. Näitäkin on tuttavapiirissä, joiden kanssa on tullut vasta vuosien tuntemisen jälkeen minulle yllätyksenä, että käyttönimi onkin toinen nimi ja eka nimi joku ihan muu.
Kiitos paljon asiallisista vastauksista! Tosiaan, sitä itsekin olen miettinyt että tuo kutsumanimen alleviivaaminen/muuttaminen olisi vähemmän radikaali vaihtoehto, kuin täysin eri kutsumanimen lisääminen. Lähinnä iäkkäämmät tuttavat ja sukulaiset tykkäävät kutsua "Johannaksi", mutta moni käyttää Nannaa. Itsekin sanon välillä Nannajohanna, joten Kristiina-nimeen tottuminen voi varmasti kestää jonkun aikaa tottua. Uskoisin, että niin varmaan useimmilla muillakin nimenvaihtajilla?
Ja voihan olla, että tarhassa kehittyy vielä Kristiinasta pohjautuvia lempinimiä (mikä ei siis minua haittaa, mutta mulle hän olisi ikuisesti Nanna 😊).
- ap
En vaihtaisi nimeä, lempinimiä tulee jatkuvasti lisää. Nimistä voi aina alleviivata kutsumanimen. Päiväkodissa ja koulussa vanhemmilta yleensä kysytään millä nimellä lasta toivotaan kutsuvan kun hyvin monella on joku lempinimi.