Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Forssan keskuskoulun rehtorin jyrähdys, joko oli täällä? Huh mikä reksi

Kommentit (448)

Vierailija
61/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen kannanotto.

Ja kummallista puhetta siitä, että opettajat eivät muka olisi töissä. Kyllä täällä Porissa ainakin kaikkien lasteni opettajat ovat meetissä ja whatsappissa ja monessa muussa koko koulupäivän kahdeksasta alkaen opettaen lapsia ihan normaalisti ja jotenkin kummasti ne tehtävätkin ilmestyvät lapsille aina illalla vielä kuuden-kahdeksan aikoihin valmiiksi seuraavalle päivälle. Kuka tämän kaiken tekee, jos rehtorin mukaan opettajat välttelevät töitä?

Jos Forssan koulussa on ongelmia tämän suhteen, niin pitäisikö reksin katsoa peiliin ja miettiä, että kenenkäs se pitikään järjestää ja ohjata tämä homma? Ettei vaan rehtori itse olisi jättänyt töitään tekemättä?

Vierailija
62/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehtorin kritiikki on suunnattu OAJ:öön:

– Opettajien arvostus agraariyhteiskunnan oman kylän sivistyksen kulmakivenä on vaihtunut ”lyhyiden työpäivien ja pitkien kesälomien” arvosteluun. Tuntuukin siltä, että linjavalinnallaan OAJ ampuu itseään jalkaan opettajien julkisuuskuvaa ajatellen.

Näin se on. Kaikki palstankin valitus syö meidän julkisuuskuvaa. Olen itsekin opettaja.

Tässäkin ketjussa lähinnä spämmätään miksei saisi avata kouluja, vaikka kirjoituksen pointti on aivan eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tunnetaa forssassa muutenkin vähä järkisenä. hänellä on jo lähtö laskenta päällä. yrittää olla niin lintosta että ällöttää

Vierailija
64/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että koulujen avaamista puolustellaan "ongelmalasten tarpeilla".

Koulu ei ole hoitolaitos vaan oppilaitos.

Pitäisi ainakin olla.

Vierailija
65/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kymmeniä opettajatuttuja ja kaikki on painaneet järjettömiä päiviä tän etäopetuksen kanssa. Omien lasteni opettajat samaten.

Olen itse opiskellut aineenopettajan opinnot ja se valmistelumäärä mikä tunteihin liittyy on ihan jäätävä. Ihmiset ei vain ymmärrä sitä.

Vierailija
66/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palautti uskoni opettajiin! Tätä lukiolaisen ”etäopetusta” kun olen seurannut, niin toivon, että oppimisen vuoksi myös lukiot avataan mahdollisimman pian. Jos yksi jakson seitsemästä opettajasta vaivautuu pitämään tunteja ja hänen lisäkseen yksi valmistelee opetusmateriaalia omalle kurssilleen, niin aika heikoissa kantimissa on esim. pitkän matematiikan ja kielten opiskelu, kun ne tehdään täysin itsenäisesti.

Missä muka on noin. Meidän lukiossa lapseni opttajat pitävät interaktiivisesti online tunnit.

Toimii erittäin hyvin.

Turussa luostarivuoren lyseo. Se on jättikoulu. Samassa toimii myös yläaste.

Minkälaisia ovat erittäin hyvin toimivat interaktiiviset onlinetunnit? Itse olen pitänyt videotunteja Teamsissa ja ne eivät ole hyvää tai interaktiivista nähneetkään. Puhun itsekseni ja seuraan miten 90% paikallaolijoista istuu hiljaa kamerat ja mikit kiinni. Kysymysteni jälkeen on todella hiljaista minuutin verran, kunnes jompikumpi osallistuvista opiskelijoista vastaa. Heitä vinkkiä

eri

Myös minun lapseni lukiossa on noin. Omakaan lapseni ei avaa kuvaansa ja mikkiään, mutta vain siksi, kun eivät muutkaan. Mutta vinkkini on, että voisit velvoittaa oppilaat pitämään mikkinsä ja oman näkymisensä esillä.

Mutt muuten se opetus toimii laadukkaasti. Olo on lapsella kuin tavallisella oppitunnilla olisi.

Vierailija
67/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palautti uskoni opettajiin! Tätä lukiolaisen ”etäopetusta” kun olen seurannut, niin toivon, että oppimisen vuoksi myös lukiot avataan mahdollisimman pian. Jos yksi jakson seitsemästä opettajasta vaivautuu pitämään tunteja ja hänen lisäkseen yksi valmistelee opetusmateriaalia omalle kurssilleen, niin aika heikoissa kantimissa on esim. pitkän matematiikan ja kielten opiskelu, kun ne tehdään täysin itsenäisesti.

Missä muka on noin. Meidän lukiossa lapseni opttajat pitävät interaktiivisesti online tunnit.

Toimii erittäin hyvin.

Minkälaisia ovat erittäin hyvin toimivat interaktiiviset onlinetunnit? Itse olen pitänyt videotunteja Teamsissa ja ne eivät ole hyvää tai interaktiivista nähneetkään. Puhun itsekseni ja seuraan miten 90% paikallaolijoista istuu hiljaa kamerat ja mikit kiinni. Kysymysteni jälkeen on todella hiljaista minuutin verran, kunnes jompikumpi osallistuvista opiskelijoista vastaa. Heitä vinkkiä

eri

Saman olen kokenut.

Joskus pidän vain pienen alustuksen ja sen jälkeen ryhätyöt. Ne käydään läpi seuraavalla kerralla. Näin en joudu yksinpuheluun.

Vierailija
68/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan pitänyt miettiä ennenkuin ottaa kantaa. Asiat ei ole niin mustavalkoisia. Etäkoulu kuitenkin toimii.

15% pääkaupunkiseudun oppilaista on kadoksissa. Ei olla saatu minkäänlaista yhteyttä yli kuukauteen. Että hyvin toimii etäkoulu.

Vierailija
69/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas rehellinen mielipide. Opettajat teillä ei ole etuoikeuksia. Vai vielä pitäisi saada lisää vapaata.

Kuinka kehtaatte. Moni ammattilainen riskeeraa oikeasti terveytensä, mutta eivät he ruikuta vapaata.

Kouluthan eivät ole olleet kiinni, eivätkä opettajat vapaalla. Ihan lukkarin ja OPS:n mukaan on kouluissa menty ja opetettu. Etuoikeuksia ei kai opettajat ole halunneet, vaan turvallista kouluunpaluuta sitten kun on sen aika. Onko koulua järkeä avata kymmenen koulupäivän vuoksi erityisjärjestelyin (pienemmät ryhmäkoot, jatkuva käsien pesun valvominen ja luokkatilojen desifioiminen, retkieväiden syöminen luokissa niin kuin infektiolääkärit suosittelevat, portaittainen kouluuntulo ja osan porukan etäopettaminen...)? Samaan aikaan suurissa määrin hyvin toimivaa etäopetusta kun voitaisiin myös vain jatkaa. Jos kouluun palataan, ei siellä enää voida opiskella. Arvosanat on jo annettu ja aika menisi vain jatkuvaan säätämiseen ja uusien käytäntöjen opetteluun - ja sittenpä loma alkaisikin.

Vierailija
70/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tästä tulee satavarmasti alapeukkua, mutta Forssan reksi  on aivan oikeassa, opettajat kunnostautuu nykyään valittamisessa, milloin työtä liikaa, milloin työ on liian rakasta. Tätä se varmaan onkin, mutta millä alalla  näin nykypäivänä ei olisi. Opettajilla kuitenkin pitkät lomat ja lyhyet päivät kompensoimassa huonoa palkkausta ja urakehitystä. 

Miten ihmiset ovat niin tyhmiä, että eivät kerta kaikkiaan ymmärrä tuota "lyhyttä päivää". Työ jatkuu oppituntien jälkeen seuraavien suunnittelulla eli vähintäänkin normipäivää tekevät. Vai menetkö sinä ilman valmistautumista pitämään esitelmiä? Terv. ei ope

Sitä samaa esitelmää pyöritetään vuodesta toiseen. Jos kirja vaihtuu, esitelmää pitää hiukan muokata.

Rutinoitunut opettaja ei kovin kauan koenippuakaan pisteytä.

Vierailija
71/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä tää ei nyt mitenkään kosketa, mutta onhan se huolestuttavaa kun joku ope jossain, en muista mikä media, kertoi kuinka osa oppilaista on ihan kateissa. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon että monille tää etäkouluaika on ollut kärsimystä jos kotona on huono tilanne, siellä saa pelätä eikä välttämättä saa edes ruokaa. Hyvä olis kouluun menon kautta saada jonkunlaista käsitystä mikä näiden kadonneidenkin oppilaiden tilanne on.

Tajuathan sinä, että ne ovat niitä samoja oppilaita, jotka ovat kateissa myös lähiopetuksessa? Ei tässä ole yhtäkkiä mitään notkahdusta tapahtunut, oikeastaan päin vastoin. Monissa kouluissa on raportoitu oppilaiden tulosten parantuneen ja läsnäolomäärien kasvaneen merkittävästi.

Osalla oppilaista on ongelmia aina, eikä satojentuhansien lasten altistaminen tuntemattomalle sairaudelle vaikuta tähän asiaan mitenkään.

Vierailija
72/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tästä tulee satavarmasti alapeukkua, mutta Forssan reksi  on aivan oikeassa, opettajat kunnostautuu nykyään valittamisessa, milloin työtä liikaa, milloin työ on liian rakasta. Tätä se varmaan onkin, mutta millä alalla  näin nykypäivänä ei olisi. Opettajilla kuitenkin pitkät lomat ja lyhyet päivät kompensoimassa huonoa palkkausta ja urakehitystä. 

Miten ihmiset ovat niin tyhmiä, että eivät kerta kaikkiaan ymmärrä tuota "lyhyttä päivää". Työ jatkuu oppituntien jälkeen seuraavien suunnittelulla eli vähintäänkin normipäivää tekevät. Vai menetkö sinä ilman valmistautumista pitämään esitelmiä? Terv. ei ope

Kokenut opettaja ei juuri valmistele.

Minulla oli yläkoulussa opettaja, joka sanoi, et tä ei tuntien lisäksi tee yhtään mitään ylimääräistä. Opetti biologiaa ja maantietoa.

Kokeiden palautus kesti 2 kuukautta ja kokeista sai vain hymynaamoja.

En tiedä, miten se sitten numerot todistukseen arpoi.

Vierailija
73/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista että koulujen avaamista puolustellaan "ongelmalasten tarpeilla".

Koulu ei ole hoitolaitos vaan oppilaitos.

Pitäisi ainakin olla.

Koulun tehtävä on tukea lasten kasvua ja kehitystä.

Ihan lain mukaan asia on näin.

Vierailija
74/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olisi kyllä ideaa, että koulujen syksyistä avaamista valmistellaan nyt keväällä.

Koulu ei nimittäin toimi enää totuttuun tapaan.

Epidemia jyllää täysillä syksylläkin.

Turvallisuuskäytännöt on mietittävä kokonaan uusiksi. Tilaa tarvitaan lisää.

Vierailija
75/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, todella moni ammattiryhmä on edellen etätöissä ja tulee olemaan. Eivät olisi opettajat lähellekään ainut ammattikunta etätöissä, jos saisi tämä hyvin alkuun päässyt etäsysteemi olla voimassa vielä kaksi viikkoa. Kaksi viikkoa!! Miettikää nyt. Mitä ihmeellistä siinä saavutetaan lisää, jos koulut avataan. Pisara meressä. Rehtorin purkaus kuulostaa lähinnä pisteiden keruulta, en tiedä, keneltä niitä halajaa. On lähtökohtaisesti idioottimainen ajatus, että lapsilla ja nuorilla ei olisi hyvä olla kotona (opiskelemassa tai lomalla). Kuka tämän on yleistänyt? Kyllä, on osalla vaikeaa ja olosuhteet heikot. Miten tämä kaksi viikkoa koulua auttaa heitä, kun loma alkaa heti kohta. On vaarallista yleistää, että kaikilla olisi koti jotenkin huono paikka. Sosialistinen ideologia paistaa läpi kuin kevätaurinko likaisesta ikkunalasista.

Vierailija
76/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka minulla onkin vain yhden aineenopettajan pätevyys, niin opettajilla on valtava arkisto, mistä ammennetaan seuraavan tunnin rakenne. Sitä ei siis tehdä joka päivä erikseen. Ehtii selata 10 minuutissa ennen työpäivän alkua.

Vierailija
77/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapset yläasteella sekä ala-asteella ja olen kyllä kauhuissani seurannut tätä ”etäopetusta”. Nuoremmalle on pitänyt toimia itse opettajana, koska mitään opetusta ei käytännössä ole. Vanhempi taas on pärjännyt hyvin, koska on aina ollut hyvä koulussa, mutta opetuksen laatu on kyllä ollut surkeaa. Pari poikkeusta on ollut eli muutama opettaja on vetänyt asian kunnialla läpi, mutta suurin osa hoitaa hommat himaa ripoen ja surettaa niiden lasten puolesta, jotka oikeasti tarvitsisi opetusta. Tehtävälistat ei auta, kun tarvitsisi sitä OPETUSTA.

Tällaista Vantaalla.

Vierailija
78/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on täyttä höpöhöpöä, aikuisen ihmisen ei tarvitse valmistautua ala-astetason tunneille millään tavalla. Varsinkin jos on pitänyt saman oppitunnin aiemmin.

Vierailija
79/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii erittäin hyvin.

eri

Myös minun lapseni lukiossa on noin. Omakaan lapseni ei avaa kuvaansa ja mikkiään, mutta vain siksi, kun eivät muutkaan. Mutta vinkkini on, että voisit velvoittaa oppilaat pitämään mikkinsä ja oman näkymisensä esillä.

Mutt muuten se opetus toimii laadukkaasti. Olo on lapsella kuin tavallisella oppitunnilla olisi.

Opetuksen laadukkuutta ei voi vielä mitata. Pedagogisessa mielessä tästä jää pois kaikki hyvät elementit mitä lähiopetukseen kuuluu kuten oikea kontakti ja monisuuntainen vuorovaikutus. Teams-opetuksesta on tullut jokin standardi tilanteessa, jossa hyvistä toimintatavoista ei ole mitään tietoa. Opettajat pitävät Teams-opetusta, koska "muutkin opettajat pitävät" eikä haluta erottua negatiivisesti. Oikeastaan tämä kuvaa aika hyvin suomalaista päätöksentekoa, jossa ei uskalleta yrittää mitään omaperäistä virheen pelossa.

Vierailija
80/448 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka minulla onkin vain yhden aineenopettajan pätevyys, niin opettajilla on valtava arkisto, mistä ammennetaan seuraavan tunnin rakenne. Sitä ei siis tehdä joka päivä erikseen. Ehtii selata 10 minuutissa ennen työpäivän alkua.

Et selvästikään tee opettajan hommia. Ei todellakaa ehdi ja koko ajan materiaalin on oltava päivitettyä, ajantasaista ja opsin mukaista sekä lisäksi aina on räätälöitävä juuri siihen tilanteeseen ja juuri kyseisille oppilaille.