Minulla on iso määrä ruokavaliorajoitteita, esim. hiiva, banaani, omena, sipuli, avokado, tietyt viljat, punainen liha. Otan mielellään vastaan ruokavinkkejä, kyllästyttää yksipuolisuus.
Olen ollut lapsesta asti herkkävatsainen. Maha tulee helposti kipeäksi, tulee ripulia ja kaasuja. Olin 4 vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla, kun lääkäri epäili keliakiaa, vaikka testi oli negatiivinen. Nykyisin siedän viljatuotteita, jos niiden valmistuksessa ei käytetä hiivaa. Raakaruuissa kypsentämättömänä ei sovi.
Mahakipu on esim. lihan tai herneiden syönnin jälkeen sellaista, että makaan kippurassa tuntikausia. Yhtenä vappuna olin päivystyksessä, koska join 2 lasillista simaa, minkä jälkeen maha turposi moninkertaiseksi ja kipu oli sietämätön.
Ruokavalioni on tällä hetkellä usein aamulla puuro mehukeitolla, päivällä riisiä ja broileria tai kalaa, iltapäivällä viinirypäleitä tai jukurttia, päivällisellä porkkanaa tai perunaa ja kalaa tai broileria tai linssejä ja iltapalaksi vaihdellen kurkkua, viinirypäleitä, näkkileipää juustolla, leipäjuustoa, luumuja. Otan kiitollisena vinkkejä vastaan muilta herkkävatsaisilta, mitä voisi syödä. Reseptejä voi myös antaa.
Kommentit (44)
Olen aina ihmetellyt miten ihmiset, joilla on pitkä liuta ruokarajoituksia, syövät. Jos on tyyliin allerginen mereneläville, pähkinöille, sitrushedelmille, viljoille, maidolle, kananmunille, tomaatille, yms yms. ja sitten on vielä päälle suolisto-ongelmaa eikä voi syödä palkokasveja, sipuleita, kaaleja, tiettyjä hedelmiä ja mitä muita kaasuruokia olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että sulla linssit sopii...mulle aiheuttaa samoja oireita kuin herne ja pavut.
Vaivasi kuulostaa hiivaongelmalta. Mulla oli hiivan liikakasvua suolistossa joka teki juuri noita oireita. Sen rakia myös yks bakteeri oli kasvanut räjähdysmäisesti suolessa. Molemmat häädettiin antibiooteilla.
Mut joo...ehdotan ihan ensin että lisäät probiootit ruokavalioosi. Kokeile hiivasyndroomsisten ruokavaliota.
Minulle on kokeiltu myös antibiootteja, jotka eivät siis auta. Toki ne poistaa tulehdusta sillä hetkellä, mutta ruokarajoitteet palaavat. Olen ollut lapsesta asti herkkävatsainen. Jo vanhemmat käyttivät usein lääkärissä ripulin takia. Ja välillä oli haavaumia suussa. Kouluruoka oli pahaksi. Välillä jouduin lähtemään kesken päivän kotiin, kun söin jotain sopimatonta ja alkoi tulla ripulioireita.
Minulle sopii hyvin punaiset linssit ja belugalinssit. Yleensä haudutan ne ja lisään kaurakermaa ja mausteita. Belugalinssejä käytän myös lasagnen tekoon. Toki se minun versioni lasagnesta on erikoinen, kun siinä ei ole tomaattikastiketta.
Söin aikoinaan maitohappobakteereja (purkista), mutta luin niiden haittavaikutuksista niin paljon, että lopetin niiden popsimisen.
-ap
jos pizzaa tekee mieli niin flammkuchen taikina on hiivaton.
Kana, kala, vasikkakin on vaaleaa lihaa. Uunikypsennetyt juurekset?
Mun tytär ei aikoinaan kestänyt hedelmiä eikä mansikoita tuoreena mutta pakastettuna tai valmistettuna kyllä. Päärynä on mieto
Vierailija kirjoitti:
Onko crohnin tauti poissuljettu?
Yksi tuttu sairastaa sitä ja kertoi joskus, että etenkin punainen liha tekee niin kipeäksi, että joutuu makaamaan maassa tuskissaan.
En halua nyt keskustella diagnoosista enkä avautua tarkemmista terveystiedoista. Haen nyt lähinnä vinkkejä, mitä voisin syödä/kokata. Välillä tympii samojen ruokien syöminen.
-ap
Antibiootit rikkovat ruuansulatuksen pitkäksi aikaa. Maitohappobakteerit auttavat korjaamaan tilannetta.
Mitä haittavaikutuksia maitohappobakteereilla on muka? Mistä luit?
Hapantuotteita suosittelen kuitenkin. Hapankaali, hapankurkut, viili, smetana. Sokerit veks, ne ruokkii tulehduksia. Muistaa, että myös pastan, perunan, riisin, leivän tärkkelys muuttuu elimistössä sokeriksi. Niiden rajoittaminen auttaa.
Itse tein eilen espanjalaista perunamunakasta, jos siis munat sopii sinulle niin lisää niitä ruokavalioosi monipuolisuutta lisäämään.
Kalasta nyt saa kaikkea. Kiustauksia, uunikalaa, keittoa, pannulla fileitä, risottoa, pastaa. Ja jos siis maitotuotteita siedät niin etenkin ne hapantuotteet lisukkeeksi! Kermaviilikastikkeet, kiusauksiin nesteeksi jne.
Kanasta saa kanssa kaikkea samoja truokia kuin kalasta... eilen tein broilerin jauhelihasta, kookoskermasta, fibrex perunakuidusta, mausteista pihvejä. Herkullisia.
Kananmunia voi paistaa, keittää, tehdä munakkaita. Kastikkeita kanssa. Munacurry on hyvää riisin kanssa. Eli keitettyjä munia, kastikkeeksi ihan vaan kerma/kookoskerma/tai vaikka se teollinen lisäainehuttu kaurakerma (jota itse välttelisin) maustettuna curryllä, jeeralla, pippurilla, suolalla.
Kaikista noista proteiinilähteistä voi tehdä myös herkullisia salatteja niillä vihanneksilla jotka itselle sopii.
Ruokaisa salaatti: kanaa, salaattia, kurkkua, juustoa, viinirypäleitä yms. mikä sopii sulle. Tai tonnikala, peruna, salaatti, kurkku jne. Lisukkeena vaikkapa hiivatonta leipää.
Voitko syödä kananmunia? Quiche tai muu suolainen piirakka (ilman sipulia) kalalla tai sulle soveltuvin kasviksin. Kaveriksi vihersalaatti.
Jogurtin kanssa (itsetehtyä) mysliä, leseitä, smoothie, mehukeitto.
Teeleipä tai juustoteeleipä.
Kuulostaa melkein kuin itse olisin kirjoittanut aloituksen (tosin jo yli 10 v. sitten). En syö kotioloissani hiivaleipiä (tai pullia): hiivatonta ruisleipää saa aika hyvin kaupasta, kokeilemalla saattaa löytää sopivan. Ryvita-näkkärit ovat hiivattomia ja niitä on monenlaisia versioita (siemeniä ym.), joista pelkällä ruisjauholla yksinkertaisin. Vaaleata hiivatonta jossakin on, ei ole tullut vastaan. Laktoosittomat riisipiirakat. Itse tehty näkkäri, jonka voi tehdä yksinkertaisimmillaan vedestä ja kaurahiutaleista (+suola). Itse laitan vielä öljyä. Kaikenlaisia siemeniä tai leseitä voi kokeilla. Erittäin ohueksi levyksi leivinpaperin päälle, niin parhaimmillaan tulee yhtä rapeata kuin perunalastu. Vaikea saada tasaiseksi ja pitää vahtia ettei pala ohuimmasta kohdasta, mutta että toisaalta kovettuu riittävästi joka kohdesta eli ei jää kuivuttuaan sitkeäksi.
Tomaateista voi sopia paremmin erilaiset minitomaatit ja banaanista puolivihreä banaani, joka ei itselläni ainakaan kirvele suussa eikä ruokatorvessa eikä turvota niin kuin kypsä banaani. Voi laittaa jääkaappiin, jotta ei kypsy kotonakaan. Syön vain puolikkaita kerralla tai paloiteltuna marjojen ja jogurtin kanssa.
Porkkanasta, kesäkurpitsasta ja esim. Finduksen Wok Classicista (ei sisällä sipulia, paprikaa) (+esim. kana) saa hyvän wokin, jota voi tehdä isonkin annoksen pakastimeen ja jatkaa valmiiksi esim. riisillä. Esim. mausteilla ja tulisilla kastikkeilla saa vaihtelua ja voi tuunata syödessä esim. laittamalla erilaisia juustoja (tavallinen, feta, vuohenjuusto ym.)
Kesäkurpitsa on hyvää myös rasvassa pannulla paistettuna (mausteilla tai juustolla) tai porkkana, bataatti, peruna ja kesäkurpitsa uunissa öljyssä ja mausteissa pyöriteltynä.
Letut (veteen tulee jopa parempia kuin maitoon): voi täyttää sopivilla kasviksilla, kanalla ym. ja juustoa päälle tai vaikka kalalla...
Oma ei-listani mm. kurkku, paprika, sipuli, kaali, lanttu, punainen liha, laktoosi, hiiva, sitrushedelmät, natriumglutamaatti ja hiivauute (en juuri osta mausteita, valmisruokia tai sipsejä joissa näitä on). Omissa oloissa ruokavalio ei aiheuta mitään ongelmia: vaihtelua on riittävästi enkä edes kaipaa enää mitään tuolta listalta.
Vierailija kirjoitti:
Antibiootit rikkovat ruuansulatuksen pitkäksi aikaa. Maitohappobakteerit auttavat korjaamaan tilannetta.
Mitä haittavaikutuksia maitohappobakteereilla on muka? Mistä luit?
Hapantuotteita suosittelen kuitenkin. Hapankaali, hapankurkut, viili, smetana. Sokerit veks, ne ruokkii tulehduksia. Muistaa, että myös pastan, perunan, riisin, leivän tärkkelys muuttuu elimistössä sokeriksi. Niiden rajoittaminen auttaa.
Itse tein eilen espanjalaista perunamunakasta, jos siis munat sopii sinulle niin lisää niitä ruokavalioosi monipuolisuutta lisäämään.
Kalasta nyt saa kaikkea. Kiustauksia, uunikalaa, keittoa, pannulla fileitä, risottoa, pastaa. Ja jos siis maitotuotteita siedät niin etenkin ne hapantuotteet lisukkeeksi! Kermaviilikastikkeet, kiusauksiin nesteeksi jne.
Kanasta saa kanssa kaikkea samoja truokia kuin kalasta... eilen tein broilerin jauhelihasta, kookoskermasta, fibrex perunakuidusta, mausteista pihvejä. Herkullisia.
Kananmunia voi paistaa, keittää, tehdä munakkaita. Kastikkeita kanssa. Munacurry on hyvää riisin kanssa. Eli keitettyjä munia, kastikkeeksi ihan vaan kerma/kookoskerma/tai vaikka se teollinen lisäainehuttu kaurakerma (jota itse välttelisin) maustettuna curryllä, jeeralla, pippurilla, suolalla.
Kaikista noista proteiinilähteistä voi tehdä myös herkullisia salatteja niillä vihanneksilla jotka itselle sopii.
Jos maitohappobakteerien haitat kiinnostavat, niin voin laittaa tähän pari tutkimusta. Niiden koosteet on vapaasti luettavissa Cell-tiedelehdessä. Linkkiä en nyt tähän hätään löydä.
Personalized Gut Muscosal Colonization Resistance to Empiric Probiotics Is Associated with Unique Host and Microbiome Features
Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melkein kuin itse olisin kirjoittanut aloituksen (tosin jo yli 10 v. sitten). En syö kotioloissani hiivaleipiä (tai pullia): hiivatonta ruisleipää saa aika hyvin kaupasta, kokeilemalla saattaa löytää sopivan. Ryvita-näkkärit ovat hiivattomia ja niitä on monenlaisia versioita (siemeniä ym.), joista pelkällä ruisjauholla yksinkertaisin. Vaaleata hiivatonta jossakin on, ei ole tullut vastaan. Laktoosittomat riisipiirakat. Itse tehty näkkäri, jonka voi tehdä yksinkertaisimmillaan vedestä ja kaurahiutaleista (+suola). Itse laitan vielä öljyä. Kaikenlaisia siemeniä tai leseitä voi kokeilla. Erittäin ohueksi levyksi leivinpaperin päälle, niin parhaimmillaan tulee yhtä rapeata kuin perunalastu. Vaikea saada tasaiseksi ja pitää vahtia ettei pala ohuimmasta kohdasta, mutta että toisaalta kovettuu riittävästi joka kohdesta eli ei jää kuivuttuaan sitkeäksi.
Tomaateista voi sopia paremmin erilaiset minitomaatit ja banaanista puolivihreä banaani, joka ei itselläni ainakaan kirvele suussa eikä ruokatorvessa eikä turvota niin kuin kypsä banaani. Voi laittaa jääkaappiin, jotta ei kypsy kotonakaan. Syön vain puolikkaita kerralla tai paloiteltuna marjojen ja jogurtin kanssa.
Porkkanasta, kesäkurpitsasta ja esim. Finduksen Wok Classicista (ei sisällä sipulia, paprikaa) (+esim. kana) saa hyvän wokin, jota voi tehdä isonkin annoksen pakastimeen ja jatkaa valmiiksi esim. riisillä. Esim. mausteilla ja tulisilla kastikkeilla saa vaihtelua ja voi tuunata syödessä esim. laittamalla erilaisia juustoja (tavallinen, feta, vuohenjuusto ym.)
Kesäkurpitsa on hyvää myös rasvassa pannulla paistettuna (mausteilla tai juustolla) tai porkkana, bataatti, peruna ja kesäkurpitsa uunissa öljyssä ja mausteissa pyöriteltynä.
Letut (veteen tulee jopa parempia kuin maitoon): voi täyttää sopivilla kasviksilla, kanalla ym. ja juustoa päälle tai vaikka kalalla...
Oma ei-listani mm. kurkku, paprika, sipuli, kaali, lanttu, punainen liha, laktoosi, hiiva, sitrushedelmät, natriumglutamaatti ja hiivauute (en juuri osta mausteita, valmisruokia tai sipsejä joissa näitä on). Omissa oloissa ruokavalio ei aiheuta mitään ongelmia: vaihtelua on riittävästi enkä edes kaipaa enää mitään tuolta listalta.
Tuossa olikin hyviä vinkkejä, esim. tuo letut suolaisilla täytteillä. En olekaan koskaan tehnyt, ja aion kokeilla. Ja aion etsiä tuon Finduksen Classic wokin myös. Yleensä wokeissa on joko sipulia, kaalia tai paprikaa tai noita kaikkia, minkä takia en ole pystynyt käyttämään. Mausteita ja yrttejä tulee vaihdettua kyllä. Korianteri, basilika ja tuore oregano on viikoittain yrtteinä käytössä, ja vuohenjuustolla maustan myös. Se sopii mahalle hyvin.
-ap
^sorry en osaa niin paljon lontoota, että tieteellinen kieli aukeaisi. pieni tiivistelmä ja vastaaminen kysymykseen olisi kohteliasta, kun kerran on väitteen heittänyt.
Mutta olen ymmärtänyt, että haitat koskisivat lähinnä teollisia valmisteita. Luonnostaan hapatettujen tuotteiden käytöstä voi taas olla erittäin paljon hyötyä. Mutta tee miten tahdot. Ei paljoa maksaisi kokeilla syödä muutaman viikon vaikka venäläiseen tapaan hapatettuja kurkkuja (ei pastöroituja!) smetanan kanssa, hunajaakin jos ei ole sille rajoitusta. Katsoa onko mitä vaikutusta.
Kannattaa opetella ottamaan ilo irti kaikesta siitä, mitä voi syödä. Perehdy esimerkiksi aasialaiseen ruokakulttuuriin ja sovella sieltä ideoita. Heti tuli mieleen vaikkapa sushi, sashimi, vietnamilaiset kesärullat jne. Riisistä voi tehdä onigireja, paistettua riisiä, pilahvia...
Erilaisia kurkkusalaattejakin on kymmeniä. Tai kurkkukeittoja. Porkkanasta voi tehdä sosetta, keittoa, kastiketta. Sitä voi marinoida ja pikkelöidä.
Munaruuat sopivat kaikille. Eri kulttuureissa on omat munaruokansa eli reseptejä löytyy varmasti tuhansia. Samoin esimerkiksi perunaruuat ovat ehtymätön runsaudensarvi.
Haastavaa antaa reseptejä, kun ei tiedä mitkä kaikki raaka-aineet ovat poissa käytöstä. Jos lisäät jotain uutta ruokavalioosi, lisää yksi ainesosa kerrallaan, jotta voit havainnoida mikä aiheuttaa oireita.
Jos kookosmaito sopii, niin erilaiset curryt tuovat vaihtelua ruokiin. Sekaan sopii mitkä tahansa kasvikset. Esimerkiksi pelkästä perunasta ja porkkanasta saa hyvää. Ruokaisuutta voi lisätä esimerkiksi broilerilla tai kalalla. Maustamiseen voi käyttää valmistahnaa tai tehdä sen itse. Kookosmaito sopii hyvin myös kurpitsa- ja linssikeittoihin. Punaisista linsseistä tulee hurjan hyvä keitto.
Risotto on myös hyvä perusruoka, jonka voit tehdä omien rajoitustesi mukaisesti. Jos käymisteitse valmistetut juomat ovat ongelma, viinin voi jättää kokonaan pois. Kermaperunoita voi myös tehdä lisukkeeksi niin, että väliin laittaa sitruunan kuoriraastetta. Tulee heti uusi fiilis ruuasta. Kaloja varmaan vaihteletkin paljon. On kuitenkin ihan eri fiilis syökö paistettuja ahvenia, haukipullia vai smetanalohta. Kalakeittoakin varmaan teet säännöllisesti.
Käykö erilaiset juurekset? Tee vaihteeksi lisukkeeksi uunijuureksia: palsternakkaa, porkkanaa, bataattia, lanttua ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
^sorry en osaa niin paljon lontoota, että tieteellinen kieli aukeaisi. pieni tiivistelmä ja vastaaminen kysymykseen olisi kohteliasta, kun kerran on väitteen heittänyt.
Mutta olen ymmärtänyt, että haitat koskisivat lähinnä teollisia valmisteita. Luonnostaan hapatettujen tuotteiden käytöstä voi taas olla erittäin paljon hyötyä. Mutta tee miten tahdot. Ei paljoa maksaisi kokeilla syödä muutaman viikon vaikka venäläiseen tapaan hapatettuja kurkkuja (ei pastöroituja!) smetanan kanssa, hunajaakin jos ei ole sille rajoitusta. Katsoa onko mitä vaikutusta.
Joo, olet oikeassa, että vain teollisilla maitohappobakteereilla on noita haittavaikutuksia todettu. Lähinnä sitä kautta, että luontaisesti suolistossa on myös hyvää tekeviä bakteereita, joiden toiminta estyy. Osalla ihmisistä niistä ei kyllä ole haittaa eikä hyötyä,koska eläviä bakteereita ei olekaan suolistosta löydetty tutkittaessa kuin osalla maitohappokapseleita syöneistä. Eli menee vessanpöntöstä alas, koska elimistö ei osaa niitä hyödyntää. Kyseessä on miljardibisnes maailmanlaajuisesti, minkä vuoksi hyötyvaikutuksia ylikorostetaan. Jos suoli on huonossa kunnossa, maitohappobakteerit pääsevät väärällä tavalla elimistöön ja voivat aiheuttaa lisäongelmia. Hapattamista en ole kokeillut teinivuosien jälkeen. Silloin tein itse hapankaalia, joka ei tietenkään sopinut, koska maha ei siedä kaalia. Toki voisin kokeilla hapattaa jotain muuta, jos se sopii elimistölle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Haastavaa antaa reseptejä, kun ei tiedä mitkä kaikki raaka-aineet ovat poissa käytöstä. Jos lisäät jotain uutta ruokavalioosi, lisää yksi ainesosa kerrallaan, jotta voit havainnoida mikä aiheuttaa oireita.
Jos kookosmaito sopii, niin erilaiset curryt tuovat vaihtelua ruokiin. Sekaan sopii mitkä tahansa kasvikset. Esimerkiksi pelkästä perunasta ja porkkanasta saa hyvää. Ruokaisuutta voi lisätä esimerkiksi broilerilla tai kalalla. Maustamiseen voi käyttää valmistahnaa tai tehdä sen itse. Kookosmaito sopii hyvin myös kurpitsa- ja linssikeittoihin. Punaisista linsseistä tulee hurjan hyvä keitto.
Risotto on myös hyvä perusruoka, jonka voit tehdä omien rajoitustesi mukaisesti. Jos käymisteitse valmistetut juomat ovat ongelma, viinin voi jättää kokonaan pois. Kermaperunoita voi myös tehdä lisukkeeksi niin, että väliin laittaa sitruunan kuoriraastetta. Tulee heti uusi fiilis ruuasta. Kaloja varmaan vaihteletkin paljon. On kuitenkin ihan eri fiilis syökö paistettuja ahvenia, haukipullia vai smetanalohta. Kalakeittoakin varmaan teet säännöllisesti.
Käykö erilaiset juurekset? Tee vaihteeksi lisukkeeksi uunijuureksia: palsternakkaa, porkkanaa, bataattia, lanttua ja perunaa.
Kookosmaito on kyllä hyvää, sitä käytän viikoittain jossain muodossa. Kalapullat oli hyvä vinkki, niitä en olekaan tehnyt itse koskaan. Kalakeittoa tulee tehtyä tosi harvoin. Kurpitsakeittoa en ole tehnyt vuosiin, täytyykin kaivaa resepti taas esille, kiitos vinkistä! Juurekset käy, paitsi ei lanttu, ja syönkin perunaa tai porkkanaa jossain muodossa päivittäin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko crohnin tauti poissuljettu?
Yksi tuttu sairastaa sitä ja kertoi joskus, että etenkin punainen liha tekee niin kipeäksi, että joutuu makaamaan maassa tuskissaan.En halua nyt keskustella diagnoosista enkä avautua tarkemmista terveystiedoista. Haen nyt lähinnä vinkkejä, mitä voisin syödä/kokata. Välillä tympii samojen ruokien syöminen.
-ap
Sen sä tiedät parhaiten itse, kun tunnet omat rajasi.
Netti on täynnä reseptejä.
Asidofrlus-bifidus tuotteet, piimät ja jogurtit. Suolistosi bakteeritasapaino on sekaisin.
ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin totuttautuminen, jos et 10 vuotta istten tottunut,ei se tarkoita että nyt sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin totuttautuminen, jos et 10 vuotta istten tottunut,ei se tarkoita että nyt sama juttu.
Tarkoitat varmaan siedättämistä. Tuntematta ap:n sairautta kommentoin tähän väliin, että toimii vain osalla ihmisistä. Itselläni on keliakia ja laktoosi-intoleranssi, eikä kumpaankaan pysty käyttämään siedättämistä edes vähäisessä määrin. Keliaakikolle siedättäminen voi olla jopa hengenvaarallista. Itse en voi syödä kotimaista viljaa edes teelusikallista. Seurauksena ripuli, joka voi kestää viikon. Minulla on ollut suolistosyöpä, jonka takia paksusuoltakin leikattu.
Ruoansulatusentsyymit ehdottomasti ainakin käyttöön ja sellainen valmiste niistä joka auttaa pilkkomaan kaikkea mahdollista, jokaiselle asialle kun on oma pilkkojansa.
Akupainantaa suosittelen myös suolen toimintaan, ihan älytöntä miten jonkun pisteen painaminen voi saada ilman heti liikkeelle.
Sitä mietin että onko noiden oireiden syy koskaan selvinnyt? Vatsan bakteerikanta vaikuttaa olevan ainakin sekaisin, puutoksia ja imeytymishäiriöitä ja suolisto huonossa kunnossa ja vaikuttaa että on sekaisin koivun ristikkäisallergian aiheuttajia, histamiinia liittyviä asioita jne. Jotenkinhan niitä asioita kannattaisi lähteä ratkomaan, ensisijaisesti varmaankin entsyymeillä, suolen kuntoa parantamalla, kehoa rauhoittamalla, korjaamalla mahdolliset puutostilat ja tietysti tutkia onko helikobakteeri tms. Jos noita ei korjaa niin esim probioottihoito saattaa vaan laittaa asiat enemmän sekaisin jos suoli vuotaa vaikka se tarpeen olisikin.