Minulla on iso määrä ruokavaliorajoitteita, esim. hiiva, banaani, omena, sipuli, avokado, tietyt viljat, punainen liha. Otan mielellään vastaan ruokavinkkejä, kyllästyttää yksipuolisuus.
Olen ollut lapsesta asti herkkävatsainen. Maha tulee helposti kipeäksi, tulee ripulia ja kaasuja. Olin 4 vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla, kun lääkäri epäili keliakiaa, vaikka testi oli negatiivinen. Nykyisin siedän viljatuotteita, jos niiden valmistuksessa ei käytetä hiivaa. Raakaruuissa kypsentämättömänä ei sovi.
Mahakipu on esim. lihan tai herneiden syönnin jälkeen sellaista, että makaan kippurassa tuntikausia. Yhtenä vappuna olin päivystyksessä, koska join 2 lasillista simaa, minkä jälkeen maha turposi moninkertaiseksi ja kipu oli sietämätön.
Ruokavalioni on tällä hetkellä usein aamulla puuro mehukeitolla, päivällä riisiä ja broileria tai kalaa, iltapäivällä viinirypäleitä tai jukurttia, päivällisellä porkkanaa tai perunaa ja kalaa tai broileria tai linssejä ja iltapalaksi vaihdellen kurkkua, viinirypäleitä, näkkileipää juustolla, leipäjuustoa, luumuja. Otan kiitollisena vinkkejä vastaan muilta herkkävatsaisilta, mitä voisi syödä. Reseptejä voi myös antaa.
Kommentit (44)
Eräs pahasta suolistosairaudesta kärsinyt läheinen käytti maissia monessa ruoassa, se oli yksi ainoista elintarvikkeista joista ei tullut oireita
Jokainen, jolla on paha IBS, tietää että tällaiset ruokavaliorajoitteet on arkipäivää eikä luulotautia kuten joku ekalla sivulla huuteli.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, jolla on paha IBS, tietää että tällaiset ruokavaliorajoitteet on arkipäivää eikä luulotautia kuten joku ekalla sivulla huuteli.
Nimenomaan näin. Minulla on ärtyneen suolen oireyhtymä, jota on vähätelty aina. Hurjimpia kommentteja: ”Ota ripulilääkettä, jos menee maha sekaisin”, ”Puolet siitä on psyykkistä” (siis ripulista puolet psyykkistä?!) ja oma lempparini: ”Ota panadolia, jos on maha kipee”.
Se että on ollut aina herkkävatsainen lapsesta lähtien ei tarkoita etteikö ongelma olisi joku minkä voisi korjata, se tarkoittaa vain että se sama, mahdollisesti korjattavissa oleva ongelma on ollut lapsesta lähtien. Huomiona lähinnä siksi että sain vaikutelman että olet asennoitunut niin että tuo vatsan tila on väistämätön osa sinua vaikka varmasti lapsuudestasi tieto on lisääntynyt huimasti. Itse näen niin että paras tapa saada monipuolisuutta ruokavalioon on hoitaa suoli kuntoon.