Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on iso määrä ruokavaliorajoitteita, esim. hiiva, banaani, omena, sipuli, avokado, tietyt viljat, punainen liha. Otan mielellään vastaan ruokavinkkejä, kyllästyttää yksipuolisuus.

Vierailija
26.04.2020 |

Olen ollut lapsesta asti herkkävatsainen. Maha tulee helposti kipeäksi, tulee ripulia ja kaasuja. Olin 4 vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla, kun lääkäri epäili keliakiaa, vaikka testi oli negatiivinen. Nykyisin siedän viljatuotteita, jos niiden valmistuksessa ei käytetä hiivaa. Raakaruuissa kypsentämättömänä ei sovi.

Mahakipu on esim. lihan tai herneiden syönnin jälkeen sellaista, että makaan kippurassa tuntikausia. Yhtenä vappuna olin päivystyksessä, koska join 2 lasillista simaa, minkä jälkeen maha turposi moninkertaiseksi ja kipu oli sietämätön.

Ruokavalioni on tällä hetkellä usein aamulla puuro mehukeitolla, päivällä riisiä ja broileria tai kalaa, iltapäivällä viinirypäleitä tai jukurttia, päivällisellä porkkanaa tai perunaa ja kalaa tai broileria tai linssejä ja iltapalaksi vaihdellen kurkkua, viinirypäleitä, näkkileipää juustolla, leipäjuustoa, luumuja. Otan kiitollisena vinkkejä vastaan muilta herkkävatsaisilta, mitä voisi syödä. Reseptejä voi myös antaa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on luulotauti

Vierailija
2/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista lisätä kasvisten määrää? Tomaatti, paprika, erilaisia salaatteja? Voisiko kurkkua ja muita kasviksia syödä päivän mittaan pääruuan ohessa? Sopivatko idätetyt herneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppistä täälläkin, lisäksi armottoman huono, hidas ja laiska kokki. Teen usein kiusausta broiler-jauhelihasta ja perunasipuliseoksesta, nesteeksi esim. ananaspurkin mehu ja vettä ja mausteet. Nyt just tein bataattilaatikkoa myös b. jauhelihalla, notkistettu kaurakermalla. Keittoa kanssa teen isoja satseja ja wokki on nopea tehdä. Leipänä siemennäkkäri

Vierailija
4/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista lisätä kasvisten määrää? Tomaatti, paprika, erilaisia salaatteja? Voisiko kurkkua ja muita kasviksia syödä päivän mittaan pääruuan ohessa? Sopivatko idätetyt herneet?

Paprika ei käy, eikä tomaatti. Paprika aiheuttaa samaa kuin hiiva, eli maha tulee todella kipeäksi, röyhtäyttää ja muodostaa kaasuja. Tomaatista taas menee suun limakalvot rikki, olen sille ollut lapsesta asti allerginen. Päivällisellä meillä on aina salaatti, jossa on vihreää (esim. jäävuorisalaatti, lehtisalaatti, kurkku), mutta ei oikein ravintoaineiden tai energian tarvetta kata. Idätettyjä herneitä en ole kokeillut. Herne ja kaikki palkokasvit aiheuttavat minulle vaikeita vatsaoireita, eli vatsa turpoaa, tulee kipua ja kaasuja. Ne ovat huonosti sulavia.

-ap

Vierailija
5/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on luulotauti

Ei ole. En pysty edes kuvailemaan niitä kipuja ja tuskia, mitä monista aivan tavallisista ruoka-aineista tulee. Se tuska on kuin pahimmassa noro-virustaudissa. Olen synnyttänyt 3 lasta, ja ajoittain väärän ruuan syömisestä on tullut yhtä kova kipu kuin pahimmissa synnytyssupistuksissa. Tekisi mieli huutaa ääneen ja tuntuu, että taju lähtee, kun vatsaan sattuu niin kovasti. Usein tulee ripulikin, joskus oksennus.

-ap

Vierailija
6/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry! Ei ollut tarkoitus esitellä perunasipuliseosta, en huomannut sipuliallergiaa. Mut sitä perunaraastetta voi tehdä itsekin ilman sipulia

Vierailija
7/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantyyppistä täälläkin, lisäksi armottoman huono, hidas ja laiska kokki. Teen usein kiusausta broiler-jauhelihasta ja perunasipuliseoksesta, nesteeksi esim. ananaspurkin mehu ja vettä ja mausteet. Nyt just tein bataattilaatikkoa myös b. jauhelihalla, notkistettu kaurakermalla. Keittoa kanssa teen isoja satseja ja wokki on nopea tehdä. Leipänä siemennäkkäri

Tuo broilerikiusaus kuulostaa tosi hyvältä, en olekaan koskaan kokeillut ananasmehua nesteenä. Minulle ei se peruna-sipulisekoitus sovi, kun siinä on sipulia, jota vatsa ei kestä yhtään. Voisin pilkkoa itse perunat ja tehdä sillä tavalla kiusauksen. Kiitti vinkistä!

-ap

Vierailija
8/44 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut pitkälle hapatettuja tuotteita? Hapatus tekee ruuan helpommin sulavaksi. Jos maitohapon maku esim. hapankaalissa on liian vahva, sen voi vielä kypsentää, mikä pehmentää makua.

Vierailija
9/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut eksoottisimpia hedelmiä. Ala käymään satokausikalenterin avulla läpi uusia tuttavuuksia. Esim passionhedelmä tuo uutta makua jogurttiin.

Vierailija
10/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit sä vaan jätät pois ne mitä et voi syödä.

Ei siinä sen kummempaa taikaa ole.

Ruokarajoituksia on mullakin.

Eihän toi sun lista edes ole pitkä.

Leivistä suosittelen juureen leivottua.

Sitä voi tehdä itsekin.

Vierailija
11/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Vierailija
12/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihvin tilalle kalatiskistä viipale tonnikalaa. Sopii myös grilliin.

Vierailija
13/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että sulla linssit sopii...mulle aiheuttaa samoja oireita kuin herne ja pavut.

Vaivasi kuulostaa hiivaongelmalta. Mulla oli hiivan liikakasvua suolistossa joka teki juuri noita oireita. Sen rakia myös yks bakteeri oli kasvanut räjähdysmäisesti suolessa. Molemmat häädettiin antibiooteilla.

Mut joo...ehdotan ihan ensin että lisäät probiootit ruokavalioosi. Kokeile hiivasyndroomsisten ruokavaliota.

Vierailija
14/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fenkoli? Yrtit maustamassa ruokaa? Kasvissosekeitot kasviksista, joita voit syödä.

Vierailija
15/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelen että linssit käy.

Ne on palkokasveista ärhäkimpiä.

Vierailija
16/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ruoansulatusentsyymejä etenkin jos käytät happosalpaajia.

Vierailija
17/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kananmunia syödä?

Vierailija
18/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit sä vaan jätät pois ne mitä et voi syödä.

Ei siinä sen kummempaa taikaa ole.

Ruokarajoituksia on mullakin.

Eihän toi sun lista edes ole pitkä.

Leivistä suosittelen juureen leivottua.

Sitä voi tehdä itsekin.

Tuossahan ei edes ollut kaikkia ap:n rajoitteita.

Ap, suosittelen tutustumaan Fb:n RuokaRajoitteiset-ryhmään sekä helenakemppainen.com-sivustoon.

Vierailija
19/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä dg. sulla on?

Koska olet viimeksi käynyt skopioissa ja mitä

niissä löytyi?

Onko veriarvot kunnossa?

Vierailija
20/44 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko crohnin tauti poissuljettu?

Yksi tuttu sairastaa sitä ja kertoi joskus, että etenkin punainen liha tekee niin kipeäksi, että joutuu makaamaan maassa tuskissaan.