Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ei muuta tekemistä, niin asianajaja vastaa sohvan nurkasta.... (rikos, perintö, avioliitto, lapset, velka lähinnä)

Vierailija
26.04.2020 |

Eipä tässä muutakaan tekemistä ole.

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö näpistys rikosrekisteriotteessa?

Ei näy. Rikosrekisteriotteessa ei näy sakkorangaistukset. Ne näkyy poliisin tiedostoissa.

Vierailija
22/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö näpistys rikosrekisteriotteessa?

Ei näy. Rikosrekisteriotteessa ei näy sakkorangaistukset. Ne näkyy poliisin tiedostoissa.

Mikäs tämä tämmöinen asianajaja on, joka kirjoittaa kuin Matti Nykänen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi tulee leivälle päällimmäiseksi: kinkku- vai juustosiivu?

Juusto ehdottomasti. Tämä asia opetettiin Turun Calonialla jo ensimmäisillä kursseilla meille alokkaille. 

Tästä ei väitellä.

Aa

Vierailija
24/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani siirsivät itse rakentamansa kotitalonsa minun ja sisarusteni nimiin kun olin lapsi. He asuvat talossa yhä ja maksavat itse talon kaikki kulut, kiinteistöveronkin ovat vaan pyytäneet välittämään heille että voivat sen maksaa. Tänä vuonna satuin ensimmäisen kerran oikeasti lukemaan läpi sen osuuden, jossa eritellään, mistä kiinteistövero muodostuu. Minulla on vahva epäilys, että talosta on annettu valheellista tietoa, jotta vanhempani ovat voineet maksaa matalempaa kiinteistöveroa kuin mihin olisi todellisuudessa oikeutus.

Jos tämä epäilys osoittautuu todeksi, kenen niskaan tämä p*ska todennäköisimmin kaatuu? Minun ja sisarusteni? Vai vanhempieni? Vai kaikkien?

Vierailija
25/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos avioerosta ei ole tehty virallista odotusta, voiko toisen haastaa vuosien päästä?

En ymmärtänyt kysymystä.... Mitä odotusta?  Tarkoitatko, että olette asuneet erillään pitkään? Tarkoitatko, että tiedoksisaantia ei ole tullut? 

Nyt en ymmärtänyt...

AA

Vierailija
26/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi on aloittanut esitutkintoja nyt korona-aikaan tapahtuneista hoivakotikuolemista ja kiinnostaisi kuulla arviosi siitä, onko toimijoille mitään mahdollisuutta saada oikeasti seuraamuksia niistä. 

Entä onko lääkäreillä rajaton oikeus tehdä asiakkaille halutessaan DNR-päätöksiä häntä tai omaisia kuuntelematta? Kuulin, että niitä on tehtailtu hoivakotiasukkaiden ja vammaisten lisäksi mm. suhteellisen perusterveillekin ikääntyneille, asiallahan on vaikutusta koko loppuelämän ajan koronaepidemian jälkeenkin.  Voiko niitä saada perutuksi? Luulisi tässä asiassa potilaallakin olevan olemassa edes jonkinlaisia oikeuksia

Vierailija
27/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on asianajajalla ja lakimiehellä?

Tämä on klassinen kysymys. Tähän joudun vastaamaan aina. Eli vedetään uudestaan. 

Oikeustieteellisestä valmistuva on OTM (oikeustieteen maisteri, aikaisemmin OTK oikeustieteen kandidaatti). Hän on lakimies. Ilman mitään työkokemustakaan, mutta valmis lakimies.

Jos menee auskultoimaan käräjäoikeuteen, saa hovioikeudelta arvon VT (varatuomari). Jos haluaa asianajajaksi, pitää työskennellä valmistumisen jälkeen 4 vuotta ja tuosta 4 vuodesta pitää 2 olla asianajollisissa tehtävissä. Eli jos olet ollut vakuutuslakimiehenä 10 vuotta, et täytä kriteeriä.

Tuon 4 vuoden jälkeen haet Suomen Asianajoliitolta lupaa osallistua asianajokokeeseen. Tarkistetaan työhistoria, rikosrekisteri, ulosottorekisteri. Sitten luet lisää. Kirjatolkulla. Menet Asianajoliiton kirjalliseen kokeeseen ja sitten vielä suulliseen kokeeseen, jossa sinua tentataan.

Sen jälkeen olet asianajaja. Sinua valvotaan. Esiinnyt oikeudessa automaattisesti. Lakimies on hieman villiä areenaa.... Valvontaa ja laskutusta ei siten seurata. Kun asiakas ottaa asianajajan, niin on "paremmassa turvassa"

Tosin me asianajajat monesti naureskellaan, että Liiton kortin suurin merkitys on siinä, että päästään jonojen ohi ilman turvatarkastusta kun mennään oikeuteen. Lakimiehet jonottaa :D :D (tämä tyhmä sisäpiirivitsi)

AA

Vierailija
28/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaatko myös?

Taisi ruveta googlettamaan vastauksia. Noloa.

En googlannut, mutta en näe siinä mitään pahaakaan. Niitä lakipykäliä on niissä vihreissä kirjoissa niin maan julmetusti, että ei kukaan muista kaikkea ulkoa. Jokainen asianajaja googlaa välillä, jos pikaisesti (esim. puhelu) pintapuolinen tieto tarvitaan. 

Se ei ole noloa meille ollenkaan. Me kaikki tehdään niin. Varmasti myös sinä, jos pikaisesti tietoa haet. 

AA

Vierailija
29/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nuori?

48 v. Lakia tehnyt vuodesta 91 (tuolloin menin Caloniaan opiskelemaan)

AA

Vierailija
30/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko oikiksessa rajaton vastausaika tenteissä, vai pitikö suoriutua tietyssä ajassa? Monessako tunnissa? Tuliko aina kiire ja jäikö johonkin vastaamatta? Et kovin nopealta vastaajalta nimittäin vaikuta, sori. :)

Vierailija
31/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, otan osaa, että saat noin typeriä kommentteja.

Minulla ei ole mitään kysyttävää/juridista pulmaa.

Päivät ovat todella yksitoikkoisia. Meillä on täällä ulkonaliikkumiskielto.

Toivon meidän kaikkien puolesta, että tämä tilanne laukeaa mahdollisimman pian ja elämä jatkuu.

Voimia sinne!

Kiitos. Mä olen tottunut typeriin kommentteihin, joten ei se hirveesti haittaa..... Kunhan vastailen kaikkeen, kun muutakaan tekemistä en juuri nyt keksi :D

Missä sinä, kun teillä ulkonaliikkumiskielto? Ei tarkotukseni ollut valittaa, mutta kieltämättä tämä kotona olo saa meilläkin hieman pään rasittumaan. En voi kuin kuvitella, miten teillä.... 

Jaksetaan kyllä tämä. Kiitos kivasta viestistä :) 

AA

Vierailija
32/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetko, että lakimiehen täytyy edelleen olla mahdollisimman edustavan näköinen?  Osaatko arvioida, onko ihmisillä ennakkoluuloja esimerkiksi pyörätuolissa istuvia lakimiehiä kohtaan, toisin sanoen pärjääkö alalla, jos poikkeaa fyysisesti valtaväestöstä, vai katsotaanko kieroon, esimerkiksi työnhaussa?

Tämän kysyin siis siksi, että itse olen miettinyt juristin ammattia, mutta olen pyörätuolissa ja aivovamman vuoksi minulla on hidas ja epäselvä puhe, joten mietin, olisiko minulla työmarkkinoille mitään saumaa.

Vierailija
33/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sie lopetit? (En ole miehesi, mutta kysymys lienee sama. ;) )

Vierailija
34/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu mainitsemaasi osaamisalaan, mutta olet minua tietävämpi kuitenkin, joten kokeillaan.

Olen ostanut rakennustarvikkeita, jotka ovat olleet epäkurantteja ja menneet talven aikana pilalle. Ostohetkellä luonnollisesti olivat kurantteja. Myyjä tarjoaa tilalle samaa rakennustarviketta tai vaihtoehtoisesti pesuainetta, jolla pesen epäkurantin tavaran. Pesun joutuisin myyjän mukaan suorittamaan itse. Kukaan ei tiedä miten tämä pesu vaikuttaisi tulevina vuosina tavaran laatuun: menisikö se uudestaan pilalle, joutuisinko uusimaan pesun vuosittain tai vaikka 10 vuoden kuluttua. Olen joutunut tekemään huomattavan määrän työtä saadakseni tämän tavaran paikoilleen. Olen ottanut yhteyttä rakennusfirmaan ja kysynyt paljonko maksaisi, jos he poistaisivat kaiken ja korvaisivat sen toisesta paikasta ostetulla vastaavalla tuotteella. Epäkurantin tavaran myyjälle tämä ei ole vaihtoehto.

Miten on; onko myyjä velvollinen korvaamaan epäkurantin tavaran vaihdon?

Vierailija
35/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sytyttää tulipalon huolimattomuuttaan eikä heti tunnusta asiaa, mitä tapahtuu?

Korvaako vakuutus?

Joutuuko asian tultua ilmi korvausvastuuseen jotenkin korotetusta?

Kyseessä olisi vahinko. Voiko mennä vakuutukseen vahinkona?

Mulla oli tässä oikeudessa kaksi eri tulipaloa. Toinen oli 14 ja 16 vuotiaiden sytyttämä palo julkiseen rakennukseen leikin yhteydessä. Oikeudessa rikosnimike törkeä tuhotyö. Päiväkoti ja koulu paloi.

Toinen oli vaaran aiheuttaminen, kun henkilö oli sytyttänyt saunan kerrostaloasunnossa eikä ollut huolimattomuuttaan ottanut pois vaatteita saunasta pois. Huoneisto paloi. Myös muut huoneistot kärsi vaurioita.

Kummassakin jutussa henkilöt tuomittiin. Päiväkotiasiassa kaupunki ei enää vaatinut korvauksia tekijöiltä. Riitelin asiasta siitä, että mielestäni vakuutus ei ollut tarpeeksi kattava. Tekijät eivät maksaneet korvauksia.

Sauna asiassa sama tilanne. Riitelin vakuutusyhtiön kanssa. Asiakas tuomittiin sakkoihin. Ei korvauksia, Taloyhtiö luopui niistä. 

En pysty sinulle antamaan oikeaa vastausta. minun pitäisi nähdä asiakirjat. Riippuu tuottamuksen eli huolimattomuuden asteesta...… Molemmissa kertomissani tapauksissa olisi ollut mahdollista, että korvauksiin olisi joutunut. Sain ne riitelemällä pois. 

AA

Vierailija
36/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kannattaisi toimia etta aitini perinto menisi suoraan lapsilleni? Omaisuutta talo lahinna. Tarkoituksena olisi jattaa talo vuokrattavaksi ja voisin kylla auttaa lapsiani hoitamaan jarjestelyt. (asumme ulkomailla).

Vierailija
37/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sytyttää tulipalon huolimattomuuttaan eikä heti tunnusta asiaa, mitä tapahtuu?

Korvaako vakuutus?

Joutuuko asian tultua ilmi korvausvastuuseen jotenkin korotetusta?

Kyseessä olisi vahinko. Voiko mennä vakuutukseen vahinkona?

Mulla oli tässä oikeudessa kaksi eri tulipaloa. Toinen oli 14 ja 16 vuotiaiden sytyttämä palo julkiseen rakennukseen leikin yhteydessä. Oikeudessa rikosnimike törkeä tuhotyö. Päiväkoti ja koulu paloi.

Toinen oli vaaran aiheuttaminen, kun henkilö oli sytyttänyt saunan kerrostaloasunnossa eikä ollut huolimattomuuttaan ottanut pois vaatteita saunasta pois. Huoneisto paloi. Myös muut huoneistot kärsi vaurioita.

Kummassakin jutussa henkilöt tuomittiin. Päiväkotiasiassa kaupunki ei enää vaatinut korvauksia tekijöiltä. Riitelin asiasta siitä, että mielestäni vakuutus ei ollut tarpeeksi kattava. Tekijät eivät maksaneet korvauksia.

Sauna asiassa sama tilanne. Riitelin vakuutusyhtiön kanssa. Asiakas tuomittiin sakkoihin. Ei korvauksia, Taloyhtiö luopui niistä. 

En pysty sinulle antamaan oikeaa vastausta. minun pitäisi nähdä asiakirjat. Riippuu tuottamuksen eli huolimattomuuden asteesta...… Molemmissa kertomissani tapauksissa olisi ollut mahdollista, että korvauksiin olisi joutunut. Sain ne riitelemällä pois. 

AA

Kiitos vastauksesta! <3

Vierailija
38/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nuori?

48 v. Lakia tehnyt vuodesta 91 (tuolloin menin Caloniaan opiskelemaan)

AA

Puhutteko te tosiaan noin: "Opiskelin Caloniassa"? Miksi se rakennus on niin tärkeä?

Vierailija
39/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sellainen asianajaja, joka toimii oikeudessa? Miten teitä prepattiin puhumisen puolella opiskellessa?

Täytyy todeta, että minun opiskellessani ei mitenkään valmisteltu esiintymiseen. Olen valmistunut Turusta v. 97 ja mitään opetusta siihen ei ollut. Toivottavasti nykyään paremmin. Sitä olisi kaivattu. 

Muistan ikuisesti kaksi tilannetta, kun jännitin niin kauheasti. Olin auskultoimassa oikeudessa. Olin käräjätuomarina. Jännitin pirusti. Tuolissani oli rullat. Jotenkin pyöritin sitä tuolia jännityksessä niin, että tuoli lähti alta ja tipuin sinne käräjätuomarin pitkän pöydän alle. Sihteerit kaiveli minua tuolin alta esiin ja syytetyt ja kaikki ihmetteli mitä tapahtui. Jotenkin sain sanottua, että JATKETAAN, ei hätää. 

Syyttäjänä ollessani tapahtui aivan sama. Taas rullatuoli allani lähti ja kolahdin lattialle. Pahus kun nolotti. 

Mutta noista selvittiin. Nykyään, mikään ei enää haittaa. Voi tapahtua mitä tahansa, niin varmaan lähinnä naurattaisi.

Mutta johtopäätös tästä:   VARO aloitellessasi salissa niitä tuolia joissa on PYÖRÄT …. Ne yllättää :D :D

AA

Vierailija
40/192 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuuma?