Oliko 80-luvulla tavallistakin että lapsille annettiin vain "hyötylahjoja?
En oikein kouluiässä saanut oikein mitään sellaisia lahjoja, jotka olisi ilahduttaneet vaan ne oli sellaisia välttämättömyyksiä, sukkia, pipoja ym. Kun kouluun piti hankkia laskin, se annettiin 13-vuotislahjaksi. 15-vuotislahjaksi sain pyyhkeen. Oli se vähän karua kun paras kaveri puolestaan sai mopon.
Vai
Vanhemmat eivät olleet erityisen köyhiä, tavallisia keskituloisia.
Kommentit (33)
No OLI prkl. Ja sitten porukat suuttui kun en arvostanut. Kerran sain kynttilänsammuttajan. Ja draaman kun en ollut ihan, että voi ihanaa.
Sain äidltä vain hyötylahjoja, hän on sellainen katkera nainen joka kiekuttelee minulle koska satuin syntymään ja hän jäi ansaan huonoon avioliittoon, ei ole hemmottelua näkynyt minun suuntaan. Sen sijaan ukki ja mummi antoivat minulle ihania lahjoja joista tykkäsin.
Ei ollut
Sain itseasiassa enemmän ja turhempia lahjoja kuin olen nyt antanut omalle lapselleni.
N48
Olis aika aiheellistä nykyäänkin. Järjetöntä krääsää joka lentää olan yli kun saa seuraavan paketin. Itse olen sanonut tutuille kun kyselevät lahjoista lapsille ettei ainakaan leluja, no legot ym kehittävät käy.
Hyötylahja. Jos ei kelvannut, niin selkään. 80-luku.
No meillä tuo tapa on jatkunut 2020 luvullakin. -- Toki huomioidaan myös lapsien toiveita mutta esimerkiksi Joululahja pakettien joukkoon saatetaan kääriä lahjaksi nuorimmille lapsille ihan arkisia ja käytännöllisiä asioita, sellaisia, joita muutoin odottaisi ostoslistalla Joulun jälkeen. - Näin lapet saavat useamman lahjan mutta vähemmän mitään "turhaa."
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista. Ja järkevää.
Eiköhän lapselle kuulu ne sukat ja hanskat hankkia joka tapauksessa. Mitä järkeä sellaisia on lahjapaperiin laittaa. Yhtä hyvin voisi sitten aikuiselle antaa vaikka vessapaperia ja pyykinpesuainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän lapselle kuulu ne sukat ja hanskat hankkia joka tapauksessa. Mitä järkeä sellaisia on lahjapaperiin laittaa. Yhtä hyvin voisi sitten aikuiselle antaa vaikka vessapaperia ja pyykinpesuainetta.
Ne on loistavia lahjoja. Tulevat aina tarpeeseen, eivät maksa paljon. Antajan raha ei mene turhuuksiin ja saaja säästää omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä laittaa korvan taakse nuo mainitsemasi. - Kyllä minä annan aikusiellikin mieluummin lahjan, jolla hänelle on mahd. käyttöä tai iloa mieluiten tietysti molempia kuin sellaista, jonka kanssa lahjan saaja pähkäilee, että mitähän tälle tekisi vai heittäisikö roskiin vai unohtasiko kaapin perälle... Tokihan sitä voi usein aanaa rahaa lahjaksi. Mutta en nyt osaa rahaa "vain" tuliaisiksi viedä. - Tuskin pesuainettakaan mutta wessapaperi paketti "hmm" jollekulle opiskelija kaverille lahjaksi tupareihin tai johonkin illanistujaisin tms. niin why not.
Yliopisto-opiskelija
Sain kummitädiltä kaksitoistavuotislahjaksi hammasharjan ja kirjeen jossa kertoi minun olevan jo niin iso, että tämä on viimeinen lahjani.
Vierailija kirjoitti:
Sain kummitädiltä kaksitoistavuotislahjaksi hammasharjan ja kirjeen jossa kertoi minun olevan jo niin iso, että tämä on viimeinen lahjani.
Oho. Teillä ei tainnut olla kovin läheiset välit.
Olen joskus ihmetellyt miksi vaikka 1-vuotiaalle annetaan valtavat kasat kalliita lahjoja kun se itse lahjan pahvilaatikko saattaa kiinnostaa enemmän. Sitten muka 11-12-vuotias ei tarvitse mitään kivaa kun on jo niin iso.
Joo. Ja kun en ollut aivan onnesta soikeana, närkästyttiin. Muistan varsinkin, kun sain lahjaksi roskakorin huoneeseeni ja äiti marmatti, että voisit olla kiitollisempi. Yksi joulu sain kattolampun (sentään sellaisen kuin halusin ihme kyllä), kun vanha hajosi muutossa. Sitä ennen elin 2kk ilman lampunvarjostinta, koska "kohta on joulu nii saat sitte uuden". Joo, kiitti.
Vierailija kirjoitti:
No meillä tuo tapa on jatkunut 2020 luvullakin. -- Toki huomioidaan myös lapsien toiveita mutta esimerkiksi Joululahja pakettien joukkoon saatetaan kääriä lahjaksi nuorimmille lapsille ihan arkisia ja käytännöllisiä asioita, sellaisia, joita muutoin odottaisi ostoslistalla Joulun jälkeen. - Näin lapet saavat useamman lahjan mutta vähemmän mitään "turhaa."
Voisiko jompi kumpi, tai joku muu alapeukuttajisa keroa syyn miksi tällainen tapa / käytäntö on huono?
Vähävaraisena mutta tuskin muutoinkaan haluaisin antaa lapsille kaikkea, mitä lapsi keksii toivoa. - Se saattaisi olla loputon ketju (Lapsen on hyvä oppia, etä kaikkea toivomaansa ei voi "aina" saada.. Mutta lasta haluaa myös ilahduttaa. Nuoremmille lapsille ssaattaa olla iloa riemua siitä, että voivat avata useamman paketin kun sen yhden tai kaksi jotka on saatettu huomioida ja pystyä hankkimaan ja jotka ovat olleet myös hänen toivelistallaan. - Aina lapsen haaveen ja unelmien lahja toiveen täyttäminen ei onnistu. Ei vaikka itsekin haluaisi sen haluaisi täyttää.
Ei. Kasarilla elettiin kulutusjuhlaa. Olen syntynyt 1961 enkä yhtenäkään jouluna saanut vain hyötylahjoja. Toki lapsuudessani oli ihan tavallista, että lelujen, kirjojen yms lisäksi tuli myös pyjamaa, luistimia tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kasarilla elettiin kulutusjuhlaa. Olen syntynyt 1961 enkä yhtenäkään jouluna saanut vain hyötylahjoja. Toki lapsuudessani oli ihan tavallista, että lelujen, kirjojen yms lisäksi tuli myös pyjamaa, luistimia tms.
No sitten tää ei oo varmaan sun ketju, kun täällä kysellään kasarilla lapsuutta viettäneistä jotka sai vain hyötylahjoja.
Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä. Valokuvien ja varhaisten muistikuvieni mukaan nimenomaan en saanut juurikaan hyötylahjoja, vaan paljon leluja yms. No sukset, luistimet ja pyörä oli sellaisia hyötylahjaksi laskettavia, mutta nekin tuli lelujen lisäksi. SItten mitä lama-ajalta muista paremmin, niin silloin lahjat oli suurimmaksi osaksi hyötylahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko jompi kumpi, tai joku muu alapeukuttajisa keroa syyn miksi tällainen tapa / käytäntö on huono?
Vähävaraisena mutta tuskin muutoinkaan haluaisin antaa lapsille kaikkea, mitä lapsi keksii toivoa. - Se saattaisi olla loputon ketju (Lapsen on hyvä oppia, etä kaikkea toivomaansa ei voi "aina" saada.. Mutta lasta haluaa myös ilahduttaa. Nuoremmille lapsille ssaattaa olla iloa riemua siitä, että voivat avata useamman paketin kun sen yhden tai kaksi jotka on saatettu huomioida ja pystyä hankkimaan ja jotka ovat olleet myös hänen toivelistallaan. - Aina lapsen haaveen ja unelmien lahja toiveen täyttäminen ei onnistu. Ei vaikka itsekin haluaisi sen haluaisi täyttää.
Tuo on vähän eri asia kuin se, että saa vain sen yhden hyötylahjan eikä mitään muuta.
Kyllä minäkin olen jotkut kivat sukat saattanut paketoida joululahjojen joukkoon mutta en sellaisia antaisi pelkästään esim. syntymäpäivälahjaksi.
Kyllä. Mun vanhemmilla oli ihmeellinen tapa, että syyskuun jälkeen jos huomattiin, että tarvin jotakin niin kysyttiin, että voiko se odottaa jouluun? Jos kyseessä oli asia jonka sai koulusta lainaan se saattoi odottaa jouluun. Jos se oli vaikka uusi talvitakki kun entinen oli pikkuisen lyhyt ei edes kysytty vaan se voi odottaa jouluun ja koetin nykiä aina takin helmaa ja hihoja alemmas jouluun asti. Sama oikeastaan muissakin vaatteissa, joista kasvoin ulos.
Kyllä minä ainakin siskoni ja kavereideni kanssa sain hupilahjoja ja tarpeellinen ostettiin muuten.