Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet ahdistuneita koulun avaamisesta!

ope
26.04.2020 |

Olen alakoulun opettaja ja soitin torstaina kaikkien oppilaideni vanhemmille.
95% toivoi etäkoulun jatkuvan. Noin puolet heistä ilmoitti, että pitää lapset kotona ja puolet oli epävarmoja miten pitäisi toimia. Haluaisivat pitää lapset kotona, mutta kokevat sosiaalista pakkoa laittaa kouluun.
Tämä on mielestäni iso ongelma. Lapsiperheiden pitäminen löyhässä hirressä, tuo stressiä perheisiin.

Opettajana olen siis enemmän huolissani lasten vanhemmista. Lapsilla menee hyvin ja etäkoulu on sujunut hienosti. Mutta tuo ahdistus, pelko ja huoli koulujen mahdollisesta avaamisesta sai osan vanhemmista jopa itkemään. Nimenomaan ne, jotka eivät tienneet mitä pitää tehdä, että lapset saisi olla kotona.
Osa oli siis päättäväisiä ja pamautti itsevarmasti, että meidän lapset eivät sitten kouluun tule. Piste.
Heillä ei ollut tätä stressiä, he olivat päätöksensä tehneet.

Sen sijaan osa vanhemmista ajatelee, että kouluun meneminen on pakollista ja siite iskee sitten tartuntapelon kautta ahdistus ja stressi, ihan kuolemanpelkoa.
Lisäksi oli epäselvää, että miten pitää toimia, jos ei halua laittaa lasta kouluun. Voiko anoa lomaa? Pitääkö anoa jotain kotikouluun siirtymistä ja mistä ja miten? (tämä koettiin hankalaksi)
Ehkä juuri tunnollisten lasten tunnolliset äidit olivat niitä, jotka eivät halua valehdella, että lapsi on sairas, vaan haluaisivat rehellisen, hyväksytyn luvan jäädä kotiin.
Silti heitä painoi huoli, että mistä lapsi sitten jää paitsi. Sosiaalisesta oman ryhmän kanssakäymisestä ja kokemuksien jakamisesta oli se huoli. Kukaan ei ollut oppimenestyksestä huolissaan.
Tätä ei arvon hallitus ja ministerit ilmeiseti ole osanneet ottaa huomioon, kuinka paljon vanhempien huoli ja stressi vaikuttaa koko perheeseen ja yhteiskuntaan.

Ja kun totuus on, että oppimisen kannalta ei tuolla parilla viikolla ole enää mitään merkitystä, niin toivoisin, että asioista puhuttaisiin niiden omilla nimillä. Nyt nimenomaan ajetaan taktiikkaa, että saadaan osa lapsista ja lapsiperheistä sairastumaan kesäksi. Miksi pitää verhoutua lastensuojelupuheisiin. Suurin osa lapsiperheistä voi oikein hyvin, ei lapsilla ole mitään hätää omassa kodissa. Ne huoliperheet ovat tiedossa ja sosiaalihuollon piirissä muutenkin. Meidän koulusta on yksi lasu tehty tänä aikana ja sen varjolla en muita lapsia ja heidän perheitään altistaisi tuntemattomalle sairaudelle.

Kommentit (533)

Vierailija
161/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäihmisten rajoitukset ja ulkomaan matkailua sekä isoja yleisötilaisuuksia koskevat rajoitukset ovat ainoa järkevä toimi. Koki muu yhteiskunta auki.

Eikö sun pää vai rahapussi kestä sulkua? Ei meidän muiden kuule tarvitse uhrata henkeämme sun vuoksi. Koulujen avaamisesta ei ole mitään kansantaloudellista hyötyä. Epidemia vain pitkittyy, ja ihmisiä sairastuu, vammautuu ja kuolee turhaan. Paras ratkaisu yhteiskunnan kannalta olisi taudin tukahduttaminen tehokkaan testaamisen ja eristämisen avulla.

Molemmat kestää, kestää myös sairaiden parissa työskentelyn.

Vierailija
162/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti av mammat on lietsoneet lapsensakin paniikkiin. Myös opettajien panikointi ja hysterisointi ihmetyttää.

Minun lapseni menee kouluun heti kun koulut aukeaa ja sitä toivoo itsekin. Etäkoulu on ollut tuskaa. Yksinäistä puurtamista, sosiaaliset kontaktit minimaalisia mikä käy hermoille, itse olen päivät töissä, joten lapsi on yksin kotona. Kouluasioita saattaa jäädä tekemättä, opettajat hoitavat etäkoulun huonosti, ohjeet epämääräisiä ja sekavia ja varsinaista opetusta ei ole. Lapsen kanssa ollaan keskusteltu koronasta ja siitä että mitään hätää ei nyt ole ja kouluun on ihan turvallista mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti av mammat on lietsoneet lapsensakin paniikkiin. Myös opettajien panikointi ja hysterisointi ihmetyttää.

Minun lapseni menee kouluun heti kun koulut aukeaa ja sitä toivoo itsekin. Etäkoulu on ollut tuskaa. Yksinäistä puurtamista, sosiaaliset kontaktit minimaalisia mikä käy hermoille, itse olen päivät töissä, joten lapsi on yksin kotona. Kouluasioita saattaa jäädä tekemättä, opettajat hoitavat etäkoulun huonosti, ohjeet epämääräisiä ja sekavia ja varsinaista opetusta ei ole. Lapsen kanssa ollaan keskusteltu koronasta ja siitä että mitään hätää ei nyt ole ja kouluun on ihan turvallista mennä.

Ei se ole meidän hyvien vanhempien vastuulla että sinä olet huono äiti. Eikä sen perusteella voi lapsia sairastutraa. Tee lapsestasi lasu.

Vierailija
164/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ja toivon että OAJ aloittaa lakon jos koulut päätetään avata. Suomalaiset lastenlääkärit ovat aivan -Mengele-tasolla. No ei yllättänyt, itsekään en lapsena saanut asianmukaista hoitoa vaikeaan sairauteeni. Nyt aikuisena jälkiä korjaillaan ja käydään terapiassa. Suomessa vihataan lapsia. 

Mukana lakossa!

Vierailija
165/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätös tehdään perustuen käytössä olevaan tutkittuun tietoon, lakiin sekä stm:n ja thl:n suosituksiin. Koulujen avaaminen ei ole mikään mielipidekysymys. Missään sivistysvaltiossa ei voi tehdä päätöksiä perustuen mielipiteisiin vai pitäisikö sitä alkaa soveltamaan muussakin päätöksenteossa?

Niin, mainitsemasi suositukset juuri on niitä mielipiteitä. Laki ei velvoita järjestämään lähiopetusta, tutkittua tietoa ei ole ja se Hössötys Suuresta Huolesta on pelkkää potaskaa.

Mitään oikeaa syytä mennä 8 päiväksi kouluun ei lapsella ole. Ainoa mahdollinne syy passittaa lapsi sinne on se, että joku on laskenut että sairaalapaikkojen optimaalisen täytön takia ehkä mahdollisesti kenties lienee niin pitäisi mahdolllisesti ehkä kenties tehdä.

Mitäh? No ei todellakaan ole stm:n suositukset mielipiteitä, vaan he tekevät suosituksensa tutkimuksiin perustuen. Haloooo!!!!

Nyt kuule minä sinua autan sen verran, että ensin voit lukea tämän kevyen maikkarin artikkelin, jossa viitataan UCL: n tekemään tutkimukseen https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-koulut-ympari-maailmaa-paatet…

ja sen lisäksi voit lukea koko googlellisen hakutuloksia lisää aiheesta täältä:

https://www.google.com/search?biw=1527&bih=808&tbs=qdr%3Aw&ei=dbilXsb5D…

Ja vanhempana minua ei kiinnosta tipan tippaa auttaako koulujen sulkeminen (mitä täällä ei edes ole tehty) pandemian torjunnassa. Minua kiinnostaa se ettei lastani nimenomaan käytetä hyväksi vaan suojellaan.

Samaa mieltä. Lapseni ei todellakaan tule olemaan minkään ruotsalaisen laumaimmuniteettiteorian koekaniini. Enkä itse opettajana ole todellakaan menossa kouluun opettamaan. Olen määräaikainen sijainen, joten kahden viikon palkka on mulle yks paskan hailee, jos toisessa vaakakupissa on oma ja perheenjäsenten henki.

En kyllä usko kollegoidenikaan koululle menevän. Viimeisenä työpäivänä ennen sulkua meidän koulussa oli kymmenkunta opettajaa "sairaana". Epäilen, että sivistystoimenjohtaja saattaa olla ainoa terveen kirjoissa oleva viranhaltija, jos hän koulut päättää avata. Koulujen avaaminen olisi sekä pedagogisesti että kansanterveydellisesti täysin järjetön ratkaisu.

Käsittämätön työmoraali 😠

Vierailija
166/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuskin on opettaja. Anonyyminä voi tekeytyä vaikka arkkiatriksi, samaa jankkaamista vaan joka kommentissa.

Vierailija
167/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ja toivon että OAJ aloittaa lakon jos koulut päätetään avata. Suomalaiset lastenlääkärit ovat aivan -Mengele-tasolla. No ei yllättänyt, itsekään en lapsena saanut asianmukaista hoitoa vaikeaan sairauteeni. Nyt aikuisena jälkiä korjaillaan ja käydään terapiassa. Suomessa vihataan lapsia. 

Tämän kommentin jälkeen on pakko sanoa, että eipä ole terapia auttanut.

Vierailija
168/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikon voisi vaihtaa että opettajat ahdistuneita koulujen avaamisesta, motiivit kyseenalaiset.

Ne perheet missä vanhemmilla työvelvoite on kodin ulkopuolella ja ketkä ovat pyörittäneet yhteiskunnan välttämättömiä toimintoja koko ajan tähänkin asti eivät vastusta koulujen avaamista.

Kyllä minä päiväkodin työntekijänä odotan kauhulla, jos koulut vielä avataan. Meillä on yhdistetty ryhmiä ja päiväkoteja, sekä osa henkilökunnasta on siirretty hoitoalan tehtäviin. Jos koulut avataan, pamahtaa päiväkotiinkin lisää lapsia ja sitten olemme liemessä.

Missä liemessä? Esim. Helsingissä ei ole lomautettu yhtään päiväkodin työntekijää vaikka lapsia paikalla 20% normaalista. Ei työntekijöitä ole siirretty hoitoalalle samassa mittakaavassa. Hoitajia ollut ihan älyttömästi lapsimäärään nähden paikalla.

Ja tätä palstaa lukiessa ei niitä lapsia tule päiväkotiinkaan läheskään kaikki takaisin vaikka koulut avataan.

Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta päiväkoteja on myös Helsingin ja jopa pääkaupunkiseudun ulkopuolella... 

Vierailija
169/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku vanhemmista selvittää tämän soittelun. Millä oikeudella opettajat lietsovat paniikkia ja kyselevät asipita ennen vorallisia päätöksiä.

Virkamiesten vastuu ja tpimintatavat on hakusessa.

Mitä virkamies edustaa ja voi sanoa?

Tästä pitäisi tehdä kantelu aviin.

Ehkä virkarikos syyte?

(Uuden Suomen keskustelupalstalta lainattua) koskien Asko Järvisen (et al.) suunnitelmia sairastuttaa lapsia - ja aikuisia: 

Vaikka immuniteetti olisikin saatavissa, sen hinta olisi suuri. Mahdollisesti saatava immuniteetti ei ole ratkaiseva tekijä, varsinkin kun kyseisen taudin aiheuttama kuolleisuus ja pitkäaikaiset terveyshaitat tiedetään suuriksi.

Tartuntatautilaissa ja rikoslaissa ei ole tässä asiassa juurikaan tulkinnanvaraa. Tartuntatautilaki vaatii estämään yleisvaarallisen taudin leviämisen. Rikoslaki määrittelee taudin levittämisen rangaistavaksi. Myös yllyttäminen ja avunanto rikokseen ovat rangaistavia.

Virkavelvollisuuden rikkominen tulee myös kyseeseen, jos korkeisiin virka-asemiin päässeet viranhaltijat katsovat passiivisina vierestä, vaikka heidän toimintaansa omalla vastuualueellaan nimenomaan tarvittaisiin.

Vierailija
170/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät voi olla kotona siihen saakka, että epidemia on ohi. Eli rokotteen tuloon saakka. Johon menee 1,5-2 v.

Lapsille kouluun meno ei ole riski. Epidemiatilanne ei edellytä koulusulkua. Lasten etu on avata koulut.

Myös monet muut ammattiryhmät altistuvat riskeille saada koronavirus. Silti he joutuvat menemään töihin jokainen työpäivä.

Eli avataanpa nyt ne koulut ja pidetään ne auki kerralla juhannukseen saakka.

Vierailija
171/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät voi olla kotona siihen saakka, että epidemia on ohi. Eli rokotteen tuloon saakka. Johon menee 1,5-2 v.

Lapsille kouluun meno ei ole riski. Epidemiatilanne ei edellytä koulusulkua. Lasten etu on avata koulut.

Myös monet muut ammattiryhmät altistuvat riskeille saada koronavirus. Silti he joutuvat menemään töihin jokainen työpäivä.

Provo.

Vierailija
172/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset menee kouluun heti kun ne avautuvat. Mikseivät menisi? Ihme hysteriaa, ei ne lapset keskenään toisia tartuttele!

Vierailija
173/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset menee kouluun heti kun ne avautuvat. Mikseivät menisi? Ihme hysteriaa, ei ne lapset keskenään toisia tartuttele!

Oletko sä ihan tosissasi?😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
174/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen lapsen etu on avata koulut kahdeksi viikoksi, ja mahdollisesti sairastuttaa joku perheenjäsen? Kerro mulle? SInulla ei taida olla lapsia, sen verran tunteettomasti kommentoit. Sitä paitsi jos koulut olisi auki juhannukseen asti, se olisi laitonta. Ja minun lapseni eivät ainakaan siellä mädäntyisi juhannukseen asti, tämän raskaan kevään jälkeen. Ehei. Hakisin lomaa lapsilleni, ja sanoisin koululle että pitäkää tunkkinne. Ymmärrän, että moni nykyajan ihminen on niin auktoriteettiuskovainen ja nössö, ettei tällaista päätöstä pystyisi tekemään. Mutta voin kertoa kaikille tässä ja nyt, että minä tekisin. En riskeetaa perhettäni näiden hallituksen tuuliviiri-naisten fiilisten mukaan. THL ei myöskään vakuuta minua, ei sitten pätkääkään. Korruptoitunut koko roska. Ajatelkaa omilla aivoillanne, älkää altistuko aivopesulle. Tästä kriisiajasta huomaa miten pska maa Suomi on. Tuli kieltämättä vähän yllätyksenä minullekin.

Vierailija
175/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opettajilla muutenkin olisi ollut lakon paikka? Lakkoon vaan! T. Koulun siivooja

Vierailija
176/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset itse sairastavat hyvin lievin oirein tai kokonaan oireettomia. Lapset tartuttavat virusta huonosti eteenpäin. Ei ole tiedossa lapsista lähteneitä epidemiaketjua. Koulusulku vähentää koronakuolleisuutta vain 2-4 %.

On törkeä vääryys uhrata lapset tässä tilanteessa. Koulut auki ja juhannukseen saakka. Tämän koronaviruksen kanssa meidän on vain opittava elämään, kunnes rokote saadaan. Eivät voi lapset siihen saakka käydä etäkoulu ja opet olla kotona.

Ja OAJ:lle tiedoksi: se on poikkeuslaki nyt voimassa ja esim hoitajat ja lääkärit joutuvat tekemään todella isoja joustoja työaikojen ja lomien suhteen sen vuoksi. Lakolla (laittomalla sellaisella) uhkailu tässä tilanteessa osoittaa todella huonoa harkintakykyä ja hysteriaa.

Vierailija
177/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahista eikä jaksaa jauhaa.

Lapsemme eivät mene kouluun enää tänä keväänä.

Vierailija
178/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin ahdistaa. Perheessämme on myös vauva. Mitä jos koululainen tartuttaa vauvaan koronan? Tai kuka hoitaa vauvaa, jos me vanhemmat saamme koululaiselta tartunnan? Isovanhemmat ovat riskiryhmää eivätkä voi auttaa vauvanhoidossa.

Tai talo syttyy palamaan tai jäätte kaikki auton alle tai saatte sydärin hermostuksen seurauksesta.

Kylläpä täällä on empaattista porukkaa. Koronaan kuolleet ja tehohoitoon joutuneet ovat teille vain lukuja. Siihen kuolleet lapset ja nuoret vain yksittäistapauksia. Jotkut sen sijaan ymmärtävät, että hekin olivat ihmisiä ja läheisiä ja rakkaita joillekin.

Aika monen rakkaat jäävät nyt hoitamatta koronan takia esim. mielenterveyspotilaat. Jokainen itsemurhan tehnytkin on jonkun läheinen.

Ai, en tiennytkään että kouluissa myös hoidetaan mt-potilaita? Opettajat vissiin hoitavat siinä opetustyössä sivussa. No kas kummaa, kun on kauhea kiire saada se lähiopetus auki.

Tsemppiä kaikille opettajille! Olen aina arvostanut työtänne, mutta en ole tajunnutkaan kuinka merkittävässä roolissa olette hoitamassa sekä mielenterveyspulmia että sosiaalipuolen töitä. Tästä ketjusta huomaa, että olette äärettömän tärkeä ammattiryhmä, koska ihmiset suorastaan luhistuvat ja psyyke ei kestä lapsilla eikä vanhemmilla ilman teidän apua jokapäiväisessä arjessa. Fyysisellä terveydellään ei ole mitään merkitystä eikä vakavalla tartuntataudilla, koska pollat hajoaa näköjään näin nopeasti kotona oloon.

Vierailija
179/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiopetukseen riittää pelkkä ilmoitus koululle.

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus

Vierailija
180/533 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkäreillä on suosituksensa kanssa oma lehmä ojassa. He eivät halua olla eturintamassa auttamassa koronapotilaiden hoidossa vaan haluavat päästä takaisin lasten tautien pariin. Nyt ei lapset käy lääkärissäkään. Koulut halutaan avata, että lastenlääkärit pääsee takas normaaliin työhönsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän