Työnantajani haluaa jatkuvasti hyödyntää korvauksetta minun laitetettani
Ostin jonkin aika sitten itselleni erään tuotteen, jota hyödynnän harrastuksissani. Tuote oli kallis ja vastaa yhtä kokonaista kuukausipalkkaani. Vastaavanlaisen tuotteen hankinta on ollut ajankohtaista työpaikalleni (pienelle yritykselle, jossa työskentelen) jo jonkin aikaa.
Heti tuotteen ostettuani työnantajani alkoi pyytämään minua hyödyntämään tätä työssäni. Minulla ei olisi ongelmaa lainata tuotetta ystävänä ystävälle (pieni yritys ja ihan hyvä kaverihenki työntekijöiden ja yrittäjän välillä), mutta en oikeasti suoraansanottuna ostanut tuotetta yrityksen käyttöön (käytännössä siis ilmaiseksi) ja on todella ilmiselvää, ettei yrityksellä ole nyt aikomustakaan hankkia vastaavaa itselleen, koska minulla sellainen nyt hankittuna on.
Yritin vinkata erään tarjouksen kautta, että nyt olisi sama tuote hyvällä hinnalla ja vastaukseksi sain "kiva kun muistutit, voidaan hyödyntää sitä sinun tuotettasi ajalla x!". Miten ihmeessä voin sanoa suoraan töksäyttämättä (kun ei näemmä hienovarainen vihjaus auta), että yrityksen tulisi ostaa oma tai korvata tuotteen käyttö minulle jotenkin (sisältää kuluvia osia)? :/
Ärsyttää jo valmiiksi, että asiasta mainitsemisen jälkeen alkaa todennäköisesti ihme v*ttuilu suurten huokausten saattelemana.
Kommentit (22)
En lainasi kameraa jonkun muun käyttöön. Ehkä käytyäisin töissä omaa hyvää, jos itse vastaisin kuvista ja kuvien laadusta. Sanoisin suoraan mutta kauniisti, että firman olisi aika hankkia oma. En edes vuokraisi omaa hyvää kamerani muille.
Vaikea kuvitella tilannetta jossa antaisin työnantajan käyttää minun itselleni ostamaa ja maksamaa harrastusvälinettä. Joku yksittäinen hätätila vielä menisi mutta jatkuvaa käyttöä, ja vielä noin törkeästi ilmaistuna niin ei.
Ap:nkin kannattaisi nyt viimeistään opetella sanomaan ei. Entä jos kamera menee rikki tai häviää, korvaako työnantaja? Tiedät itsekin, sun vahingoksi jää eli et tule saamaan korvauksia.