Pitkäaikaistyöttömille voitaisiin alkaa myöntää eläkkeitä työttömyyden perusteella
Kansalaispalkkaa parempana vaihtoehtona pitäisin, että ihmisille myönnettäisiin eläke työttömyyden keston perusteella, ilman lääketieteellisiä syitä, sosiologisin perustein. Kulut eivät tässä mallissa nousisi yhtään, mutta yhteiskunnan hyvinvointi paranisi ja byrokratia vähenisi. Sanotaan vaikka kolmen vuoden yhtäjaksoisen työttömyyden jälkeen eläke.
Tällainen olisi loogista sillä ihmisiä myös palkataan samoin perustein, työttömyyden keston eli lyhyyden, ehjän ceeveen perusteella. Näin työttömyyden kesto muuttuu eläkeperusteeksi. Peruste mikä estää ihmisen työllistymisen, täytyy voida olla myös eläkeperuste. Pois lukien alkoholismi, huumeidenkäyttö ja vastaava itsetuhoisuus.
Sääntöjen täytyy elää yhteiskunnan mukana. Ennen pitkäkään työttömyys tai ihan vain pelkkä työttömyys, ei ollut työllistymisen este kuten nyt. Koko ajatus olisi ollut täysin absurdi 1980-luvulla, hylätä työnhakija koska hän on työtön. Pykäläviidakkomme ja ajattelumme on yhä tuolta ajalta, jolloin kaikkia terveitä yksilöitä pidettiin potentiaalisina työllistymään. Nykyäänhän emme enää pidä, mutta se ei näy pykälissä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin työtön.
Miten? Jos saisi samat tuet kuin nyt ilman byrokratiaa niin miten se voisi maksaa enemmän? Sitäpaitsi säästöjä tulisi myös vähentyneinä lääkäri käynteinä, mielenterveyden ongelmat myös vähentyisi.
Eiköhän se lääkärin tukien maksaminen katsota oikeutetuksi, jotta ihminen saataisiin vielä kuntoutettua takaisin töihin (ei maksaisi yhteiskunnalle niin paljon). Se osa jota ei saada kuntoutettua ja kuntoutus ei tuota tuloksia laitetaan työkyvyttömyyseläkkeelle. Tässä ongelma vaan on se, että kun kaikki työkyvyttömät ei tunnu pääsevän työkyvyttömyyseläkkeelle.
Olen 34v ja työtön 18v lähtien työt kun eivät ole ikinä kiinnostaneet. 1000€ olis ihan hyvä eläke.
Kerran kokeiltu että 60v. pääsi eläkkeelle jos ollut pitkään työtön.
Tässä iässä ei saa muutenkaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto pitkäaikaistyöttömien työllistymisen parantamiseksi voisi olla se, että CV:t kiellettäisiin laissa. Tällöin huono CV ei enää estäisi työllistymistä.
Tai sitten työkkäri voisi järjestää kursseja, missä työttömiä opetetaan uskottavasti väärentämään CV:nsä.
Tässä asiassahan moni kansanedustaja on jo näyttänyt omatoimista esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen maksaa yhteiskunnalle enemmän kuin työtön.
Tää on taas joku jossa on sotkettu vanhuksien ja sairaiden terveydenhoitokulut yhtälöön.
Eläkeikää pitäisi tosiaan aikaistaa, koska iäkkäämpiä työnhakijoita syrjitään. Nuorempiinkin kohdistuvat vaatimukset työhön kuin työhön ovat niin korkeat, että on periaatteessa työkykyisiä ihmisiä, jotka eivät luontaisten ominaisuuksiensa vuoksi tule koskaan palkatuiksi. Pitää olla edustava olemus ja hyvä ulosanti. Monissa yksinkertaisissakin suorittavissa töissä työtahti on sellainen, että jos on vähänkin jotain kremppaa niin ei pysty ainakaan kokoaikatyöhön. Tulisi varmasti edullisemmaksi vapauttaa tällaiset ihmiset virastopyörityksestä.
Koulutukseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn pitäisi panostaa. Koulutuksessa ohjaukseen ja yksilöllisten erojen huomioimiseen. Ammatillisessa koulutuksessa vähemmän etäopetusta ja työharjoitteluun panostaminen niin että varmistetaan harjoittelijan ohjaus ja oppiminen työpaikalla, eikä vain hylätä epävarmaa nuorta ihmistä työpaikalle, jossa kukaan ei ehdi tai halua ohjata. Asia joka on harmittavan yleinen, mutta josta ei puhuta on, että nuoret saavat lannistavia kokemuksia työharjoitteluista. Hyvin sujunut työharjoittelu taas nostaa huonoilla sosiaalisilla taidoilla varustetun nuoren itsetuntoa ja motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minunkin mielestäni tälläiset jo 60 :set tai yli voisivat päästä eläkkeelle.
Kyllä. Näinhän asia hoidettiin vielä 70-80 luvuilla. Minä olen itse ollut 3v työtön ja 41v yhtenäistä työuraa takana. Pääsen itse eläkkeelle vuoden päästä. Ei haittaisi päästä jo nyt mutta hyvä näin. Työeläkeläiset kuluttavat enemmän kuin pienillä työkkärikorvauksilla eläjät.
Työnantajien pitäis tehä reality checkki.. Suuri osa vaatimuksista duuniin on totaalisen naurettavia ja monen homman oppis suht nopeasti kun annettais vaan hieman aikaa mut pitää tyyliin olla Tradenomi et pääsee Elisalle myyjäks, onko järkee..
Lisäks valtiolla vois olla "suojatyöpaikkoja" vaikeasti työllistyville tyydyttävällä liksalla. Sekin on parempi kuin maata kotona ja monelle tämä olis varmasti ponnahduslauta muihin hommiin kun vaan enste pääsis vähän vauhtiin. Mut kun tää maa on idioottien ja moraalttomien johtama..
Olisihan se ollut jännää päästä eläkkeelle alle 25-vuotiaana.
Kansalaispalkka. Sillä on tultava toimeen, mua ei kiinnosta miten, jos työt ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka. Sillä on tultava toimeen, mua ei kiinnosta miten, jos työt ei kiinnosta.
Mua taas kiinnostaa, että mistä kaikille löytyy palkkatyötä?
Juu,kyllä maksaa VEROJA,enemmän,kun työtön/tai työläinen.