Miksi hoitajaopintoihin hakevilta kysytään kiusaamiskokemuksista?
Kommentit (51)
On muutenkin todella henkilökohtaisia kysymyksiä. Ahdistavaa. Jättäisin varmaan kouluun haun kesken.
Aika erikoista. Väheneeköhän siitä pisteet jos vastaa kyllä?
Sitä käytetään pohjana haastattelussa.
Tuohon jos vastaa rehellisesti, voi haastattelussa olla kylmää kyytiä. Saatetaan esim. yrittää selvittää miten olet päässyt kiusaamisesta yli, vaikka asia ei kuulu heille, eikä selviä ihan muutaman minuutin kuulustelulla.
Olen kuullut muutaman aika karmivan esimerkin psykologian soveltuvuuskokeista (niitä vielä muutama vuosi sitten järjestettiin muutamassa kaupungissa).
Silloin kun minä hain lähihoitajaksi vuonna 2010 niin kirjallisessa kokeessa ei ollut tuollaista osiota.
Kiusaamisesta ei kysytty missään vaiheessa.
Sairaanhoitoalallahan on tunnetusti kiusaajia töissa aika paljon. Ei kaikkialla, mutta netin mukaan monissa paikoissa. Ehkä yrittävät seuloa kyselyn kautta pois porukkaa, joka kiusaa?
Kiusatut tuskin alkavat kiusata muita. Aika moni kokenut jonkinlaista kiusaamista jossakin vaiheessa. Olennaista on miten on ottanut sen vastaan. Ja miten on toiminut, jos on nähnyt, kun jotakin muuta kiusataan. Puuttumatta jättäminenhän on kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä hain lähihoitajaksi vuonna 2010 niin kirjallisessa kokeessa ei ollut tuollaista osiota.
Ei kysytty tuossa linkatussakaan lomakkeessa. Ehkä se oli ao:n omassa päässä.
Kiinnostaisi tietää, minkälaisilla painotuksilla lomakkeen eri kohdista pisteitä annetaan. Onko esim. tavoitteena karsia empaattisimpia hakijoita pois koko ajan kylmempiä ja kovempia arvoja edustavalta hoitoalalta, mikä tulee esiin mm. ikääntyneiden kohtelusta hoivakodeissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
My bad, oli se siellä alhaalla sittenkin. Mitä väliä sillä on? En mä alkaisi miettimään mitä joka kohdalla haetaan vaan vastaisin rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitoalallahan on tunnetusti kiusaajia töissa aika paljon. Ei kaikkialla, mutta netin mukaan monissa paikoissa. Ehkä yrittävät seuloa kyselyn kautta pois porukkaa, joka kiusaa?
Kiusatut tuskin alkavat kiusata muita. Aika moni kokenut jonkinlaista kiusaamista jossakin vaiheessa. Olennaista on miten on ottanut sen vastaan. Ja miten on toiminut, jos on nähnyt, kun jotakin muuta kiusataan. Puuttumatta jättäminenhän on kiusaamista.
Aika usein kiusaaja on myös kiusattu.
Kiusattu voi kehittää narsistisen persoonallisuushäiriön. Tai kiusaamiskokemus johtuu siitä, että on narsisti. Kiltti_geijothan aina väittää, että naiset kiusaa, vaikka itse kiusaavat.
Kysymyksillä kartoitetaan kriisinsietokykyä ja valmiuksia. Yksittäisellä kysymyksellä ei ole merkitystä vaan kokonaisuudella.
Pyritään erottelemaan kostonhimoiset ja "oikeutta" hakevat insuliinihoitajat ym
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista. Väheneeköhän siitä pisteet jos vastaa kyllä?
Tuskin. Minulta kysyttiin se jälkeen kuinka olen päässyt kokemuksistani yli, ja siihen sitten vastasin väärin (koska en ollut vielä päässyt yli ollenkaan).
Lukiossa meille kerrottiin, että sairaanhoitaja-opintoihin kannattaa pyrkiä myöhemmin uudelleen, koska pieni kypsyminen voi muuttaa tilanteen ratkaisevasti.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä jo kysyttiin sairaanhoitajaksi haluavilta.
Minulta tivattiin monta kertaa, miksi ylioppilaaksi valmistumisen ja korkeakouluhaun aikavälillä on niin monta vuotta, vaikka siellä lukee, että olen opiskellut toista alaa ja ollut koko ajan töissä. Kyseltiin olenko mm. ollut sairaslomalla tuon ajan ja käytäntö huumeita tai käytinkö nuorempana. Tämä siis AMK:n soveltuvuuskokeissa psykologin haastattelussa. Yritettiin varmaan vaan ärsyttää, mutta en tiedä täyttikö se todella tuon haastattelun tarkoituksen. Hain siis fysioterapeutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, minkälaisilla painotuksilla lomakkeen eri kohdista pisteitä annetaan. Onko esim. tavoitteena karsia empaattisimpia hakijoita pois koko ajan kylmempiä ja kovempia arvoja edustavalta hoitoalalta, mikä tulee esiin mm. ikääntyneiden kohtelusta hoivakodeissa
Sain huonon soveltumattoman arvion siinä kohtaa missä kysyivät kuinka dominoiva ihminen olen. En ole dominoiva ollenkaan. Toki ammatissani tiedän faktat ja toimin sen pohjalta.
Huono psykologinen testi. Läpäisin kaiken muun. Aloittajan testistä en tiedä.
Hoitotyön pitäisi perustua tieteelliselle näytölle. Hoitajien psykologiset testit ovat niin lyhyitä ja pintapuolisia, ettei niistä selviä lainkaan ihmisen luonne tai psyykkeen kestävyys. Eli päätös kouluun pääsystä perustuu humpuukiin. Mun mielestä se on aika huvittavaa. Hyviä hakijoita jää pois matkasta ja ne koulukiusaajasekakäyttäjät saa opiskelupaikan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitotyön pitäisi perustua tieteelliselle näytölle. Hoitajien psykologiset testit ovat niin lyhyitä ja pintapuolisia, ettei niistä selviä lainkaan ihmisen luonne tai psyykkeen kestävyys. Eli päätös kouluun pääsystä perustuu humpuukiin. Mun mielestä se on aika huvittavaa. Hyviä hakijoita jää pois matkasta ja ne koulukiusaajasekakäyttäjät saa opiskelupaikan.
Miten vartissa saa selville kenenkään mielenhäiriötä? Yhden päivän kyllä pystyy tsemppaamaan, siinä ei terävinkään haukka saa selvää, että vastassa onkin täysi psykopaatti.
Hoidokkina voitolla niin v..maisia, tunkeilevia ja ahdistelevia ihmisiä, etteivät herkät pärjää.