Erosin narsistista, voinko enää koskaan olla onnellinen kaiken pahan jälkeen?
Nyt pitäisi aloittaa oma uusi elämä ja kaikki tunteeni on ihan solmussa. Voiko koskaan enää olla onnellinen tämän kaiken pahan jälkeen? Olen kuin rypistetty paperi
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti voi myös hyvitellä omia tekojaan osallistumalla kuluihin omaa osuuttaan suuremmalla summalla, samalla kietoen uhrin yhä syvemmälle manipulaation verkkoon. Kun narsisti jää kiinni teoistaan, saattaa hän selitellä tekojensa oikeutusta ja aivan pokkana sanoa, että on tavallaan hävittänyt tekonsa ”maksamalla” tai osallistumalla enemmän. Vaikka tilanteessa olisi sovittu mitä.
Hyvittely on tyypillistä. Ensin käyttäydytään huonosti, sitten hyvitellään. Ja sama toistuu uudestaan ja uudestaan.
Kyllä! Se on se kierre, johon jää koukkuun. Ja poiketen Iltalehtien "Näin tunnistat narsistin" hötöstä, narsisti voi ihan hyvin pyytää anteeksi. Toki, anteeksipyyntö ei ole aito vaan osa esitystä. Narsisti sanoo ja valehtelee ihan mitä tahansa saadakseen haluamansa.
Koettu on. Anteeksipyyntö saattaa kuulostaa täysin vilpittömältä, mutta sitä se ei koskaan ole. Narsistilla on aina joku taka-ajatus.
Onko tyypillistä narskua sellainen että kehuu koko ajan kumppanilleen miten häntä katsotaan halukkaasti joka puolella ja kaikki flirttailee hänelle kun on niin haluttava? Ja kehuu eksiään myös..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen kuullut itsestä leviteltävän, että se (eli minä) joka on lähtenyt narskun luota, on mielenterveyshäiriöinen. Narsistin lempiselitys kaikkeen.. Aika paljon (lue: kaikki) hänen ympärillään ollut elämän mittaan niitä mielenterveyshäiriöisiä :D
Tämä on vakio. Eksien mustamaalaaminen ja monta "hullua" eksää ja entistä kaveria on hälytysmerkki jo alussa. Jos lähdet hovista tai suhteesta, sinut haukutaan ihan kaikille, sinusta levitetään jouruja ja kaikki asiat, joissa olet ikinä uskoutunut narsistille on vapaata riistaa. Niitä tullaan vääristelemään, liioittelemaan ja osa jutuista on ihan narsistin omaa keksintöä. Narsisti on omassa mielessään ja hauraassa egossaan niin korvaamaton ja hieno ihminen, että kaikki jotka hänen luotaan lähtevät ovat sekaisin ja väärässä. He ansaitsevat rangaistuksensa.
Muuten, joidenkin asiaan perehtyneiden psykiatrien mukaan narsistiseen persoonallisuushäiriöön liittyvät harhakuvitelmat ja vääristymät voivat pahimmillaan olla yhtä vaikeita kuin psykoosisairauksissa.[/quote
"sä olet sekaisin" tuli tutuksi
Vierailija kirjoitti:
Onko tyypillistä narskua sellainen että kehuu koko ajan kumppanilleen miten häntä katsotaan halukkaasti joka puolella ja kaikki flirttailee hänelle kun on niin haluttava? Ja kehuu eksiään myös..
On. Myös jatkuva ”törmääminen” julkkiksiin ja ”tärkeisiin kontakteihin” kuuluu kuvaan. On se sitten kuka tahansa, narsku hakeutuu ”kätteleemään ja tekemään tuttavuutta”. Kohde on aina ”ilahtunut” - kukapa ei olisi, ajatella, narsku on huomioinut hänet! Mutta joo, tuttua huttua. Todellisuudessa kaikki hänen saamansa (tai keksitty) huomio tulee siitä, että hän tuppautuu tyrkkynä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen kuullut itsestä leviteltävän, että se (eli minä) joka on lähtenyt narskun luota, on mielenterveyshäiriöinen. Narsistin lempiselitys kaikkeen.. Aika paljon (lue: kaikki) hänen ympärillään ollut elämän mittaan niitä mielenterveyshäiriöisiä :D
Tämä on vakio. Eksien mustamaalaaminen ja monta "hullua" eksää ja entistä kaveria on hälytysmerkki jo alussa. Jos lähdet hovista tai suhteesta, sinut haukutaan ihan kaikille, sinusta levitetään jouruja ja kaikki asiat, joissa olet ikinä uskoutunut narsistille on vapaata riistaa. Niitä tullaan vääristelemään, liioittelemaan ja osa jutuista on ihan narsistin omaa keksintöä. Narsisti on omassa mielessään ja hauraassa egossaan niin korvaamaton ja hieno ihminen, että kaikki jotka hänen luotaan lähtevät ovat sekaisin ja väärässä. He ansaitsevat rangaistuksensa.
Muuten, joidenkin asiaan perehtyneiden psykiatrien mukaan narsistiseen persoonallisuushäiriöön liittyvät harhakuvitelmat ja vääristymät voivat pahimmillaan olla yhtä vaikeita kuin psykoosisairauksissa.[/quote
"sä olet sekaisin" tuli tutuksi
Oi kyllä! ”Et Ole Normaali!” ”Mene Hoitoon!”
Kuriositeettina: minä _olin_ jo terapiassa puhumassa hänen hulluudestaan ja kiusaamisestaan.
Itseasiassa narsku ei kovin usein kerro exien olleen mt-ongelmaisia, koska silloin uusimmasta uhrista olisi vaikeaa taas tehdä sellainen. Se, että sama ihminen törmää jatkuvasti mt-ongelmaisiin on niin suuri red flag, että uudet tuttavuudet alkavat olla varovaisia.
Todennäköisempää on, että narsku tekee uhristaan vain hänen kanssaan kahden kesken mt-ongelmaisen ja muille kertoo ihan muuta tarinaa. Kun uhri sitten yrittää hakea tukea yhteisiltä tutuilta tai kertoo kauheuksista, on uhri helpompi luokitella valehtelijaksi ja mt-ongelmaiseksi mustamaalaajaksi, kun narsku ei itse ole koskaan julkisesti haukkunut exäänsä hovilleen tai yhteisille tutuille.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa narsku ei kovin usein kerro exien olleen mt-ongelmaisia, koska silloin uusimmasta uhrista olisi vaikeaa taas tehdä sellainen. Se, että sama ihminen törmää jatkuvasti mt-ongelmaisiin on niin suuri red flag, että uudet tuttavuudet alkavat olla varovaisia.
Todennäköisempää on, että narsku tekee uhristaan vain hänen kanssaan kahden kesken mt-ongelmaisen ja muille kertoo ihan muuta tarinaa. Kun uhri sitten yrittää hakea tukea yhteisiltä tutuilta tai kertoo kauheuksista, on uhri helpompi luokitella valehtelijaksi ja mt-ongelmaiseksi mustamaalaajaksi, kun narsku ei itse ole koskaan julkisesti haukkunut exäänsä hovilleen tai yhteisille tutuille.
Tekevät juuri niin kuin kokevat tarpeelliseksi. Minusta levitellään asioita jotta osaamiseni ammattissani nähtäisi mahdollisimman huonossa valossa. Tämä oli muutenkin tosi tyypillistä "minun" narskulle kun puhui ihmisistä. Totuus oli se, että narsku oli itse se epäonnistunut ja ongelmanratkaisukyvyt oli hyvin puutteelliset/impulsiiviset. Ja tämä narsku nimenomaan hoville selosti, että mulla on mielenterveysongelmia. Samaa jankuttanut eksistään.
Muilla kokemuksia aivan älyttömästä mustasukkaisuudesta narsistilla?
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on että narsisti ylikorostk ettei voisi ikinä olla minusta mustasukkainen, en ole sen arvoinen, maailma on pullollaan minua kauniimpia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on että narsisti ylikorostk ettei voisi ikinä olla minusta mustasukkainen, en ole sen arvoinen, maailma on pullollaan minua kauniimpia naisia.
Tukiko muu toiminta tätä lausuntoa? Oman kokemukseni mukaan sanovat toista mutta tekevät useimmiten toista.. Eivät tajua että jäävät kiinni pienistä käytännön/valkoisista valheista koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiko muu toiminta tätä lausuntoa? Oman kokemukseni mukaan sanovat toista mutta tekevät useimmiten toista.. Eivät tajua että jäävät kiinni pienistä käytännön/valkoisista valheista koko ajan.
Oli silti todella mustasukkainen ja kontrolloiva. Paljon manipuloi asian vuoksi. Oli aika taitava siinä, tajusin vasta jälkikäteen. Myöskään narsisti ei voinut sietää jos joku ihminen sattui kehumaan minua. Heti kun kehuva ihminen poistui alkoi narsisti mollaamaan minua että : ei tuo sinua kehuisi jos tietäisi oikean mädän totuutesi. Sairasta. Se ilme mikä kasvoilleen tuli jos minä sain kehuja. Kaikkien olisi pitänyt koko ajan olla kehumassa häntä.
Olet Ap. tulet varmasti olemaan onnellisempi, kun olet päässyt narsistista eroon. Se vie tietysti oman aikansa, mutta kyllä se sieltä tulee.
https://www.narsistienuhrientuki.fi/
Tuolta ainakin siskoni ja yksi kaveri löysi paljon apua elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli silti todella mustasukkainen ja kontrolloiva. Paljon manipuloi asian vuoksi. Oli aika taitava siinä, tajusin vasta jälkikäteen. Myöskään narsisti ei voinut sietää jos joku ihminen sattui kehumaan minua. Heti kun kehuva ihminen poistui alkoi narsisti mollaamaan minua että : ei tuo sinua kehuisi jos tietäisi oikean mädän totuutesi. Sairasta. Se ilme mikä kasvoilleen tuli jos minä sain kehuja. Kaikkien olisi pitänyt koko ajan olla kehumassa häntä.
Muakin mollattiin aina "varmuuden vuoksi" ja etenkin niissä asioissa joissa narsu halusi olla parempi kuin minä.
Minun onnekseni tämä narsu on tehnyt sen virheen, että on hakeutunut viime vuosien aikana töihin alalle, jossa liikkuu paljon hänen kunnioittamiaan alan kovia nimiä. Kuvittelee olevansa isokin stara nyt kun kiertää kaupparatsuna näitä paikkoja. Sai ekat potkut jo pari vuotta sitten kun petti työnantajansa. Tullee jäämään yleisesti kiinni siis vielä.. Toivon ainakin. Myönnän olevani jo valmiiksi vähän vahingoniloinen, sen verran ikävää aiheutti omaan elämääni ja vaikuttaa yhä edelleen puheinensa.
Jos uhriutuu narsistin uhriksi ja sitä asiaa pyörittelee päässään vuodesta toiseen, ei eteenpäin pääsekkään. Mutta jos alkaa ymmärtää sen oman osuuden siitä miten näin kävi, saa kiinni omasta vastuustaan ja omasta elämästään ja vi alkaa rakentaa uutta elämää. Kun se "Narsku" meni jo. Jos on kokenut jotakin traumaattista, terapiasta on todellakin hyötyä, varsinkin jos on hyvä terapeutti. Ja esim. kelakorvattua terapiaa kyllä on saatavilla. On ymmärrettävää, että ylipäätään huono ihmissuhteen tai ylipäätään eron jälkeen on kriisi, itsetunto nollissa jne. Mut näitä "Narskujakin" on joka lähtöön. Aika monella ihmisellä on narsistisia piirteitä enemmän vähemmän. Manipuloivaa, narsistista käytöstä on paljon muutakin, kuin se patologinen luonnehäiriö-narsisti, joita ei nyt niin hirveästi taida liikenteessä olla.
Mut se olennainen asia on, että terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei narsistiin haksahda, vaan läheisriippuvainen, tai ns hauras narsisti. Ja molemmat ryhtyvät tähän suhteeseen, koska he itsekin hyötyvät siitä jotakin. Eli heidän omat vaurionsa sopivat yksiin narsistin kanssa. Joten toipuminen alkaa tämän ymmärryksestä, ettei kaikesta huolimatta ole vain osaton, väärinkohtelun kohteeksi joutunut uhri, vaan itsessä on haavoja ja tarpeita, jonka takia itse tällaista suhdetta tarvitsi. Ja uhriutumisen sijaan ryhtyy tekemään työtä niiden omien ongelmien kanssa. Jos puoliso on narsisti, toisellakin osapuolella on todennäköisesti narsistisia häiriöitä- jotka ilmenevät päinvastaisena käytöksenä. Ihminen, jolla elämä on kunnossa, toivottaa narsistisesti häntä kohtelevat ihmisen hevon kuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos uhriutuu narsistin uhriksi ja sitä asiaa pyörittelee päässään vuodesta toiseen, ei eteenpäin pääsekkään. Mutta jos alkaa ymmärtää sen oman osuuden siitä miten näin kävi, saa kiinni omasta vastuustaan ja omasta elämästään ja vi alkaa rakentaa uutta elämää. Kun se "Narsku" meni jo. Jos on kokenut jotakin traumaattista, terapiasta on todellakin hyötyä, varsinkin jos on hyvä terapeutti. Ja esim. kelakorvattua terapiaa kyllä on saatavilla. On ymmärrettävää, että ylipäätään huono ihmissuhteen tai ylipäätään eron jälkeen on kriisi, itsetunto nollissa jne. Mut näitä "Narskujakin" on joka lähtöön. Aika monella ihmisellä on narsistisia piirteitä enemmän vähemmän. Manipuloivaa, narsistista käytöstä on paljon muutakin, kuin se patologinen luonnehäiriö-narsisti, joita ei nyt niin hirveästi taida liikenteessä olla.
Mut se olennainen asia on, että terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei narsistiin haksahda, vaan läheisriippuvainen, tai ns hauras narsisti. Ja molemmat ryhtyvät tähän suhteeseen, koska he itsekin hyötyvät siitä jotakin. Eli heidän omat vaurionsa sopivat yksiin narsistin kanssa. Joten toipuminen alkaa tämän ymmärryksestä, ettei kaikesta huolimatta ole vain osaton, väärinkohtelun kohteeksi joutunut uhri, vaan itsessä on haavoja ja tarpeita, jonka takia itse tällaista suhdetta tarvitsi. Ja uhriutumisen sijaan ryhtyy tekemään työtä niiden omien ongelmien kanssa. Jos puoliso on narsisti, toisellakin osapuolella on todennäköisesti narsistisia häiriöitä- jotka ilmenevät päinvastaisena käytöksenä. Ihminen, jolla elämä on kunnossa, toivottaa narsistisesti häntä kohtelevat ihmisen hevon kuuseen.
Ja tämän näkökulman tarkoitus ei ole väheksyä ap:n tai muiden vastaavaan tilanteeseen joutuneiden kärsimyksiä, vaan nostaa esille se, että toipumisen kannalta on tärkeää lopettaa uhriajattelu, ja saada kiinni siitä, mikä itsessä on se asia, mikä altistaa tuollaiselle ja tehdä sen kanssa töitä. Toki on paljon turvallisempaa jäädä uhrin rooliin syyttelemään "narskua" oman elämän kurjuudesta ja pilaamisesta. Ja niinkin voi tehdä, jos semmoisen valinnan haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit. Tiedän kokemuksesta. Aikaa meni 10 vuotta, mutta nyt olen hyvin onnellinen. Tarvittiin terapiaa, laastarisuhteita, paljon unta, kävelylenkkejä ja puutarhatöitä. Ole kärsivällinen eikä kaikilla varmastikaan mene puolet suhteen ajasta (20 vuoden liitto ja 10 vuoden toipuminen).
Ei kaikilla ole varaa terapiaan.
Narsistien uhrien tuki ry llä on hyvä nettisivusto. Vertaistukea. Ensi hätään saa apua tuolta.
Narsistiset suhteet ovat kuin addiktiot, niistä irrottautuminen vaatii paljon psyykkistä työtä. Etenkin jos haluaa katkaista sisäisen mallin ja kyetä terveempiin, rehellisiin aikuisiin suhteisiin. Valitettavasti narskut ovat taitavia plokkaamaan jo valmiiksi itsetuntohaavaisia kumppaneita, joita on jo lapsena kaltoinkohdeltu. Terveitsetuntoinen haistaa melko pian että tyypissä on jotain outoa. Siksi hidas eteneminen deiteissä on viisasta, narskut haluavat sitouttaa ja koukuttaa heti. Jos haluaa välttyä hyväksikäytöltä on maltti valttia aina uusiin ihmisiin tutustuttaessa.
Narsisti on myös itsetuntohaavainen ja inhoaa itseään. Hän dumppaa kaiken sonnan toisiin. Sitten on niitä jotka on jo kasvatettu roska astioiksi. Tai ainakin manipuloitavissa syntipukeiksi. Nuo ovat oikeasti vaarallisia suhteita mielenterveydelle.
Narskun mykkäkoulu on todellista toisen ihmisen dissausta, sen lisäksi ettei vastaa, lisää usein vielä ettet ole vastauksen arvoinen, et kuitenkaan ymmärtäisi, eikä hänen arvonsa alennu moiseen vastaamaan. Vaikka kysymys olisi ollut tasoa, otatko kahvia vai teetä.
Lisäksi narsistit kääntävät takkinsa heti kun huomaavat vastakkaisen mielipiteen hyödyttävän heitä. Vaikka kesken keskustelun. Eri ihmisten kanssa, paitsi puolison/ykköslähteen kanssa, ollaan aina samaa mieltä (= näin rakennetaan hovi).