Pyöräilin 19 km ja kulutin vain 280 kaloria. Onko järkeä edes harrastaa liikuntaa?!
Olen tehnyt 16-20 km pitkiä pyörälenkkejä, mutta kulutan kaloreita vain 230-280. Ajan nopeudella 16-21 km/h eli en mitään kilpapyöräilijän nopeutta, mutta mielestäni ei mitään mateluvauhtiakaan.
Tunnin reippaalla kävelyllä kaloreita kuluu yhtä vähän.
Kysymys kuuluu, että kannattaako minun harrastaa ollenkaan liikuntaa? Mitä teen väärin?
Kommentit (36)
Liikunta pelkästään liikkumisen takia tuntuu niin pirun tyhmältä. Jos saa tehtyä kasan halkoja tai lumityöt niin on jotain järkeä. Parasta ois kun olis joku oikea fyysinen työ.
Mä juoksin eilen 10 kilsan lenkin ja puhelimen sovellus näytti, että energiaa kului yli 700 kcal. Mulla ei ole juoksun jälkeen koskaan erityisen nälkä (vaikka syön kyllä kevyen aterian sitten myöhemmin, tyyliin sämpylän runsaalla proteiinilisällä), joten kyllä luulisi että tuosta on hyötyä myös painonhallinnan suhteen? Tein päälle vielä venyttelyt, käsilihaksille punttitreeniä ja lopuksi puolen tunnin pilatesohjelman. Sauna ja viinilasillinen kaiken tämän jälkeen, ja oli muuten hyvä olo!
Vierailija kirjoitti:
Liikunta pelkästään liikkumisen takia tuntuu niin pirun tyhmältä. Jos saa tehtyä kasan halkoja tai lumityöt niin on jotain järkeä. Parasta ois kun olis joku oikea fyysinen työ.
Tottahan tuokin mutta se ei ole kaikille oikea vaihtoehto. Työmatkojen ja kauppareissujen osalta korkeintaan.
Liikuntasuoritus lisää energian kulutusta, paitsi suoraan käytettynä energiana, myös lisääntyneen lihasmassan kautta. Lisäksi aineenvaihdunta, siis kulutus, on korkeampaa tuntejakin liikunnan jälkeen.
Liikunta parantaa lihaskuntoa ja tasapainoa, vahvistaa verenkierto- ja hengityselimistöä, parantaa solujen insuliiniherkkyyttä ja auttaa siten verensokerin hallinnassa sekä edistää viskeraalirasvan vähenemistä.
Lisäksi liikunnasta tulee hyvä mieli.
Kaikki tämä edistää painonpudotusta ja terveyttä.
Liikunta ei ehkä paljonkaan kuluta energiaa, mutta silti se auttaa suuresti painonpudotuksessa ja saavutetun painon pitämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuokin mutta se ei ole kaikille oikea vaihtoehto. Työmatkojen ja kauppareissujen osalta korkeintaan.
Joo siis oli ihan vaan se miltä ittestäni tuntuu. Ja monihan tykkää liikunnasta pyöräilystä tai kävelystä. Sitähän kannattaa tehdä mistä tykkää.
On järkeä. Sitä kannattaa jatkaa kunnes sen edut ja merkitys oikeasti aukenevat sinulle. Vinkki: kalorikulutus ei välttämättä ole se juttu...
Ei liikunta laihduta vaan se että jättää sokerin pois. Lopetin kaiken karkinsyönnin (ja jäätelön) kolme vuotta sitten. Paino on pudonnut itsekseen 5 kiloa, enkä edes ole kovin liikunnallinen.
Olen melko pienikokoinen, joten ehkä kulutus selittyy sillä. En myöskään hikoile tai hengästy edes kovassa vauhdissa. Sykettä en ole seurannut, mutta käytän beetasalpaajalääkitystä. Voiko tällainen vaikuttaa?
Ja tuollaiset joidenkin plösökommentit tuntuu vähän ikäviltä, kun yritän kuitenkin elää terveellisesti ja harrastaa liikuntaa enkä ole mikään sohvaperuna. Kunhan vaan mietin, että teenkö liikkumisessa jotain väärin tai pyöräilenkö liian kevyesti, koska pieni kalorinkulutus yllätti.
ap.
Mitähän mahdat tavoitella? Painonpudotusta?
Kyllä se ruokavalion muutos ja syömisen vähentäminen on se pääpointti, millä paino putoaa.
Liikkuminen auttaa sitten siihen, ettei vallan jäykisty ja rapistu, jos vain istuisi päivät pitkät. Ja auttaa tietynlainan liikunta pysymään kiinteänä.
Jaah,minulla on suunnilleen samanlainen kalorinkulutus kuin ap:lla. Olen normaalipainoinen, voishan tässä pari kiloa pudottaa muttei ne liikunnalla taida lähteä, liikun lihaskunnon takia, en laihdutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Painon pudottaminen liikunnan avulla ehkä voimannosto poisluettuna on aika turhaa. Se mitä lautasella on, määrää nouseeko vai laskeeko paino
Voimannosto. :D :D Olisko kuitenkin voimanosto?
Kalorin tarkempaan kulutuksen seurantaan tarvitsee myös sykevyön.
Oletko aivan varma, että lenkki oli 19 kilometriä eikä 19 metriä? Kun vaikuttaa muutenkin olevan nuo mittayksiköt pahasti hakusessa.
Beetasalpaaja vaikuttaa, totta kai.
Omaan silmään tuo sun kulutus on suuri, ei itsellä ainakaan kulu noin paljon.
Sun mittaustapa on myös epätarkka, se selittää.
Vierailija kirjoitti:
Juokseminen polttaa tosi kivasti kaloreita jos sitä haetaan. Jo puolen tunnin lenkillä kuluu n 400 kcal. En ihmettele ettei pyöräily oikeen kuluta, onhan se huomattavasti kevyempää kuin juoksu. Jos pyöräilystä haluaa tehokasta, pitää olla vaihteeton pyörä. Vaihteet tekee hommasta liian kevyttä ja lepposta😊
Et vain tee riittävästi hommia. Kyllä pyörällä saa sykkeet tappiin aivan samalla tavalla kuin muillakin liikuntamuodoilla.
Liikuntaa kannattaa aina harrastaa, oli sitten tarvetta painonpudotukseen tai ei. Minulla ei ole koskaan ollut ylipainoa ja siksi kuvittelin, ettei minun ole tarve harrastaa liikuntaa jos ei huvita. Sitten kerran työpaikan terveystarkastuksessa sain kuulla, että minulla on normipainosta huolimatta kehossa suuri rasvaprosentti ja verenpaine korkealla. Aloin lenkkeillä ja vaikka paino pysyi samana, edellä mainitut viat korjaantuivat ja muutenkin olo parani.