Miksi Lidlin pulloista ja tölkeistä ei edelleenkään saa panttia S-ryhmän pullokoneista?
Tietääkö joku, onko tuolle syrjivälle käytännölle mitään perusteita?
Itse olen menettänyt vaikka kuinka monta euroa lähi-ABC:n (Sale) pullokoneeseen, sillä se nielaisee Lidlin pullot ja tölkit, ryttää ne mutta ei anna panttia. Joidenkin K-kauppojen eteisissä kone on sentään viritetty niin, että se työntää Lidlin pullot takaisin, eikä niele niitä.
Aika törkeää mielestäni, että asiakkaalta otetaan panttitavaraa eikä hyvitetä niitä. Tyypillistä S-mafian toimintaa.
Kommentit (58)
Se olisi ainakin pikku juttu ohjelmoida noihin palautuskoneisiin, että näyttöön tulisi teksti esim. "Ei Palpan pantti" , jos siihen työntää Lidlin pantin. Vaikka se laite sen pantin ottaisikin sisäänsä. Vai toimiiko jo se nyt noin?
Vierailija kirjoitti:
Ei Lidlistäkään saa panttia Alkon pulloista.
Mitä ihmettä täällä taas höpistään?
Älkää nyt sotkeko erittäin simppeliä systeemiä.
Suomessa käytännössä kaikki kuuluvat Palpan piiriin (ehkä jotkut pienet kyläkaupat ei), siis niin Lidlit kuin Alkotkin. Palpan pulloja voi palauttaa kaikkiin Palpan pullonpalautus pisteisiin riippumatta siitä, mistä ne on ostettu. Eli Lidlin voi palauttaa Alkon pulloja ja ja Alkoon Lidlin pulloja. Myös ulkomailta hommattuja pullojakin voit Palpan automaatteihin palauttaa, mutta niistä et saa panttia.
Ainoan poikkeuksen pantillisiin tuotteisiin muodostaa Lidlin muovipullot, joista saa pantin ainoastaan Lidlistä. Kaikki muut Lidlin juomapakkaukset kuuluu Palpan piiriin, eli niistä sa pantin mistä tahansa Palpan automaatista.
Palpan pantilliset pullot ja tölkit tunnistaa siitä kahden nuolen muodostamasta ympyrästä, jonka sisällä lukee se summa, minkä arvoinen kyseinen pullo, tai tölkki on. Näistä siis saa pantin ihan mistä tahansa kaupasta riippumatta siitä mistä ne on ostettu.
Tuliko tämä nyt harvinaisen seiväksi kaikille?
Jos nyt jollekulle jäi vielä tämän ratakiskon vääntelyn jälkeenkin joku asia epäselväksi, niin Palpan sivuilta voitte käydä sivistämässä itseänne lisää: https://www.palpa.fi/
Joskus asiasta keskustelleena: Se, miksi tietty pullokone ei hyväksy muita pulloja johtuu siitä ettei sitä ole koodattu siihen. Koneen sisällä on siis pieni tietokone joka tunnistaa pullot. Se voidaan saada tunnistamaan kaikki tai vain osa. LIDL pullokone hyväksyy kaikki pullot, mutta muiden kauppojen palautusautomaatit ei hyväksy LIDLin pulloja. Se johtuu juuri tästä.
Mikä ihme on täällä mainittu liitinpullo? Jonkinlainen liitoskappale ehkä?
Koska laadukkaat S-kaupat eivät halua lidlin paskapulloja tai asiakkaita tiloihinsa
Canit sovelluksella saa hoidettua pullonpalautuksen helposti! Saa itelle myös osuuden panteista vaikka ei tarvi ite palauttaa niitä. Helsingissä toimii hyvin ja ostajat tulee nopeesti.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa käy itse viemässä ne Lidlin tölkit sinne Lidliin. Vähintäänkin joku kaupan työntekijä tekee itse niin omaan piikkiin. Mukava lisätienesti päivän päätteeksi.
Öö..ei oo mahdollista. Kun tölkin tai muovipullon syöttää palutusautomaattiin niin se kone ruttaa pullon/tölkin ihan pieneksi ja puottaa sen pullo/tölkki pahvilaatikkoon.
Vuosia sitten olin eräällä luennolla jota veti Lidlin aluepäällikkö. Tämä kovasti kehui että nykyään heillä on sellaiset sopimukset että jopa Alkon pullot voi palauttaa heidän myymäläänsä. Esitin sitten hänelle kysymyksen että minkä vuoksi heidän pullojaan ei voi palauttaa muiden ketjujen liikkeisiin. En oikeastaan saanut vastausta kysymykseen vaan kyseinen päällikkö vaan kiemurteli siitä ulos jotenkin.
Joo, et sä varmaan enää tätä vastausta lue mut...
"Kuluja" ei yhestä tölkistä tai pullosta oikeesti juuri tuu.
Kaupat käyttää sähköst pullojärjestelmää, mikä laskee jokasen pullon ja tölkin, siirtää laskutukseen mut aika pienii hilui ne on. Jos käy vahingos palauttaan Lidlin ison pullon S-markettiin ja tahot sen takas, nii ei ne anna sitä takas mut se syy on, että ne haluu pitää sen rahan itellään, mikä on tulos.
Kävin juttuu yhen kauppiaan kans täst. Ei voinu asia häntä yhtään kiinnostaa, ett se oli vahinko. Loppu ostokset sielt. Muuteski olin ajattellu, et ku puhuu hyvää siit kaupast ja kannustaa muitki käymään, kauppias arvostaa ja kanta-asiakasohjelmast tai jostain ees huomaa, et jos kerran pyytää takas jotain, nii ees sen takii, että on paljo antanu sinne, saa ees jonku kupongin tai jonku, mill on jotain hyötyy, jos ei pullo mut ei. Ku sanoin "en mä sit taida oikein käydä teil enää" ni vastaus on "selvä, moi!".
Mut siis ei se mikään iso kuluerä oo. Ne vie ne pullot ja tölkit Lidliin ja saa niistä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa käy itse viemässä ne Lidlin tölkit sinne Lidliin. Vähintäänkin joku kaupan työntekijä tekee itse niin omaan piikkiin. Mukava lisätienesti päivän päätteeksi.
Öö..ei oo mahdollista. Kun tölkin tai muovipullon syöttää palutusautomaattiin niin se kone ruttaa pullon/tölkin ihan pieneksi ja puottaa sen pullo/tölkki pahvilaatikkoon.
Ei ruttaa pantittomia. Olin kerran Lildin palautusautomaattijonossa kun vastapäisen K-Kaupan myyjä, kaupan vaatteet päällä, palautti kaksi jätesäkillistä Lidlin palautuspulloja. Yli 200 euroa veti kaveri omaan tai kauppiaan taskuun asiakkailta saamatta jääneitä panttirahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruttaa pantittomia. Olin kerran Lildin palautusautomaattijonossa kun vastapäisen K-Kaupan myyjä, kaupan vaatteet päällä, palautti kaksi jätesäkillistä Lidlin palautuspulloja. Yli 200 euroa veti kaveri omaan tai kauppiaan taskuun asiakkailta saamatta jääneitä panttirahoja.
no miksi asiakkaat ei vie niitä pulloja sinne minne kuuluu? Ihan oma vikahan se on, jos jää ilman hilujaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep eli Lidl ketju ei oo mukana Suomen Palpa palautusketjussa. Muut kaupat huolii Lidlin pullot ilman panttia ja toimittaa ne muovin keräykseen. Siitä aiheutuu kaupalle kuluja. Eli ole S ja K ketjujen "vika" että niistä Lidlin pulloista ei saa panttia.
Nimenomaan on näiden muiden kauppaketjujen ja PalPan vika että Lildlin pulloista ei saa hyvitystä. Lidl hyvittää palpan pantit. Vastavuoroisesti nuo muut voisivat vetää päänsä ulos prseestä ja hyvittää Lidlin pantit.
Tämä on Lidlin vika, ei muiden kauppojen. Lidl ei suostu noudattamaan samaa panttijärjestelmää muiden kanssa.
Kyllähän nykyään voi palauttaa ristiin noita pulloja ja tölkkejä? Ainakin helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei Lidlistäkään saa panttia Alkon pulloista.
Kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos Suomessa on Lidl jonka muskelit ovat moninkertaiset verrattuna S- ja K- mafioihin. Ilman Lidliä maksaisi ruoka Suomessa varmaan 50% nykyistä enemmän.
Vielä kun saataisiin Aldi niin saataisiin aikaan todellista kilpailua.
Hohhoijaa, vai oikein mafioihin. No sitten pitäisi saada myös ulkomailta halvempaa työvoimaa, jos kerran on ok ostaa Lidlistä paz kaa, jonka tuotot menevät ulkomaille. S- ja K-kaupat ovat sentään suomalaisia.
Aika huima logiikka sulla: raahaat rahasi tuottamaan muita maita paitsi omaasi. No, älä sitten sitten ole käsi ojossa odottamassa Suomesta palveluja ja/tai tukiakaan. Itse asiassa voisit muuttaa täältä pikaisesti pois. Me muut emme halua elättää sinunlaisiasi lokkeja.
Lisää tervettä kilpailua: Aldi ja Carrefour Suomen elintarvikemarkkinoille, tervetuloa!
Miten käy jos yrittää Lidlin automaatteihin palauttaa Palpan pantteja?