Historiafanit: mikä aihe kiinnostaa juuri nyt?
Ja mitä mielenkiintoista olet oppinut aiheesta? Jaetaan kiinnostavia juttuja.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossai Historia-aiheisella maksullisella sivustolla (Tieteen kuvalehti) josta pääsi pätkän lukemaan maksamatta, oli juttu jossa joku oli pitänyt naista 7 vuotta arkussa kidnapattuna ja elossa. Arkku oli kuvan perusteella tilavampi kuin normaali arkku ja siellä oli kai joku alusastiakin? Sitä en päässyt lukemaan. Tietäisikö joku miten se juttu meni?
Ja tämä ei ollut Colleen Stanin tapaus
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/200805217683911
vaan vanhempi.
Kyllä se Historia sivustolla oli juuri toi Colleen Stanin tapaus.
Olen katsonut Areenasta Maailma liekeissä-sarjaa. Ei varsinaisesti mitään uutta 2. MS:sta, mutta mielenkiintoinen ja hyvin tehty.
Olen myös lukenut Minna Canthia. Vaikea on nykypäivän ihmisen ymmärtää hänen kuvaamaansa absoluuttista ja nöyryyttävää köyhyyttä. Mikä valtava harppaus nykyiseen maailmanmenoon.
Henrik VIII vaimoineen on ollut kestoaihe ko vuosia minulla ( Susipalatsista alkaen).
Kuuntelen uutta äänikirjaa poliitikko Juha Vikatmaasta, joka kuoli nuorena vuonna 1974. Edesmennyt äitini seurasi politiikkaa ja puhui Juha Vikatmaasta muutaman kerran. Minua kiinnostaa tällä hetkellä Suomen lähihistoria. Ehkä se on myös kaipuuta 70-, 80- ja 90-luvuille, kun olin itse lapsi ja nuori ja koko elämä edessä. Ja äitiäkin on ikävä, vaikka hänen kuolemastaan on pian 27 vuotta.
24. Jatkeena merkittäviin käännekohtiin, joiden jäljet näkyvät nytkin, kuuluu ilman muuta suuri skisma 1054, jolloin idän ja lännen kirkot erkaantuivat toisistaan ja alkoi niiden välinen kilpajuoksu pohjoisen harvaanasuttujen pakana-alueiden valtaamiseksi. Paavi patisti ruotsalaisia etenemään idän suuntaan, ja näin me suomalaiset saimme "läntisen kulttuuritartunnan".
Germaanien alkukodin tiedetään vanhastaan olevan Etelä-Skandinaviassa, josta heitä on valunut vuosisatojen ja -tuhansienkin aikana ennen kaikkea etelämmäs. Ihan viimeisimmät dna- ja kielitutkimukset viittaavat vahvasti siihen, että se germaanien "perimmäisin ja ikonisin" alkukoti sijaitsi Ruotsin Mälarenin alueella. Kiintoisaa.
Kiinnostava keskustelu! Mua harmittaa, kun tykkään historiasta kovasti, mut muisti on niin huono että sellaisen koko ajan karttuvan kokonaiskuvan rakentuminen on hyvin hataralla pohjalla.
Kiinnostaisi tutkia homouden historiaa. Se kun on ollut aikoinaan herrojen huvi. Ja jossain kohtaa homma meni sit ihan toiseen suuntaan. Turun yliopistossa on yksi asiaan perehtynyt tutkija Tom, en muista sukunimeä. Parilla hänen luennollaan olin vuosia sitten, ja oli todella mielenkiintoista. Muistan, että esim oliko se nyt Vatikaanin salaisessa kirjastossa on Valtavasti ikivanhoja dokumentteja, jolla tähän saataisiin hurjasti lisävaloa. Mutta ne on kaiketi iäksi salaisiksi julistettu. Jotain tällaista muistelen.
Merirosvous ja kaikki harhaluulo mitä siihen liittyy, elokuvien ja romaanikirjojen kautta.
Esim. Caribialla merirosvot ryöstivät todella harvoin laivoja, toisin kun elokuvissa. Arvokuljetuksia suojeltiin jo silloin raskaasti. Sen sijaan ryöstely kohdistui uudisasutukseen. Suurin osa Espanian ja Poertugalin hävikistä johtui haaksirikoista ja korruptiosta. Kyllä laivoihinkin iskettiin ja ne mitkä onnistui jäi legendana elämään.
Merirosvot hautasivat aarteita todella todella harvoin. Jos noin tehtiin, sitä ei todellakaan unohdettu sinne ja piirretty kertaa, joka sitten laitettiin julkiseen kiertoon jos joku haluaa mennä onneaan kokeilemaan.
Merirosvot eivät olleet niin ihmisen tasa-arvon kannattajia kun väitetään. Mustaparta toimi myös orjakauppiaana.
Toinen mielenkiintoinen aihe on samurait ja myytit niistä.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän viimeisen tsaarin ajan historia ja syyt, miksi monarkia tuhoutui, ja syyt jotka johtivat helmikuun vallankumoukseen 1917.
Netflixissä oli tästä kiinnostava sarja, ja sitten aloin googletella.
Luen juuri Antony Beevorin kirjaa nimeltä "Venäjän vallankumous ja sisällissota", tuossa kerrotaan alussa juuri miten Venäjän monarkia tuhoutui. Ensimmäinen maailmansota ja valtavat tappiot olivat isossa osassa siinä, myös vallanpitäjien kovat otteet vaikuttivat. Tosin bolšhevikkien valtaanpääsyn jälkeen asiat menivät vielä huonompaan suuntaan ja loivat perustan nykyiselle tilanteelle.
Vierailija kirjoitti:
Olive Oatman, jonka perhe tapettin intiaanien toimesta ja tyttö otettiin orjaksi. Kohdeltiin huonosti, mutta pääsi onneksi toiseen intiaaniheimoon asumaan ja he kohtelivat häntä hyvin! 🙂
Hän oli myös ensimmäinen tatuoitu nainen!!!
Intiaanit tatuoivat tytön leuan :D
Ei ollut ensimmäinen tatuoitu nainen, tatuointeja on tehty tuhansia vuosia.
Eilen tämän sään vuoksi mietin nälkävuosien historiaa ja vähän muistin virkistykseksi kaivelin myös netin syövereistä mustaa valkoiselle, muistin tueksi. Myös jo aikuisen lapsen kanssa juteltiin siitä miten nykyään samanlaiset katovuodet eivät tietenkään samanlaista tuhoa aiheuttaisi. Noina vuosina meidän silloisesta kahden miljoonan hengen kansasta, kuoli nälän ja kulkutautien vuoksi 270 000 ihmistä.
Muutama vuosi sitten lukemani Aki Ollikaisen kirja Nälkävuosi on sellainen kirja, joka aina välillä vieläkin palaa mieleen. Otan mielelläni vastaan kirjavinkkejä tuosta ajanjaksosta.
Olen oppinut, että ns. virallinen historiankirjoitus ei ole luotettavaa vaan hyvin usein vääristelyä ja valhetta. Oikeampi tieto tulee valtavirran ulkopuolelta olevista lähteistä. Esimerkiksi, egyptologia väittää pyramideja faaraoiden haudoiksi. Tosiasiassa yhdestäkään pyramidista ei ole koskaan löydetty muumioita tai muutakaan hautaamiseen viittaavaa.
Nälkävuosien seuraksi tutkin myös vähän lääketieteen historiaa, kun katsoin Areenasta Charité-sarjaa ja halusin tietää enemmän Robert Kochista, mikrobiologian uranuurtajasta ja nobelistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olive Oatman, jonka perhe tapettin intiaanien toimesta ja tyttö otettiin orjaksi. Kohdeltiin huonosti, mutta pääsi onneksi toiseen intiaaniheimoon asumaan ja he kohtelivat häntä hyvin! 🙂
Hän oli myös ensimmäinen tatuoitu nainen!!!
Intiaanit tatuoivat tytön leuan :DEi ollut ensimmäinen tatuoitu nainen, tatuointeja on tehty tuhansia vuosia.
Valkoihoinen nainen.
Viiskytluvun kommunistit ja nousu sekä itsetunnon kohotus kolketluvulta niihin päiviin asti, kun osat vihdoinkin vaihtui.
Vierailija kirjoitti:
Viiltäjä-Jackin uhreista vain yksi oli täyspäiväinen prostituoitu. Muut olivat silloisten olosuhteiden uhreja, jossa köyhillä alkoholisoituneilla naisilla ei ollut turvaverkkoja.
Tästä yllätyin itsekin, kun luin sen kirjan noista uhreista. Ne muutkin ehkä satunnaisesti myi itseään rahasta, mutta pääosin olivat vain köyhiä ja päihdeongelmaisia. Viimeisin oli selkeä ammatin harjoittaja ja "laadukaskin", koska oli nuori ja vielä hyvännäköinen. Päässyt "työssään" mm. Ranskaan asiakkaan mukana. Samalla hänen taustansa oli ainoa, josta ei oikein löytynyt mitään tietoa.
Kiinnostaa Suomen pyöveleiden historia osana oikeudenkäytön historiaa. Moni rikollinen vältti itse mestatuksi joutumisen ryhtymällä itse pyöveliksi. Kuitenkin moni pyöveli sittemmin teki rikoksen jotta päätyisi lopulta itse mestauspölkylle.
Aleksanterinleivos. Muissa maissa samantyylinen leivos mutta eri nimellä. Olisi kiva maistaa.