Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi perheen voi perustaa vasta sitten kun "kaikki on valmista"?

Vierailija
25.04.2020 |

Lasten hankkimista viivytellään nykyään usein siihen asti, kunnes "kaikki on valmista", mutta se voi olla jo myöhäistä hedelmällisyyden kannalta. Lapsen saamiseksi joudutaan ehkä menemään hedelmällisyyshoitoihin, jos apua on niistäkään, rahaa ainakin niihin saa kulumaan. Toivottu lapsilukukaan ei välttämättä toteudu.

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/synnytysian-ja-hedelmalli…

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ei varmaan saa IKINÄ katsoa telkkaria, koska joku päättelee siitä heti: arvasinpas, se on työtön siksi, että on niin laiska että kaikki aika menee tv:n katsomiseen!

Näillä asioilla on yhteys, joten turhaan vouhkaat.

Sikäli kuin huomaan niin aika moni palstalainen "argumentoi" tyyliin no eikö ikinä saa tehdä sitä ja tätä. Eihän tästä ole kyse. Jos aktiivinen työnhakija katsoo yhden tunnin illassa telkkaria, en näe tässä mitään ongelmaa. Jos passiivinen ja turhan valikoiva työnhakija katsoo koko illan telkkaria, näen tässä ongelman. Moni palstan argumentti noudattaa kaavaa "enkö saa edes yhtä makeista syödä t. söin koko makeispussin kahteen kertaan". Eli aika paha selfdenial menossa tässä. Epärehellisyys itseä kohtaan faktojen suhteen kostautuu ja siitä on turha syyttää koko muuta yhteiskuntaa. Moni tämän lukija tietää tämän ja silti sulkee sen mielestään ja alaklikkaa. Se ei ole minun vikani. Se on teidän vika. Saatte itse maksaa siitä.

Kyllä toi "eikö ikinä saa" on aika hyvä kysymys näille, jotka ovat jo päättäneet millaisia työttömät ovat. Koska nämä tietämättömät tuomitsijat tulkitsevat kaiken todisteena siitä, että ennakkoluulo osui oikeaan. Siksi työttömänä saa varoa, mitä suustaan edes päästää, koska kaikki tulkitaan kärjistäen. Nytkin alat selittää mulle jotain että "se on teidän vika", eli uskot olevasi kaikkitietävä ihmisestä, jolta olet nähnyt internetissä yhden kommentin. Dunning-Kruger...

Kyllä nyt haisee huonon ajankäytön puolustelu ja kauas. Et millään tavalla kommentoi sitä, millainen aika on kohtuullista käyttää oman tilanteen parantamiseen. Kunhan vain saa katsoa sitä leffaa siellä sohvalla niin muulla ei mitään väliä. Häpeäisit.

Vierailija
42/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hyvä työpaikka isossa firmassa. Firma kaatui äitiyslomani aikana. Tuli elämään kaikenlaista, mitä ei osannut ennalta arvata ja aavistaa, niin että jouduimme luopumaan siitä talosta. Tontti oli jo varattu, piirustukset tehty ja rakennuslupa saatu. No eipä esikoinen, joka oli tuolloin 1,5-vuotias, olisi siihen suunniteltuun lähikouluun mennytkään. Meni myöhemmin erityiskouluun. Ei ollut mitään poikkeavaa havaittavissa tuolloikn vielä, paitsi että puhetta ei tullut, mutta ei se ollut hälyttävää noin pienellä vielä. Täysin normaalia kehitys parivuotiaaksi asti ja sanojakin oli silloin jo muutama. No kuoli vielä äitikin yllättäin ja piti auttaa isää, joka romahti täysin. Se oli oma valinta, olisin voinut olla itsekäs ja sanoa, että pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä faktat kaikista tapauksista. Yksi tuttavapariskuntani on laiskotellut, heräillyt koko kaksikymppisensä myöhään, kaljoitellut, parantanut kavereiden kanssa juttelemalla maailmaa ja lukenut romaaneja ja katsonut tv-sarjoja sillä ajalla, jolla olisi pitänyt rakentaa omaa taloudellista pohjaa ja itsenäisyyttä. Sitten he lopulta löysivät itsensä siitä tilanteesta, että tuloja ei nyt vain ole kovin paljon, kun heidän ansioluettelonsa ei oikein pärjää työnhaussa. Mitä siis tehdä tässä tilanteessa? No aletaan yrittää lasta koska me halutaan sellainen! Oh my frigging god.

Tämä on vain yksi tapaus, mutta minusta ei olisi kaukaa haettua, että tällaisia on muitakin väestön joukossa.

Öh eli eivät täytä sinun näkemystäsi elämästä ja siksi heillä on asiat huonosti? Heidän näkökulmasta sinä olet otsasuoni kireänä suorittanut elämääsi koska johonkin (minne?) on ollut kiire ja tarpeellisia (niin mitä?) asioita pitää hankkia ennen kuin.. mitä? Minä en koskaan olisi halunnut käyttää 20-30v ikävuosia kuten sinä, ja se on ihan tietoinen päätös.

Ok, kenenkäs lompakosta sinä tyhjennät? Pointti oli lähinnä se, että aikuinen ihminen ei rakenna elämäänsä sille, että haluan tämän ja joku muu kustantaa. Tämä ei ole aikuisen ihmisen hommaa. Tämä on elinikäisen elätin hommaa. Minusta on ihan ok, jos viettää nuoruutensa noin mutta hyväksyy sen taloudelliset seuraukset eikä ole sitten kuppaamassa toisten työn hedelmiä oman laiskuutensa jatkeeksi. En minäkään haluaisi syntyä vanhemmalle, jonka henkilökohtainen vastuuntunto on tuolla asteella.

Öö täh? Missä luki että kukaan sen kustantaa? Huono cv =! työtön. Ihan töissä on käyty.

Kyseiset ihmiset eivät siis saa haluamiansa työpaikkoja, koska heillä ei ole paperilla kaksista näyttöä eikä kyllä kilpailukykyistä osaamistakaan. Ihan ylläri tulos siitä että katseltiin leffoja ne vuodet jolloin olisi se osaaminen pitänyt hankkia. Nyt sitten syyttävät hallitusta ja yhteiskuntaa siitä ettei tueta tarpeeksi elämässä. Ihan sskapuhetta kaikki tuo.

Tästä ei nyt saa selvää että ovatko nämä ihmiset olleet työttömiä? Vai onko kyse siitä että he ovat olleet työssä jota ovat saaneet ja halunneet tehdä ja päälle vielä mokomat olleet tyytyväisiä eivätkä stressanneet ja ahdistuneet? ja nyt ovat oikeasti hankalassa tilanteessa työmarkkinoilla ja sinä yhdistät päässäsi leffankatselun työpäivän jälkeen siihen että laiskoja on oltu. Että olis pitänyt lasta vääntää ja huonekalua nikkaroida ja mennä kasilta nukkumaan?

"Eivät saa haluamiansa työpaikkoja." Eivät saa ja valittavat siitä koko ajan. En saanut tuotakaan työpaikkaa, mutta nyt täytyy katsoa urakalla tämäkin teeveesarja sen sijaan että hankkisin jotain markkinakelpoista osaamista. Kyllä. Juuri näin. Harmi että otat niin henkilökohtaisesti tämän leffojenkatselun. Eihän tämän pitäisi liittyä siihen, mikä on oma suhteesi vapaa-aikaan ja rentoutumiseen. Vai mitä?

Eiköhän se vastaus tullut nyt siinä. Eli eivät ole olleet työttömiä ja suurin ongelma sulla on se, että sä olet kaikki nää vuodet, kun heillä on ollut oma mukava elämänsä, halunnut nähdä, että he saa siitä jonkun ”rangaistuksen”. Ja nyt sä olet sen päässäs keksinyt, ja varsinkin sua ärsyttää että niitä lapsia voikin tehdä ja perheen perustaa, vaikka ei ole peräpukamat paukkuen suorittanut elämäänsä luterilaisella kurilla.

Kerron sulle salaisuuden: kukaan ei tuolla elämän ehtoopuolella saa pokaalia siitä että on herännyt aikaisin, ”kerryttänyt osaamista” 20-vuotiaana ja vaikka mitä muuta. Se ei myöskään tee susta vastuullista vanhempaa että elät yhdellä tietyllä tavalla, ja huolestuttavampaa on että olet tuollainen muiden elämien poliisi omilla kriteereilläsi.

Aikuset ihmiset elää elämää jotka tekee heidät onnellisiksi ja tyytyväiseksi. Ei sellaista jota sinä haluat elää. Jos muiden ihmisten eri tavalla eläminen herättää sinussa noin alhaisia ajatuksia, niin todnäk olet joko kateellinen tai odotat juuri sitä moraalista rangaistusta kun he eivät elä ”oikein” ja se moraalinen rangaistus on todiste että olet itse valinnut oikein.

Lykkyä pyttyyn haasteidesi kanssa. Live a little.

Miten kovaa löit pääsi? Pitääkö tämä nyt tavata sinulle auki? Kyllä, työttömiä. Työttömiä, jotka haaveilivat isosta talosta, kahdesta autosta, lapsista, kaikesta kivasta, mutta jonkun muun olisi pitänyt nähdä vaiva sen eteen. Varmasti hallituksen tai jonkun jossain syytä. Ei minun, koska telkkarista tulee niin paljon mielenkiintoista katsottavaa. Kyllä. TYÖTTÖMIÄ.

Eikös tässä nyt pitänyt keskustella perheen perustamisesta, eikä työttömyydestä? Kyllä noita työttömien haukkumisketjujakin täällä riittää. Voisit siirtyä sinne. 

-eri

Vierailija
44/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1, Siksi koska ei olla valmiita elämään pienessäkään epävarmuudessa(ei kuitenkaan ymmärretä että epävarmuuksia tulee elämän varrelle, teit miten teit)

2, Siksi koska siitä saa kuulla kanssaihmisiltä miten olisi ensin pitänyt olla sitä ja tätä, jos kehtaa tehdä lapsen ennen kuin kaikki on valmista

3, Siksi että voidaan osoitella sormella sitten niitä huonompia ihmisiä jotka ei menneet täsmälleen samaa uraa kuin yhteiskunta, koululaitos, ja vanhemmat, ja heidän myötä myös sinä itse edellyttävät.

Pitääkö tämä nyt taas tavata ulos kaikille? Ketään ei kiinnosta teidän elämän urat jne. niin kauan kun ette johdonmukaisesti kustanna sitä toisten lompakosta. Ihan sama vaikka tekisitte uraa sirkuspellenä Marsin kiertoradalla, jos olette omalla suunnitelmallisella vaivannäöllä tehneet sen mahdolliseksi. Minua ja varmastikin monta muuta ihmistä ei kiinnosta hevonpersettäkään teidän sata ja yksi syytä sille miksi minun pitäisi maksaa teille tämä kaikki. Pää kiinni.

Kenen teidän elämänurat, ja muutenkin wtf? En saa mitään selvää tuosta vastauksestasi. Vastasin itse aloituksen kysymykseen, vastaa siihen äläkä minulle, varsinkin kun vastauksesi on puhdasta sekopäistä ajatuksenvirtaa missä ei ole mitään logiikkaa eikä järkeä. Lääkkeet?

Vierailija
45/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä ei varmaan saa IKINÄ katsoa telkkaria, koska joku päättelee siitä heti: arvasinpas, se on työtön siksi, että on niin laiska että kaikki aika menee tv:n katsomiseen!

Sikäli kuin huomaan niin aika moni palstalainen "argumentoi" tyyliin no eikö ikinä saa tehdä sitä ja tätä. Eihän tästä ole kyse. Jos aktiivinen työnhakija katsoo yhden tunnin illassa telkkaria, en näe tässä mitään ongelmaa. Jos passiivinen ja turhan valikoiva työnhakija katsoo koko illan telkkaria, näen tässä ongelman. Moni palstan argumentti noudattaa kaavaa "enkö saa edes yhtä makeista syödä t. söin koko makeispussin kahteen kertaan". Eli aika paha selfdenial menossa tässä. Epärehellisyys itseä kohtaan faktojen suhteen kostautuu ja siitä on turha syyttää koko muuta yhteiskuntaa. Moni tämän lukija tietää tämän ja silti sulkee sen mielestään ja alaklikkaa. Se ei ole minun vikani. Se on teidän vika. Saatte itse maksaa siitä.

Kyllä toi "eikö ikinä saa" on aika hyvä kysymys näille, jotka ovat jo päättäneet millaisia työttömät ovat. Koska nämä tietämättömät tuomitsijat tulkitsevat kaiken todisteena siitä, että ennakkoluulo osui oikeaan. Siksi työttömänä saa varoa, mitä suustaan edes päästää, koska kaikki tulkitaan kärjistäen. Nytkin alat selittää mulle jotain että "se on teidän vika", eli uskot olevasi kaikkitietävä ihmisestä, jolta olet nähnyt internetissä yhden kommentin. Dunning-Kruger...

Kyllä nyt haisee huonon ajankäytön puolustelu ja kauas. Et millään tavalla kommentoi sitä, millainen aika on kohtuullista käyttää oman tilanteen parantamiseen. Kunhan vain saa katsoa sitä leffaa siellä sohvalla niin muulla ei mitään väliä. Häpeäisit.

Siis millä meriiteillä sinä määräät mikä on ”huonoa” tai hyvää ajankäyttöä ja ketä on oikeutettu vaikka tekemään niitä lapsia...? Kuka sinä olet??

Vierailija
46/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monelta puuttuu nuorena sellaista tukiverkkoa, että voisi nuorena sekä hankkia lapsia, että opiskella ja hankkia työpaikkaa. Monelle oma perhe (omat vanhemmat ja sisarukset) on siinä jopa kuormana, niin että siitä täytyy ensin irtautua ja rakentaa omaa elämää ennen kuin voi edes ruveta miettimään jotain lapsia.

Vierailija
47/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä meriiteillä sinä määräät mikä on ”huonoa” tai hyvää ajankäyttöä ja ketä on oikeutettu vaikka tekemään niitä lapsia...? Kuka sinä olet??

No sanoohan se järkikin, että jos jo nämä tulevat vanhemmat loisii yhteiskunnan elätettävänä niin ei siihen mitään kakaroita kannata tehdä. -eri

Vierailija
48/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seuraaja vastaa

Eli joku matalapalkkalainen, joka valittaa netissä palkkaansa ja elämäntilannettaan, mutta ei tee asialle mitään, niin saa katsoa telkkaria vaikka koko illan, kato kun käyhän hän töissä? Hänen ei tarvitse miettiä miten voisi kohentaa taloudellista tilaansa.

Eli on hyväksyttävää perustaa perhe millä tahansa tulotasolla, kunhan tulot tulevat muualta kuin tukina? Vai kelpaako palkka ja TUET, koska ei täysin "loisi" yhteiskunnan varassa? 

Jokainen myös saa valita mitä työtä hakee. Jos joku ala ei nappaa, niin mitä sitä väkisin yrittää tehdä, tulee vain sutta ja sekundaa.

On se mukavaa, että joku on ylentänyt itsensä näin, että voi kertoa muille mitä saa ja mitä ei saa tehdä työttömänä ja työllisenä. Eli minä töissäkäyvänä saan maata sohvalla tv:n ääressä kaikki vapaa-aikani, eikä minun tarvitse kehittää itseäni enää mitenkään, mutta työttömälle suodaan tunti illassa ja loput ajat pitää paukuttaa työhakemuksia ja varmaan jtn netti-elämänkehittämiskaavakkeita.

Hohhoijaa... :D

(p.s. Näin 45-vuotiaana mikään ei ole sen parempaa, kun saa valvoa pikkutunneille ja nukkua mahdollisimman myöhään. Enkä edes tarkoita, että pitäisi olla viihteellä, vaan ihanaa kotona yön hiljaisuudessa olla omissa oloissaan tai vaikka katsoa sitä paheksuttua Netflixiä. Jos en olisi töissä, niin tekisin näin aina. )

Vierailija
49/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon elämäntapatyötön mies...ajelen autollani ympäri naisten luona ja kylvän siementä...lapsia tulee jos on tullakseen. Kyllä yhteiskunta tukee!

Vierailija
50/50 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perustanut perheen vain lukion käytyäni ja tehtyäni vähän töitä. Tuolloinen puoliso oli tehdastyössä, mutta työt loppui. Saimme kolme lasta peräkkäin ja olin kotiäiti kunnes esikoinen meni eskariin. Lähdin opiskeleen ja myös lasten isä opiskeli. Nostettiin opintolainaa ja elettiin hyvää elämää.

Opintojen jälkeen töihin ja töitä on riittänyt. Talo hankittiin, kun kuopus meni kouluun. Väärässä järjestyksessä siis kaikki. No naimisiin mentiin ennen kuin odotin esikoista. 😄