Korona ja syksy, oletteko miettineet jo perheenne ratkaisuja
Oletteko muut miettineet vielä pidemmälle ratkaisuja. Aloitin uuden keskustelun, kun tuntuu että koronan pitkäaikaisvaikutuksista puhuminen ystävienkin kanssa on vaikeaa. Kaikki vain toivovat, että tulisi nyt jokin ratkaisu tähän kesän aikana. Minä mukaan lukien totta kai, mutta silti mietin että mitä tämä kaikki tarkoittaa meidän elämässämme pitkällä aikavälillä.
Tosiasiassa kuitenkin on hyvin epätodennäköistä, että tilanne olisi syksyllä yhtään sen parempi. Oletteko te muut yhtään miettineet, että menevätkö lapset normaalisti päiväkoteihin ja kouluun syksyllä? Oma työni on esimerkiksi sellaista, että voin tehdä sitä etänä ja osa-aikaisenakin, sekä perheeseen kuuluu riskiryhmäläinen jolle tauti tulisi olemaan hyvinkin vakava näillä tiedoilla. Vaakakupin toisessa päässä on yksi kolmesta lapsesta, jolla on erityistarpeita ja päiväkoti on hänelle kuntouttavaa toimintaa. Lapsi on siis asperger-piirteinen. Nimenomaan sosiaalisten taitojen suhteen tarvitsee kuntoutusta. Kotona pystyn kyllä tarjoamaan hänelle paljon, mutta en niitä samanikäisiä leikkikavereita.
Eli hyvin suurten päätösten äärellä olemme, ja olisi kiva keskustella mitä muut miettivät tulevaisuudesta. Siis niiden, jotka miettivät näinkin pitkälle. Rokote tulee hyvällä tuurilla käyttöön 1-2-vuoden päästä. Pystymme kyllä rajoittamaan kontaktimme hyvin ja tapaamaan ihmisiä esimerkiksi ulkoillen, mutta ongelmana ovat enemmänkin nämä päiväkoti ja koulu, joiden ottaminen pois lasten elämästä olisi todella iso ja heihin vaikuttava päätös.
Kenties mietin liian aikaisin näitä päätöksiä, mutta itseäni ainakin vaivaa, kun tuntuu ettei hyviä ratkaisuja ole olemassakaan seuraavalle puolelle vuodelle. Onko täällä muita jotka miettivät näin pitkälle asiaa? Kenties muita joiden perheessä ovat vastoin sekä riskiryhmäläinen että lapsen tarve päästä päiväkotiin? Mielestäni on helppoa päättää asioita nyt loppukeväälle ja kesälle (eristäydytään), mutta syksyn kohdalla kyse on lähinnä siitä että sitä toivoo että joku tehokas lääke löytyisi tms.
Kommentit (53)
Miten voitte sanoa, että koululainen on etäopetuksessa syksyllä? Joko perusopetuslakia pitäisi muuttaa tai poikkeuslain olla voimassa, että tuo olisi mahdollista. Kotikoulu on eri asia kuin etäkoulu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on myös erityistarpeinen ja isä riskiryhmää. Itsellä mahdollisuus olla kotona, kun pienempi sisarus kotihoidossa. Että enpäs tiedä. Lapsi tarvitsee kuntouttavana toimena päiväkotia, mutta entä jos laitan syksyllä lapsen takaisin päiväkotiin ja sieltä tulee Korona, ja lapsen isä sairastuu, pahimmassa tapauksessa menehtyy. Toimeentulomme on myös yhden henkilön eli isän varassa.
Mutta jo nyt kuntouttavilta tahoilta on tullut painostusta lähettää lapsi päiväkotiin, mikä on mielestäni silkkaa hulluutta.
Meillä on pian kuntouttavan tahon kanssa keskustelu. Jännityksellä odotan mitä sanovat, mutta eihän heidän sanansa laki ole. Ei keneltäkään voi odottaa terveyden riskeeraamista tällaisena aikana. Eri asia jos olisi kyse jostain diabeteksen hoidosta tai muusta selvästä asiasta, mutta erityislapsen kuntoutus päivähoidossa on monitahoinen asia. En edes ole ollenkaan varma, voiko monien päiväkotien toimintaa sanoa kuntouttavaksi. Lapseni tarvitsee toisten lasten seuraa, mutta myös aikuisen rinnalleen auttamaan niissä sosiaalisissa tilanteissa. Jos tätä ei päiväkoti voi tarjota, niin mielestäni ei kuntoutuksesta voida puhua.
Olen miettinyt myös, että onko lapselle mahdollista antaa muualta näitä kuntouttavia kokemuksia toisten lasten kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte sanoa, että koululainen on etäopetuksessa syksyllä? Joko perusopetuslakia pitäisi muuttaa tai poikkeuslain olla voimassa, että tuo olisi mahdollista. Kotikoulu on eri asia kuin etäkoulu.
Omieni kohdalla tulisi kyseeseen varmaan kotikoulu, ellei etäkoulun mahdollisuutta ole.
Mitään en kyllä ole vielä päättänyt.
Ap
Minulla olisi paljon parempi tunnelma, jos hallitus olisi tukahsuttanut koronan määetietoisesti ja luvannut tukahduttaa koronan tarvittaessa uudelleenkin.
Tätä presidentti Niinistö kannattaa. Ja moni tutkija myös, samoin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen.
Koevemmat toimet ovat lain mukaan Suomessa mahdollisia. Tämän sanoivat oikeus opin professorit.
Hallitus käyttää lakia vain sumuverhona.
En tiedä syksystä. Kaikki olisi helpompaa, jos oltaisiin tukahdutettu tauti. Toivoisin syksyllä jatkettavan etäkoulua. Hankalaa. Lapseni ja itse olemme riskiryhmää.
Ahdistuneena odotan syksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on myös erityistarpeinen ja isä riskiryhmää. Itsellä mahdollisuus olla kotona, kun pienempi sisarus kotihoidossa. Että enpäs tiedä. Lapsi tarvitsee kuntouttavana toimena päiväkotia, mutta entä jos laitan syksyllä lapsen takaisin päiväkotiin ja sieltä tulee Korona, ja lapsen isä sairastuu, pahimmassa tapauksessa menehtyy. Toimeentulomme on myös yhden henkilön eli isän varassa.
Mutta jo nyt kuntouttavilta tahoilta on tullut painostusta lähettää lapsi päiväkotiin, mikä on mielestäni silkkaa hulluutta.Meillä on pian kuntouttavan tahon kanssa keskustelu. Jännityksellä odotan mitä sanovat, mutta eihän heidän sanansa laki ole. Ei keneltäkään voi odottaa terveyden riskeeraamista tällaisena aikana. Eri asia jos olisi kyse jostain diabeteksen hoidosta tai muusta selvästä asiasta, mutta erityislapsen kuntoutus päivähoidossa on monitahoinen asia. En edes ole ollenkaan varma, voiko monien päiväkotien toimintaa sanoa kuntouttavaksi. Lapseni tarvitsee toisten lasten seuraa, mutta myös aikuisen rinnalleen auttamaan niissä sosiaalisissa tilanteissa. Jos tätä ei päiväkoti voi tarjota, niin mielestäni ei kuntoutuksesta voida puhua.
Olen miettinyt myös, että onko lapselle mahdollista antaa muualta näitä kuntouttavia kokemuksia toisten lasten kanssa.
Ap
En ole asiantuntija. Maalaisjärjellä ajattelisin, että kuntouttavia kokemuksia voisi saada muualtakin kuin ison lauman keskellä päiväkodissa, jopa parempiakin. Mutta varmaankaan se ei onnistu kovin helposti ilman minkäänlaista fyysistä kontaktia toisiin lapsiin. Teillä on aika hankala dilemma tässä edessä.
Seuraan uutisia ja muiden maiden kokemuksia, esim koulujen avaamisen seurauksista. Odotan lääke ja hoitomuotoihin kehitystä ja suodattavia hengityssuojaimia riittävän myyntiin.
Seuraan myös mielenkiinnolla sitä, minkätyyppiset keskustelutketjut poistetaan keskustelupalstoilta.
Ruotsalaisten yhtenäistä kantaa kuolemiin hämmästellään, mitkähän keskusteluketjut siellä poistuu.
Japani joutui sulkemaan koulunsa uudelleen. Ei kannattanut avata kouluja.
Aloin miettiä tulevaisuutta toissapäivänä. Tähän asti olen elänyt päivän kerrallaan. Lapseni ovat jo aikuisia ja teen etätöitä. Pystyn oikein hyvin jatkamaan eristäytymistä. Ja joudunkin jatkamaan, kenties vielä useamman vuoden. Olen nimittäin lähisuvussa ainoa, joka näin pystyy tekemään. Ja siten ainoa, joka voi vierailla yli 90-vuotiaiden vanhempieni luona. Olisi liian surullista, jos vanhempani joutuisivat elämään viimeiset elinvuotensa ilman yhtäkään läheistään. Eristäytymiseni siis jatkuu siihen asti, kun joko rokote on valmis tai vanhempani kuolleet.
Menee kouluun eli ammattikoulu ja mikäli alkaa etänä ja loppua ei näy niin on kyllä mietittävä mitä tehdään.
Ammattitaito ei tule etänä.
Käytän sellaisia palveluja, jotka ovat ottaneet huomioon tartuntariskin esim Kauppoja joissa nouto ulkona, kampaajaa, jolla on hengityssuojain, eli uskon että yritykset kehittävät palveluitaan. Paikkoihin joissa on tarhaikäisiä tai koululaisia en mene, enkä kuoroharkkoihin tai baareihin tms tapahtumiin.
Aivan hirveästi ei ole miettimistä. Lapset palaavat kouluun, sairaanhoitajana en voi tehdä etätöitä, puoliso tekee elintarviketehtaan johtajana etätöitä sen mitä pystyy, enimmäkseen joutuu olemaan työpaikallaan. Mahdollinen etäkoulu tulee olemaan haaste, mitä mietitään sitten jos on ajankohtaista. Jos valmiuslaki joudutaan ottamaan uudelleen käyttöön, se koettelee omaa jaksamista henkisesti ja fyysisesti. Arkihommat hoidetaan samaan tyyliin kuin keväälläkin, turhia riskejä välttäen.
En ole vielä miettinyt syksyä.
Kuulun itse riskiryhmään. Käytän vastustuskykyä lamaavaa lääkitystä ja minulla on lisäksi minulla on perinnöllinen veritulppariski. (Verihyytymien hajoittaminen toimii liian heikosti ja hitaasti.) Kumpikin riskitekijöitä koronan suhteen.
Jos tämä koronapaska jatkuu syksyllä, mikä näyttää todennäköiseltä, niin otan lapsen osittaiseen kotikouluun (silloin ei menetä oppilaspaikkaa varsinaisesta koulusta, vaan pysyy koulun oppilaana).
Olen ennenkin kokeillut kyseistä ratkaisua lapsen sairastelun takia, ja todennut sen vähiten kuormittavaksi niistä vaihtoehdoista mitä on tarjolla.