Katri, 23, on käyttänyt kasvomaskia vuosia – nyt häntä piinataan: ”Osa yskii tarkoituksella päin”
Minäkin olen astmaatikko, joten ymmärrän hyvin, miltä tuntuu, mutta ei ole yhtä vakava. Olen nähnyt vanhuksilla näitä kirurgimaskeja ja heitäkin katsotaan inhoten. Joo joo, eivät ehkä auta, mutta mistä sen tietää jos maskin käyttäjällä onkin oireeton korona? Silloinhan maski suojaa muita jonkin verran. En käsitä tätä touhua vai harmittaako heitä vaan, kun eivät itse maskeja ehtineet saamaan..
Oletteko muut nähneet maskin käyttäjiä? Minä olen nähnyt ehkä eniten näitä kertakäyttöhanskojen suurkuluttajia. Ei siinä mitään, mutta kauppojen ovilla olevat roskikset ovat olleet aina täynnä käytettyä hanskoja... Ärsyttää vain se, ettei löydy hanskoja siivoamiseen ja ruuanlaittoon (huono iho, joten senkin vuoksi olisi kiva löytää näitä käsineitä).
WHO:n mukaan maskin käyttäminen ja käsien peseminen ovat yhtä tehokkaita keinoja suojautumiseen. Kumpikaan ei ole kovin tehokas keino, mutta auttaa kuitenkin vähän.
Maskeja se ei kuitenkaan ole suositellut koronaepidemian aikana, sillä maskeista on pulaa, ja ne halutaan säästää lääkäreiden ja hoitajien käyttöön.
Suomessa vaan THL on mutulla välittänyt, että maskeista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ehkä luuleva, että suomalaiset eivät osaa lukea WHO:n tiedotteita.