Katri, 23, on käyttänyt kasvomaskia vuosia – nyt häntä piinataan: ”Osa yskii tarkoituksella päin”
Minäkin olen astmaatikko, joten ymmärrän hyvin, miltä tuntuu, mutta ei ole yhtä vakava. Olen nähnyt vanhuksilla näitä kirurgimaskeja ja heitäkin katsotaan inhoten. Joo joo, eivät ehkä auta, mutta mistä sen tietää jos maskin käyttäjällä onkin oireeton korona? Silloinhan maski suojaa muita jonkin verran. En käsitä tätä touhua vai harmittaako heitä vaan, kun eivät itse maskeja ehtineet saamaan..
Oletteko muut nähneet maskin käyttäjiä? Minä olen nähnyt ehkä eniten näitä kertakäyttöhanskojen suurkuluttajia. Ei siinä mitään, mutta kauppojen ovilla olevat roskikset ovat olleet aina täynnä käytettyä hanskoja... Ärsyttää vain se, ettei löydy hanskoja siivoamiseen ja ruuanlaittoon (huono iho, joten senkin vuoksi olisi kiva löytää näitä käsineitä).
Kommentit (41)
Olen nähnyt kaupassa lähinnä vanhuksilla noita maskeja, mutta en nää mitään pahaa vaikka nuoremmatkin käyttäisivät. Mm. äitini, joka kuuluu riskiryhmään ja alaikäinen siskoni olivat käyneet kaupassa maskit naamalla.
Kuulun myös riskiryhmään ja minulla on maskeja, mutta olen käynyt heti kun riskiryhmäläisille kaupan ovet avautuvat, eikä silloin ole paljon porukkaa joten koen etten tarvitse maskia. Ehkä sitten, jos syystä tai toisesta pitäisi käydä kaupassa silloin kun siellä on ruuhkaa.
Käsineitä olen käyttänyt miltein alusta asti. En koske naamaani hanskat kädessä ja otan ne siinä vaiheessa pois, kun tulee maksun aika etten levitä maskukorttiin pöpöjä. Kädet pesen kotona.
Kyllä nuo tahallaan pärskijät ja viisastelijat sietäisivätkin saada taudin, mitä se heille kuuluu jos joku haluaa suojautua? Maski pakko olisi täälläkin paikallaan.
"Oletteko muut nähneet maskin käyttäjiä?"
Olen nähnyt ja tällä viikolla on tullut erityisesti kiinnitettyä huomiota näihin satunnaisiin maskin tai muun suojan käyttäjiin. Lähes kaikki räveltävät suojaa koko ajan, siirtävät ylemmäksi, paremmin, ovat vetäneet sen alas, koska pitää niistää nenää ja taas nostavat sen takaisin ylös. Eli ei mitään hyötyä maskista ole, koska siihen kosketellaan käsin koko sen ajan, kun on naamalla. Parilla olen nähnyt oikein kunnon suodattimella varustetun maskin ja se on ilmeisesti sen verran hyvin muotoiltu, että ei tarvitse kohennella.
Noin muuten täällä päin suojan/maskin käyttö on aikas vähäistä, samoin hanskojen käyttö. Joskus silloin epidemian alussa ihmisillä näki enemmän hanskoja ja suojia, mutta ovat selvästi vähentyneet, kuten muukin varovaisuus.
Itse en ole käyttänyt maskia, enkä tule käyttämään. En myöskään käytä hanskoja kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä viikolla aloittanut maskin käytön, eikä mitään erityistä ilkeilyä ole tullut vastaan, jotkut toki katsovat pitkään. Kaupoissa en kuitenkaan käytä hanskoja, koska en tajua sen logiikkaa - korona tarttuu käsien kautta vain jos sen onnistuu viemään silmiin/nenään/suuhun, ja tämä tartuntareitti on silti epätodennäköinen koronan kohdalla. Joten kun pesee käsiä eikä koskettele kasvojaan, ei korona sitä kautta tule eikä hanskojen kanssa pelaaminen ole tarpeellista. Mutta kertakäyttöhanskoja silti näkee kaupoissa jonkin verran, maskeja hyvin vähän. Maskin käytöllä ei ensisijaisesti suojella itseä, vaan muita ihmisiä mikäli sattuisi olemaan oireeton koronan tartuttaja, mutta toki kangasmaskistakin on todennäköisesti jotain hyötyä silloinkin jos joku koronapotilas köhii suoraan päin, plus muistaa olla koskematta kasvojaan, ja turvavälit pysyvät paremmin kun osa ihmisistä pelkää ja kiertää kaukaa.
Minäkään en käytä hanskoja kaupassa, mutta kyllä siinä logiikka on. Virus ei ihan itsestään helposti siirry pinnalta pinnalle, vaan kun paljaalla kädellä kosket vaikka ovenkahvaan, ihosi eritteet - rasva, hiki - "noukkivat" pinnalla olevan lian (ja sen mukana mahdolliset viruksia sisältävät kuivuneet pisarat) mukaansa. Samalla tavoin ihon eritteet levittävät paremmin viruksia, jos sinulla sattuu niitä olemaan kädessä.
Vinyylihanska siirtää viruksia paikasta toiseen paljon heikommin, kunhan se on ulkoapäin kuiva.
Muutamia tapauksia maailmalla ja yksi(?) Suomessa jäänyt poliisin haaviin. Tästä huolimatta kyseenalaistan hivenen tätä ilmiötä. Kuinka suuri osuus näistä yskijöistä tekee tätä tahallisesti vs. vahinkoyskähdykset jotka maskillinen kokee nykyilmapiirissä itseensä kohdistetuiksi?
Kerran kokeilin maskia kotona ja tuntui että minulla menisi kauppassa sen kanssa hermot: joutuisin kokoajan säätelemään ja ilma kulkisi huonosti. Joten ei, en aio käyttää koska ei se hyödyttäisi, Joutuisin koskemaan siihen kokoajan ja kai kutittaisi, koska ei ole tottunut pitämään sellaista. Hanskat minulla on mutta iha tavalliset, koska ulkona on vieä kylmä ja ne saa nopeasti pois, kun kortilla maksan. En koske kasvoihini vaikka ottaisin hanskat pois. Käsidesi on taskussa ja käsiini laitan kauppaan mennessä, mutta silti en uskalla koskea kasvoihini, varsinkaan silmien lähelle. Yksi kerta oli ripsi silmässä, mutta sinnittelin sen kanssa koko kauppareissun ajan. Kotona käsien pesun jälkeen (yli 20 sekunnin) uskalsin ottaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt ja tällä viikolla on tullut erityisesti kiinnitettyä huomiota näihin satunnaisiin maskin tai muun suojan käyttäjiin. Lähes kaikki räveltävät suojaa koko ajan, siirtävät ylemmäksi, paremmin, ovat vetäneet sen alas, koska pitää niistää nenää ja taas nostavat sen takaisin ylös. Eli ei mitään hyötyä maskista ole, koska siihen kosketellaan käsin koko sen ajan, kun on naamalla. Parilla olen nähnyt oikein kunnon suodattimella varustetun maskin ja se on ilmeisesti sen verran hyvin muotoiltu, että ei tarvitse kohennella.
Noin muuten täällä päin suojan/maskin käyttö on aikas vähäistä, samoin hanskojen käyttö. Joskus silloin epidemian alussa ihmisillä näki enemmän hanskoja ja suojia, mutta ovat selvästi vähentyneet, kuten muukin varovaisuus.
Itse en ole käyttänyt maskia, enkä tule käyttämään. En myöskään käytä hanskoja kaupassa.
Maskin käytössä on kyllä tosi keskeistä se, että löytää sellaisen jota ei tarvitse koko ajan nykiä ja korjailla. Jos tarvitsee, niin sääntö ettei maskiin saa käytön aikana koskea, on täysin mahdoton toteuttaa ja silloin haitta voi olla jopa hyötyä suurempi. Erilaisten omatekoisten huivisysteemien kanssa varsinkin joutuu helposti korjailemaan. Mulla onnistui maskitilaus sen verran hyvin, että kerran oon joutunut käytön aikana nauhoista vähän nykimään, muuten ei ole ollut korjailulle tarvetta. Olen opetellut annetut hygieniaohjeet ja noudatan niitä. Se ei ole mitään rakettitiedettä, mutta vaatii paneutumista ja motivaatiota asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on urpoja. En voi ymmärtää tuollaista käytöstä. Samaa kertoi enkkumediassa joku Ruotsissa asuva australialainen. Hänelle nauretaan, vattuillaan, yskimään ja jopa syljetään päälle. Joku massahysteria on vallannut sen tyhmimmän kansanosan?
Mikä ruotsalaista Niklasta ja Petteriä vaivaa kun tuolla tavalla syljeskelevät?
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto röntgenosastolla. Meiltä saa halutessaan kirurginmaskin. Nuo teeseitseviritelmäiset ivat kädet naamalla vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kokeilin maskia kotona ja tuntui että minulla menisi kauppassa sen kanssa hermot: joutuisin kokoajan säätelemään ja ilma kulkisi huonosti. Joten ei, en aio käyttää koska ei se hyödyttäisi, Joutuisin koskemaan siihen kokoajan ja kai kutittaisi, koska ei ole tottunut pitämään sellaista. Hanskat minulla on mutta iha tavalliset, koska ulkona on vieä kylmä ja ne saa nopeasti pois, kun kortilla maksan. En koske kasvoihini vaikka ottaisin hanskat pois. Käsidesi on taskussa ja käsiini laitan kauppaan mennessä, mutta silti en uskalla koskea kasvoihini, varsinkaan silmien lähelle. Yksi kerta oli ripsi silmässä, mutta sinnittelin sen kanssa koko kauppareissun ajan. Kotona käsien pesun jälkeen (yli 20 sekunnin) uskalsin ottaa pois.
Pakko kysyä, että kuinka usein peset noita käsineitä? Kai tiedät, että levität mahdollisesti virusta kun rämmit autoa/avaimia/oven kahvoja yms hanskoilla?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa oli hyvin selitetty, että osa ihmisistä sulkee koko koronan mielestään pois (näkeehän sen jo tällä palstallakin) ja kun he sitten näkevät omin silmin jonkin asian, mikä muistuttaa heitä viruksesta (toimii ikään kuin laukaisijana) tulee pintaan käsittelemättömien hankalien tunteiden (ahdistus, pelko) aiheuttamaa primitiivistä reagointia (syljeskely, haukkuminen jne). Tällainen reagointi näyttää ulkopuolisen silmin aivan älyttömältä. Joillakin ihmisillä on vaan aika onnettomat tunnetaidot.
Naurettavinta näissä riehuvissa denialisteissa on se, että syyttävät maskia käyttäviä ja sosiaalisia kontakteja rajoittavia ihmisiä hysteerisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto röntgenosastolla. Meiltä saa halutessaan kirurginmaskin. Nuo teeseitseviritelmäiset ivat kädet naamalla vähän väliä.
Olen niin kyllästynyt kaikkiin näihin maskin käyttäjien arvosteluihin, että laitan itse nykyään huivin maskin päälle. Se ei jostain syystä herätä huomiota eikä aiheuta ärtymystä ihmisissä.
Surullista kuulla että Suomessa ainakin jotkut vastustavat maskeja. Tsekissä maskipakko tuli yhdessä päivässä maaliskuun puolivälissä ja se jatkuu ainakin kesäkuun loppuun asti. Ulos ei ole mitään asiaa ilman, ja kauppohin yms ei pääse edes sisälle. Totta kai jotkut veivaavat niitä edes takaisin, mutta sehän on heidän oma häpeänsä.
Täällä ei missään vaiheessa olekaan sanottu että maski suojaa käyttäjäänsä, vaan se suojaa muita. Jos sinun maskisi suojaa minua, ja minun maskini suojaa sinua, olemme edes vähän enemmän turvassa. Epidemia on saatu täällä pysäytettyä erittäin tehokkaasti, tilanne on todella toiveikas. Maskit ovat osa sitä - asiaa ei voi unohtaa kun jokaisella ulkonaliikkujalla se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin kyllästynyt kaikkiin näihin maskin käyttäjien arvosteluihin, että laitan itse nykyään huivin maskin päälle. Se ei jostain syystä herätä huomiota eikä aiheuta ärtymystä ihmisissä.
Tuttu näky talviajalta, oliskos. Myös ihmisten käsidesinkäyttö on ihan sinnepäin, ja joka automaatin vieressä on sentään ohjeet. Mikään lääpslääps ei vaan riitä. No, käyttöaste on sentään nykyään jonkinmoinen.
Saksassa on maanantaista alkaen maskin käyttö pakollista kaupoissa ja muissa julkisissa sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että kuinka usein peset noita käsineitä? Kai tiedät, että levität mahdollisesti virusta kun rämmit autoa/avaimia/oven kahvoja yms hanskoilla?
Pesen pyykkikoneessa ja käyn kaupassa vain kerran viikossa :D Eli menen puhtailla hanskoilla kauppaan ja kun tulee lämpimämpää, niin desinfioin käteni käsidesillä ennen kauppaan menemistä kuten ohjeet sanovat. Ja vielä: en aja autoa, käyn kaupassa kävellen ja omat oveni avaan käsin, koska ne puhdistan kaiken varalta kun siivoan ja omaan etuoveeni koskee vain minä. Kerrostalon ovet aukeavat automaattisesti, mutta työnnän joskus auki kyynärpäällä jos eivät aukea. Joten hyvin vähän pintoja tulee koskettua ennen kauppaan menemistä, mutta en tiedä muista kaupassa olevista.
En mene ostoksille ilman suojakäsineitä. Desifioinko vinyylikäsineet kaupan tarjoamalla aineella?
Ei kannata nuorisonkaan asian kanssa pelleillä ja yskiä tai aivastella tahallaan kohti. Se on äkkiä nenä kipeänä ja sitten tulee nuorisollakin kiire kotio itkemään äidin kainaloon.
Artikkelin jutussa kyseessä on nainen. Jos mies käyttäisi maskia, häneen päin ei yhtä paljoa kukaan yskisi tai tultaisi neuvomaan väärin. Ajattelevat että voivat saada ehkä turpaan, vaikka vain sanallisestikin.
Naiselle voi mennä tekemään ja puhumaan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on urpoja. En voi ymmärtää tuollaista käytöstä. Samaa kertoi enkkumediassa joku Ruotsissa asuva australialainen. Hänelle nauretaan, vattuillaan, yskimään ja jopa syljetään päälle. Joku massahysteria on vallannut sen tyhmimmän kansanosan?
Niinpä, toi on juuri tyypillistä käytöstä alhaisempien äo-ryhmien kesken. Itse käytän maskia varmuuden vuoksi, koska en halua A) tartuttaa muita, jos vaikka olisikin oireeton levittäjä, B) uskon että tuo suojaa jonkin verran myös itse sairastumasta, C) haluan näyttää mallia että ei siinä ole mitään hävettävää. Jos kaikki kehtaisivat laittaa maskin naamaan, niin teoriassa kukaan ei enää tartuttaisi ketään ja tauti häviäisi. Halpa ja helppo keino, mutta valitettavasti suomalaiset ovat niin uppiniskaista ja ylpeää kansaa, ettei ole pokkaa käyttää maskia.
Saattaisin käyttää maskia jo ihan katupölyn takia mutta kun niitä ei ole. Ei ainakaan kohtuu hintaisia enkä jaksa alkaa itse askartelemaan. Lisäksi maskeja pitäisi olla useampi että niitä voisi pestä ja kierrättää.
Maski on nolo