Katri, 23, on käyttänyt kasvomaskia vuosia – nyt häntä piinataan: ”Osa yskii tarkoituksella päin”
Minäkin olen astmaatikko, joten ymmärrän hyvin, miltä tuntuu, mutta ei ole yhtä vakava. Olen nähnyt vanhuksilla näitä kirurgimaskeja ja heitäkin katsotaan inhoten. Joo joo, eivät ehkä auta, mutta mistä sen tietää jos maskin käyttäjällä onkin oireeton korona? Silloinhan maski suojaa muita jonkin verran. En käsitä tätä touhua vai harmittaako heitä vaan, kun eivät itse maskeja ehtineet saamaan..
Oletteko muut nähneet maskin käyttäjiä? Minä olen nähnyt ehkä eniten näitä kertakäyttöhanskojen suurkuluttajia. Ei siinä mitään, mutta kauppojen ovilla olevat roskikset ovat olleet aina täynnä käytettyä hanskoja... Ärsyttää vain se, ettei löydy hanskoja siivoamiseen ja ruuanlaittoon (huono iho, joten senkin vuoksi olisi kiva löytää näitä käsineitä).
Kommentit (41)
Olen nähnyt, myös keski-ikäisillä. Pitävät onneksi turvaväliä ja ovat selvästi varovaisia. Kertakäyttöhanskoja eivät ole ihme käyttäneet, mutta monella on noita vaikkei maskia käytä. Minulle riittää kasvojen koskettamisen välttäminen ja käsien pesu kotiin tullessa. Kaiken varalta kun olen tyhjentänyt kauppakassin pesen käteni senkin jälkeen ennen kuin kosken esim. kaukosäätimeen tai tietokoneeseen (en koske niihin ikinä, jos en ole pessyt käsiäni vielä ulkoa tultua). Ikävää, kun jotkut tuolla lailla ärsyttää.
Ainiin, artikkeli oli Iltalehdessä. Melko tuore. En saa kopioitua.
Ap
Toi kertakäyttöhanskojen hamstraaminen on kyllä turha, kun koskettelevat naamaansa niilläkin kaiken koskettamisen jälkeen. Huonompia ne on. Paras keino olisi vaan olla sitä naamaa näpertämättä, minä olen siitä oppinut pois ihan tavallisen flunssan pelossa. Minulla on vielä käsineet ulkona ollessa mutta silti pesen aina käteni niiden riisumisen jälkeen. Hanskoilla kun ei pysy maksukortti kädessä...
Ihmiset on urpoja. En voi ymmärtää tuollaista käytöstä. Samaa kertoi enkkumediassa joku Ruotsissa asuva australialainen. Hänelle nauretaan, vattuillaan, yskimään ja jopa syljetään päälle. Joku massahysteria on vallannut sen tyhmimmän kansanosan?
Tuossa jutussa oli hyvin selitetty, että osa ihmisistä sulkee koko koronan mielestään pois (näkeehän sen jo tällä palstallakin) ja kun he sitten näkevät omin silmin jonkin asian, mikä muistuttaa heitä viruksesta (toimii ikään kuin laukaisijana) tulee pintaan käsittelemättömien hankalien tunteiden (ahdistus, pelko) aiheuttamaa primitiivistä reagointia (syljeskely, haukkuminen jne). Tällainen reagointi näyttää ulkopuolisen silmin aivan älyttömältä. Joillakin ihmisillä on vaan aika onnettomat tunnetaidot.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/a90528f6-7ee7-4334-862c-f0ceb…
Kiitos!
Ap
Olen tällä viikolla aloittanut maskin käytön, eikä mitään erityistä ilkeilyä ole tullut vastaan, jotkut toki katsovat pitkään. Kaupoissa en kuitenkaan käytä hanskoja, koska en tajua sen logiikkaa - korona tarttuu käsien kautta vain jos sen onnistuu viemään silmiin/nenään/suuhun, ja tämä tartuntareitti on silti epätodennäköinen koronan kohdalla. Joten kun pesee käsiä eikä koskettele kasvojaan, ei korona sitä kautta tule eikä hanskojen kanssa pelaaminen ole tarpeellista. Mutta kertakäyttöhanskoja silti näkee kaupoissa jonkin verran, maskeja hyvin vähän. Maskin käytöllä ei ensisijaisesti suojella itseä, vaan muita ihmisiä mikäli sattuisi olemaan oireeton koronan tartuttaja, mutta toki kangasmaskistakin on todennäköisesti jotain hyötyä silloinkin jos joku koronapotilas köhii suoraan päin, plus muistaa olla koskematta kasvojaan, ja turvavälit pysyvät paremmin kun osa ihmisistä pelkää ja kiertää kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on urpoja. En voi ymmärtää tuollaista käytöstä. Samaa kertoi enkkumediassa joku Ruotsissa asuva australialainen. Hänelle nauretaan, vattuillaan, yskimään ja jopa syljetään päälle. Joku massahysteria on vallannut sen tyhmimmän kansanosan?
Niinpä, toi on juuri tyypillistä käytöstä alhaisempien äo-ryhmien kesken. Itse käytän maskia varmuuden vuoksi, koska en halua A) tartuttaa muita, jos vaikka olisikin oireeton levittäjä, B) uskon että tuo suojaa jonkin verran myös itse sairastumasta, C) haluan näyttää mallia että ei siinä ole mitään hävettävää. Jos kaikki kehtaisivat laittaa maskin naamaan, niin teoriassa kukaan ei enää tartuttaisi ketään ja tauti häviäisi. Halpa ja helppo keino, mutta valitettavasti suomalaiset ovat niin uppiniskaista ja ylpeää kansaa, ettei ole pokkaa käyttää maskia.
Niin siis hengityssuojain toimii kuin traumalaukaisija ja saa osan ihmisistä reagoimaan erikoisesti (koetaan esim. tuveattomuutta, mutta heijastetaan se ihan oma tunne hengityssuojaimen käyttäjän viaksi tai ominaisuudeksi) johtuen kyseisten henkilöiden omista tunteiden tunnistamisen ja käsittelyn ongelmista.
Toi oli hyvä pointti, että maskien näkeminen laukaisee jotain. Minäkin olen kokenut jotakin pelkoa, jos olen nähnyt ihmisiä maskeilla, vaikkei oikeasti mikään kova hätä ole. Se kestää minulla onneksi vain hetken, mutta joillakin se voi aiheuttaa oikein kovan pelon tai paniikin, jos ei itsellä ole maskia. Kun muistan, että maski voi suojatakin minua häneltä, rauhoitun. Vähänkin yskivä tai aivasteleva vasta paniikkiin saakin ja heillä ei ole ollut maskia. Monesti tuntunut siltä kuin eläimen lailla liikahtaisin salamana kauemmas. Juuri kun kävin kaupassa vähän matkan päässä vanha äijä yskäisi inhottavan räkäisesti, eikä peittänyt naamaansa. Olin onneksi lähdössä kaupasta, mutta jännältä tuntui oma reaktio kun näki. Siinäpä vasta vihamielisiä katseita. Pääosin tämä yskiminen on selkeästi omalla seudulla vähentynyt kuitenkin.
Käytän maskia täällä Oulussa ja kaupassa asioidessani saan joka kerta osakseni kommentteja ja katseita. Kommentoijat eivät tule onneksi suoraan ilkeilemään, vaan kommentoivat keskenään isoon ääneen ”siinä taas yksi hysteerinen” -tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, toi on juuri tyypillistä käytöstä alhaisempien äo-ryhmien kesken. Itse käytän maskia varmuuden vuoksi, koska en halua A) tartuttaa muita, jos vaikka olisikin oireeton levittäjä, B) uskon että tuo suojaa jonkin verran myös itse sairastumasta, C) haluan näyttää mallia että ei siinä ole mitään hävettävää. Jos kaikki kehtaisivat laittaa maskin naamaan, niin teoriassa kukaan ei enää tartuttaisi ketään ja tauti häviäisi. Halpa ja helppo keino, mutta valitettavasti suomalaiset ovat niin uppiniskaista ja ylpeää kansaa, ettei ole pokkaa käyttää maskia.
Niinpä. Minullakin on muutama maski mutta en ole raaskinut käyttää. Käyn kaupassa silloin, kun ei ole oikein muita. Esim. lähikauppani on ihmeellisen tyhjä aamuseitsemän ja kasin aikoihin, vaikka lähistölläni asuu eniten vanhuksia ja eläkeläisiä. Ehkä odottavat klo 9, jos haluavat alkoholia, koska niitäkin asuu täällä paljon. Siksi en ole maskia tarvinnut, säästän sen pahan päivän varalle (esim. apteekkivisiittiin, koska siellä on tähän mennessä ollut aina väkeä ja todennäköisimmin myös sairastelevia, käyn harvoin siellä koska lääkkeitä löytyy mutta yhtä lääkettä minun on haettava kuukauden välein). Kyllä tuo maskien käyttö olisi hyvä idea kaikilta, oli oireita tai ei, koska oireettomanakin tarttuu ja osa ei vieläkään tajua sitä. Esim. yksi kaverini meni ihan huolettomasti pelaamaan 5 hengen porukalla kaverille ja kun sanoin, että sori, en pyydä kahville tai tule käymään, hän suuttui vaikka ei oireile. Juurihän tästä syystä se tauti leviää huomaamatta. Ei ole vielä oireita ollut, mutta itämisaika onkin pitkä...
Vierailija kirjoitti:
Käytän maskia täällä Oulussa ja kaupassa asioidessani saan joka kerta osakseni kommentteja ja katseita. Kommentoijat eivät tule onneksi suoraan ilkeilemään, vaan kommentoivat keskenään isoon ääneen ”siinä taas yksi hysteerinen” -tyyliin.
Hysteerinen? Ennemminkin muut huomioiva ja varovainen. Pilkka voi noilla osuakin omaan nilkkaan. Yleensä nämä, jotka haukkuvat muita hysteerisiksi, saavat todennäköisimmin taudin kun eivät usko elleivät itse koe. Mitä enemmän varovaisia ihmisiä, sitä isompi hyöty, mutta jotkut välinpitämättömät käyttävät muiden varovaisuutta hyväkseen, kun uskovat heidän avulla sitten selviävän.
Kaikenlaista se pelko aiheuttaakin. Melkoinen ihmiskoe tämä korona ollut. Kai se on se, kun on monta vuotta sotien jälkeen ollut melko rauhallista niin hankala suhtautua tähän aikaan. Nämä välinpitämättömät kai uskovat, ettei hätä nyt niin paha ole tai miksi tämä otetaan näin vakavasti. Noh, sen tietää jos koronan saa. Parempi katsoa kuin katua, niin minä ajattelen.
Suomessa sairastumisvauhti on niin hidas, että sen takia maskeja ei suositella. Jos koulut avataan niin sinne kannattaa kyllä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis hengityssuojain toimii kuin traumalaukaisija ja saa osan ihmisistä reagoimaan erikoisesti (koetaan esim. tuveattomuutta, mutta heijastetaan se ihan oma tunne hengityssuojaimen käyttäjän viaksi tai ominaisuudeksi) johtuen kyseisten henkilöiden omista tunteiden tunnistamisen ja käsittelyn ongelmista.
Toiset kuolevat sodassa, syöpään tai nälkään, suomalainen kuolee siihen kun näkee jollakin hengityssuojaimen... Ollaanko me todellakin noin heikkohermoisia ja hauraita? Päättäjätkään eivät varmaan käytä maskia, kun pelkäävät suomalaisten laumapanikoitumista (vaikka he voisivat tossa toimia esimerkkinä esim. TV-esiintymisissä). Sen lisäksi, että meitä pitää holhota, niin ollaan ilmeisesti myös niin vähä-älyistä ja uusavutonta kansaa, ettei osata itse tehdä omia maskejamme vaan hätäännytään heti, kun niitä ei saa lähikaupasta ostettua.
Minä ole käyttänyt maskia kaupassa käydessäni, yleensä kukaan ei kiinnitä huomiota. Paitsi yksi musta mies pysähtyi katsomaan kauhistuneen näköisenä.
Olen nähnyt parilla ihmisellä maskeja, eipä siinä, mutta yksi mies aiheutti kyllä maskinkäytöllään suurta huvitusta. Hänellä oli siis ihan sellainen kuppimallinen hengityssuojain, mutta hän oli peittänyt ainoastaan suunsa ja leukansa(!), nenä oli paljaana...
Jotkut ei ota vakavasti tätä koronaa vieläkään. Yleensä vasta sitten, jos sattuvat itse sairastumaan...