Ihmisellä ei ole rajatonta valtaa valita olosuhteitaan
Eli siis puhe ihmisen vapaasta valinnasta kaikissa tilanteissa on pelkkää paskaa. Ihmisillä on vapaus valita ainoastan, jos heillä on olemassa vaihtoehtoja tai jos he tietävät niistä. Sellainen ei ole vaihtoehto ihmiselle, josta hän ei ole kuullut tai jota hän ei ymmärrä. Sen takia ihmisillä EI OLE VAPAATA tahtoa, tai valinnanvapautta. Ihmiset ovat hyvin pitkälle olosuhteiden uhreja.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi täysin samanlaisen taustan omaavaa, samanlaisista lähtökohdista lähtenyttä täysin samanlaisessa tilanteessa kuitenkin päätyy aivan erilaiseen lopputulokseen? Sekö ei johdu valinnasta vaan sattumasta? Vai olisiko niin, että toinen tekee tilanteessa aktiivisen valinnan, toinen ei viitsi valita mitään ja syyttää olosuhteita?
Unohdat geenit, joita ei itse päätetä. Kaikki lähtökohdat eivät voi olla täsmälleen samanlaiset, jos päätökset ovat erilaiset. Lähtökohdat kun vaikuttavat siihen, mitä päätöksiä tekee. Päätösten seuraukset vaikuttavat ympäristöön, joka edelleen vaikuttaa uusiin päätöksiin jne.
Ei niin sitä ilapsi voi päättää, mutta vanhemmat itse ovat päättäneet kenen kanssa ovat halunneet sen lapsen tehdä. Geenit, sairaudet, taustaut ynnä muut kannattaa tarkistaa aina ennen lapsen tekoa!
"Vanhemmat itse" ovat kuitenkin eri asia kuin lapsi itse. Ihan kuin mä ja säkin olemme eri henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Puppua. Elämä on valintoja. Toiset tekee hyviä ja oikeita valintoja mutta toiset huonoja ja vääriä valintoja. Kaikki elämässä ihan niistä omista valinnoista kiinni.
Yksinkertaistettu esimerkki:
Kaksi ihmistä lukee joka päivä samasta aiheesta tunnin verran. Ajan voi päättää itse, mutta ei sitä paljonko muistaa/oppii suhteessa käytettyyn aikaan. Toinen on sisäistänyt vuoden päästä 80 % lukemastaan, toinen 20 %.
Oma valinta, että oli niin surkea?
Mitä jos se huonommin sisäistänyt tuplaisikin lukemiseen käyttämänsä ajan ja sisäistää 40 %. Tällöin hän olisi tehnyt paremman valinnan kuin se toinen, mutta lopputulos olisi silti huonompi.
Jos hän lukisikin 4 tuntia päivässä ja saisi saman lopputuloksen? Mutta sitten hän jää jälkeen muista asioista, koska vuorokaudessa on rajallisesti tunteja. Hän ei edelleenkään saavuta samaa kuin se toinen.
Ja se paremman lopputuloksen saanut sanoisi, että hän teki kaiken omalla työllään, kuten tekikin. Mutta hän luulee, että se vähemmän saavuttanut on ollut laiskempi, mikä taas ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puppua. Elämä on valintoja. Toiset tekee hyviä ja oikeita valintoja mutta toiset huonoja ja vääriä valintoja. Kaikki elämässä ihan niistä omista valinnoista kiinni.
Kaksi ihmistä lukee joka päivä samasta aiheesta tunnin verran. Ajan voi päättää itse, mutta ei sitä paljonko muistaa/oppii suhteessa käytettyyn aikaan. Toinen on sisäistänyt vuoden päästä 80 % lukemastaan, toinen 20 %.
Mitä jos se huonommin sisäistänyt tuplaisikin lukemiseen käyttämänsä ajan ja sisäistää 40 %. Tällöin hän olisi tehnyt paremman valinnan kuin se toinen, mutta lopputulos olisi silti huonompi.
Jos hän lukisikin 4 tuntia päivässä ja saisi saman lopputuloksen? Mutta sitten hän jää jälkeen muista asioista, koska vuorokaudessa on rajallisesti tunteja. Hän ei edelleenkään saavuta samaa kuin se toinen.
Ja se paremman lopputuloksen saanut sanoisi, että hän teki kaiken omalla työllään, kuten tekikin. Mutta hän luulee, että se vähemmän saavuttanut on ollut laiskempi, mikä taas ei pidä paikkaansa.
Kuten sanoin niin elämä on valintoja. Samoin sekin on valinta miten ja mihin aikansa käyttää. Toki ne jotka tekevät töitä ahkerammin ja tekee parempia valintoha menestyvät paremmin kuin ne jotka ovat laiskoja ja tekevät huonoja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin niin elämä on valintoja. Samoin sekin on valinta miten ja mihin aikansa käyttää. Toki ne jotka tekevät töitä ahkerammin ja tekee parempia valintoha menestyvät paremmin kuin ne jotka ovat laiskoja ja tekevät huonoja valintoja.
Elämä on valintoja, mutta vain valinnat eivät ohjaa elämää.
Elämä on muutakin kuin valintoja.
Mitä tuon esimerkin "epäonnistuja" teki väärin? Hänhän oli ahkerampi kuin onnistuja?
Vierailija kirjoitti:
Olin puliukko lopetin juomisen, se oli valinta monet eivät lopettaneet , kuolivat tai jäivät kitumaan, sekin on valinta.
M. 55
Bangkok
Olitpa onnekas. Vauvapalstalle päädyit.
Zinc
Lucky You !
Jos valitset "väärin", eli liian hyvää itsellesi, niin matrix estää.
Ette te valitse oikeasti YHTÄÄN MITÄÄN. (paitsi huonoja valintoja Matrix tukee)
Zinc
Jos sattuisitte ostamaan liian hyvän auton yms. niin yht. äkkiä se katoaa myynnistä ja matrix tyrkyttää tilalle paskaa. Niin kauan, kunnes valitset jonkun PASKOISTA vaihtoehdoista.
Jauhamisenne on tyhjää ja turhaa
Zinc
Näin on maailmankaikkeuden näppylät.
Jos on vain paskaa tarjolla, ei voi valita hyvää.
Zinc
Alkaako valkenemaan pikku hiljaa ?
Jos päätyisitte hyvään vaihtoehtoon, niin kaikin keinoin teitä estetään ..
Vierailija kirjoitti:
N. 52
SingaporeM. 55
Bangkok
Mitähän seuraavaksi.
Transu 59
Kuu, Milkyway
Palstan taso: Miinustan, mutta en kykene perustelemaan
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. 52
SingaporeM. 55
BangkokMitähän seuraavaksi.
Transu 59
Kuu, Milkyway
Alien 51
Andromeda
Vierailija kirjoitti:
Olin puliukko lopetin juomisen, se oli valinta monet eivät lopettaneet , kuolivat tai jäivät kitumaan, sekin on valinta.
M. 55
Bangkok
Näin itseltäni itselleni
Täällä kuu, missä maa ?
Zinc
Myös raha rajoittaa valintoja todella paljon. Rahalla saa lapselle virikkeellisem ja harrastustäyteisen nuoruuden joka tukee lapsen tasapainoista kasvua ja kehitystä, mutta jos vanhemmilla ei ole rahaa lapsen harrastuksiin niin tulee kyllä oikeasti sääli näitä lapsoa jotka istuu vain yksin kotona kun ei pääse harradtamaan mitään sellaista mikä kiinnostaisi tai mihin olisi motivaatiota juurikin sen rahan takia.