Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisellä ei ole rajatonta valtaa valita olosuhteitaan

Vierailija
25.04.2020 |

Eli siis puhe ihmisen vapaasta valinnasta kaikissa tilanteissa on pelkkää paskaa. Ihmisillä on vapaus valita ainoastan, jos heillä on olemassa vaihtoehtoja tai jos he tietävät niistä. Sellainen ei ole vaihtoehto ihmiselle, josta hän ei ole kuullut tai jota hän ei ymmärrä. Sen takia ihmisillä EI OLE VAPAATA tahtoa, tai valinnanvapautta. Ihmiset ovat hyvin pitkälle olosuhteiden uhreja.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tästä johtuu per u s s uomalaisten nousu. Syy omaan onnettomuuteen ei olekaan minussa vaan olosuhteissa.

Vierailija
22/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen pelannut omat asiani niin hyvin, että minun ei enää tarvitse miettiä valintoja. Otan vain sen, minkä haluan. On hienoa olla rikas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaksi täysin samanlaisen taustan omaavaa, samanlaisista lähtökohdista lähtenyttä täysin samanlaisessa tilanteessa kuitenkin päätyy aivan erilaiseen lopputulokseen? Sekö ei johdu valinnasta vaan sattumasta? Vai olisiko niin, että toinen tekee tilanteessa aktiivisen valinnan, toinen ei viitsi valita mitään ja syyttää olosuhteita?

Teoreettisesti kun puhutaan: Miksi taas eri ympäristöissä täsmälleen samoja valintoja tehneet päätyvät eri lopputuloksiin?

Vierailija
24/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tutkimuksessa ihmiset laitettiin pelaamaan (korttipeliä?) niin että toiset saivat paremman alkuasetelman. Kun heiltä kysyttiin miksi he voittivat, he sanoivat että siksi, koska he olivat parempia pelaamaan.

Vierailija
25/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaksi täysin samanlaisen taustan omaavaa, samanlaisista lähtökohdista lähtenyttä täysin samanlaisessa tilanteessa kuitenkin päätyy aivan erilaiseen lopputulokseen? Sekö ei johdu valinnasta vaan sattumasta? Vai olisiko niin, että toinen tekee tilanteessa aktiivisen valinnan, toinen ei viitsi valita mitään ja syyttää olosuhteita?

Unohdat geenit, joita ei itse päätetä. Kaikki lähtökohdat eivät voi olla täsmälleen samanlaiset, jos päätökset ovat erilaiset. Lähtökohdat kun vaikuttavat siihen, mitä päätöksiä tekee. Päätösten seuraukset vaikuttavat ympäristöön, joka edelleen vaikuttaa uusiin päätöksiin jne.

Vierailija
26/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ehkä ole varaa valita kuten vapaissa maissa, mutta suomesta voi lähteä.

Sosialismi tekee mahdottomaksi nauttia omista valinnoistaan ja ihmisoikeuksistaan.

N. 52

Singapore

Vierailija
27/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko itse päättää olla sellainen, joka itse päättää?

Kaikkihan tuollaisen supervoiman haluaisivat.

Vierailija
28/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän menestyjiä, joilla on ollut tuuria, alkaen ihan lähisuvusta. Serkkuni menestymistä auttaa ruotsinkielinen sukunimi, toki hän on fiksu muutenkin ja pärjännyt koulussa ja opinnoissa hyvin. Mutta on ihan suomenkielinen, etunimi vain on ihan yleinen sekä Suomessa, Ruotsissa että monessa muussa maassa ja sukunimi ruotsinkielinen. Sen sijaan hänen veljensä on pärjännyt vähemmällä älyllä isoveljensä avulla.

😂 ”Ruotsinkielinen sukunimi auttaa menestymistä!”

Vierailija
29/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän menestyjiä, joilla on ollut tuuria, alkaen ihan lähisuvusta. Serkkuni menestymistä auttaa ruotsinkielinen sukunimi, toki hän on fiksu muutenkin ja pärjännyt koulussa ja opinnoissa hyvin. Mutta on ihan suomenkielinen, etunimi vain on ihan yleinen sekä Suomessa, Ruotsissa että monessa muussa maassa ja sukunimi ruotsinkielinen. Sen sijaan hänen veljensä on pärjännyt vähemmällä älyllä isoveljensä avulla.

😂 ”Ruotsinkielinen sukunimi auttaa menestymistä!”

Kysytäänkö asiaa romaneilta, joilla on usein ruotsinkielinen sukunimi?

Vierailija
30/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on missä vain olosuhteissa valinta uhriutua tai taistella. Vaikka paremmissa olosuhteissa olisi tullut parempi tulos, moni kyllä ihan itse valitsee sen paskan jossa kahlaa.

Tavallaan on totta että tiedon rajat ovat vapauden rajat. Jos ei tiedä mahdollisuutta ei voi sitä valitakaan. Miksi sitten useimmilta ihmisiltä puuttuu uteliaisuus? Miksi he itse mieluummin tietävät tyhjänpäiväisyyksistä kuin mahdollisuuksista?

No jos ei ole mahdollisuutta saada tietoa selville.

Juuri tuon vuoksi lukutaitoa pidetään maailmanlaajuisesti tärkeänä asiana. 

Vierailija
31/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi aktiivisen valinnan, joka on eri asia kuin vapaa valinta.

Virkeänä ja motivoituneena tekee enemmän aktiivisia valintoja, mutta eivät ne valinnat ole sen vapaampia kuin väsyneenä ja lannistuneena tehdyt vähäisemmät valinnat.

32/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ja solutason vauriot eli fyysiset sairaudet määrävät todella rajusti, mitä yksilö voi saavuttaa niistäkään hienoista asioista, joista hän on kuullut ja lukenut. Ne määräävät pitkälti myös sen, miten vireä ja aktiivinen yksilön kognitio on, miten tarkasti hän huomaa vaihtoehtoja.

Ihminen ei tiedä kaikkea. Jotkut realistisilta vaihtoehdoilta hänelle näyttäytyneet asiat eivät olleetkaan realistisia tavoitteita ja etenemisreittejä elämässä. Jotkut aluksi epärealistisilta näyttäneet olivatkin realistisia ja toteutuivat. Kannattaa yrittää ja olla nöyrä ottamaan vastaan epäonnistumisetkin.

Vierailija
33/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme valitse kaikki olosuhteita, sairauksista puhumattakaan. Mutta yhdessä asiassa meillä on absoluuttisen vapaa tahto: voimme valita asenteemme ja suhtautumisemme.

Vierailija
34/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoreettisesti kun puhutaan: Miksi taas eri ympäristöissä täsmälleen samoja valintoja tehneet päätyvät eri lopputuloksiin?

Koska eri ympäristöissä ei tehdä täsmälleen samoja valintoja. Kokeile vaikka itse: yällä ja päivällä samat valinnat johtavat eri lopputulokseen.

Vierailija
35/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi aktiivisen valinnan, joka on eri asia kuin vapaa valinta.

Virkeänä ja motivoituneena tekee enemmän aktiivisia valintoja, mutta eivät ne valinnat ole sen vapaampia kuin väsyneenä ja lannistuneena tehdyt vähäisemmät valinnat.

Aktiivinen valinta ei todellakaan tarkoita tuota!

Vierailija
36/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me emme valitse kaikki olosuhteita, sairauksista puhumattakaan. Mutta yhdessä asiassa meillä on absoluuttisen vapaa tahto: voimme valita asenteemme ja suhtautumisemme.

Onko sinulla voimavaroja siihen, että pystyt tietoisesti vaikuttamaan asenteesi aina? Epäilen. Voimavarat eri tilanteissa vaihtelevat.

Vierailija
37/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa tahto on liioittelua mutta usein elämä tarjoaa joitain mahdollisuuksia joihin voi tarttua tai olla tarttumatta.

Vierailija
38/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on sitten hieman selitettävää lopuksi..

Vierailija
39/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppua. Elämä on valintoja. Toiset tekee hyviä ja oikeita valintoja mutta toiset huonoja ja vääriä valintoja. Kaikki elämässä ihan niistä omista valinnoista kiinni.

Vierailija
40/54 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat geenit, joita ei itse päätetä. Kaikki lähtökohdat eivät voi olla täsmälleen samanlaiset, jos päätökset ovat erilaiset. Lähtökohdat kun vaikuttavat siihen, mitä päätöksiä tekee. Päätösten seuraukset vaikuttavat ympäristöön, joka edelleen vaikuttaa uusiin päätöksiin jne.

Ei niin sitä ilapsi voi päättää, mutta vanhemmat itse ovat päättäneet kenen kanssa ovat halunneet sen lapsen tehdä. Geenit, sairaudet, taustaut ynnä muut kannattaa tarkistaa aina ennen lapsen tekoa!