Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesimittarista asiaa, auttakaa?

Vierailija
24.04.2020 |

Asun yksin ja maksan vedestä 15€ / kuutio. Minulla on vesimittari, jossa on vain yksi muuttuva luku. Käytän sen mittarin mukaan kuukaudessa vettä 2-3 m3 eli kaksi tai kolme kuutiota. Onkohan tämä siis lämmin vesi? Käyn suihkussa pikaisesti ja tiskaan noin joka kolmas päivä. En vedä vessaa joka kusen jälkeen. Eli todella säästeliäästi käytän vettä.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailij8a kirjoitti:

Joko sinä kokeilit, pyöriikö mittari, kun lasket hanasta lämmintä vettä? Kuvan mittari näyttää laskevan kulutusta desilitran tarkkuudella niillä rattailla, joten vasemmanpuolimmaisen rattaan pitäisi kyllä pyöriä, jos lasket hanasta vettä ja mittari mittaa kulutusta.

Kokeilin!

Kylmintä vettä kun päästin, mikään ei liikkunut.

Kuuminta vettä kun päästin, niin tuo musta ratas alkoi pyöriä.

Eli mittari siis laskee pelkän kuuman veden?

Minun kannattaa siis käydä mahdollisimman viileissä suihkuissa? ap

Selvästikin mittari mittaa vain kuuman veden, jos ratas ei pyörinyt, kun laskit kylmää vettä samalla voimakkuudella. Tällöin 15 euroa / kuutio on jo ihan järkevä hinta, jos siinä otetaan huomioon pelkän lämpimän veden kulutus. Voit siis huoleti vetää wc-pytyn joka kerta ja pestä myös pyykkiä niin usein kuin on tarpeen.

Periaatteesaa viileä suihku tulee edullisemmaksi kuin lämmin. Mutta käytännössä paljon ratkaisevampaa on se, kuinka kauan viihdyt suihkussa. Laitatko hanan kiinni, kun laitat shampoota hiuksiisi vai annatko sen juosta?

Kiitos sulle kun autoit! Iso kiitos!! Kyllä olen opetellut viime vuonna laittamaan hanan kiinni kun vaahdotan shampoota tai levitän saippuaa :) ap

Vierailija
42/47 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tiskikerta kuluttaa vettä max 20-30 litraa, jos tiskaat ja huuhtelet pesuvadissa / altaassa etkä juoksevalla vedellä. Käytännössä sen vesi maksaa noin 20-30 senttiä (osa vedestä on kylmää). Eli kovin suurta säästöä ei tule siitä, että tiskaat vain joka kolmas päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tiskikerta kuluttaa vettä max 20-30 litraa, jos tiskaat ja huuhtelet pesuvadissa / altaassa etkä juoksevalla vedellä. Käytännössä sen vesi maksaa noin 20-30 senttiä (osa vedestä on kylmää). Eli kovin suurta säästöä ei tule siitä, että tiskaat vain joka kolmas päivä.

Huuhtelen juoksevalla vedellä, mutta aina kun olen esim. lautasen huuhdellut, laitan hanan kiinni ja lautasen astiankuivauskaappiin. Voisin ruveta käyttämään pesuvatia. En kyllä halua, että astioihin jää yhtään Fairya.. ap

Vierailija
44/47 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsonut joitain vuokrattavia kerrostaloasuntoja Seinäjoelta ja muutamassa ollut 20-22e lämminvesi per kuutio.

Vierailija
45/47 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ilmoittaa mittarin lukeman, ilmoitatko itse? Etten vaan tekisi pilkkuvirhettä, niitä kahta eri väristä olevaan numeroa siellä lopussa ei pidä ilmoittaa.

Ap.llähän on vedenkulutus on todella pieni, lähes puolet normaalista, mutta veden kuutiohinta on älytön ja korkea.

Normaalikulutuksella vesimaksu olisi 75€/kk

Vierailija
46/47 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kerrostaloasunnossa lämminvesi 15 euroa/kuutio. Kylmävesi on jotain reilusti alle kympin kuutiolta. Harmittaa vietävästi, kun äsken tuli korona-ajan vesilasku, kun koko ajan ollut kotona... Mutta ei kuitenkaan kovin yllättävää, koska tiedän että tässä on melko kallis vesi.

Vierailija
47/47 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vesimsksut.

Vuonna 2015 HSY:n myymä vesi maksaa 1,34 euroa kuutiometriä eli tuhatta litraa kohden. Jätevesimaksu veroineen on 1,66 euroa kuutiometriltä. Asukkaat maksavat vesimaksussa lisäksi veden lämmittämisestä. 75 asukkaan kerrostalossa vesi maksaa taloyhtiölle vuodessa noin 14 000 euroa.