Vesimittarista asiaa, auttakaa?
Asun yksin ja maksan vedestä 15€ / kuutio. Minulla on vesimittari, jossa on vain yksi muuttuva luku. Käytän sen mittarin mukaan kuukaudessa vettä 2-3 m3 eli kaksi tai kolme kuutiota. Onkohan tämä siis lämmin vesi? Käyn suihkussa pikaisesti ja tiskaan noin joka kolmas päivä. En vedä vessaa joka kusen jälkeen. Eli todella säästeliäästi käytän vettä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko asunut asunnossa kauan?
Jos käytät vettä 2-3m3 kuukaudessa, tuo 15€/kk viittaa koko vesilaskuun.
Yleensä kerrostalossa vesilasku on n. 20-30€/henkilö, jos veden kulutus 3-5m3.
Edelleen se on 15 euroa / kuutio. En tiedä onko se lämmin vesi vai kaikki vesi. Tuntuu oudolta, että kun käyttää aivan minimaalisesti vettä, niin silti saa kovasti maksaa. ap
No onhan tuo ihan jäätävä taksa, kun suomalaisen keskikulutus taitaa olla jotain 4,5 kuutiota. Tuolla määrällä vesilasku olisi lähes 70 euroa kuussa.
Laskussa lukee lämminvesimittari. Viimeisin vesilasku (lokakuun loppu - helmikuun puoliväli):
16 viikkoa: 9 kuutiota, hintaa yhteensä 135e
En käynyt joka päivä suihkussa, tiskasin noin kaksi kertaa viikossa, pyykkiä pesin koneellisen viikossa ja en vetänyt vessaa aina. ap
Laita hanasta täysin kylmä vesi valumaan ja katso, pyöriikö vesimittarin viimeinen ratas. Jos se pyörii, mittari mittaa kylmää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Laita hanasta täysin kylmä vesi valumaan ja katso, pyöriikö vesimittarin viimeinen ratas. Jos se pyörii, mittari mittaa kylmää vettä.
Ei pyörinyt mikään. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pyörinyt mikään. ap
Kokeile vielä uudelleen niin, että laitat kylmävesihanan täysille.
Jos et sittenkään näe mitään pyörimistä, niin kokeile vielä uudelleen niin, että laitat lämpimän veden valumaan. Jos silloin sitten pyörii, niin mittari mittaa vain lämmintä vettä.
Mulla menee jo perusmaksuihin 10 e/kk vaikkeu kuluttais vettä yhtään.
Kuka ilmoittaa mittarin lukeman, ilmoitatko itse? Etten vaan tekisi pilkkuvirhettä, niitä kahta eri väristä olevaan numeroa siellä lopussa ei pidä ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ilmoittaa mittarin lukeman, ilmoitatko itse? Etten vaan tekisi pilkkuvirhettä, niitä kahta eri väristä olevaan numeroa siellä lopussa ei pidä ilmoittaa.
Jos ap kertoo käyttävänsä vettä 2-3 kuutiota kuukaudessa, niin hän ei ole taatusti tehnyt pilkkuvirhettä mittaria lukiessaan.
Meillä menee miehen kanssa reilu kuutio per viikko, eli noin 60 kuutioo vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mittarissa ole pilkkuja eikä ole erivärisiä numeroita. ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee miehen kanssa reilu kuutio per viikko, eli noin 60 kuutioo vuodessa.
Reilu kuutio lämmintä vettä?
Wc:n vetämättä jättämisestä ei tule mitään säästöä, jos vesimittari mittaa vain lämmintä vettä. Muutenkaan menettely ei ole suositeltava, koska se voi johtaa viemärin tukkeutumiseen.
no jos siinä lukee että lämminvesimittari, niin se on silloin lämminvesimittari. Ilmeisesti kylmä vesi laskutetaan erikseen.
Tämän tyylinen mittari on.
https://www.kerava.fi/palvelut/PublishingImages/asuinymp%C3%A4rist%C3%B…
ap
Joko sinä kokeilit, pyöriikö mittari, kun lasket hanasta lämmintä vettä? Kuvan mittari näyttää laskevan kulutusta desilitran tarkkuudella niillä rattailla, joten vasemmanpuolimmaisen rattaan pitäisi kyllä pyöriä, jos lasket hanasta vettä ja mittari mittaa kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja luin huonosti, kuutiomaksu on kyllä melkoinen. Onko tuo kuitenkin /kuukausi? 2.
Neljässä kuukaudessa, jos käytän todella todella tarkasti, olen käyttänyt mittarin mukaan noin 10 kuutiota. ap
Mitä vitt.......??????!! 150 €/ 10 kuutiota vettä ??????
No nyt on kyllä jäätävät kusetukset tulilla !
Vierailija kirjoitti:
Joko sinä kokeilit, pyöriikö mittari, kun lasket hanasta lämmintä vettä? Kuvan mittari näyttää laskevan kulutusta desilitran tarkkuudella niillä rattailla, joten vasemmanpuolimmaisen rattaan pitäisi kyllä pyöriä, jos lasket hanasta vettä ja mittari mittaa kulutusta.
Kokeilin!
Kylmintä vettä kun päästin, mikään ei liikkunut.
Kuuminta vettä kun päästin, niin tuo musta ratas alkoi pyöriä.
Eli mittari siis laskee pelkän kuuman veden?
Minun kannattaa siis käydä mahdollisimman viileissä suihkuissa? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailij8a kirjoitti:
Kokeilin!
Kylmintä vettä kun päästin, mikään ei liikkunut.
Kuuminta vettä kun päästin, niin tuo musta ratas alkoi pyöriä.
Eli mittari siis laskee pelkän kuuman veden?
Minun kannattaa siis käydä mahdollisimman viileissä suihkuissa? ap
Selvästikin mittari mittaa vain kuuman veden, jos ratas ei pyörinyt, kun laskit kylmää vettä samalla voimakkuudella. Tällöin 15 euroa / kuutio on jo ihan järkevä hinta, jos siinä otetaan huomioon pelkän lämpimän veden kulutus. Voit siis huoleti vetää wc-pytyn joka kerta ja pestä myös pyykkiä niin usein kuin on tarpeen.
Periaatteesaa viileä suihku tulee edullisemmaksi kuin lämmin. Mutta käytännössä paljon ratkaisevampaa on se, kuinka kauan viihdyt suihkussa. Laitatko hanan kiinni, kun laitat shampoota hiuksiisi vai annatko sen juosta?
Edelleen se on 15 euroa / kuutio. En tiedä onko se lämmin vesi vai kaikki vesi. Tuntuu oudolta, että kun käyttää aivan minimaalisesti vettä, niin silti saa kovasti maksaa. ap