Koronavirukseen kuollut kaksi työikäistä lääkäriä
Kommentit (31)
Ei kukaan ole sanonut, että tauti on vaarallinen vain vanhuksille. On sanottu, että se on erityisen vaarallinen vanhuksille ja sellaisille, joilla on perussairauksia. Yli 6-kymppinen on myös aika usein jo fysiologialtaan selvästi ikääntynyt, vaikka vielä työikäisestä meneekin. Kyllä edelleen nuoret (<50 v), hoikat ja perusterveet selviävät tästä taudista yleensä hengissä ja melko vähin vaurioin, vaikka sairaalaan jotuisivatkin.
Työskentelen itse lääkärinä ns. etulinjassa ja olen samaa mieltä kuin joku tuolla yllä - ei saa altistaa, siksi hyvät suojaimet ovat ihan kaikille työntekijöille aiheen. Siitä tulee koko ajan lisää tietoa, mitkä ovat oleellisimpia - esim. lääkäri saattaa tavata potilasta niin lyhyesti, ettei ihan kaikille suojaimille ole tarvetta. Toisaalta hoitaja, joka viettää teholla pienessä eristyshuoneessa potilaan kanssa koko työvuoronsa, kaipaa enemmän suojaa. Tai vaikka intuboiva anestesialääkäri. Mutta ei ole mitään syytä estää kokeneita ammattilaisia tekemästä työtään.
Esim. Italiassa ainakin lääkärit ovat työskennelleet osan aikaa täysin vaillinaisin tai täysin puuttuvin suojuksin (tiedän, koska on tuttuja siellä töissä) ja lisäksi töihin on hälytetty eläkeläisiä ja perussairaita. Kyllä valtaosa siellä kuolleista lääkäreistä oli näitä elämän ehtoopuolelle ehtineitä.
Lääkärithän näitä tartuntoja ovat tuoneet mukanaan lomamatkoiltaan. Ja tartuttaneet sitten muuta sairaalaväkeä. Husissa oli se yksi, joka meni suoraan töihin lomalta tultua ja tartutti muita. Lastensairaalassa oli myös lääkärin tuomia tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on kuollu noin 100 lääkäriä, useimmat saaneet tartunnan töissä, ja hoitajia myös useita kymmeniä.
Opettajat tuskin ovat riskinsä puolesta millään tavalla vertailukelpoisia hoitohenkilökunnan ja heidän riskiensä kanssa. Hysterian puolesta kyllä peittoavat varmaan kaikki muut ammattikunnat.
Naisvaltainen ala, ja naisilla on miehiä enemmän taipumusta ahdistukseen, masennukseen, hysteriaan ja pelkoihin. Moni saattaa olla myös lastensa ainoa huoltaja, joten sekin lisää pelkoja.
Mutta eipä yleistetä. Itse olen opettaja (lukiossa), ja olisin toivonut, että lukiot olisi avattu loppukevääksi. Monessa kunnassa on nyt kuitenkin jo päätetty, ettei enää avata.
Vierailija kirjoitti:
No olihan tuo Venäläinen jo käytännössä kohonneen riskin ryhmää, vaikka nyt onkin puhuttu vain yli 70-vuotiaista varsinaisena riskiryhmänä.
Itse viisikymppisenä en haluaisi tautia saada, vaikka olen perusterve. Onneksi olen epäkuranttia tavaraa työmarkkinoilla jo muutenkin, joten on ollut mahdollisuus kökkiä kotona koko kevät.
Ja (vanhojen) kuvien perusteella Venäläisellä oli toinenkin riskitekijä.
Ranskassa riskiryhmäksi lasketaan 50-vuotiaasta ylöspäin. Oli sitten mies, nainen tai muunsukupuolinen.
Vierailija kirjoitti:
korona-alarmisti taas vauhdissa.
nuo uutiset ei enää jaksa kiinnostaa ketään.
Tällä palstalla käy viikossa yli puolimiljoonaa ihmistä, moni on kiinnostunut ajankohtaisista uutisista. Miksi ihmeessä kuvittelet että esim. Korona aiheisesta uutisoinnista on kiinnostunut vain yksi ihminen ?
Tilastotieteilijät pystyisivät löytämään taulukoiden ja AI avulla koronastakin syy-seuraus jutut.
Tällainen taulukko pätee monessa. Muuttujat vain eriksi.
En ymmärrä miksi ei ole kehitetty jo maailmanlaajuisia tällaisia järjestelmiä. Supertietokone googlekin on monimutkaisempi kuin tällainen, jonne jokainen voisi Linux henkeen lisätä tietojaan ja it-nörtit koodaisivat ja tilastotieteilijät auttaisivat.
En ollut bongannut aiemmin Juha Venäläisen kuolemasta kertovaa uutista. Tämä kolahti kyllä ikävästi. Venäläinen teki 80-luvulla miehelleni penikkatautileikkauksen molempiin jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa riskiryhmäksi lasketaan 50-vuotiaasta ylöspäin. Oli sitten mies, nainen tai muunsukupuolinen.
Omat vanhempani sanoivat, että huomasivat jotain muutosta tapahtuvan siinä 50 kieppeillä. Kuormittuivat ja väsyivät helpommin sekä alkoivat taas sairastella kausiflunssia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärithän näitä tartuntoja ovat tuoneet mukanaan lomamatkoiltaan. Ja tartuttaneet sitten muuta sairaalaväkeä. Husissa oli se yksi, joka meni suoraan töihin lomalta tultua ja tartutti muita. Lastensairaalassa oli myös lääkärin tuomia tartuntoja.
Tässä mainittu HUS:n thorax-kirurgi toimi senhetkisten ohjeiden mukaan. Tuolloin ei vielä suositeltu kotikaranteenia kuin riskialueilta (joihin noita laskettelualueita ei tuolloin vielä luettu) ja hän oli töihin mennessään oireeton. Oireet alkoivat työpäivän aikana. Eipä sitä thorax-kirurgi ihan tuosta vain voi jäädä pois töistä vastoin työnantajan ohjeita, jos on sali täynnä suunniteltuja leikkauksia.
No olihan tuo Venäläinen jo käytännössä kohonneen riskin ryhmää, vaikka nyt onkin puhuttu vain yli 70-vuotiaista varsinaisena riskiryhmänä.
Itse viisikymppisenä en haluaisi tautia saada, vaikka olen perusterve. Onneksi olen epäkuranttia tavaraa työmarkkinoilla jo muutenkin, joten on ollut mahdollisuus kökkiä kotona koko kevät.