Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon opiskelijalla, joka asuu solussa menee kuukaudessa rahaa yhteensä?

Vierailija
24.04.2020 |

Siis vuokra, ruoka, sähkö yms.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki riippuu varmaan paikkakunnasta, mutta jotain suuntaa antavia lukuja olisi kiva kuulla.

Vierailija
2/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu siitä paljonko vuokra on, paljonko kuluttaa sähköä, mikä on sähkösopimus, sisältyykö sähkö vuokraan, millaista ruokavaliota noudattaa ja mistä ruokansa ostaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuu siitä paljonko vuokra on, paljonko kuluttaa sähköä, mikä on sähkösopimus, sisältyykö sähkö vuokraan, millaista ruokavaliota noudattaa ja mistä ruokansa ostaa jne.

Toki. Mutta olisi kiva, jos tähän ketjuun saisi erilaisia esimerkkejä. Voi vaikka kertoa, millä paikkakunnalla asuu yms.

Vierailija
4/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asunnoissa vuokraan sisältyy yleensä kaikki mahdollinen(sähkö, netti, vesi).

Asumistuen määrää voi laskea tuolla:

https://www.kela.fi/asumisen-tuet-maara-ja-maksaminen

Ruokamenoja voi ulkopuolinen vain arvailla.

Vierailija
5/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit katsoa vuokrien määrät vaikkapa kunnan opsikelija-asuntosäätiön sivulta. esim. hoas, koas, loas, sevas, psoas. sieltä saat jo esimakua opiskelija-asuntojen vuokrista. Antaa jotain suuntaa.

itse elin opsikelija-aikaan ruokabudjetilla 3e/päivä, ihan hyvin silläkin pärjäsi.  pastaa, papuja, perunaa, kaalia, punalaputettuja tuotteita.  olisin voinut laittaa 5e/päivä, mutta halusin myös säästää puskurirahaa.

vuokra oli jotain 280 euroa kuussa, pieni yksiö, hintaan kuului sähköt ja vedet sekä netti. kelan asumisliä kattoi suuren osan vuokrasta, opintorahan määrää en muista tarkkaan. olin myös aktiivisesti mukana opiskelija-asuntolamme asukastoiminnassa, koska sieltäkin sai aina ruokaa, käytännössä opiskelija-asuntosäätiö kustansi toimintaan aina makkaraa tai muuta grillattavaa (=ilmaista ruokaa opiskelijalle)

Vierailija
6/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa korkeakouluopiskelijat omia kokemuksianne.

Vierailija
7/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluyksiön vuokra oli vuonna 2015 noin 550 euroa kuussa. En tiedä mitä se on nykyään kun soluasuntohakin on vähemmän kuin viisi vuotta sitten.

Vierailija
8/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soluyksiön vuokra oli vuonna 2015 noin 550 euroa kuussa. En tiedä mitä se on nykyään kun soluasuntohakin on vähemmän kuin viisi vuotta sitten.

ohhoh onpa kallis!

Jyväskylässä parisataa, siis huone solussa, sitä kai aloittaja kysyi.

Vierailija
9/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavin syy miksi minulta on evätty kerran TT tuki ili että olin ostanut apteekista 50 euron reseptilääkkeen selkäsairauteen vaikka ei tämä oikeasgi ollut mikään hauska asia. Olivat Kelalla kuitenkin katsoneet etten tarvii TT tukea kun minulla on varaa ostaa kalliita lääkkeitä. Niin, mutta hain tukea siksi että minulla olisi varaa ostaa ruokaa sillä elän mutenkin kädestä suuhun. Oli sitten lopulta pakko ottaa pikavippi että sain ruokaa kun pelkällä kipulääkkeellä ei elä.

Vierailija
10/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin kun asuin solussa niin mulla meni n. 400e/kk. Solu kaikkine asumiskuluineen oli reilu 200e/kk, loput meni ruokaan, huveihin ja muuhun.

Vierailija
11/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vuokran jälkeen 500-600e ruokaa, laskuihin, terveydenhoitoon, bussilippuun ym. Vuokra on ollut 350e eli yhteensä 850e. Vähemmälläkin pärjää, itselläni minimibudjetti olisi 730€

Vierailija
12/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tukea sen 470e kuussa, josta maksoin vuokran, ruuan ja muut menot. Ei paljoa jäänyt säästöön ja leipäjono tuli tutuksi.

Vierailija
13/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee n. 480 €/kk.

Vierailija
14/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e jos sugardaddy maksaa.

tai 5000e viikossa jos vetää kokkelia ja liikkuu taksilla yms.

Vierailija
15/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 300 € josta vuokra 220. Dyykkaan ruuat roskiksesta, leikkaan hiukseni itse, paikkaan puhki kuluneet vaatteet, en käytä saippuaa enkä dödöä, käytän yliopiston tietokoneita enkä käy edes hammaslääkärissä koska se maksaa. Hampaat harjaan kämppiksen vanhoilla harjoilla jotka se on heittänyt roskiin.

Vierailija
16/16 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin solussa ennen tätä yleistä asumistukiuudistusta, eli kun opiskelijat saivat asumislisää. Muutin suunnilleen 2012 soluun, jonka vuokra oli 290€/kk, siihen sisältyi netti, sähkö ja vesi. Kaksi muuta asukasta oli solussa, oli siis kolmio, jossa kuitenkin olohuone oli erillisenä huoneena, jossa yksi asui. Vuokran jälkeen jäi siis opintuki+asumislisä -kombosta käteen 210€, josta meni puhelinliittymä 15€/kk, vakuutus 5-10€/kk, ruokaan pyrin laittamaan 100-120€ kuukaudessa, johon sisältyi muutamana päivänä viikossa opiskelijalounas. Ylimääräiset rahat menivät satunnaisiin kuluihin (bussiliput, vaate, hygieniatuotteet, urheiluharrastus) tai säästöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi