Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen koulutus

Vierailija
23.04.2020 |

Miksi opettajien ammattia yliarvostetaan? Mun mielestä aivan liikaa.
Siisti sisätyö, päivätyö, kahden ja puolen kuukauden kesäloma, kolme varttia opetusta ja kahvitunti.

Jos mietitään lähihoitajia tai sairaanhoitajia, niin mielestäni ero on kuin yöllä ja päivällä.

Miten tämä on tällaiseksi mennyt?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs supertärkeää työtä AP itse tekee puoli-ilmaiseksi? Anna tulla, jos on kerran varaa arvostella muiden töitä.

Puoli-ilmaiseksi? Kerro ihmeessä missä työssä on samanlaiset lomat ja kahvitauko 45 minuutin välein? Viikonloput, illat ja yöt vapaana.

Niin, puoli-ilmaiseksi. Kaikki alle 4000e kkpalkat ovat puoli-ilmaista työtä minun näkökulmastani, en itse tuolla hinnalla viitsisi edes sängystä nousta. Siksi en koskaan edes harkinnut opetusalaa, vaikka se sisällöllisesti olisikin kiinnostanut.

Vierailija
22/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ruokkiko trollia. Ei kukaan järkevä ihminen kuvittele, että opettajan työtä olisi pelkästään pidettävät oppitunnit ja sen ulkopuolinen aika pelkkää vapaa-aikaa.

Eihän se mitään vapaa-aikaa ole van kahvitunteja ja lomia mistä saa palkan.

Vastaat varmaan minulle missä muussa työssä on yli 2 kuukauden kesäloma ja kahvitauko joka 45 minuutin jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien ammattia ei ole saanut arvostella sen jälkeen kun lukutaito tuli Suomeen. Vihdoin ja viimein olisi aika uusia suomalainen koulutusjärjestelmä täysin. Yhteiskunnalla ei ole vara ylläpitää opettajien kaltaista menoerää, joka on jäänne ja polkenut paikoillaan viimeiset 20-30 vuotta.

Kannattaa katsoa Ruotsista mallia, miten käy kun opettajan ammatin arvostus laskee tarpeeksi alas. Joutuvat houkuttelemaan päteviä opettajia nykyään naapurimaista, ja oppimistulokset laskee. Se se vasta kalliiksi tulee, kun joudutaan houkuttelemaan isolla palkalla ulkomaalaisia työntekijöitä sen jälkeen, kun kotimaiset osaajat on karkoitettu.

Vierailija
24/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Opettajien arvostus on jäänne jostain historiasta. Maailma on muuttunut, mutta koululaitos on edelleen jossain 1900 luvun alussa.

Vierailija
25/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ruokkiko trollia. Ei kukaan järkevä ihminen kuvittele, että opettajan työtä olisi pelkästään pidettävät oppitunnit ja sen ulkopuolinen aika pelkkää vapaa-aikaa.

Eihän se mitään vapaa-aikaa ole van kahvitunteja ja lomia mistä saa palkan.

Vastaat varmaan minulle missä muussa työssä on yli 2 kuukauden kesäloma ja kahvitauko joka 45 minuutin jälkeen?

Olet trolli. Välitunnit ovat opettajan työaikaa, harvemmin kuin kerran päivässä sen ehtii kahvitaukoon käyttää. Opettajilla on vuosilomaa heinäkuu eli 30 päivää. Opetukseton aika ei ole lomaa, kukin käyttää sen kuten lystää mutta tämänhän tiesitkin jo, koska nämä asiat on käyty täällä palstalla sata kertaa läpi joka kevät kun kateus iskee.

Yllä oli hyvä kommentti: jos noin paljon hiertää, kouluttaudu itse alalle, mene töihin ja arvostele vasta sitten, kun tiedät mkstä puhut. Opettajat vaihtavat tällä hetkellä huimalla vauhdilla alaa. Jostain se kertoo, että pitkän yliopistokoulutuksen jälkeen ei jakseta tehdä "edes niitä 3h työpäiviä vaikka on 4kk lomaa ja 5tonnin aloituspalkka", niinkuin tällä palstalla kuulee.

Vierailija
26/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien ammattia ei ole saanut arvostella sen jälkeen kun lukutaito tuli Suomeen. Vihdoin ja viimein olisi aika uusia suomalainen koulutusjärjestelmä täysin. Yhteiskunnalla ei ole vara ylläpitää opettajien kaltaista menoerää, joka on jäänne ja polkenut paikoillaan viimeiset 20-30 vuotta.

Kannattaa katsoa Ruotsista mallia, miten käy kun opettajan ammatin arvostus laskee tarpeeksi alas. Joutuvat houkuttelemaan päteviä opettajia nykyään naapurimaista, ja oppimistulokset laskee. Se se vasta kalliiksi tulee, kun joudutaan houkuttelemaan isolla palkalla ulkomaalaisia työntekijöitä sen jälkeen, kun kotimaiset osaajat on karkoitettu.

Opettajan työssä tärkein ominaisuus on persoona, mitä ei yliopistossa voi oppia. Peruskoukun opettajan työhön riittäisi hyvin 2-3 vuoden toisen asteen tutkinto.

Vierailija
27/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt provo ap

Vierailija
28/33 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkakaahan opettajat soitella oppilaidenne vanhemmille lakitoomistoihin ja suurkeittiöihin ja kertokaa, miten siellä kuuluu työt tehdä.

Vierailija
29/33 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinä olet ainakin nukkunut historian tunneilla. Lukutaito ei tullut Suomeen opettajien mukana, vaan kirkon. Naimalupaa varten piti opetella lukemaan ja lukutaitonsa kirkon kinkereillä todistaa.

Mitäs työtä itse teet, ja millä palkalla? Kerro nyt. Minä kerron sitten, paljonko minun mielestäni sinun työstäsi kuuluisi maksaa ja miksi sitä arvostetaan liikaa tai liian vähän. Tiedän varmasti siitä vähintään yhtä paljon kuin sinä kommenttisi perusteella tiedät opettamisesta.

Vierailija
30/33 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista koulutusta arvostetaan varmaankin siksi, että se on todistetusti ollut pitkään maailman kärkeä. On edelleen, vaikka ykköspaikalta on pudonnut.

Miten AP sinun alasi pärjää ulkomaisessa vertailussa? Teetkö sellaista työtä, jota tullaan ulkomailta asti ihastelemaan?

En ole itse opettaja, mutta tunnen useita oman työni kautta. Mielestäni heille pitäisi maksaa huomattavasti enemmän, melkein jo pelkästään sen takia että heitä tunnutaan vihaavan eniten kaikista ammattiryhmistä...

Vierailija
31/33 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla jo lomalla kaikki...

Vierailija
32/33 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen siitä, että Suomessa on hyvät koulutetut opettajat. Näin rakennetaan kunnollinen pohja tuleville opinnoille.

Vierailija
33/33 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ on kamalaa nykypäivänä. En menisi mistään hinnasta opettajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme